עמוד 1 מתוך 2
הוא פגע בכבודו של אבי, איני יכול להסתכל על פניו. מותר?
פורסם: ש' אוקטובר 24, 2020 8:20 pm
על ידי מקדש מלך
איקלע לידי חוברת העוסקת בענינה של מחלוקת מסוימת, ומצאתי בה דברים מחודשים בעיני (שמו של הכותב מוכר לי כתלמיד חכם ובעל מחשבה מקורי). ואני מצטט בשינויים קלים:
...יש עניין רגשי. אדם הוא בסך הכל בשר ודם, וכל אחד יש לו מערכת תגובות רגשיות שונה אחד מהשני, כל אחד לפי האופי שלו... זכותו של אדם לנהוג לפי האופי שלו כל עוד זה לא נוגד לדרך התורה. כך גם כשמישהו יפגע באבא או אמא שלו, כל אחד יגיב בצורה שונה. מי שהוא בטבעו חם מזג ילך וישבור לו את הראש, משהו כמו "גואל הדם", לא יעניין אותו שום דבר... ומישהו אחר יסגור את הפה, לא יכול להסתכל בפרצוף שלך. יש תגובות של כאב שמצויות בעיקר אצל צעירים, שיותר עובד אצלם הרגש מאשר השכל. אבל כל עוד התגובות הן על פי התורה, זה זכותו של כל אדם, כי ככה האופי שלו.
יש אילוצים טכניים... אבל בעיקרון יש מושג לפיו האופי שלי אומר שאני לא מסוגל לדבר איתו. אני פשוט לא מסוגל. ואין כאן המקום להפריך את קושיית המפקפקים מה עם האיסור "לא תשנא את אחיך בלבב", שאין לזה קשר כלל לכאן, אך זהו ביאור ארוך, ולא נבארו במסגרת זה. זכותי לנהוג לפי האופי שלי כל זמן שזה לא נוגד את התורה. אם זה נוגד את התורה באמת אסור...
והיות והכותב סתם ולא פירש מהו אותו ביאור ארוך המצוי באמתחתו מדוע טענתו אינה נוגדת את עניין לא תשנא אחיך בלבבך, ועאכו"כ את חיוב "ואהבת לרעך כמוך", אשמח למי שיש לו ביאור כדרכה של תורה, או שהוא חולק על הנחתו (יש עימי מעט הרהורי דברים, אבל לכלל דיבור לא הגיעו).
Re: הוא פגע בכבודו של אבי, איני יכול להסתכל על פניו. מותר ולגיטימי?
פורסם: ש' אוקטובר 24, 2020 8:24 pm
על ידי דרומי
לא תשנא את אחיך בלבבך - כלומר, האיסור הוא רק כשאני כועס עליו בלבי בלי לגלות זאת כלפי חוץ
ועיין הל' דעות פ"ו ה"ה
Re: הוא פגע בכבודו של אבי, איני יכול להסתכל על פניו. מותר ולגיטימי?
פורסם: ש' אוקטובר 24, 2020 8:45 pm
על ידי נוטר הכרמים
זו כמובן רק שיטה אחת ב'לא תשנא'
ואף לשיטה זו - אינו נמלט מאיסורים אסרים של נקמה ונטירה ועשה דואהבת לרעך כמוך ועוד. ,
Re: הוא פגע בכבודו של אבי, איני יכול להסתכל על פניו. מותר ולגיטימי?
פורסם: ש' אוקטובר 24, 2020 9:54 pm
על ידי דמשק
מקדש מלך כתב:איקלע לידי חוברת העוסקת בענינה של מחלוקת מסוימת, ומצאתי בה דברים מחודשים בעיני (שמו של הכותב מוכר לי כתלמיד חכם ובעל מחשבה מקורי). ואני מצטט בשינויים קלים:
...יש עניין רגשי. אדם הוא בסך הכל בשר ודם, וכל אחד יש לו מערכת תגובות רגשיות שונה אחד מהשני, כל אחד לפי האופי שלו... זכותו של אדם לנהוג לפי האופי שלו כל עוד זה לא נוגד לדרך התורה. כך גם כשמישהו יפגע באבא או אמא שלו, כל אחד יגיב בצורה שונה. מי שהוא בטבעו חם מזג ילך וישבור לו את הראש, משהו כמו "גואל הדם", לא יעניין אותו שום דבר... ומישהו אחר יסגור את הפה, לא יכול להסתכל בפרצוף שלך. יש תגובות של כאב שמצויות בעיקר אצל צעירים, שיותר עובד אצלם הרגש מאשר השכל. אבל כל עוד התגובות הן על פי התורה, זה זכותו של כל אדם, כי ככה האופי שלו.
יש אילוצים טכניים... אבל בעיקרון יש מושג לפיו האופי שלי אומר שאני לא מסוגל לדבר איתו. אני פשוט לא מסוגל. ואין כאן המקום להפריך את קושיית המפקפקים מה עם האיסור "לא תשנא את אחיך בלבב", שאין לזה קשר כלל לכאן, אך זהו ביאור ארוך, ולא נבארו במסגרת זה. זכותי לנהוג לפי האופי שלי כל זמן שזה לא נוגד את התורה. אם זה נוגד את התורה באמת אסור...
והיות והכותב סתם ולא פירש מהו אותו ביאור ארוך המצוי באמתחתו מדוע טענתו אינה נוגדת את עניין לא תשנא אחיך בלבבך, ועאכו"כ את חיוב "ואהבת לרעך כמוך", אשמח למי שיש לו ביאור כדרכה של תורה, או שהוא חולק על הנחתו (יש עימי מעט הרהורי דברים, אבל לכלל דיבור לא הגיעו).
באותו חוברת גם כתוב שהגיון ו'חושן משפט'דיגע קאפ' זהו משהו בעייתי,
לכן אל תנסה להבין את דבריו עם הגיון...
Re: הוא פגע בכבודו של אבי, איני יכול להסתכל על פניו. מותר ולגיטימי?
פורסם: ש' אוקטובר 24, 2020 10:05 pm
על ידי דרומי
נשמע מסקרן. אולי ראוי להעלות את החוברת וזהו..
