עמוד 1 מתוך 1

אם יש מ"ע של ובערת הרע מקרבך אז למה היא לא בסה"מ?

פורסם: ב' נובמבר 16, 2020 10:22 am
על ידי סליחות
אם יש מ"ע של ובערת הרע מקרבך אז למה היא לא בסה"מ לכאורה?
מאידך גיסא בהלכות רוצח פ"ב ה"ט:
אדם טריפה שהרג את הנפש נהרג שנ' ובערת הרע מקרבך, והוא שיהרוג בפני בית דין אבל בפני עדים פטור שמא יוזמו העדים ואם הוזמו אינן נהרגין שהרי לא זממו להרוג אלא טריפה וכל עדות שאינה ראויה להזמה אינה עדות בדיני נפשות.


מה פשט הדברים?

Re: אם יש מ"ע של ובערת הרע מקרבך אז למה היא לא בסה"מ?

פורסם: ב' נובמבר 16, 2020 10:42 am
על ידי עזריאל ברגר
היא חלק ממצוות "להרוג בסיף את המחויב הריגה".

Re: אם יש מ"ע של ובערת הרע מקרבך אז למה היא לא בסה"מ?

פורסם: ב' נובמבר 16, 2020 11:10 am
על ידי סליחות
עזריאל ברגר כתב:היא חלק ממצוות "להרוג בסיף את המחויב הריגה".

אנא הסבר את דבריך, כי חתומים הם אצלי.

Re: אם יש מ"ע של ובערת הרע מקרבך אז למה היא לא בסה"מ?

פורסם: ב' נובמבר 16, 2020 11:35 am
על ידי עזריאל ברגר
ראה בהקדמת הרמב"ם לספר המצוות שורש שביעי, ושורש חמישי, ושורש י"ד.

Re: אם יש מ"ע של ובערת הרע מקרבך אז למה היא לא בסה"מ?

פורסם: ב' נובמבר 16, 2020 6:55 pm
על ידי סליחות
עיינתי במשך היום בכל השורשים הנ"ל, ואני לא בטוח אם זכיתי להבין את דבריך.
למה בחרת לסנף את זה דוקא למצוה זו?

Re: אם יש מ"ע של ובערת הרע מקרבך אז למה היא לא בסה"מ?

פורסם: ב' נובמבר 16, 2020 7:12 pm
על ידי לבי במערב
משרש יד: "וכמו שלא נמנה כל מחויב מלקות, אבל נמנה מין העונש בלבד, והוא המלקות - כן לא נמנה מחויבי ד' מיתות, אבל נמנה מיני העונשין לבד, והם סקילה שרפה הרג וחנק" (מצות הריגה בסיף הלא היא בעשה רכו).

בשרש ה נת' דטעם המצוה אינו נמנה בפ"ע (והרי קרא ד'ובערת' לטעמא הוא דאתא), וגם אין למנות פרטי הדין (בעניננו, הרג טריפה) - כמבואר בשרש ז; ולכן, נדו"ד דמצותו להרגו בסיף - יִכָּלֵל במצוה זו.

Re: אם יש מ"ע של ובערת הרע מקרבך אז למה היא לא בסה"מ?

פורסם: ג' נובמבר 17, 2020 7:38 am
על ידי סליחות
ובערת הרע וכו' נמנה בשמונה מקומות שונים בתורה בעניינים שונים.

Re: אם יש מ"ע של ובערת הרע מקרבך אז למה היא לא בסה"מ?

פורסם: ג' נובמבר 17, 2020 10:57 am
על ידי עזריאל ברגר
סליחות כתב:ובערת הרע וכו' נמנה בשמונה מקומות שונים בתורה בעניינים שונים.

וכל אחד מהם הוא פרט/טעם באותה מצווה שבה הוא נמנה.

Re: אם יש מ"ע של ובערת הרע מקרבך אז למה היא לא בסה"מ?

פורסם: ד' נובמבר 18, 2020 8:02 am
על ידי סליחות
אם מדובר בטעם, אז למה לא לומר את המצווה העיקרית?
ואם מדובר במצווה בפני עצמה, או כפרט במצווה אחרת, מדוע במקרה הנ"ל יש לבחור את ובערת הרע כחלק ממצוות הריגה בסיף? (כאשר בתורה הוא מופיע גם במיתת ב"ד אחרת)

Re: אם יש מ"ע של ובערת הרע מקרבך אז למה היא לא בסה"מ?

