בדברי השו"ע על שיירי מטלניות שבלו
פורסם: ג' מאי 26, 2020 10:15 pm
בשו"ע (סימן שח סעיף יג): שירי מטלניות שבלו, אם יש בהם ג' אצבעות על ג' אצבעות מותר לטלטלן; ואם לאו, אסור. ויש מתירין אפי' אין להם ג' על ג', ובלבד שלא יהיו טליתות של מצוה.
ובמשנה ברורה (ס"ק נב): ג' אצבעות וכו' - דיש בזה קצת חשיבות דחזיין לעניים. ועיין באחרונים שכתבו דלעשירים אסור לטלטלן דלהם לא חשיבי שירי מטלניות אא"כ יש בהם ג' טפחים על ג' טפחים לדעה זו.
ולכאורה הדברים מתמיהין מאוד, הרי דברי המחבר סתומים לקולא דשיירי מטלניות שבלו בשיעור ג' על ג' אצבעות מותר לטלטלן,
וכמה דוחק יש בדבר להעמיד דבריו שכל ההיתר הוא רק לעניים.
וביותר, שהרי להלן בסוף הסימן סתם לן השולחן ערוך (סעיף נב): מוקצה לעשירים הוי מוקצה, ואפילו עניים אין מטלטלין.
ובמשנ"ב שם (ס"ק קע):
ולפי דבריו שם נמצא שבאמת אין כאן חלוקה בין עניים לעשירים, אלא בין אם הדבר שייך לעני או לעשיר, ועל כל זה לא נרמז מאומה בדברי המחבר כאן!.
והב"י כאן על דברי הטור לא הביא כלל דברי התוס' שיסדו החידוש הזה,
וגם כל האחרונים מפרשי הטור והשו"ע הקדמונים שתקו והניחו סתימת המחבר בלא שום הסתייגות והבהרה דמיירי רק בשיירי מטלניות השייכים לעניים.
ומקורו של המשנ"ב לדבריו אלו הינם מן האחרונים המאוחרים יותר, רבותינו הגר"ז בשולחנו (סעיף מא) והגרע"א שכתב בגליונו כאן: מותר לטלטלן. אם הבעלים עניים. ומותר גם כן לעשירים שבבית הבעלים עניים. אבל לעשירים אחרים לא. תוס' דף קכ"ז ב'.
וכן מצינו באליה רבה על דברי הלבוש כאן: "דוקא לעניים ולא לעשירים (רבינו ירוחם נתיב י"ב פכ"ו ה"ו)".
ואמנם כן מפורש להדיא בלשון רבינו ירוחם (נתיב יב חלק יג): ובלאות של בגד אסור לטלטלן בשבת. ודוקא שאין בהן ג' אצבעות באורך על שלשה ברחב שאינם ראויים לא לעניי' ולא לעשירים, אבל יש בהן שלשה אצבעות מטלטלין אותם לעניים ולא לעשירים.
וכן העתיק גם בבן איש חי (שנה שניה פרשת מקץ אות יג).
ולולי דמיסתפינא אמינא, דהנה המחבר הביא דעה שניה "ויש מתירין אפי' אין להם ג' על ג'", והטעם הוא כמבואר בנו"כ משום דחזי לקנח בו, והנה זה ודאי דבגד פחות מג' על ג' אין בו חשיבות לכלום, ואף לעניים אינו נחשב לבגד, ומ"מ שאני שיירי מטלניות שכיון שהיה בגד שלם ובלה, אין זורקים אותו לאשפה כל עוד הוא ראוי לשימוש כל דהו כמו קינוח. והיינו שיטת הראב"ד המובאת בר"ן ובמ"מ. ובדרך החיים (סי' סב ס"ק ד) פסק כשיטה זו להלכה.
ומעתה לא רחוק הוא לומר שגם לדעה ראשונה דבעינן שיעורא דג' על ג', והיינו שיהיה עכ"פ חפצא של בגד הראוי לעניים, אבל הא מיהת מדין שיירי בגד, אף הוי ראוי לעשירים, ואף שבתורת בגד חדש לא יקחו בשוק בגד שהוא מעיקרא קטן משיעור ג' על ג', אבל אין זורקין לאשפה שיירי מטלנית בשיעור ג' על ג', ונמצא איפוא דהאי היתרא אמור בין לעניים ובין לעשירים.
וכן משמע לשון הלבוש כאן: ושירי מטלניות שבלו, אם יש בהן ג' אצבעות על ג' אצבעות, עדיין בגד מיקרו וראויין לעניים ומותר לטלטלן.
והיינו כיון שראויים לעניים לא פקע שם בגד מינייהו ולא הוו מוקצה אף לעשירים, וכאמור.
ויסוד הדברים עולה, דכל נידון החילוק במוקצה לעשירים היינו כאשר דנים על שם כלי לגבייהו, שישנו בגד שאינו ראוי להם כלל אלא ראוי רק לשימוש עניים, וע"ז אמרינן דמקצי ליה לגמרי, אבל כאשר בא ליד העשיר בתורת כלי, וכל הנידון הוא על שימושים, אזי גם עבור שימוש פחות שישנו בכלי, לא נדחה לגמרי מתורת כלי שבו, ואינו זורקו לאשפה, וסגי בשימוש פחות על מנת שלא להוציאו מתורת כלי.