Re: הוא פגע בכבודו של אבי, איני יכול להסתכל על פניו. מותר ולגיטימי?
פורסם: ש' אוקטובר 24, 2020 10:15 pm
על ידי מקדש מלך
אין לי את החוברת בפורמט פידיאף. וגם כאמור, הנושא הכללי אינו מתאים כל כך לפורום.
לגופם של דברים שהזכיר הרב דמשק, הכותב טוען שם - בשם רבי שמעון מזליחוב זצ"ל - שהעוסקים בחו"מ עלולים לשכוח שעיקרה של התורה היא שכל אלוקי ואינו מובן, וזאת כיון שעיקר עיסוקם הוא בסברות המובנות בשכל.
Re: הוא פגע בכבודו של אבי, איני יכול להסתכל על פניו. מותר ולגיטימי?
פורסם: ש' אוקטובר 24, 2020 10:27 pm
על ידי ביקורת תהיה
אני אדון:
הואיל והשוה הכתוב כבוֹד אב לכבוֹד המקום, מה הפוגע בכבוד המקום מצוה לכל אחד מישראל לשנאתו, אף הפוגע בכבוד בשר ודם מצוה לבנו לשנאתו.
Re: הוא פגע בכבודו של אבי, איני יכול להסתכל על פניו. מותר ולגיטימי?
פורסם: ש' אוקטובר 24, 2020 10:37 pm
על ידי סגי נהור
עכ"פ אצל גואל הדם התורה ודאי מתירה ש"ייחם לבבו"...
Re: הוא פגע בכבודו של אבי, איני יכול להסתכל על פניו. מותר ולגיטימי?
פורסם: ש' אוקטובר 24, 2020 11:40 pm
על ידי נחומצ'ה
שמענו על משפחות שנוטרות שנאה זה יותר מג' דורות, בעוון ריב יורשים לפני כמה עשורים.
והכל בשם מצוות 'כיבוד אב'...
ואני הקטן תמה, הרי בשמים יודעים האמת... וכי לחינם נפסק בהלכה [ערב יום כיפור].
שעל מת די להעלות על קברו ולבקש מחילה, כי ודאי מוחל [הינו, שאי"צ לפייסו רבות].
Re: הוא פגע בכבודו של אבי, איני יכול להסתכל על פניו. מותר ולגיטימי?
פורסם: ש' אוקטובר 24, 2020 11:48 pm
על ידי אור עולם
סגי נהור כתב:עכ"פ אצל גואל הדם התורה ודאי מתירה ש"ייחם לבבו"...
בשב"ק פר' שופטים האחרונה (ב' אלול) התפללתי בבית הכנסת 'החורבה' במניין השחרית השני (לא כוותיקין) ולאחר התפילה מסר הג"ר אליהו ברי"ט זילברמן שליט"א שיעור נפלא בעניין "כי ייחם לבבו", שלענ"ד יש לו קשר לנכתב כאן.
איני זוכר את השיעור, אבל אולי מישהו מהרבנים דכאן יוכל לבקש מר' אליהו את השיעור ולהעלותו לתועלת הציבור.
Re: הוא פגע בכבודו של אבי, איני יכול להסתכל על פניו. מותר?
פורסם: א' אוקטובר 25, 2020 12:23 am
על ידי יוצר אור
כנראה מדובר באופן שלאביו היה מותר לשנוא גם משום שפגע שלא בצדק , דאל"ה אין מה לדון, השאלה אם גם לו מותר משום כבוד אביו -
במציאות, השנאה בלב לא מוסיפה שום כבוד לאביו, וממילא מדוע שיותר הדבר.
כל הנידון אם לדבר איתו וליראות פניו. ובזה לא צריך לשנוא, אלא פשוט יעבירנה מליבו, כאשר ביארו הפוסקים כלפי אדם שהשקפתו לא תואמת לרוחי.
וברור, שבכה"ג שפגע באביו ועבר עבירה על אף שהתרו בו לבל יעשה עבירה זו, שמותר לשנאותו בלאו הכי, משום העובר עבירה למקום במזיד שמותר לשנאותו.
[מכבוד המקום אין דימוי, ששם עליי למחות בעבד המבזה את אדונו, משא"כ באדם כלפי אביו, השווה איתו בדרגתו].
Re: הוא פגע בכבודו של אבי, איני יכול להסתכל על פניו. מותר?
פורסם: א' אוקטובר 25, 2020 1:15 am
על ידי קרית מלך
סיפור יפה ולקחו בצידו: באחת המחלוקות העזות שניטשו בין שתי חצרות חסידיות [להבנת הדברים ננקוט בשמות בדויים א' נגד ד'] ניסה צד א' "לגייס" את האדמו"ר הרה"צ רבי שלמה מבאבוב זצ"ל לצד "הנכון", כשעלו למעונו משלחת נכבדה בכדי לבקש את התייצבותו לצידם הסבירו שמאחר ובאבוב לפני שנות דור התמודדה עם מחלוקת כגון זו עם ד' לכן מן הראוי שכעת גם ישתפו פעולה עם צד א' נגד ד'.
השיב להם בחכמתו ושנינותו שכעת התיישבה לו תמיהה גדולה - בצווואתו של דוד המלך ע"ה לבנו שלמה המלך ציוה עליו לגבות את עונשו של שמעי בן גרא, ולכאורה לא מובן הדבר מה היה חשוב כל כך לדוד המלך עד שראה לנכון לצוות על כך את בנו. אלא הביאור הוא שזה היה פשוט שאילולי היה מצווה על כך הרי ששלמה המלך לא היה רואה סיבה להעניש את שמעי בן גרא על פגיעתו באביו, לכן הוצרך דוד המלך לצוות על כך כדי שידע שמדובר בחיוב על פי תורה שיש לקיימו.
סיים הרה"צ רבי שלמה זצ"ל מזה למדתי ש"מחלוקת" איננה עוברת בירושה.. אי לכך אינני רואה כל סיבה להתערב כיום במחלוקת מחמת חשבונות משנים עברו...
Re: הוא פגע בכבודו של אבי, איני יכול להסתכל על פניו. מותר?
