עזריאל ברגר כתב:א. כן. אחרת זוהי בהמת חולין.
ב. ...
עזריאל ברגר כתב:א. כן. אחרת זוהי בהמת חולין.
ב. הבאת גמרא מפורשת שמותר...
אליהו חיים כתב:עזריאל ברגר כתב:א. כן. אחרת זוהי בהמת חולין.
ב. ...
אך יש מגדולי האחרונים דסוברים דאפשר להקדיש קרבן סתם ואח"כ להחליט לאיזה חיוב יהא [כן סובר המקדש דוד סי' י"ח וסימן כ"ח, ועי' שמועת חיים בסי' י"ח סק"ב אריכות בזה בדעת שאר האחרונים בזה, ועי' ברדב"ז פ"א הי"ז ממעשה הקרבנות דהפשטות שבדבריו דיכול להקדיש כן, אך בתוס' הרא"ש נדרים ב' ב' מבואר דצריך להפריש תיכף ועי' בפי' הרא"ש ט' א' בסוף המשנה ויל"ע בשי' הרמב"ם ואכמ"ל] ולפי זה הסתפק השואל (בעל ה'סליחות') אם בקרבן פסח גם אפשר לעשות כן להפריש מקודם 'סתום' ואח"כ לפרט שיהא פסח או אולי שאני פסח להצריך תורת מינוי עליו תיכף בשעת הקדש.
סליחות כתב:עזריאל ברגר כתב:א. כן. אחרת זוהי בהמת חולין.
ב. הבאת גמרא מפורשת שמותר...
א. הייתי סבור ששחיטה במחשבה בלבד לשם פסח מהני ואין חובה ביותר מעיקר הדין. ואם לא הפריש ובמחשבה שחט לשם פסח? זה חולין?
ב.
סליחות כתב:
והאם יש איסור לכתחילה להפריש קרבן פסח בכל השנה?
ועיין חולין דף מא:
גמ' השוחט לשם עולה אשם תלוי בר נידר ונידב הוא אמר ר' יוחנן הא מני רבי אלעזר היא דאמר מתנדב אדם אשם תלוי בכל יום פסח בר נידב ונידר הוא זמנא קביעא ליה אמר ר' אושעיא שאני פסח הואיל והפרשתו כל השנה כולה .
אליהו חיים כתב:כל קרבן צריך להקדים הקדשו להקרבתו [תו"כ ויקרא פרשה ב' ד'] ועד שמקדישו בפה הרי זה חולין, והפרשתו הוא הקדישו, אם לא דהקדיש 'סתומין' לשם קרבן בלי לפרט איזה קרבן. [ואין חילוק בין קרבן פסח לשאר קרבנות, אלא דק"פ צריך שיהא גם מינוי על הקרבן ובלי הפרשה וודאי אין מנויין].
סליחות כתב:1. למיטב זכרוני הדברים כלל לא פשוטים כמו שכתב כבודו. עיין טור יו"ד סימן ה' ובנו"כ, וכן במעשה רקח על הרמב"ם שם.
2. זה בדיוק הקושי שלי איך הדעה שהקדש קרבן פסח במחשבה לא חל, תפרנס את הא דקי"ל גמר בלבו שזו עולה או שיביא עולה הרי זה חייב להביא שנאמר כל נדיב לב וכו'? כעת מרוח הדברים שכתבת, אני לומד שאתה מסכים שהקדש במחשבה על קרבן פסח תופס. כעת השאלה האם זה לכתחילה או בדיעבד? אם לפי דעתכם לכתחילה צריך לומר בפה, נא להראות מקורו ברמב"ם. ייש"כ.
אליהו חיים כתב:ולא הבנתי מה שכתבתם 'הדעה שהקדש קרבן פסח במחשבה לא חל' איזה דעה ידוע סובר כן? אם הכוונה ממה שרואים בשוחט בחוץ לשם פסח במחשבה דלא חל הרי גם נשנה הדין כיו"ב בשוחט לשם עולה ולשם שלמים [דפסח רק אחד בין כמה דברים שם] ובקרבנות אלו ודאי חל במחשבה (אלא אם סוברים דהוי רק התחייבות להביא עי' במש"כ מקודם) וע"כ דא"א ללמוד מעיקר הדין הזה על הנידון שלנו לא מיבעיא אם הטעם משום מראית עין ואף אם זה משום חשש מקדיש בחוץ לא חוששים אלא בדיבורו, ועכ"פ אין מקור מיוחד בפסח לומר דלא חל יותר משאר קרבנות.