פורסם: ד' נובמבר 18, 2020 10:53 am
על ידי עזריאל ברגר
אכן בכל מצווה הוא כענינה.
כמו "וכל ישראל ישמעו ויראו", שהוא פרט בכל מצווה לפי הענין שלה.

מאוד יכול להיות שיש ממוני המצוות האחרים שחלקו על הרמב"ם בזה, אבל זה מתאים לשיטת הרמב"ם הכללית.

Re: אם יש מ"ע של ובערת הרע מקרבך אז למה היא לא בסה"מ?

פורסם: ד' נובמבר 18, 2020 4:06 pm
על ידי לבי במערב
שמא יש לדייק טפי: 'ובערת הרע מקרבך' הוא טעם לכמה מצוות, ופשוט שאין טעם למנותו רק מפני שממנו מסתעפים כמה ציוויים.

Re: אם יש מ"ע של ובערת הרע מקרבך אז למה היא לא בסה"מ?

פורסם: ד' נובמבר 18, 2020 6:57 pm
על ידי אבני גזית
לבי במערב כתב:שמא יש לדייק טפי: 'ובערת הרע מקרבך' הוא טעם לכמה מצוות, ופשוט שאין טעם למנותו רק מפני שממנו מסתעפים כמה ציוויים.


והרי זה כמו שישאל השואל, למה לא נמנתה מצוות עשה של וכל ישראל ישמעו ויראו.

Re: אם יש מ"ע של ובערת הרע מקרבך אז למה היא לא בסה"מ?

פורסם: ה' נובמבר 19, 2020 3:12 am
על ידי ביקורת תהיה
א. 'ובערת הרע מקרבך' – מצוה היא, שנצטווה כל אחד מישראל לעשות כל שיש לאל ידו שיבוא החוטא על ענשו. כגון:
א. עדים שרואים אדם מישראל העומד לעבור עבירה שחייבים עליה מיתה, מצוה עליהם להתרות בו (להזהירו 'אם תעשה מעשה זה – בן־מות אתה!'), כדי לאפשר לבית דין להרוג אותו, כדאמרינן בפרק בן סורר ומורה.
ב. מִצְוָה עַל כָּל הַפּוֹגֵעַ בְּחַיָּבֵי מִיתָה לַהֲבִיאָן לְבֵית דִּין, כְּדֵי לְבַעֵר רְשָׁעִים מִיִּשְׂרָאֵל. (רש"י פ"ב דחולין)
ב. 'ישמעו וייראו' – מצוה היא, שנצטוו בית דין להכריז על ארבעה מהרוגי בית דין: 'כך וכך נהרג פלוני בבית דין על עבירה פלונית', כדי לרדות את השומעין. ואלו הן: המסית, ובן סורר ומורה, וזקן ממרא, ועדים זוממין.

Re: אם יש מ"ע של ובערת הרע מקרבך אז למה היא לא בסה"מ?

פורסם: ה' נובמבר 19, 2020 6:31 am
על ידי סליחות
אבני גזית כתב:
לבי במערב כתב:שמא יש לדייק טפי: 'ובערת הרע מקרבך' הוא טעם לכמה מצוות, ופשוט שאין טעם למנותו רק מפני שממנו מסתעפים כמה ציוויים.


והרי זה כמו שישאל השואל, למה לא נמנתה מצוות עשה של וכל ישראל ישמעו ויראו.

לא דומה לנדון.
ובערת הרע מקרבך מופיע כמצוה. עי' למשל ב"ק צא: בסוגיית שור העומד להריגה, ובפי' ר"י מלוניל שם.

Re: אם יש מ"ע של ובערת הרע מקרבך אז למה היא לא בסה"מ?

