עמוד 1 מתוך 1

שאלה בשיטת הרא"ש בזקן ואינה לפי כבודו

פורסם: ו' ספטמבר 11, 2020 9:23 am
על ידי אמיר כרמי
הנה שיטת הרא"ש דבזקן ואינה לפי כבודו אינו רשאי להחמיר על עצמו ולטפל אבידה משום כבוד התורה אך לכאורה קשה דהרי בהכישה נתחייב בה ואפילו ת"ח ואמאי לא נימא דיהיה חייב לשלם כדי לא לבזות את כבוד התורה. ואף אם נאמר שהווי מצוות עשה של ואהבת לרעך כמוך שלא יזיק את חבירו אכתי כבוד תודה עדיף כמבואר שבועות ל. וכתובות קו.
האם מישהו מכיר דיון כזה?
תודה רבה מראש, אמיר

Re: שאלה בשיטת הראש בזקן ואינה לפי כבודו

פורסם: ו' ספטמבר 11, 2020 9:33 am
על ידי מה שנכון נכון
אילולי הלימוד מ'והתעלמת' היינו מחייבים את הזקן להשיב אבידה, ולא היינו אומרים שאסור לו מסברא לבזות את כבוד תורתו, ולכה"פ שב וא"ת, כי כשיש עליו מצוה חיובית אין ביזוי. [אין על הזקן חיוב לשלם, רק לפמה"ד].
וז"ל הרא"ש "כיון שפטרה תורה את הזקן שאין לו לזלזל בכבודו איסור הוא לגבי דידיה שמזלזל לכבוד תורה במקום שאין חייב".
אבל באנקטינהו ניגרי שגרם להזיקה ולהרחיקה מן העיר, או שכבר נתחייב בהשבה (למר כדא"ל וכו'), אינו פטור, וממילא אינו מבזה.

Re: שאלה בשיטת הראש בזקן ואינה לפי כבודו

פורסם: ו' ספטמבר 11, 2020 10:04 am
על ידי אמיר כרמי
מה שנכון נכון כתב:אילולי הלימוד מ'והתעלמת' היינו מחייבים את הזקן להשיב אבידה, ולא היינו אומרים שאסור לו מסברא לבזות את כבוד תורתו, ולכה"פ שב וא"ת, כי כשיש עליו מצוה חיובית אין ביזוי. [אין על הזקן חיוב לשלם, רק לפמה"ד].
וז"ל הרא"ש "כיון שפטרה תורה את הזקן שאין לו לזלזל בכבודו איסור הוא לגבי דידיה שמזלזל לכבוד תורה במקום שאין חייב".
אבל באנקטינהו ניגרי שגרם להזיקה ולהרחיקה מן העיר, או שכבר נתחייב בהשבה (למר כדא"ל וכו'), אינו פטור, וממילא אינו מבזה.

תודה רבה על התשובה הנפלאה.א. שכחתי לכתוב בהודעה הראשונה שאני מחפש גם ובעיקר האם מישהו דיבר על זה.
ב. זה ודאי שכל הלימוד הוא אחרי שפטרה תורה את הזקן אך לכאורה עדיין אפשר לשאול(לאו דווקא על הרא"ש אלא לכו"ע) למה צריך ללימוד מיוחד של התורה הרי ממילא אמור להיות פטור משום עשה של כבוד התורה אלא אם כן לשיטת הרמב"ם ודעימיה שהשבת אבידה הווי עשה ולא תעשה וממילא פשיטא שאין העשה דכבוד תודה דוחה)
ג.לדברי כבודו הרי לשיטת הרא"ש באיבעיא של מצאה בשדה לצד שיהיה חייב הרי ממילא התורה לא פטרה אותו משום כבודו ואם כן הוא ספק אחד (ולא כמו שהיה נראה לומר לכאורה בדבריו שיש פה ודאי כבוד התורה מול ספק השבת אבידה.יכול מאוד להיות שאני טועה)

Re: שאלה בשיטת הראש בזקן ואינה לפי כבודו

פורסם: ו' ספטמבר 11, 2020 10:10 am
על ידי מה שנכון נכון
ז"ל הרא"ש לגבי האיבעיא דהיה דרכו להחזיר בשדה: "ומשום ספק ממון חבירו אם הוא מחויב בו לא יזלזל בספק איסור". (והוא המשפט הבא אחר המשפט דלעיל).
הרי שאכן הוא ספק אחד, ורק ספק איסור לפנינו.