כשם שהפרה מכפרת על חלול ה' כך מיתתן של צדיקים מכפרת גם על עון חמור שהוא חילול
ה'
כתב בספר יקרא דשכבי (לרבינו יוסף דוד משאלוניקי זצ"ל) דרוש קכ שמיתתן של צדיקים מכפרת אפילו על עון חילול השם שהרי דרשה הגמרא (מו"ק כח ע"א) למה נסמכה מיתת מרים לפרשת פרה אדומה לומר לך מה פרה אדומה מכפרת אף מיתתן של צדיקים מכפרת, וכפרת פרה אדומה היתה על עון העגל שהיה בו חילול השם ובא לומר דיש כה במיתת הצדיק לכפר אפילו על עון חילול השם והביא דבריו רבינו חיים פלאג"י בספרו חלקם בחיים (דרוש ב) והוסיף ועיין עוד בספר מגיד מישרים סדר מקץ מה שכתב בזה ויערב לך וראה במה שכתב בזה בספר שובי השולמית ח"ב (סימן יד) וראה עוד
למהר"א אשכנזי בדרש אברהם (ח"ב דף פט ע"ב).
הנה יצא מדברינו שמי שעשה עבירות אשר על ידם נחשב כיוצא מכלל ישראל כגון חילול
שבת וכדומה אין מיתת צדיקים מכפרת עליו כיון דנפשו נכרת ונבדל מעדת ישראל א"כ אי
אפשר שיומשך לו פגם על ידי פגם דק מהצדיק דהא נבדל ממנו וא"כ איך יהיה הצדיק נתפס
עבורו וגם ערבות של שאר כלל ישראל אין שייך בו כיון שאינו דביקות אחד עמהן וא"כ
מוכרח הוא עצמו לסבול עונו
ולא מצינו טעם נכון בדעתו אל סילוק הצדיקים כדי לכפר על הדור, אלא נראה שהוא כחוקה שאין לה טעם. וכמ"ש קצת כי לזה אמרו ז"ל (מו"ק כח ע"א) למה נסמכה מיתת מרים לאפר פרה לומר לך מה אפר פרה מכפר וכו' שהכוונה שכמו שבכפרת אפר פרה אין טעם נודע לנו אבל היא חוקה כן ענין כפרת הדור במות הצדיקים, ועוד שהמכות ובית המקדש אפשר ליתקן בשעה קלה אם ישובו בתשובה אבל סילוק הצדיקים לא יתקן עד תחיית המתים
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 152 אורחים