פורסם: א' אוקטובר 25, 2020 4:03 am
על ידי נהר שלום
יש הלכה שאסור לבן למחול על כבוד אבותיו ולהעביר על מדותיו בדברים השייכים לכבודם של אביו ואמו
ויש לעיין מה הגדר
Re: הוא פגע בכבודו של אבי, איני יכול להסתכל על פניו. מותר?
פורסם: א' אוקטובר 25, 2020 4:04 am
על ידי לבי במערב
וראוי להעיר מהמפורש בסוף הוריות. ודו"ק.
Re: הוא פגע בכבודו של אבי, איני יכול להסתכל על פניו. מותר?
פורסם: א' אוקטובר 25, 2020 7:34 am
על ידי מקדש מלך
יישר כח למשיבים.
אולם מהיכרות בסיסית עם הגיגיו של הכותב, כמדומה שנקודת העניין שונה במקצת. ואפרש את שיחתי.
לפני שנים, עורבתי על כרחי בעימות ממוני, במהלכו הסתבך שותפי במריבה קשה עם מישהו, ובתגובה ניסה יריבו לפגוע בעסק המשותף (אולי מדין "אוי לרשע ואוי לשכינו"...). הסיפור אינו משנה, וגם לא הצידוקים ש(כנראה) נתן לעצמו היריב למעשהו. מה שמשנה היא העובדה שמאז, בכל אימת שאני רואה את אותו אדם שריריי נדרכים אינסטינקטיבית, והמפגש אינו נעים עבורי כלל.
סיפר לי אדם שגיסו התגרש ונפרד מהמשפחה, שהוא אינו יכול להיפגש עם המתגרש ולא לראותו.
תמונה מוכרת מחדרי ההמתנה בבתי הדין. שני המתווכחים יושבים וממתינים לתורם, כשהם שומרים בהידור על "ריחוק חברתי", וכובשים פניהם בקרקע או בתוך הספר. מעמד בלתי נעים.
אפשר להכביר בדוגמאות נוספות. המשותף לכולם הוא אופיו של האדם, שמונע ממנו או מקשה עליו ליצור קשר נורמלי עם הצד השני. אין מדובר בשנאה או כעס, לא בהחלטה ליצור מריבה ולא בכלום. להיפך, יתכן שהאנשים המתוארים היו מעדיפים לקבל "עור של פיל", לא להתבלבל כלל מהמפגשים הללו אלא לקדם את הצד השני בברכת שלום עליכם לבבית עם לחיצת יד איתנה. אבל לצערם אין להם מהמצרך הזה. או שיש להם רק מעט, למקרה הצורך בלבד, לאחר הפעלת מאמץ נפשי והכנה מתאימה.
האם כל המקרים המתוארים כאן הם מעשי איסור? אולי יהיו מי שיטענו כן. אבל הם בעצם הופכים את התורה לדבר כמעט בלתי אפשרי. יתכן שקיים גדר כזה, המחלק בין תגובות המחויבות מאופיו של האדם, לבין החלטות מודעות, או החלטות הניזונות מכעס ושנאה צרות עין וכו', לבין תכונות אופי שאינם קשורות לכך.
(מהיכרות שטחית עם הגיגי כותב הקונטרס, הוא טוען מזה שנים שהרבה חלקים מהתורה והמצוות מוצגים בצורה שכמעט אין סיכוי להצליח לקיימם, והדבר מרפה ידי אנשים רבים מלהתעלות בעבודת ה', ועל כן הוא שם לעצמו מטרה לברר בכל דבר מהו החיוב הגמור ומה למעלה ממנו).
Re: הוא פגע בכבודו של אבי, איני יכול להסתכל על פניו. מותר?
פורסם: א' אוקטובר 25, 2020 8:35 am
על ידי רציני
נהר שלום כתב:יש הלכה שאסור לבן למחול על כבוד אבותיו ולהעביר על מדותיו בדברים השייכים לכבודם של אביו ואמו
ויש לעיין מה הגדר
עוד עיין בברכי יוסף [נדפס גם בגיליון השולחן ערוך יורה דעה סימן שלד סעיף טז] אף אם אינו יכול לנדות למבזה אביו בפניו אלא אם הוא תלמיד חכם, מכל מקום דין הוא שלא ידבר עמו ומכל שכן שלא לבקרו. עכ"ל.
זה על הנושא של הכותרת ולא על נושא האשכול שכתב מקדש מלך.
Re: הוא פגע בכבודו של אבי, איני יכול להסתכל על פניו. מותר?
פורסם: א' אוקטובר 25, 2020 8:47 am
על ידי סגי נהור
מקדש מלך כתב:יישר כח למשיבים.
אולם מהיכרות בסיסית עם הגיגיו של הכותב, כמדומה שנקודת העניין שונה במקצת. ואפרש את שיחתי.
לפני שנים, עורבתי על כרחי בעימות ממוני, במהלכו הסתבך שותפי במריבה קשה עם מישהו, ובתגובה ניסה יריבו לפגוע בעסק המשותף (אולי מדין "אוי לרשע ואוי לשכינו"...). הסיפור אינו משנה, וגם לא הצידוקים ש(כנראה) נתן לעצמו היריב למעשהו. מה שמשנה היא העובדה שמאז, בכל אימת שאני רואה את אותו אדם שריריי נדרכים אינסטינקטיבית, והמפגש אינו נעים עבורי כלל.
סיפר לי אדם שגיסו התגרש ונפרד מהמשפחה, שהוא אינו יכול להיפגש עם המתגרש ולא לראותו.
תמונה מוכרת מחדרי ההמתנה בבתי הדין. שני המתווכחים יושבים וממתינים לתורם, כשהם שומרים בהידור על "ריחוק חברתי", וכובשים פניהם בקרקע או בתוך הספר. מעמד בלתי נעים.
