כמעט רגע ארע דבר...ודודי חמק עבר
פורסם: ש' ספטמבר 26, 2020 11:39 pm
בסליחה נ"ד - הנאמרת בעשי"ת יום ב' לפי מנהג פולין:
"גְּאָלַנִי בִזְרוֹעַ מִבֵּין קְדֵשִׁים. גַּם כְּלָלַנִי יֹפִי וְכֵלִים חֲדָשִׁים. דִּבֶּר בִּי עַל פִּי קְדוֹשִׁים. דִּבְּקַנִי אֶצְלוֹ בִּכְתֻבָּה וְקִדּוּשִׁים: הִרְבָּה מֹהַר וּמִקְנֶה וְקִנְיָן. הִגְדִּיל הַשִּׂמְחָה בְּכָל עִנְיָן. וְסִיֵּד וְכִיֵּר בֵּית חַתְנוּת בִּנְיָן. וּמָסַר לְשָׁרְתֵנִי עֲלָמוֹת אֵין מִנְיָן: זֶבַח הֵכִין וְשִׁלֵּם נְדָרָיו. זְבָדַנִי זֶבֶד טוֹב בַּחֲדָרָיו. חֲצֵרוֹת קְטוּרוֹת תִּכּוּן סְדָרָיו. חֲתָנִי הַמֶּלֶךְ הֱבִיאַנִי חֲדָרָיו: טָבַלְתִּי וּבָאתִי בַּעֲדִי עֲדָיִים. טָהֳרוֹתַי נָתְנוּ רֵיחַ דּוּדָאִים. יְצוּעִי עָלָה וְלָן בֵּין שָׁדַיִם. יְמִינוֹ חִבְּקָתַנִי חִבּוּק יָדַיִם: כִּמְעַט רֶגַע אֵרַע דָּבָר. כָּבוֹד הֵמִיר וְחֹק חָק שָׁבָר. לֶכְתִּי דֶרֶךְ בְּרוּחַ וְלֹא לְהָבַר. לַצְתִּי וְאַצְתִּי וְדוֹדִי חָמַק וְעָבָר: מֵעַי הָמוּ לְדוֹדִי קָנַנִי. מַה לִּידִידִי בִּטֵּל אֲשֶׁר הִתְנַנִי. נָסַע מֵעָלַי וְלֹא חַנַּנִי. נְאֻם בִּיקַשְׁתִּיו וְלֹא מְצָאתִיו קְרָאתִיו וְלֹא עָנָנִי: סוּרָה אֲדוֹנִי סוּרָה חִנַּנְתִּיו כַּמָּה. סֹב וְלֹא פָנָה הוֹחַלְתִּי עַד מָה. עָלַי לִבִּי כַּכִּנּוֹר יֶהֱמֶה."
פירושה של סליחה זו לענ"ד:
גְּאָלַנִי בִזְרוֹעַ מִבֵּין קְדֵשִׁים - הגאולה ממצרים
דִּבְּקַנִי אֶצְלוֹ בִּכְתֻבָּה וְקִדּוּשִׁים - מתן תורה
וְסִיֵּד וְכִיֵּר בֵּית חַתְנוּת בִּנְיָן...., זֶבַח הֵכִין וְשִׁלֵּם נְדָרָיו. זְבָדַנִי זֶבֶד טוֹב בַּחֲדָרָיו. חֲצֵרוֹת קְטוּרוֹת תִּכּוּן סְדָרָיו. חֲתָנִי הַמֶּלֶךְ הֱבִיאַנִי חֲדָרָיו - הקמת המשכן, הקרבת קרבנות וקטורת.
אך מה הכוונה ב"כִּמְעַט רֶגַע אֵרַע דָּבָר"?
אם הכוונה למעשה עגל (כפי ששמעתי יש מפרשים), ולכן מובנת כוונת ההמשך "כָּבוֹד הֵמִיר וְחֹק חָק שָׁבָר" - לשבירת הלוחות בי"ז בתמוז...הרי שנמצא התאור הנ"ל "שלא כסדרן", שהרי הקמת המשכן היתה אחרי מעשה העגל, בשנה השניה?