פורסם: ה' נובמבר 19, 2020 9:34 am
על ידי עזריאל ברגר
ביקורת תהיה כתב:א. 'ובערת הרע מקרבך' – מצוה היא, שנצטווה כל אחד מישראל לעשות כל שיש לאל ידו שיבוא החוטא על ענשו. כגון:
א. עדים שרואים אדם מישראל העומד לעבור עבירה שחייבים עליה מיתה, מצוה עליהם להתרות בו (להזהירו 'אם תעשה מעשה זה – בן־מות אתה!'), כדי לאפשר לבית דין להרוג אותו, כדאמרינן בפרק בן סורר ומורה.
ב. מִצְוָה עַל כָּל הַפּוֹגֵעַ בְּחַיָּבֵי מִיתָה לַהֲבִיאָן לְבֵית דִּין, כְּדֵי לְבַעֵר רְשָׁעִים מִיִּשְׂרָאֵל. (רש"י פ"ב דחולין)
ב. 'ישמעו וייראו' – מצוה היא, שנצטוו בית דין להכריז על ארבעה מהרוגי בית דין: 'כך וכך נהרג פלוני בבית דין על עבירה פלונית', כדי לרדות את השומעין. ואלו הן: המסית, ובן סורר ומורה, וזקן ממרא, ועדים זוממין.

א. א. לכאורה זהו פרט במצות עדות.
א. ב. לכאורה זהו פרט בד' מצוות דד' מיתות בית דין.
ב. נלפענ"ד שזהו פרט במצות "שופטים ושוטרים תתן לך". ואוי"ל שגם שני הנ"ל הם פרט במצוה זו.

Re: אם יש מ"ע של ובערת הרע מקרבך אז למה היא לא בסה"מ?

פורסם: ה' נובמבר 19, 2020 11:39 am
על ידי אבני גזית
סליחות כתב:
אבני גזית כתב:
לבי במערב כתב:שמא יש לדייק טפי: 'ובערת הרע מקרבך' הוא טעם לכמה מצוות, ופשוט שאין טעם למנותו רק מפני שממנו מסתעפים כמה ציוויים.


והרי זה כמו שישאל השואל, למה לא נמנתה מצוות עשה של וכל ישראל ישמעו ויראו.

לא דומה לנדון.
ובערת הרע מקרבך מופיע כמצוה. עי' למשל ב"ק צא: בסוגיית שור העומד להריגה, ובפי' ר"י מלוניל שם.



לא מוכרח. מראשונים אחרים משמע שזו נתינת טעם להמתת השור.

לגוף השאלה, אעתיק את לשון העילוי בסה"מ לרס"ג, קטע מתוך הקדמה יא, בה הוא דן בדברי הרמב"ן בביאורו לסה"מ שורש י"ד

...ומבואר מדבריו ז"ל אלו דקרא דובערת הרע מקרבך הו"ל מצות עשה לב"ד בכל חייבי מיתות ב"ד. וכן כתב הרמב"ן ז"ל עוד בפירושו עה"ת (פרשת שפטים) וז"ל שם והנכון כי הכתוב יצוה בחייבי מיתות ב"ד ובערת הרע מקרבך והיא מצות עשה וכו' עכ"ל עיי"ש. וראייתו ממה שאמרו בער עושי רעות מישראל. וכוונתו בזה למה שאמרו בספרי (ראה. פיסקא פ"ו) ובערת הרע מקרבך בער עושי רעות מישראל עיי"ש. וכן הוא שם בפ' שפטים (פיסקא קנ"א. ובפיסקא קנ"ה. קפ"ז. ר"י) ובפ' תצא (פיסקא ר"כ. רמ"א. רע"ג) עיי"ש. וגם הוכיח דכל חייבי מיתות ב"ד כולם נכללים בעשה זו ממה שדרשו מהך קרא לכל חייבי מיתות ב"ד שאם אינו יכול להמיתם במיתה הכתובה בהם שיומתו בכל מיתה שיכול להמיתם. וכוונתו בזה למה שדרשו בסוגי' דסנהדרין שהבאתי לעיל עיי"ש. וכן הוכיח עוד מסוגיא דפרק בתרא דחולין (קל"ח ע"ב. ק"מ ע"א) וכמבואר בדבריו שהבאתי. והרשב"ץ ז"ל (בזה"ר עשין סי' נ"ג) הוסיף להביא עוד ראי' מסוגיא דפרק הנשרפין (סנהדרין ע"ח ע"א) דאמרינן טרפה שרבע בפני ב"ד חייב דכתיב ובערת הרע מקרבך עיי"ש. הרי דאע"ג דברובע לא כתיב ובערת הרע מקרבך. מ"מ מייתו לרובע מהך קרא. והיינו ע"כ משום דכל המומתין נכללים בו עיי"ש.
וא"כ לפ"ז הדבר תמוה טובא על הגאונים ז"ל שמנו כל חייבי מיתות ב"ד במנין הלאוין. ולא מיבעיא להבה"ג וסייעתו ז"ל שבכל מצוה שיש בה ל"ת ועשה דרכם למנותן שתים. הל"ת במנין הלאוין והעשה במנין העשין. דודאי קשה דנהי דס"ל דהעונשין הם לב"ד בל"ת. מ"מ הו"ל למנות ג"כ העשה דובערת הרע מקרבך במנין העשין. אלא אפילו לרבינו הגאון ז"ל דבכל כיו"ב אינם נמנין לשיטתו אלא באחת.
מ"מ הדבר קשה. חדא דלפי שיטתו נהי דס"ל דהעונשין יש עליהן תורת לאו לב"ד. מ"מ כיון דהעשה דובערת הרע מקרבך כוללת כל עונשי מיתת ב"ד כאחד. אע"ג דכל אחד מהעונשין הו"ל כאזהרת לאו בפ"ע לב"ד. הו"ל למנותן כולן במצוה אחת במנין העשין. ולא במנין הלאוין כלל. כמו שנתבאר במבוא (סי' ז' שורש ששי) עיי"ש ובשאר מקומות. ועוד דכיון דהלאו שבהעונשין מצד עצמו לא נתבאר בפירוש בקרא. וכמו שנתבאר לעיל. וליכא אלא גילוי מילתא בעלמא. כיון שיש בהן עשה מפורשת בקרא. והעונשין מצד עצמן כי היכי דאית בהו תורת לאו כדכתיבנא לעיל. הכי נמי שייכא בהו תורת עשה. כיון שיש בהן מעשה בקום ועשה. ודאי הו"ל יותר למנותן במנין העשין.


