בקשה בנוסח 'השם' בתפילה בעת צרה
פורסם: ש' אוקטובר 17, 2020 8:16 pm
שאלני ת"ח אחד:
ב' שאלות לי למעכת"ר
1. מי שנהוג על לשונו לומר פסוק "לישועתך קויתי ד'" לתפילה בכל עת צרה, כידוע מנהג הגרי"ז, האם נחשב תפילה גם כשאומר "השם" ולא שם "אדנ-"
[כמו"כ הנוהג לומר פסוק אנא ד' הושיעה נא, אם יכול לומר "השם" ונחשב כמתפלל].
2. מי שנוהג לומר כשרואה שם חולה לתפילה שלח רפואה שלימה ל...., האם גם כשלא מקדים יהר"מ או"א שלח וכו', נחשב לתפילה או רק בהקדמה הנ"ל / וגם בהנחה שצריך להקדים האם מספיק לומר "אנא השם שלח.....",
וכ"ז נצרך לי כדי להורות לנשים שידיהם רוב היום לא נקיות ויבואו לידי מכשול באל"ה, אמנם רצוני לדעת שורת הדין ולא הנהגה ראויה וכדו', דהיינו האם נחשב תפילה שלימה בנוסח הנ"ל.
וזה אשר השבתי לו:
לכאורה עצם הבקשה בכל נוסח שהוא, אם פונה להקב"ה, הוי תפילה בעת צרה.
הלא להרמב"ן א"צ בטופס תפילה, אלא בבקשה, ולכאו' הוא בכל נוסח.
אסתר אמרה לפני שנכנסה לאחשוורוש "אלי אלי למה עזבתני", ולא נקטה דווקא בשם אדנ"י. (ואולי אמרה את כל המזמור פכ"ב. לכאו' כן משמע מהגמרא מגילה ט"ו. "הצילה מחרב נפשי מיד כלב יחידתי". ואולם מפשטות הגמ' שם אמרה "אלי אלי" לחוד, כשהגיעה לבית הצלמים ונסתלקה ממנה שכינה).
ואליהו באמת אמר בעת צרתו ענני ה' ענני, עי' ברכות ט, ב.
ובהא דהשומר בע"ז יח, ב דאמר בעת צרתו אלהא דמאיר ענני. לכאורה 'אלהא' אינו שם ה' אלא מקסימום כינוי.
וזה אשר ענה:
אולם עדיין לא פלטינן מספיקא,
האם "השם" הוא בכלל פניה להקב"ה, כי זה אפילו לא כינוי.
דעתכם??
ב' שאלות לי למעכת"ר
1. מי שנהוג על לשונו לומר פסוק "לישועתך קויתי ד'" לתפילה בכל עת צרה, כידוע מנהג הגרי"ז, האם נחשב תפילה גם כשאומר "השם" ולא שם "אדנ-"
[כמו"כ הנוהג לומר פסוק אנא ד' הושיעה נא, אם יכול לומר "השם" ונחשב כמתפלל].
2. מי שנוהג לומר כשרואה שם חולה לתפילה שלח רפואה שלימה ל...., האם גם כשלא מקדים יהר"מ או"א שלח וכו', נחשב לתפילה או רק בהקדמה הנ"ל / וגם בהנחה שצריך להקדים האם מספיק לומר "אנא השם שלח.....",
וכ"ז נצרך לי כדי להורות לנשים שידיהם רוב היום לא נקיות ויבואו לידי מכשול באל"ה, אמנם רצוני לדעת שורת הדין ולא הנהגה ראויה וכדו', דהיינו האם נחשב תפילה שלימה בנוסח הנ"ל.
וזה אשר השבתי לו:
לכאורה עצם הבקשה בכל נוסח שהוא, אם פונה להקב"ה, הוי תפילה בעת צרה.
הלא להרמב"ן א"צ בטופס תפילה, אלא בבקשה, ולכאו' הוא בכל נוסח.
אסתר אמרה לפני שנכנסה לאחשוורוש "אלי אלי למה עזבתני", ולא נקטה דווקא בשם אדנ"י. (ואולי אמרה את כל המזמור פכ"ב. לכאו' כן משמע מהגמרא מגילה ט"ו. "הצילה מחרב נפשי מיד כלב יחידתי". ואולם מפשטות הגמ' שם אמרה "אלי אלי" לחוד, כשהגיעה לבית הצלמים ונסתלקה ממנה שכינה).
ואליהו באמת אמר בעת צרתו ענני ה' ענני, עי' ברכות ט, ב.
ובהא דהשומר בע"ז יח, ב דאמר בעת צרתו אלהא דמאיר ענני. לכאורה 'אלהא' אינו שם ה' אלא מקסימום כינוי.
וזה אשר ענה:
אולם עדיין לא פלטינן מספיקא,
האם "השם" הוא בכלל פניה להקב"ה, כי זה אפילו לא כינוי.
דעתכם??