יוסף חיים אוהב ציון כתב:אין שררה לאשה.
קו ירוק כתב:איש ואשה שוים בכל הענינים?
דרומי כתב:הרי היתה תקופה שכן היתה מלכה (שלומציון)
ויש לחפש במה תלו ההיתר אז ולפי זה להבין
דרומי כתב:הרי היתה תקופה שכן היתה מלכה (שלומציון)
ויש לחפש במה תלו ההיתר אז ולפי זה להבין
עליך עיננו כתב:יפה..אבל עדין לא עונה על השאלה האם זה סברא או גזיה"כ כמו עדות?
עליך עיננו כתב:דרומי כתב:הרי היתה תקופה שכן היתה מלכה (שלומציון)
ויש לחפש במה תלו ההיתר אז ולפי זה להבין
כנראה לא היה שום היתר..וכי ינאי שאל את החכמים לפני שהוריש לאשתו את המלוכה? הרי הרג את כולם והותיר רק את גיסו שמעון בן שטח... היה לו אינטרס להמליך את אשתו ולא את בנו..
עליך עיננו כתב: לגבי דבורה כ"כ תוס' יבמות שהיה זה הוראת שעה..אבל קשה לומר את זה על גזירת הכתוב..
ואולי גם אפשר לחלק בין מלכה ושופטת וצ"ע
דרומי כתב:הרי היתה תקופה שכן היתה מלכה (שלומציון)
ויש לחפש במה תלו ההיתר אז ולפי זה להבין
יוסף חיים אוהב ציון כתב:בחזו"ע כתב שמברכים על ראיית מלכה ואם נאמר שאין שררה כיצד מברכים?
אחד התלמידים כתב:דרומי כתב:הרי היתה תקופה שכן היתה מלכה (שלומציון)
ויש לחפש במה תלו ההיתר אז ולפי זה להבין
בהמשך לדברי עליך עיננו:
קודם יש לברר האם הם בכלל טרחו לעשות כדין: הרי גם לגבי אביה, המלך הורדוס, מצינו שאימו - קיפרוס - הייתה נסיכה ערביה נבטית (וא"כ מוצאה מאדום), כלומר נגד פסוק מפורש בתורה.
בברכה המשולשת כתב:מה לשלומציון ולבית הורדוס?
תוכן כתב:עצוב שבפורום כזה יש כזו שאלה. אז הנה כמה סיבות למה מלך ולא מלכה.
1. כי במדד הגדלות, שתהא אימתו עליך, איש יותר 'גדול' מאשה.
2. כי מלך הוא גם שופט, ושופט צריך להיות אוביקטיבי, וגבר יותר אוביקטיבי מאשה.
3. כי מלך הוא גם יוצא למלחמה, ואיש דרכו לכבוש ולא אשה, ועוד שגברים יותר עמידים בלחץ מאשר אשה.
4. כי מלך צריך להופיע בפני עמו, ואיש ראוי להופיע בפני גברים ונשים, אבל אשה אינה ראויה להופיע בפני גברים, וכדכתיב כל כבודה בת מלך פנימה.
5. כי אשה עסוקה בלגדל ילדים ובישולים, ואין לה זמן להקדיש לנהל מדינה.
6. כי אשה חלשה יותר מגבר, ואין לה את הכוח הדרוש לנהל מדינה.
ובאופן כללי התשובה היא מאד פשוטה, גברים ונשים הם שונים, וכהא דאמרינן, שנשים הן עם בפני עצמן. ולגברים תפקידים שמתאים להם ולנשים תפקידים שמתאימים להן.
ובכל הנ"ל אין שום חידוש, ועד לפני חמישים שנה זה היה דבר פשוט ביותר לכלל אוכלוסיית העולם. ומה שהשתנה זה לא המציאות, אלא שדעות האנשים השתבשו בצורה מחרידה, עד שאפילו מי שנמצא בפורום של אנשים שמשתדלים להיות בני תורה, תוהה בדבר פשוט כל כך.
