הנוהג כעדות המזרח וצריך ללמד לתלמידים ברכת המזון אשכנזי
פורסם: ד' אוקטובר 21, 2020 9:58 am
נתבקשתי להכניס:
תלמיד שואל:
...ואם אפשר שאלה קטנה בבקשה, אנחנו הרבה פעמים אוכלים סעודות עם לחם משותפות כמו ארוחת צהריים ביסודי, סעודות שבת וכו ובשביל שיכירו וילמדו את ברכת המזון אנחנו קוראים אותה בקול בנוסח אשכנזי, השאלה בבקשה האם אני יכול להגיד את כל הברכה בנוסח אשכנז בקול כולל שם ומלכות ולצאת בכך ידי חובה או שעדיף לי לשתוק בשם ומלכות ולברך שוב פעם בנוסח ספרדי? תודה רבה ושנה מבורכת ורק בריאות לעם ישראל אמן
תלמיד אחד שאל כך. הוא בשליחות בקהילה בחו"ל, ועובד עם נוער וילדים.
השאלה האם כדאי:
שישנה את הנוסח, סה"כ לא הרבה שינויים
או שלא יגיד שם ומלכות. הבעיה שאז לא יתחנכו טוב, יש כאן חשש.
או אולי לסמוך על ההיתר הזה, ולברך פעמיים בשם ומלכות?
אנציקלופדיה תלמודית כרך טז, חנוך [המתחיל בטור קסא]
אף בשאר ברכות חייבים לחנך את הקטנים, לפיכך אמרו שמותר לברך ברכת המוציא - ושאר ברכות- הנהנין* - לבניו ובני ביתו הקטנים, אפילו שאינו אוכל עמהם, כדי לחנכם במצוות190, אם אינם יודעים לברך בעצמם191 - והוא הדין לקטנים אחרים שאין חינוכם מוטל עליו192 - ואין בזה משום ברכה לבטלה193. ודוקא בקטן שהגיע לחינוך194. ויש מן הראשונים שכתב הטעם שהתירו, לפי שלדעתו איסור ברכה לבטלה אינו אלא מדרבנן195. ואף להסוברים שאיסורה הוא מן התורה, כתבו אחרונים שמשום מצות חינוך התירו לברך, כשם שמברכים על מצוות דרבנן196
תלמיד שואל:
...ואם אפשר שאלה קטנה בבקשה, אנחנו הרבה פעמים אוכלים סעודות עם לחם משותפות כמו ארוחת צהריים ביסודי, סעודות שבת וכו ובשביל שיכירו וילמדו את ברכת המזון אנחנו קוראים אותה בקול בנוסח אשכנזי, השאלה בבקשה האם אני יכול להגיד את כל הברכה בנוסח אשכנז בקול כולל שם ומלכות ולצאת בכך ידי חובה או שעדיף לי לשתוק בשם ומלכות ולברך שוב פעם בנוסח ספרדי? תודה רבה ושנה מבורכת ורק בריאות לעם ישראל אמן
תלמיד אחד שאל כך. הוא בשליחות בקהילה בחו"ל, ועובד עם נוער וילדים.
השאלה האם כדאי:
שישנה את הנוסח, סה"כ לא הרבה שינויים
או שלא יגיד שם ומלכות. הבעיה שאז לא יתחנכו טוב, יש כאן חשש.
או אולי לסמוך על ההיתר הזה, ולברך פעמיים בשם ומלכות?
אנציקלופדיה תלמודית כרך טז, חנוך [המתחיל בטור קסא]
אף בשאר ברכות חייבים לחנך את הקטנים, לפיכך אמרו שמותר לברך ברכת המוציא - ושאר ברכות- הנהנין* - לבניו ובני ביתו הקטנים, אפילו שאינו אוכל עמהם, כדי לחנכם במצוות190, אם אינם יודעים לברך בעצמם191 - והוא הדין לקטנים אחרים שאין חינוכם מוטל עליו192 - ואין בזה משום ברכה לבטלה193. ודוקא בקטן שהגיע לחינוך194. ויש מן הראשונים שכתב הטעם שהתירו, לפי שלדעתו איסור ברכה לבטלה אינו אלא מדרבנן195. ואף להסוברים שאיסורה הוא מן התורה, כתבו אחרונים שמשום מצות חינוך התירו לברך, כשם שמברכים על מצוות דרבנן196