Re: אם יש מ"ע של ובערת הרע מקרבך אז למה היא לא בסה"מ?

פורסם: ה' נובמבר 19, 2020 4:59 pm
על ידי ביקורת תהיה
עזריאל ברגר כתב:זהו פרט במצות עדות. זהו פרט בד' מצוות דד' מיתות בית דין. זהו פרט במצות "שופטים ושוטרים תתן לך".
מעולם לא ראיתי את רבותי מייחסים חשיבות למנין כי אם לענין. כלומר, ודאי שומה על האיש הישראלי לדרוש לדעת את מצוות השם על בוריין, ולהבחין בין מאמר שהוא מצוה ובין מאמר שאינו מצוה; אך לאחר שידענו כי מעשה זה מצוה היא – אחת היא לנו אם נמנית היא מצוה לעצמה אם לאו.

Re: אם יש מ"ע של ובערת הרע מקרבך אז למה היא לא בסה"מ?

פורסם: ה' נובמבר 19, 2020 6:44 pm
על ידי עזריאל ברגר
נכון.
אבל רבותינו הקדמונים - רס"ג, בה"ג, רמב"ם, רמב"ן ועוד - כן ייחסו לזה חשיבות, ולכן זהו חלק מלימוד התורה.

ולעיתים נדירות יש בזה נפק"מ למעשה (לדוגמא: עשה דוחה לא תעשה, אבל אאל"ט אינו דוחה שני לאוין עד שיהיו שני עשים).

Re: אם יש מ"ע של ובערת הרע מקרבך אז למה היא לא בסה"מ?

פורסם: א' נובמבר 22, 2020 10:13 am
על ידי סליחות
מתן החשיבות המועטה לכך היא תופעה לא נדירה במחוזותינו.

גופא,
ממה שהעתיק הרב אבני גזית,
אבני גזית כתב:והרשב"ץ ז"ל (בזה"ר עשין סי' נ"ג) הוסיף להביא עוד ראי' מסוגיא דפרק הנשרפין (סנהדרין ע"ח ע"א) דאמרינן טרפה שרבע בפני ב"ד חייב דכתיב ובערת הרע מקרבך עיי"ש. הרי דאע"ג דברובע לא כתיב ובערת הרע מקרבך. מ"מ מייתו לרובע מהך קרא. והיינו ע"כ משום דכל המומתין נכללים בו עיי"ש.
.

משמע מזה שבערת הרע מקרבך במחוייבי מיתות נלמד מרובע, ולא כחלק ממצוות "להרוג בסיף את המחויב הריגה" כאשר כתב מר לעיל. והנה הדברים לא כל כך פשוטים ואני עדיין מתקשה בהבנת סוגיה זו על בוריה בהבנת שיטת הרמב"ם בזה.

