איסור ספייה לגדול
פורסם: ה' יולי 09, 2020 8:07 pm
אשמח למראה מקומות בענין זה.
עד עתה מצאתי (כותב מזכרון, ואיתי תלון משוגתי):
בירושלמי ערלה פרק ג' משנה א' - משמע שיש איסור בל תאכילום לגדול - בחמץ, דם ושרצים.
ויש גם דרשה בספרי.
ולכאו' זה צריך להיות בנין אב לכל איסורים שבתורה חוץ מאיסורים שיש דרשה הפוכה (כגון בנזיר).
וברמב"ם בהל' אבל - מחייב מלקות מי שטימא לכהן גדול במזיד, כשהכהן שוגג. ואין זה מטעם לפני עיוור, כדאיתא שם בנו"כ. והלח"מ בסו"ד לא ידע מקורו.
וכן ברמב"ם בהל' כלאיים גבי המלביש חברו בכלאיים/שעטנז במזיד דלוקה, כשהלובש אינו יודע שזה כלאיים.
אבל, כמדומני (עדיין לא בטוח), שהרמב"ם איננו פוסק כך כי אם בנ"ל ובעוד מקום, ולא בכלל הלאווים.
ואולם באחיעזר בשו"ת ח"ג סי' פ"א סעיף ז', כתב שאין איסור ספייה לגדול.
וכן, מה בדיוק גדר החילוק במהות האיסור, בין לפני עיוור ל"בל תאכילום".
בפרטי הדין וודאי יש לחלק, אך מה הגדר שממנו נובע החילוק לדינא?
עד עתה מצאתי (כותב מזכרון, ואיתי תלון משוגתי):
בירושלמי ערלה פרק ג' משנה א' - משמע שיש איסור בל תאכילום לגדול - בחמץ, דם ושרצים.
ויש גם דרשה בספרי.
ולכאו' זה צריך להיות בנין אב לכל איסורים שבתורה חוץ מאיסורים שיש דרשה הפוכה (כגון בנזיר).
וברמב"ם בהל' אבל - מחייב מלקות מי שטימא לכהן גדול במזיד, כשהכהן שוגג. ואין זה מטעם לפני עיוור, כדאיתא שם בנו"כ. והלח"מ בסו"ד לא ידע מקורו.
וכן ברמב"ם בהל' כלאיים גבי המלביש חברו בכלאיים/שעטנז במזיד דלוקה, כשהלובש אינו יודע שזה כלאיים.
אבל, כמדומני (עדיין לא בטוח), שהרמב"ם איננו פוסק כך כי אם בנ"ל ובעוד מקום, ולא בכלל הלאווים.
ואולם באחיעזר בשו"ת ח"ג סי' פ"א סעיף ז', כתב שאין איסור ספייה לגדול.
וכן, מה בדיוק גדר החילוק במהות האיסור, בין לפני עיוור ל"בל תאכילום".
בפרטי הדין וודאי יש לחלק, אך מה הגדר שממנו נובע החילוק לדינא?