ובכלל, בשיר השירים פרק ה' מצאנו תיאור דומה, אך שונה:
"אֲנִי יְשֵׁנָה, וְלִבִּי עֵר; קוֹל דּוֹדִי דוֹפֵק, פִּתְחִי-לִי אֲחֹתִי רַעְיָתִי יוֹנָתִי תַמָּתִי--שֶׁרֹּאשִׁי נִמְלָא-טָל, קְוֻצּוֹתַי רְסִיסֵי לָיְלָה. ג פָּשַׁטְתִּי, אֶת-כֻּתָּנְתִּי--אֵיכָכָה, אֶלְבָּשֶׁנָּה; רָחַצְתִּי אֶת-רַגְלַי, אֵיכָכָה אֲטַנְּפֵם. ד דּוֹדִי, שָׁלַח יָדוֹ מִן-הַחֹר, וּמֵעַי, הָמוּ עָלָיו. ה קַמְתִּי אֲנִי, לִפְתֹּחַ לְדוֹדִי; וְיָדַי נָטְפוּ-מוֹר, וְאֶצְבְּעֹתַי מוֹר עֹבֵר, עַל, כַּפּוֹת הַמַּנְעוּל. ו פָּתַחְתִּי אֲנִי לְדוֹדִי, וְדוֹדִי חָמַק עָבָר; נַפְשִׁי, יָצְאָה בְדַבְּרוֹ--בִּקַּשְׁתִּיהוּ וְלֹא מְצָאתִיהוּ, קְרָאתִיו וְלֹא עָנָנִי."
כלומר, אפילו פתיחת דלת אין כאן, וכבר "דודי חמק עבר",
ואילו בסליחה הנ"ל, נפתחה הדלת, והרבה יותר מכך, אלא ש"כמעט רגע ארע דבר", ורק אח"כ "ודודי חמק עבר".
ומי יאיר עיני?
"גְּאָלַנִי בִזְרוֹעַ מִבֵּין קְדֵשִׁים. גַּם כְּלָלַנִי יֹפִי וְכֵלִים חֲדָשִׁים. דִּבֶּר בִּי עַל פִּי קְדוֹשִׁים. דִּבְּקַנִי אֶצְלוֹ בִּכְתֻבָּה וְקִדּוּשִׁים: הִרְבָּה מֹהַר וּמִקְנֶה וְקִנְיָן. הִגְדִּיל הַשִּׂמְחָה בְּכָל עִנְיָן. וְסִיֵּד וְכִיֵּר בֵּית חַתְנוּת בִּנְיָן. וּמָסַר לְשָׁרְתֵנִי עֲלָמוֹת אֵין מִנְיָן: זֶבַח הֵכִין וְשִׁלֵּם נְדָרָיו. זְבָדַנִי זֶבֶד טוֹב בַּחֲדָרָיו. חֲצֵרוֹת קְטוּרוֹת תִּכּוּן סְדָרָיו. חֲתָנִי הַמֶּלֶךְ הֱבִיאַנִי חֲדָרָיו: טָבַלְתִּי וּבָאתִי בַּעֲדִי עֲדָיִים. טָהֳרוֹתַי נָתְנוּ רֵיחַ דּוּדָאִים. יְצוּעִי עָלָה וְלָן בֵּין שָׁדַיִם. יְמִינוֹ חִבְּקָתַנִי חִבּוּק יָדַיִם: כִּמְעַט רֶגַע אֵרַע דָּבָר. כָּבוֹד הֵמִיר וְחֹק חָק שָׁבָר. לֶכְתִּי דֶרֶךְ בְּרוּחַ וְלֹא לְהָבַר. לַצְתִּי וְאַצְתִּי וְדוֹדִי חָמַק וְעָבָר: מֵעַי הָמוּ לְדוֹדִי קָנַנִי. מַה לִּידִידִי בִּטֵּל אֲשֶׁר הִתְנַנִי. נָסַע מֵעָלַי וְלֹא חַנַּנִי. נְאֻם בִּיקַשְׁתִּיו וְלֹא מְצָאתִיו קְרָאתִיו וְלֹא עָנָנִי: סוּרָה אֲדוֹנִי סוּרָה חִנַּנְתִּיו כַּמָּה. סֹב וְלֹא פָנָה הוֹחַלְתִּי עַד מָה. עָלַי לִבִּי כַּכִּנּוֹר יֶהֱמֶה."