סליחות כתב:
האם יש חיוב בהפרשת קרבן פסח לשם קרבן פסח?
והאם יש איסור לכתחילה להפריש קרבן פסח בכל השנה?
ועיין חולין דף מא:
גמ' השוחט לשם עולה אשם תלוי בר נידר ונידב הוא אמר ר' יוחנן הא מני רבי אלעזר היא דאמר מתנדב אדם אשם תלוי בכל יום פסח בר נידב ונידר הוא זמנא קביעא ליה אמר ר' אושעיא שאני פסח הואיל והפרשתו כל השנה כולה .
נשלח: ג' אוגוסט 18, 2020 9:08 am
על־ידי החפץ בע"ש
למה שאלת רק על פסח? ומה עם שאר הקרבנות?
פסח לא שונה.
ןמהפשטות בזבחים ובפסחים כל הקרבנות מוקדשים לשמם, ואח"ז בשחיטה כבר יש סתמא לשמה.
ויש איסור להכניס חוילן לעזרה.
ויש איסור מדאורייתא לשנות מקרבן לקרבן אם עדיין לא נפטר מהראשון, ויש גזירה מדרבנן לשנות גם אם נפטר מהראשון, רק ירעה עד שיסתאב ויפדה ויפלו דמיו וכו', ויש שיטה שבניתק לרעיה סגי בדיעבד.
Re: הפרשת קרבן פסח
נשלח: ג' אוגוסט 18, 2020 10:20 am
על־ידי החפץ בע"ש
2. כן.
וממילא, 1. זה לא חידוש בפסח שצריך הפרשה לשמו, החידוש של הגמ' בפסח הוא שחלה ההפרשה לשמו כל השנה כולה ולא רק סמוך לפסח. [זה ברמת העקרון, אבל למעשה מי שמפריש באייר לפסח הבא מסתמא זה יהיה רק שלמים כמו כל מותר הפסח, שהרי תעבור שנתו ופסח כשר רק עד גיל שנה].
Re: הפרשת קרבן פסח
נשלח: ג' אוגוסט 18, 2020 11:46 am
על־ידי החפץ בע"ש
יעיין כ"ת בתוס' האחרון בפרק המפקיד ובמצויין שם.
וכן פשוט בכל הקדשה שהיא בפה. בעור תפילין, בקלף, בכתיבת סת"ם, בקידוש כתיבה השמות, במצה, בציצית, בכתיבת גט. וכו' וכו'.
גם לימוד תורה בפה הוא מקבל קדושת לימוד, ובמחשבה זה מצוות הרהור, ואולי מעלה של הרהור כדיבור, אבל אין את הקדושה של להוציא בפיו.
ולכן, היות ויש כזה כוח לפה, גדול קלקול הלשון, כמבואר בח"ח.
סטיתי מהלכה לאגדה, אבל הכל מבואר בחדא.
הכהנים בביהמ"ק היו כל הזמן ממלמלים דברים, לשם זה ולשם זה.
Re: הפרשת קרבן פסח
נשלח: ג' אוגוסט 18, 2020 1:09 pm
על־ידי החפץ בע"ש
לא קשה מידי לא מיניה ולא מקצתיה. לית מאן דפליג שנדר חל אגברא, וממתי שחשב להקדיש הוי עליו חיוב לקיים כנדר. אבל הבהמה לא קדושה וע"ז הרמב"ם לא כתב כלום.
האם לדעתך הרמב"ם חולק על תוס' בכל הש"ס? [ואגב לפי זכרוני זה גם רש"י מפורש בפסחים באותו מקום שציינו לזה התוס' בהמפקיד הנ"ל. מסתמא כבר ראית].
Re: הפרשת קרבן פסח
נשלח: ג' אוגוסט 18, 2020 1:39 pm
על־ידי החפץ בע"ש.
הלואי והייתי יודע לזה מקור מפורש ברמב"ם או במפרשיו.
לע"ע מה שבראשי זה ההבנה הפשוטה לענ"ד מה שעולה מכל מפשטות הסוגיות בזבחים ועוד.
וביקשת קודם "מקור להדיא" מצאתי את התוס'.
החפץ בע"ש כתב:הלואי והייתי יודע לזה מקור מפורש ברמב"ם או במפרשיו.
לע"ע מה שבראשי זה ההבנה הפשוטה לענ"ד מה שעולה מכל מפשטות הסוגיות בזבחים ועוד.
וביקשת קודם "מקור להדיא" מצאתי את התוס'.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 197 אורחים