אפשר להכביר בדוגמאות נוספות. המשותף לכולם הוא אופיו של האדם, שמונע ממנו או מקשה עליו ליצור קשר נורמלי עם הצד השני. אין מדובר בשנאה או כעס, לא בהחלטה ליצור מריבה ולא בכלום. להיפך, יתכן שהאנשים המתוארים היו מעדיפים לקבל "עור של פיל", לא להתבלבל כלל מהמפגשים הללו אלא לקדם את הצד השני בברכת שלום עליכם לבבית עם לחיצת יד איתנה. אבל לצערם אין להם מהמצרך הזה. או שיש להם רק מעט, למקרה הצורך בלבד, לאחר הפעלת מאמץ נפשי והכנה מתאימה.
האם כל המקרים המתוארים כאן הם מעשי איסור? אולי יהיו מי שיטענו כן. אבל הם בעצם הופכים את התורה לדבר כמעט בלתי אפשרי. יתכן שקיים גדר כזה, המחלק בין תגובות המחויבות מאופיו של האדם, לבין החלטות מודעות, או החלטות הניזונות מכעס ושנאה צרות עין וכו', לבין תכונות אופי שאינם קשורות לכך.
(מהיכרות שטחית עם הגיגי כותב הקונטרס, הוא טוען מזה שנים שהרבה חלקים מהתורה והמצוות מוצגים בצורה שכמעט אין סיכוי להצליח לקיימם, והדבר מרפה ידי אנשים רבים מלהתעלות בעבודת ה', ועל כן הוא שם לעצמו מטרה לברר בכל דבר מהו החיוב הגמור ומה למעלה ממנו).
הרב מק"מ, האם לא על זה אמרו מצוה בשונא כדי לכוף את יצרו?
אינני טוען שיש בהכרח איסור בדבר, אבל בוודאי אם יצליח להאיר פנים לשונאו למרות הכל, שככל עניני עבודת המדות הוא מעבודות קשות במקדש, אזי אסתלק יקרא דקוב"ה בכולהו עלמין לעילא על כולא.
Re: הוא פגע בכבודו של אבי, איני יכול להסתכל על פניו. מותר?
פורסם: א' אוקטובר 25, 2020 8:59 am
על ידי מקדש מלך
במקרה הספציפי אותו תיארתי על עצמי, אין לי מניעה לעזור לו, ואיני חש כלפיו שום טינה. פשוט המפגש בינינו אינו נעים לי. היא משימה מעצבנת, ועל כן אעדיף להימנע ממנה (האדם אינו מתגורר בעירי, והמפגש בינינו יכול להתקיים באקראי ולעיתים רחוקות בלבד).
יש גם מקרה הפוך, שאדם ביקש מהשני טובה נחוצה, והשני לא רצה או לא יכול היה לעזור, ולאחר מכן השני (זה שסירב לעזור) מנסה להתחמק ממפגשים איתו. במקרה כזה ברור שאין לזה קשר לאיבה או שנאה.
באופן אישי הייתי שמח לו היה לי קל לאחל לו שלום עם חיוך גדול (אני מכיר אנשים שמתנהגים כך במקרים דומים, ואיני יודע האם באמת אין להם בעייה עם זה, או שהם בעלי מידות מיוחדות, או שהם מתאמצים כדי לשכנע את עצמם שהם בעלי אופי חזק, או פשוט נהנים להביך את הצד השני, שבדרך כלל חש תחושות דומות...).
כמובן שכל הארת פנים כלפי הזולת היא מעשה גדול, ואכן השאלה איננה מה ראוי לכתחילה, אלא מהו עיקר הדין, ומה מצווה גדולה (ברור שכל "אתכפיא" הוא דבר גדול).
ובאופן שמדובר בנושא עקרוני, כמו פגיעה בכבוד אביו או רבו, לא ברור שיש כאן גם מצווה.
Re: הוא פגע בכבודו של אבי, איני יכול להסתכל על פניו. מותר?
פורסם: ש' יולי 10, 2021 11:36 pm
על ידי עושה חדשות
לא הזכירו כאן את המצוה "לנקום נקמת אביו" המובאת בפוסקים בסי' שו, דיש מי שהתיר לצאת חוץ לתחום בשבת כדי לקיים מצוה זו. ואמנם להלכה לא הסכימו לזה הפוס' שם, כי האיסור של תחומין הוא גם על יציאה לצורך מצוה. אמנם הסכימו לכאו' שיש בזה מצוה. וצ"ע על מה מדובר ובאיזה אופן של נקמה. (ורק באגרו"מ ראיתי שתמה "היכן מצינו שיש בכלל מצווה לנקום אף שהוא לכבוד אביו", וראיתי שהביאו לזה מקור מפרשת מטות, ברש"י לא,ו).
Re: הוא פגע בכבודו של אבי, איני יכול להסתכל על פניו. מותר?
פורסם: ש' יולי 10, 2021 11:55 pm
על ידי בית הגנזים
מקדש מלך כתב:איקלע לידי חוברת העוסקת בענינה של מחלוקת מסוימת, ומצאתי בה דברים מחודשים בעיני (שמו של הכותב מוכר לי כתלמיד חכם ובעל מחשבה מקורי).
אם פלוני הוא "בעל מחשבה" ולא בעל הלכה מאי נפק"מ למה התכוון. בפרט שיתכן שדבריו הם תגובה רגשית ולא שכלית...
היות ששמו של הכותב מוכר לכבודו, מה טוב שיפנה אליו וישאל ישירות מה כוונתו וכך כולם יהיו פטורים מניחוש.
Re: הוא פגע בכבודו של אבי, איני יכול להסתכל על פניו. מותר?
פורסם: א' יולי 11, 2021 6:36 pm
על ידי עושה חדשות
עושה חדשות כתב:לא הזכירו כאן את המצוה "לנקום נקמת אביו" המובאת בפוסקים בסי' שו, דיש מי שהתיר לצאת חוץ לתחום בשבת כדי לקיים מצוה זו. ואמנם להלכה לא הסכימו לזה הפוס' שם, כי האיסור של תחומין הוא גם על יציאה לצורך מצוה. אמנם הסכימו לכאו' שיש בזה מצוה. וצ"ע על מה מדובר ובאיזה אופן של נקמה. (ורק באגרו"מ ראיתי שתמה "היכן מצינו שיש בכלל מצווה לנקום אף שהוא לכבוד אביו", וראיתי שהביאו לזה מקור מפרשת מטות, ברש"י לא,ו).
