עמוד 1 מתוך 1

הלצה מהפמ"ג בגנות המחלוקת.

פורסם: ה' יוני 23, 2011 9:51 pm
על ידי גם זה הבל
הפמ"ג מביא הלצה שאומרים על פרשת קורח שפרשה זו יפה נדרשת, שהבי' שכל הפרשות יש להם זמן סוכות בסוכות וכדו' אבל גנות המחלו' תמיד נדרש כי אין שעה שאין מחלו'.
ומביא שמחלו' מתחילה בביהמ"ד וממליץ עליהם הפסוק שתולים בבית ה' ולומדים ששתול על פלגי מים ומובא שמחלו' נמשל למים בחצרות כו' יפריחו.
ה' יתן אהבה ואחדות ויאלנו אמן. [ספר תיבת גמא פרשת קורח]

Re: הלצה מהפמ"ג בגנות המחלוקת.

פורסם: ה' יוני 23, 2011 10:06 pm
על ידי ישראל הר כסף
שמעתי פעם מליצה 'קשה עלי- פרידתכם' דהיינו שמחלוקת הגורמת לפירוד קשה על הקב"ה.
אבל באמת טמון בזה משהו יותר חזק. כי קשה לקב"ה שאת המחלוקת תולים כל הצדדים בו. קשה ש'עלי' פרידתכם.
וכמצוי היום שהכל לשם שמים, כמובן.

Re: הלצה מהפמ"ג בגנות המחלוקת.

פורסם: ו' יוני 24, 2011 2:14 pm
על ידי נאשער
כמדומני שזהו מהבא"ח,ובני קרח לא מתו,שבני קרח-ה"ה תולדותיו שהוא המחלוקת-לא מתו,והם בכל דור ודור בכל שעה ושעה,ד' ישמרנו ויצילנו.

Re: הלצה מהפמ"ג בגנות המחלוקת.

פורסם: א' יוני 26, 2011 2:31 am
על ידי הפלא ופלא
הרה"ק מהר"ש מבאבוב היה רב בווישניצא, וסבל שם מרדיפות ומחלוקות וכו'.
כאשר כתב פעם מכתב, והיה זה בפרשת קרח, כתב בתחילת המכתב: פה קרח, פרשת ווישניצא...

Re: הלצה מהפמ"ג בגנות המחלוקת.

פורסם: א' יוני 17, 2012 9:49 am
על ידי עשוי לנחת
הקפצה - פרשת שבוע

Re: הלצה מהפמ"ג בגנות המחלוקת.

פורסם: א' יוני 17, 2012 12:10 pm
על ידי חיס
ישראל הר כסף כתב:שמעתי פעם מליצה 'קשה עלי- פרידתכם' דהיינו שמחלוקת הגורמת לפירוד קשה על הקב"ה.
אבל באמת טמון בזה משהו יותר חזק. כי קשה לקב"ה שאת המחלוקת תולים כל הצדדים בו. קשה ש'עלי' פרידתכם.
וכמצוי היום שהכל לשם שמים, כמובן.


כנראה שהתכוונת למימרא של "אהבת שלום" מקוסוב זי"ע

Re: הלצה מהפמ"ג בגנות המחלוקת.

פורסם: ש' יוני 21, 2014 10:30 pm
על ידי נוטר הכרמים
עוד בענין 'יפה נדרשת'
במקו"א הבאתי אשר שמעתי בזה רעיון נאה משמו של הגאון רבי אברהם י. הכהן פאם זצ"ל ריש מתיבתא תורה ודעת, דנראה ביאור הדברים, דאין כאן רק מראה מקום עם 'הסכמה' בעלמא, אלא דרש"י הוא אבי אבות מפרשי הפשט, וכמו שכתב בכמה דוכתי: ואני לפרש פשוטו של מקרא באתי, ואמנם על דרך כלל הדרש אינו עולה בקנה אחד עם הפשט ושני שבילין הן. ברם, כאן בפר' קרח - בא רש"י ואומר - הפשט עולה יפה עם הדרש והיו לאחדים.

