בירור מנהג העולם בענין ליבון רשת אחר צליית כבד ודעת הפמ"ג והאחרונים בזה.
פורסם: ג' אוגוסט 25, 2020 2:08 am
הנה יש נוהגים כשצולים בשר על המנגל ויבוא גם הכבד עמהם שלא לצלותו אלא רק בתום הצלייה, כיון שלדעתם הכבד אוסר את הרשת בפליטת דמו (להלכה יו"ד סי' עג ס"א דלא קי"ל כההיא מתני' דשביעית וכמבואר בר"ן ובב"י באריכות).
והנה קשה הא כבולעו כך פולטו. וע''ז משיבים ששמא אין החום שווה בכל הרשת, והיא בולעת בכולה כדין מתכת ולא פולטת אלא רק במקום האש (ובמג''א סי' תנא סקכ''ד מבואר לא כן, וכן מבואר בש''ך סי' קכא סקי''ז והמחבר והרמ''א יו''ד סי' צד ס''א וצ''ע).
והנה המעיין במשב''ז שאביא יראה לכאורה דאין לחוש אלא בשיפוד דאיכא דוחקא ולא ברשת.
וז''ל הפרי מגדים (משבצות זהב סימן עו סוף אות י)
ומה שצריך ליבון השפוד לצלות בשר ואף דטרוד או כבולעו כך פולטו וסומכין ע"ז לכתחלה בטרוד מ"מ כיון שהבשר מונח בדוחקא על השפוד לכתחלה לא סמכינן ועי' סי' קכ"א:
ושאלתי היא מדוע אפוא מורים כמו כתבתי לעיל ודלא כהפמ''ג?
בברכת התורה.
והנה קשה הא כבולעו כך פולטו. וע''ז משיבים ששמא אין החום שווה בכל הרשת, והיא בולעת בכולה כדין מתכת ולא פולטת אלא רק במקום האש (ובמג''א סי' תנא סקכ''ד מבואר לא כן, וכן מבואר בש''ך סי' קכא סקי''ז והמחבר והרמ''א יו''ד סי' צד ס''א וצ''ע).
והנה המעיין במשב''ז שאביא יראה לכאורה דאין לחוש אלא בשיפוד דאיכא דוחקא ולא ברשת.
וז''ל הפרי מגדים (משבצות זהב סימן עו סוף אות י)
ומה שצריך ליבון השפוד לצלות בשר ואף דטרוד או כבולעו כך פולטו וסומכין ע"ז לכתחלה בטרוד מ"מ כיון שהבשר מונח בדוחקא על השפוד לכתחלה לא סמכינן ועי' סי' קכ"א:
ושאלתי היא מדוע אפוא מורים כמו כתבתי לעיל ודלא כהפמ''ג?
בברכת התורה.