באמת הפוס' שם הביאו את זה בצורה מקוטעת, ואינו מובן כ"כ, ולפיכך פליגי. אבל במקור הדברים מובן יותר. מצורף.
- נקמת אביו.png (102.8 KiB) נצפה 6450 פעמים
Re: הוא פגע בכבודו של אבי, איני יכול להסתכל על פניו. מותר?
פורסם: ב' יולי 12, 2021 3:14 pm
על ידי דרופתקי דאורייתא
עושה חדשות כתב:עושה חדשות כתב:לא הזכירו כאן את המצוה "לנקום נקמת אביו" המובאת בפוסקים בסי' שו, דיש מי שהתיר לצאת חוץ לתחום בשבת כדי לקיים מצוה זו. ואמנם להלכה לא הסכימו לזה הפוס' שם, כי האיסור של תחומין הוא גם על יציאה לצורך מצוה. אמנם הסכימו לכאו' שיש בזה מצוה. וצ"ע על מה מדובר ובאיזה אופן של נקמה. (ורק באגרו"מ ראיתי שתמה "היכן מצינו שיש בכלל מצווה לנקום אף שהוא לכבוד אביו", וראיתי שהביאו לזה מקור מפרשת מטות, ברש"י לא,ו).
באמת הפוס' שם הביאו את זה בצורה מקוטעת, ואינו מובן כ"כ, ולפיכך פליגי. אבל במקור הדברים מובן יותר. מצורף.
נקמת אביו.png
א. היכן הביאו מקור מרש"י פרשת מטות הנ"ל? [רש"י מטות הנ"ל הוא ש"ס בסוטה מג. תנא, לא לחנם הלך פינחס למלחמה, אלא ליפרע דין אבי אמו ע"ש. ובאמת זה לכאורה צ"ב מדוע היה לו עוד כוונות מלבד קיום רצון ה'. וע' אור החיים שמדייק את הפסוק לתת נקמת ה' במדין, שצריך שתהיה הכוונה לש"ש בתכלית. ולכאורה אם היה לו לפינחס כוונת נקמה, יש בזה חסרון. אולם להנ"ל שיש בזה "מצוה", אם כן ניחא. ועיין מהר"ל סוטה שם בדרך אחרת, וכן הוא לו עוד בגור אריה במדבר שם, ועל דרך זה באר משה במדבר שם עמוד תשו].
ב. בציטוט הנ"ל מבואר דס"ל שיש גואל הדם בזה"ז, וכבר ידועים דברי הקהצ"ח ונתיבות סי' ב. ועוד הרבה. ופלא והפלא שהמג"א ומשנ"ב מעתיקים דין זה, ומשמע דס"ל דאיכא לדין גואל הדם בזה"ז, וצ"ע. [ותראה שהמשנ"ב סי' שו ס"ק נח הוסיף תיבה אחת על המג"א להבהיר הנידון שכתב: לנקום נקמת אביו "מרוצחים" ע"ש].
-----
בעיקר הדבר יש להוסיף דברי הרד"ק
רד"ק מלכים ב פרק כג פסוק לג
(לג) ויאסרהו פרעה נכה - נראה כי יהואחז במלכו חשב לנקום נקמת אביו מפרעה נכה והלך ופשט בארץ מצרים והכה בהם מכה גדולה ובשובו פגע בו פרעה בארץ חמת ולכדו ואסרו וזהו שאמר יחזקאל וילמד לטרוף טרף אדם אכל כי מה ענין ויאסרהו מבלי שיקדם לו ענין שנלחם עמו או עלה על ארצו והלא פרעה התנצל ליאשיהו ואמר לו לא עליך אתה היום אלא שכן נראה הענין כמו שפירשנו ומשל יחזקאל מורה עליו:
ובחומ"א שם הביא כן ממהר"ש עדני ע"ש.
בחיפוש עלה בידי שו"ת חלק לוי פולק יו"ד ס"ס קז, שלמד כפשוטו שיש מצוה כזו של נקמת אביו.
אכתוב כי שמעתי מזמן רב, על בן שלא הסכים לדבר עם מישהו שפגע בכבוד אביו, הגם שאביו בפירוש מחל למי שפגע בו, והבן טען, כי האבא זכותו ואולי גם חובתו להעביר על מידותיו ולמחול, אבל הוא כבן מחוייב מדין כבוד אביו שלא לדבר עם פלוני. ושאלו שאילתא דא בפני גדול אחד שליט"א והשיב שהצדק עם הבן [היות ושמועה זו שמועה רחוקה לא אכתוב שמו של הרב שליט"א]. ואני מאז מחפש למצוא אם יש סמוכין לסברא הגיונית זו בהלכה.
Re: הוא פגע בכבודו של אבי, איני יכול להסתכל על פניו. מותר?
פורסם: ב' יולי 12, 2021 6:48 pm
על ידי בברכה המשולשת
לענ"ד יש הבדל ברור בזה בין נקמה מגויים רוצחים ימש"ו לבין מחלוקת בין יהודים
Re: הוא פגע בכבודו של אבי, איני יכול להסתכל על פניו. מותר?
פורסם: ג' יולי 13, 2021 10:20 am
על ידי בית הגנזים
- מנורת המאור.PNG (102.32 KiB) נצפה 6336 פעמים
Re: הוא פגע בכבודו של אבי, איני יכול להסתכל על פניו. מותר?
פורסם: ד' יולי 14, 2021 1:36 am
על ידי מעיין
לעצם הנושא יש להביא קצת ראי' שיש רעיון כזה ע"פ תורה
מדין חמש נשים השונאות זו את זו
הרי לכל ישראל יש חזקת כשרות כולל הנשים ואיך יתכן שלומר שכל הנשים עוברים על לאו דלא תשנא עד שמכח זה מתירין יחוד
ומ"מ שנאה במדריגה כזה הנקרא לכאורה שנאה רק בדרך ההשאלה יש מוטבע בטבע ולא אסרה תורה דרגא שנאה כזו
---
שוב ראיתי שבקובץ תורת האדם לאדם חלק ג מעמוד 240 והלאה יש הרבה תגובות על קושי' זו שהועמד בקובץ ב' בלשון 'קושיא עצומה'
עיי"ש כל אחד לדרכו מה שתירץ ולענ"ד ע"ד שכתבתי וכן ראיתי כמה מהכותבים שם שדורכים בדרך כעין זה
Re: הוא פגע בכבודו של אבי, איני יכול להסתכל על פניו. מותר?
