מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אסור לקחת סיכונים

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12953
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

אסור לקחת סיכונים

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' מאי 13, 2020 6:36 pm

שבת קלג:
ת"ר מהלקטין את המילה ואם לא הילקט ענוש כרת מני א"ר כהנא אומן מתקיף לה רב פפא אומן לימא להו אנא עבדי פלגא דמצוה אתון עבדיתו פלגא דמצוה אלא אמר רב פפא גדול מתקיף לה רב אשי גדול בהדיא כתיב ביה וערל זכר אשר לא ימול אלא אמר רב אשי לעולם אומן וכגון דאתא בין השמשות דשבת ואמרו ליה לא מספקת ואמר להו מספקינא ועבד ולא איסתפק ואישתכח דחבורה הוא דעבד וענוש כרת.

מתוך דברי הגמ' משמע דאין כאן מזיד קלאסי, אלא טעות בחישוב הנתונים הגורמת למוהל להיכנס לריזיקה, מן הסתם מתוך כוונה טובה, כדי להספיק למול את התינוק ביום השמיני. אמנם האנשים שלידו מגלים אחריות ומזהירים אותו שלא יספיק. הוא לא שומע לעצתם הנבונה, ועל הטעות הוא משלם ביוקר, עונש כרת.

אמנם בתורא"ש על המקום לא ניח"ל בזה ומפרש דאיירי במשומד היודע אליבא דאמת שהצדק עם המזהירים, ומאידך עי' ברמב"ם הל' שגגות שהעתיק את הסוגיא על חיוב חטאת ולא על עונש כרת.

עכ"פ יש לדון אימתי לכו"ע חשיב מזיד אפי' שתלה עצמו בצד רחוק שלא יעבור על דברי תורה.


בחיפוש קליל באוצרינו מצאתי את זה -
הגריפ גולדווסר.jpg
הגריפ גולדווסר.jpg (40.82 KiB) נצפה 1748 פעמים

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: אסור לקחת סיכונים

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ד' מאי 13, 2020 11:04 pm

לכאורה קשור: שמעתי פעם שני חכמים מתווכחים בספק דאורייתא שדינו להחמיר, והוא היקל ולבסוף נמצא שהוא מותר, האם יש לו דין נתכוון לבשר חזיר.

ישא ברכה
הודעות: 1983
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: אסור לקחת סיכונים

הודעהעל ידי ישא ברכה » ד' מאי 13, 2020 11:27 pm

הגמרא הזו מענינת כי הרי נקטינן אין לדיין אלא מה שעיניו רואות.
ולגבי הוראה, מי שהגיע להוראה פוסק כפי דעתו גם כנגד דעת רוב החכמים.
ונראה ששיקול הדעת הזה שונה משיקול הדעת לגבי פסיקת הלכה.

עושה חדשות
הודעות: 12953
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: אסור לקחת סיכונים

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' יולי 28, 2020 5:54 pm

עושה חדשות כתב:מתוך דברי הגמ' משמע דאין כאן מזיד קלאסי, אלא טעות בחישוב הנתונים הגורמת למוהל להיכנס לריזיקה, מן הסתם מתוך כוונה טובה, כדי להספיק למול את התינוק ביום השמיני. אמנם האנשים שלידו מגלים אחריות ומזהירים אותו שלא יספיק. הוא לא שומע לעצתם הנבונה, ועל הטעות הוא משלם ביוקר, עונש כרת.


אולי דברי הרמב"ם דלהלן (מההקדמה לפירוש המשנה) הם ג"כ דוגמא לדרגת 'זדון' שכזו
לא ממש ברגל גסה, אלא בהסתתרות אחרי טיעונים כושלים.