Re: אם יש מ"ע של ובערת הרע מקרבך אז למה היא לא בסה"מ?

פורסם: א' נובמבר 22, 2020 10:56 am
על ידי ביקורת תהיה
סליחות כתב:מתן החשיבות המועטה לכך היא תופעה לא נדירה במחוזותינו.
ובצדק. מאחר שאין שום הבדל בין מצוה הנמנית במנין ובין מצוה שאינה נמנית (ודלא כמ"ש הרב ברגר), אין מנין המצוות מגופי תורה, ואינו אלא פרפרת לחכמה.

Re: אם יש מ"ע של ובערת הרע מקרבך אז למה היא לא בסה"מ?

פורסם: א' נובמבר 22, 2020 11:55 am
על ידי סליחות
ביקורת תהיה כתב:
סליחות כתב:מתן החשיבות המועטה לכך היא תופעה לא נדירה במחוזותינו.
ובצדק. מאחר שאין שום הבדל בין מצוה הנמנית במנין ובין מצוה שאינה נמנית (ודלא כמ"ש הרב ברגר), אין מנין המצוות מגופי תורה, ואינו אלא פרפרת לחכמה.

וכן דלא כמו שאמרו רס"ג, בה"ג, רמב"ם, רמב"ן ועוד אלא כדעת הגאון ביקורת תהיה.
ולכן היה חשוב לרמב"ם לעסוק בפרפראות כדרכו בקודש וחיבר את ספר המצוות וחלק בחלק מהדברים על קודמיו כי כל כך היה חשוב אצלו להתפלפל ולעסוק בפרפראות.
הדברים נוטפים היגיון צרוף.
בכל אופן, כדי לא להסיט את האשכול מהנושא, מי שמעניין אותו לדעת אם תרי"ג מצוות הוא מניין סימבולי בלבד (כדי להתאימו למניין רמ"ח איברים ושס"ה גידים) כדברי הרפורמים והקונסרבטיביים, או לחלופין הוא מספר בעל משמעות הלכתית מעשית (בסד"ל למשל) כדעה הרווחת ביהדות מקדמת דנא, נא בבקשה לפתוח אשכול בנפרד לדון בנושא זה. אני מעוניין לחזור לנושא שהאשכול נפתח לשמו. נא לכבד בקשה זו, יישר כוח.

Re: אם יש מ"ע של ובערת הרע מקרבך אז למה היא לא בסה"מ?

פורסם: א' נובמבר 22, 2020 1:18 pm
על ידי עזריאל ברגר
ביקורת תהיה כתב:
סליחות כתב:מתן החשיבות המועטה לכך היא תופעה לא נדירה במחוזותינו.
ובצדק. מאחר שאין שום הבדל בין מצוה הנמנית במנין ובין מצוה שאינה נמנית (ודלא כמ"ש הרב ברגר), אין מנין המצוות מגופי תורה, ואינו אלא פרפרת לחכמה.

לדעתך אין הבדל. לדעת הרמב"ם - מנין המלקויות כמנין המצוות שעבר עליהם.
עכ"פ מידי "דרוש וקבל שכר" לכו"ע לא יצאנו, ואפשר לחזור לדיון לגופו של ציווי.

Re: אם יש מ"ע של ובערת הרע מקרבך אז למה היא לא בסה"מ?

פורסם: א' נובמבר 22, 2020 1:35 pm
על ידי אבני גזית
ביקורת תהיה כתב:
עזריאל ברגר כתב:זהו פרט במצות עדות. זהו פרט בד' מצוות דד' מיתות בית דין. זהו פרט במצות "שופטים ושוטרים תתן לך".
מעולם לא ראיתי את רבותי מייחסים חשיבות למנין כי אם לענין. כלומר, ודאי שומה על האיש הישראלי לדרוש לדעת את מצוות השם על בוריין, ולהבחין בין מאמר שהוא מצוה ובין מאמר שאינו מצוה; אך לאחר שידענו כי מעשה זה מצוה היא – אחת היא לנו אם נמנית היא מצוה לעצמה אם לאו.


דבריך לא הובנו כל הצורך.

האמנם כוונתך שלא איכפת לנו אם מצוה פלונית היא חלק מתרי"ג או רק דרשה בעלמא?!

Re: אם יש מ"ע של ובערת הרע מקרבך אז למה היא לא בסה"מ?