פורסם: ד' יולי 14, 2021 8:19 am
על ידי כולל יונגערמאן
האם יש חיוב לסבול את הזולת? לא נראה כן. אם מישהו מעצבן אותו בעצם התנהגותו או אף קיומו... אין חיוב להסיר תחושה זו מלבו לכאורה
ואהבת הרי הכוונה שלא יפגע בו, דעלך סני לחברך לא תעביד
נקימה (נטירה?) הרי ידועים דברי הגמ' והפוסקים החילוק בין פגיעה בממון או בגוף, וככל הנראה זה בעיקר ענין של דיון לכף זכות כשמישהו לא רצה לעשות לך טובה אל תנקוט בוודאות שהוא רוצה לעשות לך דוקא והוא שונא אותך, אלא תדין שהיו לו סיבות אחרות
נשאר רק להבין מה הגדר של שנאה, לכאורה אם הייתי רץ לעזרתו אם היה נקלע למצוקה ועכ"פ לסכנה, זה כבר לא בגדר שנאה אלא סתם מבלתי יכולת להכילו מחמת איזה סיבה, עכ"פ אם יודע בוודאי שהלה פגע בו או באביו והוא נפגע מכך זה עדיין לא בגדר שנאה, אטו מי שיש לו תרעומות על חבירו הרי שהוא שונאו? וגם במציאות כן שאב יכול להתרגז על בנו אף שאוהבו מאוד
Re: הוא פגע בכבודו של אבי, איני יכול להסתכל על פניו. מותר?
פורסם: ה' מרץ 31, 2022 10:57 am
על ידי פולסברג
מקדש מלך כתב:(מהיכרות שטחית עם הגיגי כותב הקונטרס, הוא טוען מזה שנים שהרבה חלקים מהתורה והמצוות מוצגים בצורה שכמעט אין סיכוי להצליח לקיימם, והדבר מרפה ידי אנשים רבים מלהתעלות בעבודת ה', ועל כן הוא שם לעצמו מטרה לברר בכל דבר מהו החיוב הגמור ומה למעלה ממנו).
דוגמאות בבקשה?
תודה רבה!
Re: הוא פגע בכבודו של אבי, איני יכול להסתכל על פניו. מותר?
פורסם: ה' מרץ 31, 2022 2:07 pm
על ידי מקדש מלך
פולסברג כתב:מקדש מלך כתב:(מהיכרות שטחית עם הגיגי כותב הקונטרס, הוא טוען מזה שנים שהרבה חלקים מהתורה והמצוות מוצגים בצורה שכמעט אין סיכוי להצליח לקיימם, והדבר מרפה ידי אנשים רבים מלהתעלות בעבודת ה', ועל כן הוא שם לעצמו מטרה לברר בכל דבר מהו החיוב הגמור ומה למעלה ממנו).
דוגמאות בבקשה?
תודה רבה!
הדוגמא העיקרית שזכורה לי כעת, היא הטענה שאין איסור ביטול תורה על כך רגע שאדם לא לומד, וכי מעיקר הדין מספיק אחת ביום ואחת בלילה, ורק מעלה גדולה ללמוד כמה שיותר. ואמנם דבריו באותו נושא אינם נראים לי וכבר נכב"ב, אבל זה הכיון לדוגמא.
Re: הוא פגע בכבודו של אבי, איני יכול להסתכל על פניו. מותר?
פורסם: ה' מרץ 31, 2022 2:42 pm
על ידי לעשות רצונך
בתנורו של עכנאי בב''מ נט איתא, גלוי וידוע לפניך שלא לכבודי ולא לכבוד בית אבא עשיתי אלא לכבודך עשיתי שלא ירבו מחלוקת בישראל.
הלשון הזה [לא לכבוד בית אבא] מובא בכמה מקומות כמדומני, כנראה שבשביל שלא ירבו מחלוקות בישראל, מצוה לומר בקול שאינו עושה לכבוד בית אבא, ואין בכך שום ענין...
וכמובן שיש לחלק בין ה'מלחמה על כבודו של אבא' אם מישהו פוגע בה, לבין מלחמה על כבוד של אבא - בשביל להוסיף לו כבוד,
ולכאורה לפי מה שמובא שאם יודע שלאביו אין נחת מזה שימשיך במריבה, אז מותר לו וראוי למחול ולהמשיך הלאה,
יש לומר שהרי כל אדם כשמגיע לשמים רואה כמה חשוב למחול וכו', ולכן יש לומר שאם אביו אינו בין החיים ראוי לו בוודאי למחול.
Re: הוא פגע בכבודו של אבי, איני יכול להסתכל על פניו. מותר?
פורסם: ו' אפריל 01, 2022 12:47 am
על ידי אוצרניק
הגמ' בסוף מס' הוריות מספרת, על רשב"ג שהקפיד על ר"מ.
ומתני ליה רבי (בן רשב"ג) לבנו מימרא בשם 'אחרים', אמר לו (ר"ש בר רבי) מי הם הללו שמימיהם אנו שותים ושמותם אין אנו מזכירים, אמר ליה בני אדם שבקשו לעקור כבודך וכבוד בית אביך. אמר ליה גם אהבתם גם שנאתם גם קנאתם כבר אבדה, אמר ליה האויב תמו חרבות לנצח. אמר ליה הני מילי היכא דאהנו מעשייהו רבנן לא אהנו מעשייהו.
ומצד שני ידוע דברי רבי (לרוב הגרסאות) האי דמחדידנא טפי מחבראי, משום דחזיתי לר' מאיר מאחוריה.
עכ"פ מהגמ' בהוריות, משמע שיש כזה דבר לזכור את הקפידא של האבא.
Re: הוא פגע בכבודו של אבי, איני יכול להסתכל על פניו. מותר?