ובמשנה ברורה (ס"ק נב): ג' אצבעות וכו' - דיש בזה קצת חשיבות דחזיין לעניים. ועיין באחרונים שכתבו דלעשירים אסור לטלטלן דלהם לא חשיבי שירי מטלניות אא"כ יש בהם ג' טפחים על ג' טפחים לדעה זו.
ולכאורה הדברים מתמיהין מאוד, הרי דברי המחבר סתומים לקולא דשיירי מטלניות שבלו בשיעור ג' על ג' אצבעות מותר לטלטלן,
וכמה דוחק יש בדבר להעמיד דבריו שכל ההיתר הוא רק לעניים.
וביותר, שהרי להלן בסוף הסימן סתם לן השולחן ערוך (סעיף נב): מוקצה לעשירים הוי מוקצה, ואפילו עניים אין מטלטלין.
ובמשנ"ב שם (ס"ק קע):
אין מטלטלין - שכבר הוקצה מדעתו של בעה"ב העשיר, ואין חילוק בין עניים שבביתו בין עניים שחוץ לביתו דאזלינן בתר מי שהוא בעליו. והא דאיתא לעיל בסי"ג דאם יש בהן ג' אצבעות על ג' אצבעות מותר לטלטלן, היינו דוקא כשהם של עני ואז מותר גם העשיר לטלטל אותן. ועיין בט"ז שמסיק דדוקא כשהעשיר דר בבית העני שאז הוא נגרר אחריו, אבל עשיר דעלמא אסור לטלטל כיון שמ"מ אינו ראוי לו שהוא פחות מג' טפחים על ג' טפחים.
ולפי דבריו שם נמצא שבאמת אין כאן חלוקה בין עניים לעשירים, אלא בין אם הדבר שייך לעני או לעשיר, ועל כל זה לא נרמז מאומה בדברי המחבר כאן!.
והב"י כאן על דברי הטור לא הביא כלל דברי התוס' שיסדו החידוש הזה,
וגם כל האחרונים מפרשי הטור והשו"ע הקדמונים שתקו והניחו סתימת המחבר בלא שום הסתייגות והבהרה דמיירי רק בשיירי מטלניות השייכים לעניים.
ומקורו של המשנ"ב לדבריו אלו הינם מן האחרונים המאוחרים יותר, רבותינו הגר"ז בשולחנו (סעיף מא) והגרע"א שכתב בגליונו כאן: מותר לטלטלן. אם הבעלים עניים. ומותר גם כן לעשירים שבבית הבעלים עניים. אבל לעשירים אחרים לא. תוס' דף קכ"ז ב'.
וכן מצינו באליה רבה על דברי הלבוש כאן: "דוקא לעניים ולא לעשירים (רבינו ירוחם נתיב י"ב פכ"ו ה"ו)".
ואמנם כן מפורש להדיא בלשון רבינו ירוחם (נתיב יב חלק יג): ובלאות של בגד אסור לטלטלן בשבת. ודוקא שאין בהן ג' אצבעות באורך על שלשה ברחב שאינם ראויים לא לעניי' ולא לעשירים, אבל יש בהן שלשה אצבעות מטלטלין אותם לעניים ולא לעשירים.
וכן העתיק גם בבן איש חי (שנה שניה פרשת מקץ אות יג).
ולולי דמיסתפינא אמינא, דהנה המחבר הביא דעה שניה "ויש מתירין אפי' אין להם ג' על ג'", והטעם הוא כמבואר בנו"כ משום דחזי לקנח בו, והנה זה ודאי דבגד פחות מג' על ג' אין בו חשיבות לכלום, ואף לעניים אינו נחשב לבגד, ומ"מ שאני שיירי מטלניות שכיון שהיה בגד שלם ובלה, אין זורקים אותו לאשפה כל עוד הוא ראוי לשימוש כל דהו כמו קינוח. והיינו שיטת הראב"ד המובאת בר"ן ובמ"מ. ובדרך החיים (סי' סב ס"ק ד) פסק כשיטה זו להלכה.
ומעתה לא רחוק הוא לומר שגם לדעה ראשונה דבעינן שיעורא דג' על ג', והיינו שיהיה עכ"פ חפצא של בגד הראוי לעניים, אבל הא מיהת מדין שיירי בגד, אף הוי ראוי לעשירים, ואף שבתורת בגד חדש לא יקחו בשוק בגד שהוא מעיקרא קטן משיעור ג' על ג', אבל אין זורקין לאשפה שיירי מטלנית בשיעור ג' על ג', ונמצא איפוא דהאי היתרא אמור בין לעניים ובין לעשירים.
וכן משמע לשון הלבוש כאן: ושירי מטלניות שבלו, אם יש בהן ג' אצבעות על ג' אצבעות, עדיין בגד מיקרו וראויין לעניים ומותר לטלטלן.
והיינו כיון שראויים לעניים לא פקע שם בגד מינייהו ולא הוו מוקצה אף לעשירים, וכאמור.
ויסוד הדברים עולה, דכל נידון החילוק במוקצה לעשירים היינו כאשר דנים על שם כלי לגבייהו, שישנו בגד שאינו ראוי להם כלל אלא ראוי רק לשימוש עניים, וע"ז אמרינן דמקצי ליה לגמרי, אבל כאשר בא ליד העשיר בתורת כלי, וכל הנידון הוא על שימושים, אזי גם עבור שימוש פחות שישנו בכלי, לא נדחה לגמרי מתורת כלי שבו, ואינו זורקו לאשפה, וסגי בשימוש פחות על מנת שלא להוציאו מתורת כלי.