מעשר בהמה - בשי' הרמב"ם שהיא מצוה חיובית
פורסם: ג' אפריל 21, 2020 2:04 am
שיטת הרמב"ם ידוע, שמעשר בהמה היא מצוה חיובית, דלא כשיטת רש"י בבכורות נז ב, שאינה חיובית אלא אם ירצה לעשר מקיים מצוה, ולכך תיקנו חז"ל שלש גרנות כדאיתא שם במשנה, כדי שיקיימו מצות מעשר בהמה עיי"ש ברש"י
והנה ידוע הקושיא שמקשים על הרמב"ם ממ"ש שם בסוף המשנה, עד שלא הגיע הגורן מותר לשחוט ולאכול, ולכאורה האיך מותר לו לשחוט והלא מבטל מצות מעשר בהמה, ועי' בחזו"א בכורות כז, ג, ובשו"ת אהל משה להגרא"מ הורביץ זיע"א, הו"ד במנחת אברהם בכורות שם, [ועיי"ש מ"ש דבר נפלא בשם האבי עזרי זצ"ל, שנפק"מ אחר שכבר התחיל למנות, ועברה הבהמה הראשונה או השניה, שמותר לשחוט שכבר נתקיים בה המצוה של כל אשר יעבור תחת השבט].
והעירני בני שיחי', שלכאורה שיטת הרמב"ם מבואר בפשיטות, שהרי אם אין לו כי אם י"ג בהמות למשל, [או שבהמותיו אינם ראויים להצטרף לפי המרחק דאיתא שם בבכורות ט"ז מיל, יותר מי"ג בהמות כאחד], וא"כ אף אם ישחט אחד מהם הרי לא מבטל כלל המצוה, שעדיין נשאר לו י"ב בהמות כשיעור מעשר בהמה, ובין כך ובין כך הרי לא יכול לספור יותר מן עשר, ואף אם יכנסו כל הי"ג לדיר לא יתקיים המצוה כי אם בעשרה מהם בלבד, כי הג' הנותרים לא יצטרפו עוד לשום עדר לקיים שוב בהם המצוה, וא"כ י"ל שע"ז אמר המשנה שמותר לו לשחוט ולאכול, אם ישאר לו אח"כ מספר של עשרה, [ועוד פחות מעשרה נוספים].
אולם בזה גופא יש לדון בשיטת הרמב"ם איזה חלק מן המצוה היא ה'חיובית' האם החלק של להקדיש העשירי [שלפי"ז אינו מתבטל המצוה כשיש לו י"ג ושוחט רק אחד מהם, שהרי עדיין נשאר להקדיש העשירי], או החלק של ההכנסה לדיר והעברת כולם תחת השבט [ולפי"ז אף אם אין לו רק י"ג, סוכ"ס הרי צריך להכניס כולם לדיר, ואף שאין נפק"מ סוכ"ס זה חלק מחיוביות המצוה, והבן].
והנה ידוע הקושיא שמקשים על הרמב"ם ממ"ש שם בסוף המשנה, עד שלא הגיע הגורן מותר לשחוט ולאכול, ולכאורה האיך מותר לו לשחוט והלא מבטל מצות מעשר בהמה, ועי' בחזו"א בכורות כז, ג, ובשו"ת אהל משה להגרא"מ הורביץ זיע"א, הו"ד במנחת אברהם בכורות שם, [ועיי"ש מ"ש דבר נפלא בשם האבי עזרי זצ"ל, שנפק"מ אחר שכבר התחיל למנות, ועברה הבהמה הראשונה או השניה, שמותר לשחוט שכבר נתקיים בה המצוה של כל אשר יעבור תחת השבט].
והעירני בני שיחי', שלכאורה שיטת הרמב"ם מבואר בפשיטות, שהרי אם אין לו כי אם י"ג בהמות למשל, [או שבהמותיו אינם ראויים להצטרף לפי המרחק דאיתא שם בבכורות ט"ז מיל, יותר מי"ג בהמות כאחד], וא"כ אף אם ישחט אחד מהם הרי לא מבטל כלל המצוה, שעדיין נשאר לו י"ב בהמות כשיעור מעשר בהמה, ובין כך ובין כך הרי לא יכול לספור יותר מן עשר, ואף אם יכנסו כל הי"ג לדיר לא יתקיים המצוה כי אם בעשרה מהם בלבד, כי הג' הנותרים לא יצטרפו עוד לשום עדר לקיים שוב בהם המצוה, וא"כ י"ל שע"ז אמר המשנה שמותר לו לשחוט ולאכול, אם ישאר לו אח"כ מספר של עשרה, [ועוד פחות מעשרה נוספים].
אולם בזה גופא יש לדון בשיטת הרמב"ם איזה חלק מן המצוה היא ה'חיובית' האם החלק של להקדיש העשירי [שלפי"ז אינו מתבטל המצוה כשיש לו י"ג ושוחט רק אחד מהם, שהרי עדיין נשאר להקדיש העשירי], או החלק של ההכנסה לדיר והעברת כולם תחת השבט [ולפי"ז אף אם אין לו רק י"ג, סוכ"ס הרי צריך להכניס כולם לדיר, ואף שאין נפק"מ סוכ"ס זה חלק מחיוביות המצוה, והבן].