מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

סוכה דף א דל עשתרות קרניים איכא צל סוכה, לפי שיטת הראביה ודעימיה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
מלבב
הודעות: 3530
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

סוכה דף א דל עשתרות קרניים איכא צל סוכה, לפי שיטת הראביה ודעימיה

הודעהעל ידי מלבב » ב' אפריל 20, 2020 3:42 pm

שסכך פסול אפילו חמתו מרובה מצלתה פוסל שכנגדו למטה, למה לא נימא דל סכך פסול איכא צל סוכה?
גם עצם הסברא של דל לכאורה קשה, שהרי גם בלי עשתרות קרניים, הרי כשהחמה בצד, אין הסכך עושה צל בתוך הסוכה רק בצידו, אלא מאי כשהחמה תהיה בראש הסכך יהיה צל, א״כ למה צריך להגיע לסברת דל, ולכאורה צ״ל שבעשתרות קרניים אף פעם אין צל כיון שהחמה גם בחצות לא נמצא באמצע הרקיע רק קצת נוטה לדרום, ולכן צריך להגיע לסברת דל עשתרות קרניים בגלל שצריך שלפחות בחלק מן היום יהיה צל.

אבל לכאורה במציאות זה לא מסתדר, שהרי אם החמה תמיד בצד הסכך, לא מסתבר שסוכה של ז על ז בגובה תשע עשרה אמות שיעשה צל בתוך הסוכה.

גם יש להקשות על הראביה, שאם החמה בצד הסוכה אין סכך העליון מיצל במקום הסכך ולמה יפסל, אלא מאי שאז גם סכך התחתון אינו מיצל, זה תלוי בגובה הסכך העליון,שאם הסכך התחתון נמוך והעליון גבוה יתכן שהתחתון יעשה צל בתוך הסוכה והעליון לא, ולכאורה לא משמע שבאופן זה יהיה כשר.

שלמה112
הודעות: 123
הצטרף: ד' יוני 03, 2020 9:56 am

Re: סוכה דף א דל עשתרות קרניים איכא צל סוכה, לפי שיטת הראביה ודעימיה

הודעהעל ידי שלמה112 » א' אוקטובר 18, 2020 7:22 am

לא אמרינן דל אלא בנוגע לדינא דר' זירא דבעינן סכך שתוכל לעשות צל ליושבי בסוכה , ולכן אמרינן דאע"פ שעשתרות קרנים מונעים הצל בפועל, אמרינן דמכיון דלולא הקרנים היתה יכול לעשות צל, הרי זה נחשב עשויה לצל, לא דצריכים למימר בעצם דל, אלא שדאי לנו לש' ר' זירא שתוכל לעשות צל ואע"פ שאינו עושה בפועל.

אבל לדינא דסכך פסול אע"פ שהוא חמתה מרובה מצלתה, אותו הסכך שתחתיו נחשב כסכך שתחת סכך ולא תחת הרקיע ונפסל משום שני סככות, ואי אפשר להוכיח מדל עשתרות קרנים, אלא לדינא שעדיין יכול לעשות צל, אבל לדינא דשני סככות א"א להסיר דבר המכסה - ואין זה תחת הרקיע ונפסל משום שני סככות ואותו החלק שתחתיו כמאן דליתא

הבאר ההיא
הודעות: 514
הצטרף: א' אוגוסט 30, 2020 8:57 pm

Re: סוכה דף א דל עשתרות קרניים איכא צל סוכה, לפי שיטת הראביה ודעימיה

הודעהעל ידי הבאר ההיא » א' אוקטובר 18, 2020 9:38 pm

סליחה שאני כותב ללא עיון אבל דינא דשני סככות הוא כששניהם כשרים, וזה דין אחר שאין צריך לו את הדרשה של שני סככות כי כיון שסכך העליון פסול היושב בסוכה יושב בצל סכך פסול ולכן התחתון לא מועיל לו.
אמנם לדעת הט"ז גם כשהעליון הוא פסול זה מטעם שני סככות אבל כמדומה שזה רק להט"ז ושאר הפוסקים ס"ל שזה דין שונה

שלמה112
הודעות: 123
הצטרף: ד' יוני 03, 2020 9:56 am

Re: סוכה דף א דל עשתרות קרניים איכא צל סוכה, לפי שיטת הראביה ודעימיה

הודעהעל ידי שלמה112 » ב' אוקטובר 19, 2020 6:43 pm

הבאר ההיא כתב:סליחה שאני כותב ללא עיון אבל דינא דשני סככות הוא כששניהם כשרים, וזה דין אחר שאין צריך לו את הדרשה של שני סככות כי כיון שסכך העליון פסול היושב בסוכה יושב בצל סכך פסול ולכן התחתון לא מועיל לו.
אמנם לדעת הט"ז גם כשהעליון הוא פסול זה מטעם שני סככות אבל כמדומה שזה רק להט"ז ושאר הפוסקים ס"ל שזה דין שונה


אם יש לסוכתו סכך כשר, ורק מעל זה בנפרד יש סכך פסול המיצל על סוכתו למה תפסל, וכמו שכת תוס' דאינו מצטרף כיון שהתחתונה צלמ"מ, ואינו צריך לאותו סכך פסול. אם לא משום שני סככות.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 264 אורחים