פורסם: ו' יולי 29, 2022 4:39 pm
על ידי אליהו בן עמרם
כולל יונגערמאן כתב:האם יש חיוב לסבול את הזולת? לא נראה כן. אם מישהו מעצבן אותו בעצם התנהגותו או אף קיומו... אין חיוב להסיר תחושה זו מלבו לכאורה
אור החיים – ויקרא י"ט י"ז:שלא יאמר אדם שאינו קרוי שנאה אלא שנאה גמורה לבקש רעתו ולחפוץ בכליונו, אבל הרחקה בלב אינה קרויה שנאה, לזה נתחכם הכתוב לסמוך לא תשנא עם תיבת אחיך לומר כי השערת השנאה אשר יצוה ה' עליה היא הנרגשת בערך אח, ושיעור זה כ
ל שירחיקהו מלבו קצת הנה הוא יורד ממדרגת אח, והרי הוא עובר משום לא תשנא.
Re: הוא פגע בכבודו של אבי, איני יכול להסתכל על פניו. מותר?
פורסם: א' יולי 31, 2022 12:28 pm
על ידי עת רצון
דרופתקי דאורייתא כתב:עושה חדשות כתב:עושה חדשות כתב:לא הזכירו כאן את המצוה "לנקום נקמת אביו" המובאת בפוסקים בסי' שו, דיש מי שהתיר לצאת חוץ לתחום בשבת כדי לקיים מצוה זו. ואמנם להלכה לא הסכימו לזה הפוס' שם, כי האיסור של תחומין הוא גם על יציאה לצורך מצוה. אמנם הסכימו לכאו' שיש בזה מצוה. וצ"ע על מה מדובר ובאיזה אופן של נקמה. (ורק באגרו"מ ראיתי שתמה "היכן מצינו שיש בכלל מצווה לנקום אף שהוא לכבוד אביו", וראיתי שהביאו לזה מקור מפרשת מטות, ברש"י לא,ו).
באמת הפוס' שם הביאו את זה בצורה מקוטעת, ואינו מובן כ"כ, ולפיכך פליגי. אבל במקור הדברים מובן יותר. מצורף.
נקמת אביו.png
א. היכן הביאו מקור מרש"י פרשת מטות הנ"ל? [רש"י מטות הנ"ל הוא ש"ס בסוטה מג. תנא, לא לחנם הלך פינחס למלחמה, אלא ליפרע דין אבי אמו ע"ש. ובאמת זה לכאורה צ"ב מדוע היה לו עוד כוונות מלבד קיום רצון ה'. וע' אור החיים שמדייק את הפסוק לתת נקמת ה' במדין, שצריך שתהיה הכוונה לש"ש בתכלית. ולכאורה אם היה לו לפינחס כוונת נקמה, יש בזה חסרון. אולם להנ"ל שיש בזה "מצוה", אם כן ניחא. ועיין מהר"ל סוטה שם בדרך אחרת, וכן הוא לו עוד בגור אריה במדבר שם, ועל דרך זה באר משה במדבר שם עמוד תשו].
ב. בציטוט הנ"ל מבואר דס"ל שיש גואל הדם בזה"ז, וכבר ידועים דברי הקהצ"ח ונתיבות סי' ב. ועוד הרבה. ופלא והפלא שהמג"א ומשנ"ב מעתיקים דין זה, ומשמע דס"ל דאיכא לדין גואל הדם בזה"ז, וצ"ע. [ותראה שהמשנ"ב סי' שו ס"ק נח הוסיף תיבה אחת על המג"א להבהיר הנידון שכתב: לנקום נקמת אביו "מרוצחים" ע"ש].
-----
בעיקר הדבר יש להוסיף דברי הרד"ק
רד"ק מלכים ב פרק כג פסוק לג
(לג) ויאסרהו פרעה נכה - נראה כי יהואחז במלכו חשב לנקום נקמת אביו מפרעה נכה והלך ופשט בארץ מצרים והכה בהם מכה גדולה ובשובו פגע בו פרעה בארץ חמת ולכדו ואסרו וזהו שאמר יחזקאל וילמד לטרוף טרף אדם אכל כי מה ענין ויאסרהו מבלי שיקדם לו ענין שנלחם עמו או עלה על ארצו והלא פרעה התנצל ליאשיהו ואמר לו לא עליך אתה היום אלא שכן נראה הענין כמו שפירשנו ומשל יחזקאל מורה עליו:
ובחומ"א שם הביא כן ממהר"ש עדני ע"ש.
בחיפוש עלה בידי שו"ת חלק לוי פולק יו"ד ס"ס קז, שלמד כפשוטו שיש מצוה כזו של נקמת אביו.
אכתוב כי שמעתי מזמן רב, על בן שלא הסכים לדבר עם מישהו שפגע בכבוד אביו, הגם שאביו בפירוש מחל למי שפגע בו, והבן טען, כי האבא זכותו ואולי גם חובתו להעביר על מידותיו ולמחול, אבל הוא כבן מחוייב מדין כבוד אביו שלא לדבר עם פלוני. ושאלו שאילתא דא בפני גדול אחד שליט"א והשיב שהצדק עם הבן [היות ושמועה זו שמועה רחוקה לא אכתוב שמו של הרב שליט"א]. ואני מאז מחפש למצוא אם יש סמוכין לסברא הגיונית זו בהלכה.
עיין מגילת איבה להרב בעל תוי"ט
'הוספה מבן הגאון המחבר ה"ה הרב מו"ה שמואל ז"ל
אך עתה כאשר נאסף אבי הגאון זצוק"ל אל עמו, חשבתי בלבי לבל אהיה צדיק יותר משלמה המלך ע"ה, ,אשר לקח נקם משונאי אביו, שמעי בן גרא ויואב,
אף כי מחל להם אביו בחייו, על כן הנני כותב עתה הדברים בפרטות ואפרש שמות האנשים אשר עמדו למפגע לכבוד אבי הגאון זצ"ל
Re: הוא פגע בכבודו של אבי, איני יכול להסתכל על פניו. מותר ולגיטימי?
