עמוד 1 מתוך 1

הארת המועדים רמח"ל

פורסם: ג' אוגוסט 11, 2020 4:40 pm
על ידי דוק וחלד
הנה ידועים דברי הרמח"ל דרך ה' חלק רבעי פרק שבעי אות ו בעניין אור הימים החוזר בכל שנה בכל אחד מן המועדים.

אוצר החכמה_12817 (4).jpg
אוצר החכמה_12817 (4).jpg (259.57 KiB) נצפה 1134 פעמים
אוצר החכמה_12817.jpg
אוצר החכמה_12817.jpg (29.84 KiB) נצפה 1134 פעמים


ודבריו בעניין חג הסוכות אנים נהירים לי. דאם בהיות יציאת מצרים הושפע שפע גדול ונשאר הרושם והוא חוזר בכל שנה א"כ בחג הסוכות לא זה היה הזמן.
והנה הרמח"ל עצמו שואל הדבר ואומר שקבעה התורה זה לזיכרון. וכבר ביארו שאילו היו יוצאים באביב לא בזה שום רבותא, אך כל זה לא יועיל לדברי הרמח"ל,
דאם עוסקים אנו בגדר המצווה שייך תירוץ זה, אך המדובר הוא שאותה ההארה שהושפעה אז חוזרת ומאירה ואין זה שייך כלל.

Re: הארת המועדים רמח"ל

פורסם: ג' אוגוסט 11, 2020 7:18 pm
על ידי נוריאל עזרא
דוק וחלד כתב:הנה ידועים דברי הרמח"ל דרך ה' חלק רבעי פרק שבעי אות ו בעניין אור הימים החוזר בכל שנה בכל אחד מן המועדים.

אוצר החכמה_12817 (4).jpg
אוצר החכמה_12817.jpg


ודבריו בעניין חג הסוכות אנים נהירים לי. דאם בהיות יציאת מצרים הושפע שפע גדול ונשאר הרושם והוא חוזר בכל שנה א"כ בחג הסוכות לא זה היה הזמן.
והנה הרמח"ל עצמו שואל הדבר ואומר שקבעה התורה זה לזיכרון. וכבר ביארו שאילו היו יוצאים באביב לא בזה שום רבותא, אך כל זה לא יועיל לדברי הרמח"ל,
דאם עוסקים אנו בגדר המצווה שייך תירוץ זה, אך המדובר הוא שאותה ההארה שהושפעה אז חוזרת ומאירה ואין זה שייך כלל.

באמת הדברים לא ברורים.
לא ברור ממנו האם סוכות זה לזכרון ואין את ההארה או שיש את ההארה ואע"פ שזה לא באותו זמן נעשה הדבר לזכרון כדי שיהיא היכר כמו שכתבת.
הסתכלתי בביאור דרך לחיים לרב פרידלנדר זצ"ל והוא ציין לגר"א שביאר שלאחר יוכ"פ אמר להם משה רבינו לבנות את המשכן ובי"ב-י"ג תשרי הביאו את תרומת המשכן, ובי"ד חילקו לאומנים העושים המשכן את החומרים לעבודה, ובט"ו התחילו לעבוד, ואז חזרה הארת השכינה שנסתלקה מהם ע"י חטא העגל, וזו סגולת הזמן של סוכות עכה"ל בפירוש דרך לחיים.

ונראה שהוא הבין שבאמת סוכות יוצא מן הכלל בדברי הרמח"ל ואנחנו חוגגים לזכרון אך הארת הזמן היא בזמן אחר בזמן שדיבר עליו הגר"א. אך לענ"ד דברי הרמח"ל יותר נוטים שגם ההארה חוזרת בסוכות שלנו ואע"פ שזה לא אותו זמן עשה כן הקב"ה לזכרון שזה יהיה בזמן שונה וגם ההארה תהיה אז, כנ"ל עכ"פ וצ"ע.

Re: הארת המועדים רמח"ל

פורסם: ה' אוגוסט 13, 2020 8:23 pm
על ידי דרופתקי דאורייתא
השאלה נכונה וצ"ב בהבנת פשט דברי הרמח"ל גופיה.

לולי דברי הרמח"ל י"ל כדברי הגר"א, שענני הכבוד חזרו בסוכות. אבל דברי הרמח"ל עצמו מורים דלא כהגר"א, וצ"ע בהבנת דבריו.

שמא ואולי ס"ל שאם מייחידם זמן לחג כנגד זמן הקדום, אע"פ שלא היה באותו יום ממש, מ"מ כיון שנקבע כנגד החג מהני, וצ"ע, וי"ל.

בכל אופן כאן נראה שהגר"א דלא כרמח"ל, וצ"ע מה יענו אלו שמחברים ואוגדים את הרמח"ל והגר"א בחדא מחתא.

Re: הארת המועדים רמח"ל

פורסם: ה' אוגוסט 13, 2020 8:27 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון

Re: הארת המועדים רמח"ל

פורסם: ה' אוגוסט 13, 2020 8:38 pm
על ידי נוריאל עזרא
יוסף חיים אוהב ציון כתב:http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=31&t=4034&p=296141&hilit=%D7%A2%D7%A0%D7%A0%D7%99+%D7%94%D7%9B%D7%91%D7%95%D7%93+%D7%97%D7%96%D7%A8%D7%95#p30578

תודה רבה על ההפניה לדיון בדברי הגר"א.

Re: הארת המועדים רמח"ל

פורסם: ה' אוגוסט 13, 2020 8:39 pm
על ידי דרופתקי דאורייתא
שו"ר בס' דרך ה' הוצאה של ר"י ספינר עמוד רמז, שהרגיש בזה, ולא יישב.