פורסם: א' נובמבר 22, 2020 2:24 pm
על ידי ביקורת תהיה
עזריאל ברגר כתב:לדעת הרמב"ם, מנין המלקויות כמנין המצוות שעבר עליהן.
ודאי! אלא מאי?

Re: אם יש מ"ע של ובערת הרע מקרבך אז למה היא לא בסה"מ?

פורסם: א' נובמבר 22, 2020 2:38 pm
על ידי ביקורת תהיה
אבני גזית כתב:האמנם לא איכפת לנו אם מצוה פלונית היא חלק מתרי"ג?!
כל מעשה שצֻוינו לעשותו – מצות עשה היא, בין אם היא ממנין רמ"ח ובין אם לאו (כגון ביעור הרע וחבריו); וכל מעשה שהוזהרנו מעשותו – מצות לא תעשה היא, בין אם היא ממנין שס"ה ובין אם לאו (כגון מחשבת פיגול בקדשים וחברותיה).
נמצאת השאלה אם מצוה פלונית נמנית במנין המצוות אם לאו – שאלה שכלל אינה נוגעת למעשה היא.

Re: אם יש מ"ע של ובערת הרע מקרבך אז למה היא לא בסה"מ?

פורסם: א' נובמבר 22, 2020 3:02 pm
על ידי לבי במערב
סליחות כתב:משמע מזה שבערת הרע מקרבך במחוייבי מיתות נלמד מרובע, ולא כחלק ממצוות "להרוג בסיף את המחויב הריגה" כאשר כתב מר לעיל. והנה הדברים לא כל כך פשוטים ואני עדיין מתקשה בהבנת סוגיה זו על בוריה בהבנת שיטת הרמב"ם בזה.
כמדומה לי, שנתחלפו לכת"ר סיבה במסובב.
הטעם דמייתי הגמ' קרא ד'ובערת' גבי רובע - הוא משום שהוא טעם כללי בכל המומתים (ול"ד באלו שנאמר בהם, שאין רובע מכְּלָלם), והיינו כדאמרן דמשו"ה יש 'למנותו' כטעם כל א' מד' מיתות והמצוות המסתעפות מהן.

Re: אם יש מ"ע של ובערת הרע מקרבך אז למה היא לא בסה"מ?

פורסם: א' נובמבר 22, 2020 10:06 pm
על ידי סליחות
לבי במערב כתב:
סליחות כתב:משמע מזה שבערת הרע מקרבך במחוייבי מיתות נלמד מרובע, ולא כחלק ממצוות "להרוג בסיף את המחויב הריגה" כאשר כתב מר לעיל. והנה הדברים לא כל כך פשוטים ואני עדיין מתקשה בהבנת סוגיה זו על בוריה בהבנת שיטת הרמב"ם בזה.
כמדומה לי, שנתחלפו לכת"ר סיבה במסובב.
הטעם דמייתי הגמ' קרא ד'ובערת' גבי רובע - הוא משום שהוא טעם כללי בכל המומתים (ול"ד באלו שנאמר בהם, שאין רובע מכְּלָלם), והיינו כדאמרן דמשו"ה יש 'למנותו' כטעם כל א' מד' מיתות והמצוות המסתעפות מהן.

השאלה בתחילת האשכול עוסקת באופן כלל במצוות ובערת הרע, אמנם הבאתי שם דוגמה מטריפה שהרג את הנפש, אבל כמובן שהשאלה עסקה בכל אופן, וכמו שהבאתי בהמשך משור או עוף שהרגו את הנפש. כעת אני מבין, שהרב עזריאל כנראה הבין ששאלתי על המקרה הספציפי והשיב באופן ספציפי עליו ולא באופן כללי, ואז הקושייה עליו מהדברים הנ"ל לא שייכת, כי אפשר לומר שבכל נושא האיסור מ'ובערת' יוצא מהנושא הקרוב אליו שנזכר.

Re: אם יש מ"ע של ובערת הרע מקרבך אז למה היא לא בסה"מ?

פורסם: א' נובמבר 22, 2020 10:07 pm
על ידי לבי במערב
וכנכתב לעיל:
עזריאל ברגר כתב:
סליחות כתב:ובערת הרע וכו' נמנה בשמונה מקומות שונים בתורה בעניינים שונים.
וכל אחד מהם הוא פרט/טעם באותה מצווה שבה הוא נמנה.
עזריאל ברגר כתב:א. א. לכאורה זהו פרט במצות עדות.
א. ב. לכאורה זהו פרט בד' מצוות דד' מיתות בית דין.
ב. נלפענ"ד שזהו פרט במצות "שופטים ושוטרים תתן לך". ואוי"ל שגם שני הנ"ל הם פרט במצוה זו.