פורסם: א' יולי 31, 2022 1:39 pm
על ידי מלבב
דרומי כתב:לא תשנא את אחיך בלבבך - כלומר, האיסור הוא רק כשאני כועס עליו בלבי בלי לגלות זאת כלפי חוץ
ועיין הל' דעות פ"ו ה"ה
ואם נמנע מלגלות לו מפני דרכי שלןם ולא לפגוע בו, האם זה מותר, הרי כך נוהגים.
Re: הוא פגע בכבודו של אבי, איני יכול להסתכל על פניו. מותר?
פורסם: א' יולי 31, 2022 2:11 pm
על ידי סגי נהור
כולל יונגערמאן כתב:האם יש חיוב לסבול את הזולת? לא נראה כן. אם מישהו מעצבן אותו בעצם התנהגותו או אף קיומו... אין חיוב להסיר תחושה זו מלבו לכאורה
היינו שנאת
חנם.
האריך בזה בדברים נוקבים אדמו"ר הרש"ב מליובאוויטש נ"ע במאמרו ד"ה החלצו. והעתקתי להלן כמה שורות משם.
...שהשנאה אינה מצד איזה פרט, שגרם לו איזה רעה, או שהוא מנגד לו באיזה פרט, שאז היתה השנאה תלויה באיזה מדה פרטית... [כי אם] גם שלא עשה לו שום רעה כלל, ולא נגע בכל אשר לו, לא דבר וחצי דבר, וגם הוא אינו חורש עליו רעה כלל, רק שלא יוכל לסובלו. והסיבה לזה הוא רק מצד הישות שלו [ש]אינו נותן מקום לזולת, והוא מנגד לו רק בזה שהוא נמצא בעולם, שבזה הרי הוא ממעט ישותו... וזהו הנקרא שנאת חנם, שהוא שונא אותו חנם על לא דבר.
Re: הוא פגע בכבודו של אבי, איני יכול להסתכל על פניו. מותר ולגיטימי?
פורסם: א' יולי 31, 2022 2:22 pm
על ידי סגי נהור
מלבב כתב:דרומי כתב:לא תשנא את אחיך בלבבך - כלומר, האיסור הוא רק כשאני כועס עליו בלבי בלי לגלות זאת כלפי חוץ
ועיין הל' דעות פ"ו ה"ה
ואם נמנע מלגלות לו מפני דרכי שלןם ולא לפגוע בו, האם זה מותר, הרי כך נוהגים.
ראה שם ה"ט.
Re: הוא פגע בכבודו של אבי, איני יכול להסתכל על פניו. מותר?
פורסם: א' יולי 31, 2022 2:41 pm
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
כמובן שהקונטרס המובא בפותח האשכול הוא הבל הבלים, והקטע המובא באשכול זה לא נגרע חלקו מחביריו.
אמנם גם לפי שיטותיה, אין זה אלא אצל מי שמרגיש כן באמת. אם האב יריב עם שכינו בצעירותו, האם יאמר מישהו שעל הבנים הגדולים לחנך את הבנים הקטנים אשר טרם נולדו בזמן המחלוקת, שעליהם לשנוא את האחר? חיליה הוא מהא דאי אפשר להבליג על הצער, טענה טפשית למדי. אבל אף לפי טענתו, האיך הותר לחנך דור שלם לשנוא? אם הם מרגישים שנאה לאחיהם, בני משפחתם, ידידיהם לשעבר ושאר החברים, היה יכול להתחיל עם השטות הזאת שאין ענין ללחום נגד היצר הרע, והיצר הרע הוא המוביל. אבל כאן עדיין אין יצר הרע, אין כלום. רק מחנכים את הדור לשנוא, ועוד קוראים לזה כבוד?!
Re: הוא פגע בכבודו של אבי, איני יכול להסתכל על פניו. מותר?
פורסם: א' יולי 31, 2022 3:56 pm
על ידי סעדיה
דרופתקי דאורייתא כתב:אכתוב כי שמעתי מזמן רב, על בן שלא הסכים לדבר עם מישהו שפגע בכבוד אביו, הגם שאביו בפירוש מחל למי שפגע בו, והבן טען, כי האבא זכותו ואולי גם חובתו להעביר על מידותיו ולמחול, אבל הוא כבן מחוייב מדין כבוד אביו שלא לדבר עם פלוני. ושאלו שאילתא דא בפני גדול אחד שליט"א והשיב שהצדק עם הבן [היות ושמועה זו שמועה רחוקה לא אכתוב שמו של הרב שליט"א]. ואני מאז מחפש למצוא אם יש סמוכין לסברא הגיונית זו בהלכה.
Re: הוא פגע בכבודו של אבי, איני יכול להסתכל על פניו. מותר?
פורסם: א' יולי 31, 2022 10:01 pm
על ידי מה שנכון נכון
דברי הרמב"ם מתייחסים לתלמידו ר' יוסף, ולא לבנו. ראה במהדורות בנעט, הרי"ק ושילת.
אין בדבריו הצדקה להתנהגות זו.
Re: הוא פגע בכבודו של אבי, איני יכול להסתכל על פניו. מותר?
פורסם: א' יולי 31, 2022 10:07 pm
על ידי בית הגנזים
סופו מוכיח על תחילתו
למחרת פ' בחקותי אמר כותב הקונטרס
"להרוג את הגיבורים של קהילת פני מנחם יהיה מי שעושה את זה, קצת עשו בשבת, קצת בעזרת השם יעשו הלאה, יעשו יעשו"
Re: הוא פגע בכבודו של אבי, איני יכול להסתכל על פניו. מותר?
פורסם: א' יולי 31, 2022 11:07 pm
על ידי לייבעדיג יענקל
מקדש מלך כתב:הדוגמא העיקרית שזכורה לי כעת, היא הטענה שאין איסור ביטול תורה על כך רגע שאדם לא לומד, וכי מעיקר הדין מספיק אחת ביום ואחת בלילה, ורק מעלה גדולה ללמוד כמה שיותר. ואמנם דבריו באותו נושא אינם נראים לי וכבר נכב"ב, אבל זה הכיון לדוגמא.
בערך כך כתב האור שמח בהל' תלמוד תורה