ולפי"ז הוסיף עוד במה שנהוג ומקובל בישראל לברך בעת חיתום קישור התנאים שבין חתן וכלה, יעלה הזיווג יפה, דלפי האמור נמצא דמטבע הלשון 'יפה' הוא כאשר הפשט והדרש עולים בקנה אחד. וזאת היא הברכה לחתן ולכלה. שכן אמרו בקידושין (ל,ב) לפרש המקרא 'וראה חיים עם האשה אשר אהבת' על לימוד התורה, ומברכים אנו את החתן והכלה שאמנם, דרש זה יעלה יפה עם הפשט, יחד עם לקיחת האשה כפשוטו יהא לקיחת התורה, וזהו יעלה הזיווג יפה יפה.

ועוד שמעתי בשם הגאון רבי מיכל זילבר שליט"א שאמר בזה, דהנה מצינו בדברי חז"ל בכמה דוכתי מעלת 'נאה דורש ונאה מקיים' (יעויין חגיגה יד, ב; יבמות סג, ב), וכן אמרו בירושלמי 'נאים הדברים כשהן יוצאין מידי עושיהן'. והנה בכל מגיד או בעל דרשן שדורש באיזה דבר חיזוק, תמיד תהיה הטענה כנגדו 'אם אמר לו טול קיסם מבין עיניך, אמר לו טול קורה מבין עיניך', אם זה על שקידת התורה או על תפילה וכד', אבל בנושא של מחלוקת יוכל כל אחד להיות נאה דורש, שהרי יטען שהוא נאה מקיים, כי הקולר תלוי בבעל דבביה, והינו הוא ה'בעל מחלוקת'.

Re: הלצה מהפמ"ג בגנות המחלוקת.

פורסם: ש' יוני 21, 2014 11:19 pm
על ידי סגי נהור
נוטר הכרמים כתב:עוד בענין 'יפה נדרשת'
במקו"א הבאתי אשר שמעתי בזה רעיון נאה משמו של הגאון רבי אברהם י. הכהן פאם זצ"ל ריש מתיבתא תורה ודעת, דנראה ביאור הדברים, דאין כאן רק מראה מקום עם 'הסכמה' בעלמא, אלא דרש"י הוא אבי אבות מפרשי הפשט, וכמו שכתב בכמה דוכתי: ואני לפרש פשוטו של מקרא באתי, ואמנם על דרך כלל הדרש אינו עולה בקנה אחד עם הפשט ושני שבילין הן. ברם, כאן בפר' קרח - בא רש"י ואומר - הפשט עולה יפה עם הדרש והיו לאחדים.

ולפי"ז הוסיף עוד במה שנהוג ומקובל בישראל לברך בעת חיתום קישור התנאים שבין חתן וכלה, יעלה הזיווג יפה, דלפי האמור נמצא דמטבע הלשון 'יפה' הוא כאשר הפשט והדרש עולים בקנה אחד. וזאת היא הברכה לחתן ולכלה. שכן אמרו בקידושין (ל,ב) לפרש המקרא 'וראה חיים עם האשה אשר אהבת' על לימוד התורה, ומברכים אנו את החתן והכלה שאמנם, דרש זה יעלה יפה עם הפשט, יחד עם לקיחת האשה כפשוטו יהא לקיחת התורה, וזהו יעלה הזיווג יפה יפה.


וקדמו אדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל בפנינה נאה בדומה לזה, שהרי הקושיא פשוטה - מה לרש"י 'לחלק ציונים' למדרשי חז"ל? אלא שכפי שכתב רש"י בעצמו, אינו מביא מדרש אלא במקום שהאגדה מיישבת פשטי המקראות, היינו שפשט הכתוב זקוק לאגדה זו. וזהו "יפה", שהרי לימדנו רש"י (שבת ס"ג.) גבי נשיאת כלי זין בשבת לעת"ל, שאע"פ שבזמן הזה תכשיטים הם לו, לעת"ל מתוך שאינו צריך אינו נאה. וכאן, כיון שהפשט זקוק לאגדה זו, הרי גם בדרך הפשט "יפה נדרשת".

