עמוד 1 מתוך 1
יהרג ואל יעבור בחילול ה'
פורסם: א' מרץ 29, 2020 7:47 pm
על ידי עושה חדשות
גוי הכופה יהודי לעבור עבירה בפני עשרה מישראל, יהרג ואל יעבור.
מה הדין כאשר הגוי מאיים בהריגת יהודי אחר, האם גם אז ימנע מחילול ה' ויגרום להריגת חבירו?
ואולי יש בזה חילוק האם היהודי השני חייב במצוות או שהוא חש"ו?
Re: יהרג ואל יעבור בחילול ה'
פורסם: ב' מרץ 30, 2020 10:19 pm
על ידי מבית לוי
עד כמה שבחילול ה' צריך למסור נפשו כמו ג' עבירות חמורות וכעת עומד בפניו מצב שלכל צד יש איסור שצריך למסור נפשו לכאו' עדיף שיעבור בשב ואל תעשה מאשר שיעבור בקום עשה.
Re: יהרג ואל יעבור בחילול ה'
פורסם: ד' אפריל 22, 2020 11:59 pm
על ידי עושה חדשות
יתכן לטעון שאין בזה קידוש השם במה שגורם מיתה לאחר, אלא רק כאשר מוסר את נפשו שלו.
ואמנם יש שכ' דהמקור למסי"נ על ג' עבירות הוא ג"כ מ'ונקדשתי' וא"כ האם נימא דאם הגוי כופהו לעע"ז ואם לאו אז יהרוג אחר יהיה הדין לעע"ז.
וע"ע בנוב"י יו"ד קסא פלוג' עם הבית יעקב, ודו"ק.
אמנם זה נראה פשוט דאם הדין הוא דאין לו לחלל ש"ש אפי' אם יגרום למיתת אחר, אז כן הוא הדין גם באופן שהוא מודה על האמת שאם זה היה על עצמו אז לא היה עומד בניסיון, כי סו"ס זהו הדין. וכן פשיטא לאידך גיסא, דלהסוברים דאדם יכול להחמיר גם בשאר עבירות לקדש ש"ש ליהרג ולא לעבור, אז זה רק בנוגע לחיי עצמו ולא לחיי אחר, ואפי' אם באמת היה מוכן למסור גם את נפש עצמו.
Re: יהרג ואל יעבור בחילול ה'
פורסם: ה' אפריל 23, 2020 6:10 am
על ידי סגי נהור
עושה חדשות כתב:יתכן לטעון שאין בזה קידוש השם במה שגורם מיתה לאחר, אלא רק כאשר מוסר את נפשו שלו.
ואמנם יש שכ' דהמקור למסי"נ על ג' עבירות הוא ג"כ מ'ונקדשתי' וא"כ האם נימא דאם הגוי כופהו לעע"ז ואם לאו אז יהרוג אחר יהיה הדין לעע"ז.
כמו שציינת יש כאן גם מל"ת של חילול השם נוסף על המ"ע של קידוש השם. וגם אם נאמר שכשגורם מיתה לאחר אין בזה קידוש השם (שהרי עיקר קידוש השם הוא בזה שהתיר עצמו למיתה, ראה סהמ"צ להרמב"ם), לכאורה חילול השם יש כאן אם עובד ע"ז.
Re: יהרג ואל יעבור בחילול ה'
פורסם: ה' אפריל 23, 2020 10:18 am
על ידי עושה חדשות
Re: יהרג ואל יעבור בחילול ה'
פורסם: ו' אפריל 24, 2020 5:21 am
על ידי סגי נהור
הנוגע לעניננו הוא מה שמביא בס"ו (הרמב"ם החינוך והיראים לעומת מה שדקדקו האחרונים בסמ"ג).
עיקר השאלה אם קידוש השם הוא דוקא כשנהרג בפועל או שדי בזה שהתיר עצמו למיתה נידונה בלקו"ש חכ"ז אמור ב.
Re: יהרג ואל יעבור בחילול ה'
פורסם: ו' מאי 06, 2022 12:31 pm
על ידי עושה חדשות
ראיתי כעת בגליון פ' אמור מהג"ר יהושע גרינמן - והנה אף אם העכו"ם כופהו בפני עשרה לעבור על המצוות, ואינו יכול להורגו, אלא אומר לו אם לא תעבור אהרוג ישראל אחר, נמי לא יעבור, שהענין הוא החילול שם שמים שבזה, ואף אם יהרוג שוטה שאינו מצווה, מכל מקום אסור לעבור בפני עשרה, ואין הענין שמתקדש שם שמים בזה שמוסר נפשו ובזה ליכא זה, [ועיין בספר אור גדול ואינו תח"י], ואפילו קים ליה בנפשיה שהוא היה עובר, מכל מקום אסור. והנה בשלחן ערוך פסק דגם שלא בעשרה רשאי לההרג ולא לעבור על הדת, אך בכהאי גונא שרוצה להרוג את חבירו יש לומר שלא יחמיר על עצמו, שהוא מצווה על חיי חבירו, וכל שכן אם אינו מסכים לזה, [וכעין דאיתא בשולחן ערוך הלכות הלואה שבשלו יעשה קידוש השם ולא בשל חבירו].