איש_ספר כתב:ידועה תשובת הבא"ח שהתיר ועדות כף החיים שחזר בו וסירוב הרב יבע אומר לקבל עדות זו
מור כתב:איש_ספר כתב:ידועה תשובת הבא"ח שהתיר ועדות כף החיים שחזר בו וסירוב הרב יבע אומר לקבל עדות זו
לא ידועה. נא ונא יציג המקורות לדלי דעת ורשי מדע.
זכורני שראיתי לפני הרבה שנים באיזה שו"ת וכמדומני שהיה האגרות משה, שרצה לחדש חידוש גדול שיש לדון מצד שהוא כלי שמלאכתו לאיסור, דהיינו מלאכת הוצאה, ואח"כ חפשתי ולא מצאתי, ואודה למי שימצא כדברים אלו. (עגלות וכדו' משתמשים בבית ג"כ, אבל אופניים הוא עיקרו להוצאה), ויש לדון בכלל אם שייך מוקצה מצד 'מלאכתו להוצאה' כיון שהיא מלאכה גרועה, אם כי עיקר איסור טלטול לכמה ראשונים הוא גררא דהוצאה כידוע.
אוצר החכמה כתב:לכאורה מצד זה היה צריך להיות מותר כפטיש לפצח בו את האגוזים, ובכלל האם העובדה שיש עירוב וסומכים עליו לא מספיקה להחשיבו כלי שמלאכתו להיתר שהרי ע"פ רוב נוסעים בתוך העיר.
שחר כתב:אוצר החכמה כתב:לכאורה מצד זה היה צריך להיות מותר כפטיש לפצח בו את האגוזים, ובכלל האם העובדה שיש עירוב וסומכים עליו לא מספיקה להחשיבו כלי שמלאכתו להיתר שהרי ע"פ רוב נוסעים בתוך העיר.
קורנס לאגוזים הותר מפני שמשתמש למלאכת היתר, אבל שימוש הרגיל באופניים הוא רכיבה ואם נימא דשייך באופניים איסור הוצאה הרי שעצם הרכיבה יש לאסור, שזה השימוש הרגיל ולא רק טלטולם בידים בסתם (ובפרט אי נימא דזיל בתר טעמא דטלטול והוצאה).
ענין עירוב מתוקן ככל שיהיה, לא אמור להועיל היות ובעלמא עיקר אופניים לצאת גם במקומות שאין עירוב, וזה מצוי גם בקרפף בתוך עיר וכיו"ב, (אפילו בעיר מעורבת בהידור כמודיעין עילית לא חסר מקומות מחוץ לעירוב שבקלות יוצאים לשם יום יום, ולדאבונינו יש שטועים ויוצאים לשם גם בש"ק עם עגלות..., ויש גם מקום בחשש רה"ר לאיזה שיטות) וממילא גם באופניים קטנים מאד שלא רגילים לצאת חוץ לעיר שייך טעם זה.
אוצר החכמה כתב:ואולי כוונתך באופן אחר, שכל ההיתר של כלי של מלאכתו לאיסור למלאכת היתר, הוא כשעושה פעולה שונה מפעולת האיסור, אבל אותה פעולה עצמה להיתר אי אפשר, ולפי"ז היה ראוי לאסור להשתמש במכתשת לטחון בשבת דבר שנטחן כבר ואין בו איסור טחינה, או ביו"ט לטחון תבלין המותר אם זו מכתשת שנועדה בעיקרה לטחון חיטים (ובזה לא יועיל אצלויי) , ולא נראה לי שכך הדין.
אוצר החכמה כתב:ובקשר לטענה השנייה גם איני מבין, אם אתה אוסר משום גזירה שמא ייצא? לחיי! אבל הנושא היה שאסרת משום כלי שמלאכתו לאיסור משום שעיקר נסיעתו היא לצאת מחוץ לעירוב וזה וודאי לא המצב.
הקיק כתב:אילולא דמסתפינא הוה אמינא שבדיוק מאותו טעם שאסרו בזמן חז"ל רכיבה על סוס אסרו פוסקי דורנו למעשה רכיבה על אופניים, משום שיש בכך זילותא של השבת וקלקול כל 'אורח החיים' השבתי הראוי לבתי כשרי ישראל. חז"ל מצאו לאיסור הרכיבה על סוס בשבת טעם צדדי ואפילו תמוה 'שמא יקטוף זמורה', כאילו כל מי שרוכב על סוס חזקה שיקטוף זמורה, מה שאינו, כפי שיודע כל מי שרכב פעם על סוסים. וגדולי דורנו מצאו לאיסור לרכב על אופניים כמה טעמים, שמא יתקן, שמא יצא מחוץ לערוב, שמא יצא מחוץ לתחום, עובדין דחול וכד'. אך למעשה היינו הך, הטעם העיקרי והאמיתי הוא הטעם שקשה לאומרו בפני עם הארץ (וגם לפני הרבה ת"ח) שזה פשוט לא שייך וזה הרס אווירת השבת, אך היו צריכים להצמיד איסורים אלו לטעמים יותר 'הלכתיים' וזה מה שעשו בימים ההם ובזמן הזה. כנלענ"ד.
אשמח לשמוע את דעתם של חכמי אתרא הדין בעניין, ועוד יותר אשמח אם ימצא מישהו שדבריי אינם מחודשים... הק' יואל
אברך כולל כתב:מהו יסוד האיסור ומקורו?
הקיק כתב:אילולא דמסתפינא הוה אמינא שבדיוק מאותו טעם שאסרו בזמן חז"ל רכיבה על סוס אסרו פוסקי דורנו למעשה רכיבה על אופניים, משום שיש בכך זילותא של השבת וקלקול כל 'אורח החיים' השבתי הראוי
שחר כתב:פעם ראיתי מביאים ע"ז מהגרח"ק שליט"א שאמר שיש לאסור מצד טורח וציין לרמב"ן פ' אמור הידועים שכתב:
"לכך אמרה תורה "שבתון" שיהיה יום שביתה ומנוחה לא יום טורח", וגם יש חת"ס בח"ו סי' צ"ז שציין לרמב"ן בע"א עיי"ש.
ש. ספראי כתב:וכזכור לי, בהערות באורחות שבת שם מביא שר' אריה לוין צעק על אחד שנסע בשבת באופנים ומחה בו, והגיב חתנו הגריש"א שאין חובת מחאה על אי קיום מנהג, עי"ש.
פלוריש כתב:חיפשתי את דברי הרב איתם הי"ד, ומאחר ולקח לי זמן למצוא (הם לא מופיעים באתר שלו) - אני מביא את הדברים, ואולי יסייעו גם למחפשים אחרים.
בהמעין פורסמו מאמריהם של שני האחים, הרב אוהד והרב דרור פיקסלר, האחד על עובדין דחול והשני על מלאכת מכה בפטיש והקשרה לחשמל בשבת: http://www.machonso.org/hamaayan/?gilayon=33
אח"כ כתב הרב יעקב אריאל תגובה ובה הביא את ה'שבתון' של הרמב"ן: http://www.machonso.org/uploads/images/ ... -73-84.pdf
אח"כ הגיבו הרב איתם ובעל אורחותיך למדני: http://www.machonso.org/uploads/images/ ... 91-100.pdf
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 130 אורחים