להכחיש בית דין
פורסם: ה' ספטמבר 03, 2020 9:43 am
כתב המנחת חינוך בסוף מצוה תט:
אבקש הסבר ממבינים וידענים. האם כוונת המנחת חינוך שהבית דין יקבל הכחשה על עצמו? הרי הם יודעים שעדי שקר הם, שהרי ראו בעיניהם.
ואם הכוונה שההכחשה תתקבל בבית דין אחר, הרי מכל מקום הסנהדרין שראו יקיימו את חובתם ויהרגו את הנידון?! וכי שני בתי הדין אמורים להתגושש ביניהם? וגם האם אין זה נוגד את הכלל שבי דינא בתר בי דינא לא דייקי (איני בקי במשמעותו המדויקת של המושג. אודה למי שיוכל להסביר).
ודע דאף דב"ד יכולים לדון ע"פ ראייתם וא"צ עדות שאתה יכול להזימה כמבואר, וכן שאר דיני עדות ע' בס' נתיבת המשפט סי' ל"ו, מ"מ בודאי אם סנהדרין דנין אחד ע"פ ראייתם ובאו שני עדים ומכחישים אותם שלא עשה הנידון כלום או שמזימים אותם, אף דלא שייך דין הזמה אצלם כיון דהם ב"ד, מ"מ עכ"פ הכחשה הוי כידוע, אם כן בודאי אין הורגין אותו דתרי כמאה, ולענין נאמנות אין הסנהדרין נאמנים יותר מאיש מאן דהו, והוה ליה הכחשה, אפי' כל הסנהדרי גדולה אומרים ושני אנשים מאן דהם מכחישים, הוה ליה הכחשה דלענין נאמנות אין מעלה בסנהדרין מאיש הדיוט שבהדיוטים, וזה פשוט
אבקש הסבר ממבינים וידענים. האם כוונת המנחת חינוך שהבית דין יקבל הכחשה על עצמו? הרי הם יודעים שעדי שקר הם, שהרי ראו בעיניהם.
ואם הכוונה שההכחשה תתקבל בבית דין אחר, הרי מכל מקום הסנהדרין שראו יקיימו את חובתם ויהרגו את הנידון?! וכי שני בתי הדין אמורים להתגושש ביניהם? וגם האם אין זה נוגד את הכלל שבי דינא בתר בי דינא לא דייקי (איני בקי במשמעותו המדויקת של המושג. אודה למי שיוכל להסביר).