עמוד 1 מתוך 1

'והגית בו יומם ולילה' כמקור לחובת ת"ת

פורסם: ב' יוני 29, 2020 2:22 pm
על ידי שומע ומשמיע
ידועים דברי האבן-האזל בחילוק בין מלך לכל אדם בחובת ת"ת. והנה המקרא שממנו למדו הגדר לכל אדם הוא ממה דכתיב ביהושע 'והגית בו וגו'.
והוקשה לי שהלא יהושע היה מלך ואיך למדו ממנו לכל אדם.

וכמדומה שהוא קשה גם לולא חידושו של הגרא"ז, דמ"מ בודאי שנאמרה חובה מיוחדת במלך לקרוא בס"ת כל חייו, וזה גם ההקשר של הפסוקים שם שיקבע את הנהגתו על פי התורה אשר ציווה משה ולא יסור ימין ושמאל.

Re: 'והגית בו יומם ולילה' כמקור לחובת ת"ת

פורסם: ב' יוני 29, 2020 5:52 pm
על ידי עליך עיננו
לי ידוע שחובת ת"ת מתחלקת לשנים א.ללמוד כדי לדעת את המצוות וחוקי התורה וזה נלמד מושננתם לבניך עי' רמב"ם ספה"מ מצוה יא' ב.לימוד לשם מצווה וזה מה שנלמד מ"והגית" ומה שמלך מחויב לעסוק בה כל ימיו משום שמא מחמת כבודו ומעמדו ישכח את מצוות התורה..ואינו קשור למצות והגית.ואיה"נ כדברי הגמ' במנחות שיוצאים בזה בק"ש של ערבית ושחרית לומדים רק עצם המצווה ולא את דרגת הלומד..

Re: 'והגית בו יומם ולילה' כמקור לחובת ת"ת

פורסם: ב' יוני 29, 2020 6:07 pm
על ידי שומע ומשמיע
עליך עיננו כתב:לי ידוע שחובת ת"ת מתחלקת לשנים א.ללמוד כדי לדעת את המצוות וחוקי התורה וזה נלמד מושננתם לבניך עי' רמב"ם ספה"מ מצוה יא' ב.לימוד לשם מצווה וזה מה שנלמד מ"והגית" ומה שמלך מחויב לעסוק בה כל ימיו משום שמא מחמת כבודו ומעמדו ישכח את מצוות התורה..ואינו קשור למצות והגית.ואיה"נ כדברי הגמ' במנחות שיוצאים בזה בק"ש של ערבית ושחרית לומדים רק עצם המצווה ולא את דרגת הלומד..

זה ישוב על השאלה, או הסברת הקושיא?

Re: 'והגית בו יומם ולילה' כמקור לחובת ת"ת

פורסם: ב' יוני 29, 2020 9:51 pm
על ידי תלמיד-חכמים
לכאורה מהפסוק יומם ולילה למדו שיוצא יד"ח בק"ש ערבית ושחרית והוא לקולא, ואולי הוא בק"ו ממלך.

Re: 'והגית בו יומם ולילה' כמקור לחובת ת"ת

פורסם: ב' יוני 29, 2020 10:42 pm
על ידי עליך עיננו
שומע ומשמיע כתב:
עליך עיננו כתב:לי ידוע שחובת ת"ת מתחלקת לשנים א.ללמוד כדי לדעת את המצוות וחוקי התורה וזה נלמד מושננתם לבניך עי' רמב"ם ספה"מ מצוה יא' ב.לימוד לשם מצווה וזה מה שנלמד מ"והגית" ומה שמלך מחויב לעסוק בה כל ימיו משום שמא מחמת כבודו ומעמדו ישכח את מצוות התורה..ואינו קשור למצות והגית.ואיה"נ כדברי הגמ' במנחות שיוצאים בזה בק"ש של ערבית ושחרית לומדים רק עצם המצווה ולא את דרגת הלומד..

זה ישוב על השאלה, או הסברת הקושיא?

בהחלט היה זה ישוב על שאלת כת"ר ..וכן מה שמביא מראז"מ הנידון הוא על איסור של ופן יסורו מלבבך ..ובזה יש חיוב יותר על המלך משום ביטול תורה..כמ"ש אבל גבי מצות והגית בזה הנידון שווה לכולם שכל זמן שאדם יכול ללמוד מצווה להגות יומם ולילה וכמבואר במנחות פט'
ולגבי מ"ש שזה נאמר בהקשר ליהושע מחמת שהיה מלך עי' בפי' הרד"ק שם שזה נאמר על כל אדם..

