עמוד 1 מתוך 1

חיוב חינוך לקטן, על שלש עבירות החמורות, ליהרג ולא יעבור

פורסם: ה' אוקטובר 22, 2020 6:17 am
על ידי אראל
שאלני בני שיחי', אם יש חיוב חיוב על האב לחנך קטן לקיים מצות יהרג ואל יעבור, אם כופין את הקטן לעבור על א' מג' החמורות
והביא בני כעין סיעתא מהמעשה של חנה ושבעה בניה, המובא במדרשים, שאמרה האם לבנה שימסור עצמו להרג, ואל ישתחוה לע"ז
[ובי"כ צ"ע העובדא שהרי האם אינה מחויבת בחינוך בנה]

Re: חיוב חינוך לקטן, על שלש עבירות החמורות, ליהרג ולא יעבור

פורסם: ה' אוקטובר 22, 2020 6:24 am
על ידי ישראליק
אראל כתב:שאלני בני שיחי', אם יש חיוב חיוב על האב לחנך קטן לקיים מצות יהרג ואל יעבור, אם כופין את הקטן לעבור על א' מג' החמורות
והביא בני כעין סיעתא מהמעשה של חנה ושבעה בניה, המובא במדרשים, שאמרה האם לבנה שימסור עצמו להרג, ואל ישתחוה לע"ז
[ובי"כ צ"ע העובדא שהרי האם אינה מחויבת בחינוך בנה]

למה זה שונה משאר מצות שבתורה שצריכים לחנך עליהם את הבנים?

Re: חיוב חינוך לקטן, על שלש עבירות החמורות, ליהרג ולא יעבור

פורסם: ה' אוקטובר 22, 2020 6:39 am
על ידי במסתרים

Re: חיוב חינוך לקטן, על שלש עבירות החמורות, ליהרג ולא יעבור

פורסם: ה' אוקטובר 22, 2020 6:51 am
על ידי אראל
ישראליק כתב:
אראל כתב:שאלני בני שיחי', אם יש חיוב חיוב על האב לחנך קטן לקיים מצות יהרג ואל יעבור, אם כופין את הקטן לעבור על א' מג' החמורות
והביא בני כעין סיעתא מהמעשה של חנה ושבעה בניה, המובא במדרשים, שאמרה האם לבנה שימסור עצמו להרג, ואל ישתחוה לע"ז
[ובי"כ צ"ע העובדא שהרי האם אינה מחויבת בחינוך בנה]

למה זה שונה משאר מצות שבתורה שצריכים לחנך עליהם את הבנים?

כי מצות חינוך הוא בעיקר כדי שיתחנך לעשות המצות כשיגדל, משא"כ אם עומד ליהרג, שוב אין טעם לחנכו

Re: חיוב חינוך לקטן, על שלש עבירות החמורות, ליהרג ולא יעבור

פורסם: ה' אוקטובר 22, 2020 6:54 am
על ידי אראל
במסתרים כתב:עיין חינוך ישראל

ייש"כ על המראה מקום
אך דברי השבה"ל שמביא הגריד"ה שליט"א שמה, [שכמו הגדול שלא נפטר מטעם אונס בג' החמורות, א"כ כל פטורא דהקטן משום אונס, לא יגרע הקטן מהגדול].
ולא הבנתי, איפה כתוב שקטן נחשב כאונס בעברו על מצות התורה?,
ואף אם נקבל סברתו, כ"ז רק לגבי הקטן עצמו, אבל שיהא מוטל על האב לחנך בנו כשלא יגיע כלל לקיימו בגדלותו (כנ"ל), מנלן שיתחייב בחינוך כזה? ולא יהא האב בזה רק ככל איש ישראל שאינו מחויב עבור חבירו כ"א בגדרי חיובי ערבות [וכנודע ד' האחרונים בזה]

Re: חיוב חינוך לקטן, על שלש עבירות החמורות, ליהרג ולא יעבור

פורסם: ה' אוקטובר 22, 2020 1:47 pm
על ידי ישראליק
אראל כתב:
ישראליק כתב:
אראל כתב:שאלני בני שיחי', אם יש חיוב חיוב על האב לחנך קטן לקיים מצות יהרג ואל יעבור, אם כופין את הקטן לעבור על א' מג' החמורות
והביא בני כעין סיעתא מהמעשה של חנה ושבעה בניה, המובא במדרשים, שאמרה האם לבנה שימסור עצמו להרג, ואל ישתחוה לע"ז
[ובי"כ צ"ע העובדא שהרי האם אינה מחויבת בחינוך בנה]

למה זה שונה משאר מצות שבתורה שצריכים לחנך עליהם את הבנים?

כי מצות חינוך הוא בעיקר כדי שיתחנך לעשות המצות כשיגדל, משא"כ אם עומד ליהרג, שוב אין טעם לחנכו

לא הבנתי, איך ידע הבן שצריך למסור את נפשו ולא ישתחוה לע"ז?

Re: חיוב חינוך לקטן, על שלש עבירות החמורות, ליהרג ולא יעבור

פורסם: ה' אוקטובר 22, 2020 6:23 pm
על ידי עזריאל ברגר
מאידך, אין לו את החיוב ל"וחי בהם" וכו'.

Re: חיוב חינוך לקטן, על שלש עבירות החמורות, ליהרג ולא יעבור

פורסם: ה' אוקטובר 22, 2020 6:41 pm
על ידי שומע ומשמיע
אראל כתב:
ישראליק כתב:
אראל כתב:שאלני בני שיחי', אם יש חיוב חיוב על האב לחנך קטן לקיים מצות יהרג ואל יעבור, אם כופין את הקטן לעבור על א' מג' החמורות
והביא בני כעין סיעתא מהמעשה של חנה ושבעה בניה, המובא במדרשים, שאמרה האם לבנה שימסור עצמו להרג, ואל ישתחוה לע"ז
[ובי"כ צ"ע העובדא שהרי האם אינה מחויבת בחינוך בנה]

למה זה שונה משאר מצות שבתורה שצריכים לחנך עליהם את הבנים?

כי מצות חינוך הוא בעיקר כדי שיתחנך לעשות המצות כשיגדל, משא"כ אם עומד ליהרג, שוב אין טעם לחנכו

אבל יש לצד השלילי, שהוא לא חלילה יתחנך שזה אפשרי.