Re: הלצה מהפמ"ג בגנות המחלוקת.

פורסם: א' יוני 22, 2014 1:08 am
על ידי לייטנר
רש"י "מחלק ציונים" למדרשי חז"ל גם בויקרא ג יז: "יפה מפורש בתורת כהנים כל הפסוק הזה".

Re: הלצה מהפמ"ג בגנות המחלוקת.

פורסם: א' יוני 18, 2017 6:06 am
על ידי בקרו טלה
נאשער כתב:כמדומני שזהו מהבא"ח,ובני קרח לא מתו,שבני קרח-ה"ה תולדותיו שהוא המחלוקת-לא מתו,והם בכל דור ודור בכל שעה ושעה,ד' ישמרנו ויצילנו.

אכן
וכעי"ז אגרא דכלה
ובני קרח לא מתו. שמעתי מאת כבוד אדמו"ר הרב הק' מה"ר מנחם מענדיל זצוק"ל [מרימינוב] רמז הפסוק ובני קרח לא מתו. הגם כי קרח בעל המחלוקת מת, עכ"ז בני קרח תלמידיו בעלי המחלוקת לא מתו, כי בכל דור ודור יש ניגוד מבעלי המחלוקת על הצדיקים וההולכים בתום, ונ"ל דנפקא מינה למיבעי רחמי:
ועי"ע בתולדות יעקב יוסף פר' קרח או' ג ובשפתי דעת לבעל הכלי יקר וכעי"ז כתב בעוללות אפרים על אגדתא דרבב"ח תא ואחוי לך בלועי דקרח

Re: הלצה מהפמ"ג בגנות המחלוקת.

פורסם: א' יוני 18, 2017 7:38 am
על ידי קראקובער
סגי נהור כתב:
וקדמו אדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל בפנינה נאה בדומה לזה, שהרי הקושיא פשוטה - מה לרש"י 'לחלק ציונים' למדרשי חז"ל? אלא שכפי שכתב רש"י בעצמו, אינו מביא מדרש אלא במקום שהאגדה מיישבת פשטי המקראות, היינו שפשט הכתוב זקוק לאגדה זו. וזהו "יפה", שהרי לימדנו רש"י (שבת ס"ג.) גבי נשיאת כלי זין בשבת לעת"ל, שאע"פ שבזמן הזה תכשיטים הם לו, לעת"ל מתוך שאינו צריך אינו נאה. וכאן, כיון שהפשט זקוק לאגדה זו, הרי גם בדרך הפשט "יפה נדרשת".


וקדם לשניהם הט"ז בפירושו עה"ת.

Re: הלצה מהפמ"ג בגנות המחלוקת.

פורסם: א' יוני 18, 2017 8:59 am
על ידי ש. ספראי
נוטר הכרמים כתב:עוד בענין 'יפה נדרשת'
במקו"א הבאתי אשר שמעתי בזה רעיון נאה משמו של הגאון רבי אברהם י. הכהן פאם זצ"ל ריש מתיבתא תורה ודעת, דנראה ביאור הדברים, דאין כאן רק מראה מקום עם 'הסכמה' בעלמא, אלא דרש"י הוא אבי אבות מפרשי הפשט, וכמו שכתב בכמה דוכתי: ואני לפרש פשוטו של מקרא באתי, ואמנם על דרך כלל הדרש אינו עולה בקנה אחד עם הפשט ושני שבילין הן. ברם, כאן בפר' קרח - בא רש"י ואומר - הפשט עולה יפה עם הדרש והיו לאחדים. .