מעיין כתב:אני תמה שדנו כאן על שלומציון ועל תקופת בית שני והחשמונאים, ולא הזכירו מעתליהו בימי בית ראשון והיא לכאורה היתה מרשעת ומלכה שלא כדין
תוכן כתב:פעם היו צריכים חזן בבריסק, והיו כמה מועמדים, ביניהם אברך ת"ח, ירא"ש מופלג, דלפון, בעל יסורים, מטופל בילדים, אבל מה לעשות, שירה לא היה הצד החזק שלו. הגיעה אמו להגר"ח וביקשה שימליץ טוב בעבור בנה. אמר לה הגר"ח, אכן לבן שלך יש את כל המעלות הדרושים לחזן, אבל חזן שלא יודע לשיר, איז קיין חזן נישט! (= הוא כלל לא חזן.) שואלים למה אשה לא יכולה להיות מלך, ומתעלמים מהדבר הפשוט ביותר, שאשה כלל לא מלך! בודאי שיש מקום לדון מכל מיני סברות שהשוה הכתוב אשה לאיש, ומצוות עשה שהזמן גרמא וכו' וכו', והקב"ה חדי בפלפולא דאורייתא, אבל כשהפסוק אומר 'מלך ולא מלכה', הסיבה הפשוטה שקודמת לכל היא, כי אשה איז קיין מלך נישט!
א איד כתב:עד שדנים כיצד שלומציון הייתה מלכה – יל"ע האם למלכי בית חשמונאי הי' דין מלך, ובמילא השאלה תהי' מצד שאר שררות.
עליך עיננו כתב:כך פסק הרמב"ם בפ"א מהלכ' מלכים על כל המינויים ..ומקורו הוא בספרי כאן פ' שופטים.
וצ"ע הרי כל התורה כ' איש דוקא והרי איש ואשה שוים שוים לכל הענינים א"כ למה דוקא כאן ממעטים אשה?
האם זה גזיה"כ כעין עדות? או שזה ענין אחר?
... שזהו נגד הצניעות - שאשה תעסוק בענייני ציבור וקהל,
גם מביאים ראי' מספרי שופטים, קנ"ז: "מלך, ולא מלכה",
וכן מברכות מ"ה, א: נשים ועבדים וקטנים אין מזמנין עליהם, שאין חברתם נאה.
וכן במגילה כ"ג, א: אשה לא תקרא בתורה - מפני כבוד צבור, עי"ש...
וכן כל משימות כו', עי' מגילה י"ד ב' לא יאה יהירותא לנשי כו', ובשו"ט פכ"ב חשיך דרא דאיתתא דברייתא...
עזריאל ברגר כתב:א איד כתב:עד שדנים כיצד שלומציון הייתה מלכה – יל"ע האם למלכי בית חשמונאי הי' דין מלך, ובמילא השאלה תהי' מצד שאר שררות.
אפילו למלכי בית הורדוס היה דין מלך - כדחזינן שכאשר אגריפס (מצאצאי הורדוס) מחל על כבודו מפני כבוד הכלה - הקשו עליו חז"ל מההלכה שמלך שמחל על כבודו אין כבודו מחול (שנלמדת מהפסוק שום תשים עליך מלך)!
עקביה כתב:בפשטות לא היה לאגריפס דין מלך, ובביאור כוונת הגמ' עי' חת"ס (כתובות יז. ד"ה שבחוהו).
עקביה כתב:חתם סופר מסכת כתובות דף יז עמוד א
שבחוהו מכלל דשפיר עביד ר"ל דמבואר בסוטה שחכמי דורו של אגריפס החניפו לו ונתחייבו כלי' על זה ע"ש וא"כ הא דשבחוהו ע"כ לאו משום דלא הוה מלך גמור שהרי החניפו לו אע"כ ס"ל אפי' מלך גמור נמי שרי' בכה"ג והא מלך שמחל על כבודו אין כבודו מחול, ולזה נתכוונו תו' בקוצר ומ"ו בהפלא"ה כ' שדבריהם דחוקי' ואין כאן דוחק לפמ"ש: [מהדות"נ]
(העתקתי מפרויקט השו"ת).
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 147 אורחים