Re: אם יש מ"ע של ובערת הרע מקרבך אז למה היא לא בסה"מ?

פורסם: ב' נובמבר 23, 2020 12:11 am
על ידי לענין
א. נפקא מינה התלויים במנין המצוות, עי' בחבצלת השרון (לרבי מרדכי קרליבך) דברים עמוד א'קיז.
ב. בכל מקרה, גם אם אין נ"מ, יפלאו בעיני הבעות זלזול וכדומה על סוגיא שאצל רבותינו הראשונים ז"ל היתה מגופי תורה היותר גדולים [על עצם הדבר כבר נכב"ב בעבר, וכתבתי שם בקיצור בשם מו"ר הגאון רבי משה שפירא זצוק"ל שענין מנין המצוות העמידו הרמב"ם כשורש ובסיס לסידורו של הספר משנה תורה, כך שזהו בגדר 'משנה' לעומת המשנה תורה ושאר דברי הראשונים ז"ל שהם נקראים 'תלמוד' בערכו, וכבר נחתם הדבר בימיהם ז"ל. מו"ר זצ"ל האריך בזה מאד, ונקט שעיסוק בספר המצוות הוא טוב וראוי לעילוי נשמה כדוגמת לימוד משניות, ואין כאן המקום להאריך במה שביאר בזה].

ולגוף הענין דמצות 'ובערת':
ג. פלא שלא ראיתי שהובאו דברי החזון איש בסנהדרין:
חזון איש סנהדרין ליקוטים סימן כב.PNG
חזון איש סנהדרין ליקוטים סימן כב.PNG (105.85 KiB) נצפה 3451 פעמים

חזון איש שם.PNG
חזון איש שם.PNG (25.97 KiB) נצפה 3451 פעמים

Re: אם יש מ"ע של ובערת הרע מקרבך אז למה היא לא בסה"מ?

פורסם: ב' נובמבר 23, 2020 2:44 am
על ידי ביקורת תהיה
לענין כתב:סוגיא שאצל רבותינו הראשונים ז"ל היתה מגופי תורה היותר גדולים.
בת־קול מפוצצת זו לא נודע מאין יוצאה.
וכבר אמרו חכמים: 'לֵב חָכָם לִימִינוֹ' – זֶה משֶׁה; 'וְלֵב כְּסִיל לִשְׂמֹאלוֹ' – אֵלּוּ בְנֵי רְאוּבֵן וּבְנֵי גָד, שֶׁעָשׂוּ אֶת הָעִקָּר טָפֵל וְאֶת הַטָּפֵל עִקָּר.

Re: אם יש מ"ע של ובערת הרע מקרבך אז למה היא לא בסה"מ?

פורסם: ב' נובמבר 23, 2020 1:54 pm
על ידי לענין
חידה:
על מה כתב הרמב"ם -
תְּקָפַנִי צַעַר שֶׁכְּבָר נִצְטַעַרְתִּי בּוֹ זֶה שָׁנִים

Re: אם יש מ"ע של ובערת הרע מקרבך אז למה היא לא בסה"מ?

פורסם: ב' נובמבר 23, 2020 4:32 pm
על ידי סליחות
לענין כתב:חידה:
על מה כתב הרמב"ם -
תְּקָפַנִי צַעַר שֶׁכְּבָר נִצְטַעַרְתִּי בּוֹ זֶה שָׁנִים

על הבת קול המפוצצת? או לרבותיו של ביקורת תהיה שעליהם אמר "לא ראיתי את רבותי מייחסים חשיבות למנין כי אם לענין"?

נ.ב. קי"ל לא ראינו אינה ראיה, וקי"ל משרבו תלמידי שמאי והלל שלא שימשו כל צרכן - רבו מחלוקות בישראל, ונעשית תורה כשתי תורות.

Re: אם יש מ"ע של ובערת הרע מקרבך אז למה היא לא בסה"מ?

פורסם: ב' נובמבר 23, 2020 5:15 pm
על ידי לבי במערב
כמובן, בהקדמה לסהמ"צ. יעו"ש.