מזרחי (רא"ם) במדבר פרק טז

ויקח קרח פרשה זו יפה נדרשת במדרש רבי תנחומא. כלומר, שהוא קרוב לפשוטו של מקרא, ולא נצטרך לפרשו לפי פשוטו כמנהגו בשאר המקומות.

Re: הלצה מהפמ"ג בגנות המחלוקת.

פורסם: א' יוני 18, 2017 10:02 am
על ידי סגי נהור
קראקובער כתב:
סגי נהור כתב:
וקדמו אדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל בפנינה נאה בדומה לזה, שהרי הקושיא פשוטה - מה לרש"י 'לחלק ציונים' למדרשי חז"ל? אלא שכפי שכתב רש"י בעצמו, אינו מביא מדרש אלא במקום שהאגדה מיישבת פשטי המקראות, היינו שפשט הכתוב זקוק לאגדה זו. וזהו "יפה", שהרי לימדנו רש"י (שבת ס"ג.) גבי נשיאת כלי זין בשבת לעת"ל, שאע"פ שבזמן הזה תכשיטים הם לו, לעת"ל מתוך שאינו צריך אינו נאה. וכאן, כיון שהפשט זקוק לאגדה זו, הרי גם בדרך הפשט "יפה נדרשת".


וקדם לשניהם הט"ז בפירושו עה"ת.

ישר כח (אם כי עיקר הווארט הוא כמובן הקישור לדברי רש"י במס' שבת).

מעניין מה שכותב שם הט"ז בקושייתו, שאסור לומר גם "שמועה זו נאה" לחוד, ולא רק "שמועה זו נאה ושמועה זו אינה נאה". דומה שעמא דבר אין מקפידים על כך. ויש לעיין אם מצאנו חולקים להדיא.

Re: הלצה מהפמ"ג בגנות המחלוקת.

פורסם: א' יוני 18, 2017 10:03 am
על ידי מה שנכון נכון
סגי נהור כתב:מעניין מה שכותב שם הט"ז בקושייתו, שאסור לומר גם "שמועה זו נאה" לחוד, ולא רק "שמועה זו נאה ושמועה זו אינה נאה". דומה שעמא דבר אין מקפידים על כך. ויש לעיין אם מצאנו חולקים להדיא.

ראה יבי"א ח"ב יו"ד סט"ז.

Re: הלצה מהפמ"ג בגנות המחלוקת.

פורסם: א' יוני 18, 2017 6:49 pm
על ידי הא לחמא עניא
דבר בעתו מה טוב, עתה כשכולנו עסוקים בפרשת קרח.

Re: הלצה מהפמ"ג בגנות המחלוקת.

פורסם: א' יוני 21, 2020 7:18 pm
על ידי שמואל דוד
מה שנכון נכון כתב:
סגי נהור כתב:מעניין מה שכותב שם הט"ז בקושייתו, שאסור לומר גם "שמועה זו נאה" לחוד, ולא רק "שמועה זו נאה ושמועה זו אינה נאה". דומה שעמא דבר אין מקפידים על כך. ויש לעיין אם מצאנו חולקים להדיא.

ראה יבי"א ח"ב יו"ד סט"ז.

אפשר לשלוח?

Re: הלצה מהפמ"ג בגנות המחלוקת.

פורסם: א' יוני 21, 2020 8:14 pm
על ידי יהודה בן יעקב
יביע אומר.docx
(21.51 KiB) הורד 195 פעמים

Re: הלצה מהפמ"ג בגנות המחלוקת.

פורסם: א' יוני 21, 2020 9:49 pm
על ידי שמואל דוד
יישר כח

Re: הלצה מהפמ"ג בגנות המחלוקת.

פורסם: ב' יוני 07, 2021 1:31 pm
על ידי עליך עיננו
עי' תפארת ישראל בהקדמה למסכת עדויות בשם אביו שכ' בפשיטות שאין כל איסור לומר רק שמועה זו נאה. (לא ראיתי שהובא ביבי"א הנ"ל)