Re: 'והגית בו יומם ולילה' כמקור לחובת ת"ת

פורסם: ג' יוני 30, 2020 8:47 am
על ידי שומע ומשמיע
עליך עיננו כתב:
שומע ומשמיע כתב:
עליך עיננו כתב:לי ידוע שחובת ת"ת מתחלקת לשנים א.ללמוד כדי לדעת את המצוות וחוקי התורה וזה נלמד מושננתם לבניך עי' רמב"ם ספה"מ מצוה יא' ב.לימוד לשם מצווה וזה מה שנלמד מ"והגית" ומה שמלך מחויב לעסוק בה כל ימיו משום שמא מחמת כבודו ומעמדו ישכח את מצוות התורה..ואינו קשור למצות והגית.ואיה"נ כדברי הגמ' במנחות שיוצאים בזה בק"ש של ערבית ושחרית לומדים רק עצם המצווה ולא את דרגת הלומד..

זה ישוב על השאלה, או הסברת הקושיא?

בהחלט היה זה ישוב על שאלת כת"ר ..וכן מה שמביא מראז"מ הנידון הוא על איסור של ופן יסורו מלבבך ..ובזה יש חיוב יותר על המלך משום ביטול תורה..כמ"ש אבל גבי מצות והגית בזה הנידון שווה לכולם שכל זמן שאדם יכול ללמוד מצווה להגות יומם ולילה וכמבואר במנחות פט'
ולגבי מ"ש שזה נאמר בהקשר ליהושע מחמת שהיה מלך עי' בפי' הרד"ק שם שזה נאמר על כל אדם..

כמובן יש כאן שתי גדרי מצוות, וכן מצוות והגית נאמר על כל אדם כמבואר בגמ' מנחות.
ועל כ"ז שאלתי אנכי הקטן מנלן ללמוד לכל אדם ממקרא שנאמר על מלך? ומה עונה מר על קושייתי זאת?

Re: 'והגית בו יומם ולילה' כמקור לחובת ת"ת

פורסם: ג' אוגוסט 18, 2020 12:06 am
על ידי שומע ומשמיע
אשמח להפניה למאמר מקיף בן זמננו על גדרי מצות ת"ת [לענין שיערו הזמן המחויב, איסור ביטול תורה, וכו']

Re: 'והגית בו יומם ולילה' כמקור לחובת ת"ת

פורסם: ג' אוגוסט 18, 2020 11:25 pm
על ידי כזית
שומע ומשמיע כתב:אשמח להפניה למאמר מקיף בן זמננו על גדרי מצות ת"ת [לענין שיערו הזמן המחויב, איסור ביטול תורה, וכו']

תמצית הענין בתשובה המצ"ב משו"ת ברוך אומר יו"ד.
מצות תלמוד תורה.pdf
(173.93 KiB) הורד 196 פעמים

Re: 'והגית בו יומם ולילה' כמקור לחובת ת"ת

פורסם: ג' אוגוסט 18, 2020 11:39 pm
על ידי דורשי יחודך
שומע ומשמיע כתב:ועל כ"ז שאלתי אנכי הקטן מנלן ללמוד לכל אדם ממקרא שנאמר על מלך? ומה עונה מר על קושייתי זאת?

יעוי' תנא דבי אליהו זוטא פי"ג שעשו ק"ו מיהושע, ומה יהושע שהיה מצוי בבית המדרש מילדותו כו' שאר ישראל לא כ"ש.
אולם הקושיא במקומה עומדת כדהקשית, דיש להשיב מה ליהושע שהוא מלך ומלך יש לו חיוב מיוחד כמ"ש בקרא דשופטים כנ"ל.

Re: 'והגית בו יומם ולילה' כמקור לחובת ת"ת

פורסם: ג' אוגוסט 18, 2020 11:43 pm
על ידי דורשי יחודך
כזית כתב:
שומע ומשמיע כתב:אשמח להפניה למאמר מקיף בן זמננו על גדרי מצות ת"ת [לענין שיערו הזמן המחויב, איסור ביטול תורה, וכו']

תמצית הענין בתשובה המצ"ב משו"ת ברוך אומר יו"ד.
מצות תלמוד תורה.pdf

תודה רבה על התשובה.
לא הבנתי מה שכתב שם שצריך ללמוד י"ב שעות, ומה ענין י"ב שעות לכאן. הרי כתב שם לפנ"ז שצריך ללמוד בכל הזמן העומד לרשותו, וא"כ אם הוא יותר מי"ב שעות, צריך ללמוד אף יותר, ואם הוא פחות מי"ב, אין חיוב י"ב שעות, ומהכ"ת המספר הקסום של יב"ש. והכל לפי מה שהוא אדם.