פירושה של סליחה זו לענ"ד:
גְּאָלַנִי בִזְרוֹעַ מִבֵּין קְדֵשִׁים - הגאולה ממצרים
דִּבְּקַנִי אֶצְלוֹ בִּכְתֻבָּה וְקִדּוּשִׁים - מתן תורה
וְסִיֵּד וְכִיֵּר בֵּית חַתְנוּת בִּנְיָן...., זֶבַח הֵכִין וְשִׁלֵּם נְדָרָיו. זְבָדַנִי זֶבֶד טוֹב בַּחֲדָרָיו. חֲצֵרוֹת קְטוּרוֹת תִּכּוּן סְדָרָיו. חֲתָנִי הַמֶּלֶךְ הֱבִיאַנִי חֲדָרָיו - הקמת המשכן, הקרבת קרבנות וקטורת.
אך מה הכוונה ב"כִּמְעַט רֶגַע אֵרַע דָּבָר"?
אם הכוונה למעשה עגל (כפי ששמעתי יש מפרשים), ולכן מובנת כוונת ההמשך "כָּבוֹד הֵמִיר וְחֹק חָק שָׁבָר" - לשבירת הלוחות בי"ז בתמוז...הרי שנמצא התאור הנ"ל "שלא כסדרן", שהרי הקמת המשכן היתה אחרי מעשה העגל, בשנה השניה?
ובכלל, בשיר השירים פרק ה' מצאנו תיאור דומה, אך שונה:
"אֲנִי יְשֵׁנָה, וְלִבִּי עֵר; קוֹל דּוֹדִי דוֹפֵק, פִּתְחִי-לִי אֲחֹתִי רַעְיָתִי יוֹנָתִי תַמָּתִי--שֶׁרֹּאשִׁי נִמְלָא-טָל, קְוֻצּוֹתַי רְסִיסֵי לָיְלָה. ג פָּשַׁטְתִּי, אֶת-כֻּתָּנְתִּי--אֵיכָכָה, אֶלְבָּשֶׁנָּה; רָחַצְתִּי אֶת-רַגְלַי, אֵיכָכָה אֲטַנְּפֵם. ד דּוֹדִי, שָׁלַח יָדוֹ מִן-הַחֹר, וּמֵעַי, הָמוּ עָלָיו. ה קַמְתִּי אֲנִי, לִפְתֹּחַ לְדוֹדִי; וְיָדַי נָטְפוּ-מוֹר, וְאֶצְבְּעֹתַי מוֹר עֹבֵר, עַל, כַּפּוֹת הַמַּנְעוּל. ו פָּתַחְתִּי אֲנִי לְדוֹדִי, וְדוֹדִי חָמַק עָבָר; נַפְשִׁי, יָצְאָה בְדַבְּרוֹ--בִּקַּשְׁתִּיהוּ וְלֹא מְצָאתִיהוּ, קְרָאתִיו וְלֹא עָנָנִי."
כלומר, אפילו פתיחת דלת אין כאן, וכבר "דודי חמק עבר",
ואילו בסליחה הנ"ל, נפתחה הדלת, והרבה יותר מכך, אלא ש"כמעט רגע ארע דבר", ורק אח"כ "ודודי חמק עבר".
ומי יאיר עיני?