דברים שנאסרו כדי שלא יתרגל אדם בחטא
פורסם: ו' אוגוסט 07, 2020 12:45 pm
הנה זכורני שמצינו כמה פעמים בש"ס, ובכמה הלכות מיוחדות, שאמנם באופנים מסויימים יש היתר וקולא מסויימת בדין.
אך לא רצו להקל בזה משום הטעם שלא יבוא להתרגל שבאופן זה מותר, ואז חיישינן שיבוא להתיר גם את האסור.
בזכרוני עומד דברי הגמ' בסוכה (מו, ב): "וא''ר זירא לא לימא איניש לינוקא דיהיבנא לך מידי ולא יהיב ליה, משום דאתי לאגמוריה שיקרא, שנא' למדו לשונם דבר שקר".
כפירוש המאירי שם: "ולעולם אל יבטיח אדם לקטן ליתן לו כלום ואינו מקיים לו, שמא מתוך מה שיראה במדתו ירגיל עצמו לשקר". ונראה שהחשש הוא לא רק על הבן שהבן יתרגל לראות שמותר לשקר, אלא גם שהאבא עצמו ירגיל עצמו לשקר. וזהו "למדו לשונם דבר שקר" - של המבטיח בעצמו.
וכעי"ז כתבו הפוסקים גבי דיבור לשון הרע על עכו"ם, דאמנם אינו בכלל עמיתך ורעך, מ"מ יש שהחמירו שלא לדבר לשה"ר על גוי שלא להתרגל לדבר לשה"ר על אנשים, וממילא יבוא גם לדבר על איש ישראל. ומקור לדבר ציינו לדברים רבה (ו, ט): "זה שאמר הכתוב (תהלים נ, כ) תשב באחיך תדבר בבן אמך תתן דופי, אמר ר' יוחנן אם הרגלת לשונך לדבר באחיך שאינו בן אומתך סוף בבן אומתך תתן דופי".
הרי שהחשש בדיבור לשה"ר על גוי הוא ש"הרגלת לשונך לדבר באחיך" הגם "שאינו בן אומתך", דחיישינן שסופו שבבן אומתך תתן דופי.
וכעי"ז שמעתי מכמה פוסקים, בדין "האוכל בשוק דומה לכלב ופסול לעדות" (קידושין מ, ב). דאמנם במקרים מסויימים אין כ"כ גנאי באכילה בשוק, אך מ"מ אין להקל ראש בזה כדי שלא יתרגל שאפשר ומותר לאכול בשוק, אלא שיתרגל שמקום אכילה לאיש ישראל הירא את דבר ה'- הוא בבית פנימה, בצניעות יתירתא.
עוד מצאתי כעת בסוגיא דפ"ק דנדרים (ח, א) בשבועה לדבר מצוה דקמ"ל בגמ' דשרי ליה לאיניש לזרוזי נפשיה ע"י שבועה לדבר מצוה, וכתב שם בפי' הרא"ש "אלא הא קמשמע לן דשרי לזרוזי נפשיה. ולא הוי מזכיר שם שמים לבטלה אם נשבע בשם, ואם נשבע בלא שם נמי סד"א דאסור כדי שלא יתרגל אדם בשבועות ויבא לישבע גם על דברים אחרים", עכ"ל. וצ"ע אי חזינן כנ"ל, או אדרבה, איפכא חזינן - דקמ"ל דלא חיישינן, דהא סו"ס מותר לישבע לדבר מצוה, ורק ההו"א הייתה כך, וצ"ע.
אם יש לחו"ר אתרא הדין מקורות נוספים לדברים מעין אלו, אשמח מאד!
אך לא רצו להקל בזה משום הטעם שלא יבוא להתרגל שבאופן זה מותר, ואז חיישינן שיבוא להתיר גם את האסור.
בזכרוני עומד דברי הגמ' בסוכה (מו, ב): "וא''ר זירא לא לימא איניש לינוקא דיהיבנא לך מידי ולא יהיב ליה, משום דאתי לאגמוריה שיקרא, שנא' למדו לשונם דבר שקר".
כפירוש המאירי שם: "ולעולם אל יבטיח אדם לקטן ליתן לו כלום ואינו מקיים לו, שמא מתוך מה שיראה במדתו ירגיל עצמו לשקר". ונראה שהחשש הוא לא רק על הבן שהבן יתרגל לראות שמותר לשקר, אלא גם שהאבא עצמו ירגיל עצמו לשקר. וזהו "למדו לשונם דבר שקר" - של המבטיח בעצמו.
וכעי"ז כתבו הפוסקים גבי דיבור לשון הרע על עכו"ם, דאמנם אינו בכלל עמיתך ורעך, מ"מ יש שהחמירו שלא לדבר לשה"ר על גוי שלא להתרגל לדבר לשה"ר על אנשים, וממילא יבוא גם לדבר על איש ישראל. ומקור לדבר ציינו לדברים רבה (ו, ט): "זה שאמר הכתוב (תהלים נ, כ) תשב באחיך תדבר בבן אמך תתן דופי, אמר ר' יוחנן אם הרגלת לשונך לדבר באחיך שאינו בן אומתך סוף בבן אומתך תתן דופי".
הרי שהחשש בדיבור לשה"ר על גוי הוא ש"הרגלת לשונך לדבר באחיך" הגם "שאינו בן אומתך", דחיישינן שסופו שבבן אומתך תתן דופי.
וכעי"ז שמעתי מכמה פוסקים, בדין "האוכל בשוק דומה לכלב ופסול לעדות" (קידושין מ, ב). דאמנם במקרים מסויימים אין כ"כ גנאי באכילה בשוק, אך מ"מ אין להקל ראש בזה כדי שלא יתרגל שאפשר ומותר לאכול בשוק, אלא שיתרגל שמקום אכילה לאיש ישראל הירא את דבר ה'- הוא בבית פנימה, בצניעות יתירתא.
עוד מצאתי כעת בסוגיא דפ"ק דנדרים (ח, א) בשבועה לדבר מצוה דקמ"ל בגמ' דשרי ליה לאיניש לזרוזי נפשיה ע"י שבועה לדבר מצוה, וכתב שם בפי' הרא"ש "אלא הא קמשמע לן דשרי לזרוזי נפשיה. ולא הוי מזכיר שם שמים לבטלה אם נשבע בשם, ואם נשבע בלא שם נמי סד"א דאסור כדי שלא יתרגל אדם בשבועות ויבא לישבע גם על דברים אחרים", עכ"ל. וצ"ע אי חזינן כנ"ל, או אדרבה, איפכא חזינן - דקמ"ל דלא חיישינן, דהא סו"ס מותר לישבע לדבר מצוה, ורק ההו"א הייתה כך, וצ"ע.
אם יש לחו"ר אתרא הדין מקורות נוספים לדברים מעין אלו, אשמח מאד!