Re: 'והגית בו יומם ולילה' כמקור לחובת ת"ת

פורסם: ד' אוגוסט 19, 2020 11:13 pm
על ידי שומע ומשמיע
העירוני שחיוב ת"ת נאמר בפרשת מלך ד'שום תשים' שזה התקיים רק משאול.
וצריך לעיין בגדר המלכות שלפני שאול, להבין למה זה שייך.

Re: 'והגית בו יומם ולילה' כמקור לחובת ת"ת

פורסם: ה' אוגוסט 20, 2020 12:02 am
על ידי כזית
דורשי יחודך כתב:
כזית כתב:
שומע ומשמיע כתב:אשמח להפניה למאמר מקיף בן זמננו על גדרי מצות ת"ת [לענין שיערו הזמן המחויב, איסור ביטול תורה, וכו']

תמצית הענין בתשובה המצ"ב משו"ת ברוך אומר יו"ד.
מצות תלמוד תורה.pdf

תודה רבה על התשובה.
לא הבנתי מה שכתב שם שצריך ללמוד י"ב שעות, ומה ענין י"ב שעות לכאן. הרי כתב שם לפנ"ז שצריך ללמוד בכל הזמן העומד לרשותו, וא"כ אם הוא יותר מי"ב שעות, צריך ללמוד אף יותר, ואם הוא פחות מי"ב, אין חיוב י"ב שעות, ומהכ"ת המספר הקסום של יב"ש. והכל לפי מה שהוא אדם.

המספר הקסום בא מבית מדרשו של רבי יהודה החסיד כמ"ש בתשובה שם, וקצת סיוע לזה מהרמב"ם כמ"ש שם. ומ"מ בודאי לא בדוקא ממש הוא.

Re: 'והגית בו יומם ולילה' כמקור לחובת ת"ת

פורסם: ה' אוגוסט 20, 2020 12:16 am
על ידי דורשי יחודך
כזית כתב:
דורשי יחודך כתב:לא הבנתי מה שכתב שם שצריך ללמוד י"ב שעות, ומה ענין י"ב שעות לכאן. הרי כתב שם לפנ"ז שצריך ללמוד בכל הזמן העומד לרשותו, וא"כ אם הוא יותר מי"ב שעות, צריך ללמוד אף יותר, ואם הוא פחות מי"ב, אין חיוב י"ב שעות, ומהכ"ת המספר הקסום של יב"ש. והכל לפי מה שהוא אדם.

המספר הקסום בא מבית מדרשו של רבי יהודה החסיד כמ"ש בתשובה שם, וקצת סיוע לזה מהרמב"ם כמ"ש שם. ומ"מ בודאי לא בדוקא ממש הוא.

נגיד שהדברים מבוססים, מה פשר הדבר?
איך נענה על השאילה ששאלתי, ממנ"פ, אם יכול יותר, שילמד יותר, ואם פחות, שילמד פחות? ואם הדברים לאו בדוקא ממש, אז מה כן הכוונה?

Re: 'והגית בו יומם ולילה' כמקור לחובת ת"ת

פורסם: ה' אוגוסט 20, 2020 1:03 pm
על ידי שומע ומשמיע
ושלחו אותי לעיין בהקדמת האברנאל לספר שופטים, ושם מצאתי דברים מפורשים
ושלישי הוא במצות שהמלך חייב בהם במה שהוא מלך שהשופט פטור מהם, אם שלא ירבה לו נשים, ואם שלא ירבה לו סוסים, ואם שכסף וזהב לא ירבה לו מאד, ואם שלא ישתכר מעשה שכרות, שנאמר (משלי ל"א א) אל למלכים למואל אל למלכים שתו יין, ואם שיכתוב ספר תורה לעצמו יתר על הספר שהניח לו אביו, והחיובים האלה וזולתם שהזכירו חז"ל (סנהדרין פ'ב) במלכים פטורים מהם השופטים. והסבה בזה היא לפי שהם משועבדים למשפטי התורה מאד יותר מהמלכים, כמו שביארתי, ולזה הוצרכה התורה להזהיר את המלך שלא יטה אחרי התאוות ואחרי החמדה ואחרי הגאוה, והכריחו לכתוב ספר תורה לעצמו ושלא מלפניו, והתרה בו לבלתי רום לבבו מאחיו ולבלתי סור מן המצוה ימין ושמאל וכל זה לבל יחשוב המלך שאינו משועבד למשפטי התורה ומצותיה אחרי שהוא מלך, אבל השופטים אינן צריכין לזה להיותם משועבדים למשפטים והתורות "הם פטורים מזה ככל שאר ישראל והוא ההבדל השלישי