נביא שכבר התאמתה נבואתו אצלינו כמו שביארנו, יאמר לנו ביום השבת שנקום כולנו נשים ואנשים ונבעיר אש ונעשה בה כלי זין ונחגרם ונלחם באנשי מקום פלוני היום שהוא שבת ונבוז ממונם ונכבוש נשותיהם, חייבים אנחנו המצווים בתורת משה לקום מיד, בלי להתמהמה במה שצונו, ונעשה כל אשר יצוה בזריזות וחריצות בלי פקפוק ובלי עכוב, ונאמין בכל מה שנעשה באותו היום שהוא שבת מהבערת האש ועשיית המלאכות והמלחמה וההרג שהיא מצוה, שעליה נקוה גמול מאת ה' לפי ששמענו לדברי הנביא שמצות עשה לשמוע לדבריו כמו שצונו ה' על ידי משה אליו תשמעון, ובא בקבלה בכל אם יאמר לך נביא עבור על דברי תורה שמע לו חוץ מע"ז, שאם יאמר לנו עבדו היום בלבד לצורה זו, או קטרו לכוכב זה בשעה זו בלבד הרי זה נהרג, ואין שומעין לו. אבל אדם שרואה את עצמו לפי דמיונו צדיק וישר והוא זקן וישיש, ויאמר הנני זקן מאד, ואני כבר בן כך וכך שנים ולא עברתי על שום מצוה מן המצות כלל, ואיך אקום היום שהוא שבת ואעבור על אסור סקילה ואלך למלחמה, ואני לא אוסיף ולא אגרע ויש אחרים במקומי, ובני אדם רבים שיקיימו את הצווי הזה, הרי אותו האיש עבר על דבר ה' והוא חייב מיתה בידי שמים על שעבר על מה שצוהו הנביא.

ישנו
הודעות: 633
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2016 9:39 pm

Re: אסור לקחת סיכונים

הודעהעל ידי ישנו » ג' יולי 28, 2020 9:19 pm

שומע ומשמיע כתב:לכאורה קשור: שמעתי פעם שני חכמים מתווכחים בספק דאורייתא שדינו להחמיר, והוא היקל ולבסוף נמצא שהוא מותר, האם יש לו דין נתכוון לבשר חזיר.
מפורש בתוס' סוטה כ"ח. שיש לזה דין נתכוון לאכול בשר חזיר.

גלרשטיין
הודעות: 521
הצטרף: א' ינואר 08, 2017 8:07 am

Re: אסור לקחת סיכונים

הודעהעל ידי גלרשטיין » ה' ספטמבר 12, 2024 3:09 pm

עושה חדשות כתב:שבת קלג:
ת"ר מהלקטין את המילה ואם לא הילקט ענוש כרת מני א"ר כהנא אומן מתקיף לה רב פפא אומן לימא להו אנא עבדי פלגא דמצוה אתון עבדיתו פלגא דמצוה אלא אמר רב פפא גדול מתקיף לה רב אשי גדול בהדיא כתיב ביה וערל זכר אשר לא ימול אלא אמר רב אשי לעולם אומן וכגון דאתא בין השמשות דשבת ואמרו ליה לא מספקת ואמר להו מספקינא ועבד ולא איסתפק ואישתכח דחבורה הוא דעבד וענוש כרת.

מתוך דברי הגמ' משמע דאין כאן מזיד קלאסי, אלא טעות בחישוב הנתונים הגורמת למוהל להיכנס לריזיקה, מן הסתם מתוך כוונה טובה, כדי להספיק למול את התינוק ביום השמיני. אמנם האנשים שלידו מגלים אחריות ומזהירים אותו שלא יספיק. הוא לא שומע לעצתם הנבונה, ועל הטעות הוא משלם ביוקר, עונש כרת.

אמנם בתורא"ש על המקום לא ניח"ל בזה ומפרש דאיירי במשומד היודע אליבא דאמת שהצדק עם המזהירים, ומאידך עי' ברמב"ם הל' שגגות שהעתיק את הסוגיא על חיוב חטאת ולא על עונש כרת.

עכ"פ יש לדון אימתי לכו"ע חשיב מזיד אפי' שתלה עצמו בצד רחוק שלא יעבור על דברי תורה.


בחיפוש קליל באוצרינו מצאתי את זה -
הגריפ גולדווסר.jpg


שמא קשור לזה מאי דאמרי׳ בגמ׳ בנדרים (טו.) ״שבועה שלא אישן שלשה ימים, מלקין אותו וישן לאלתר״.
שהרי בפשטות מיירי במי שחושב שאכן יצליח שלא לישון שלושה ימים, ואעפ״כ מקלים אותו, שכן הוי בטחון עצמי מופרז
(אולם עי׳ ברמב״ם שבועות א,ז משמע דמיירי שהיה מזיד).


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 296 אורחים