עמוד 1 מתוך 1

הוצאת תינוק בעגלה ביו"ט

פורסם: ג' מרץ 03, 2020 6:54 pm
על ידי עושה חדשות
כתב הגר"ח קנייבסקי -
הנהגות חזו''א בסו''ס טעמא דקרא.png
הנהגות חזו''א בסו''ס טעמא דקרא.png (7.58 KiB) נצפה 1275 פעמים


והגר"י ברטלר הוסיף על זה -
הערות לקונ' מנהגי ותיקין מרבי דוד פרנקל.png
הערות לקונ' מנהגי ותיקין מרבי דוד פרנקל.png (27.86 KiB) נצפה 1275 פעמים


ושמעתי לומר שהטעם הכמוס בזה הוא ע"פ המבואר בביצה כה: דאין יוצאין בכסא, וכ"ה בשו"ע תקכב,ב עי"ש.

מה י"ל בזה.

Re: הוצאת תינוק בעגלה ביו"ט

פורסם: ג' מרץ 03, 2020 8:29 pm
על ידי עזריאל ברגר
גם בחב"ד היו שנזהרו שלא לטלטל ביו"ט, ואינני יודע מה היה טעמם.
ראו:
https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?r ... &pgnum=166
https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?r ... &pgnum=167
וסיים שם הרב מונדשיין ע"ה: "ובמנהגי יום-טוב יתבאר בעז"ה", וחבל על דאבדין...

Re: הוצאת תינוק בעגלה ביו"ט

פורסם: ד' מרץ 04, 2020 9:03 pm
על ידי לענין
אני הקטן תמיד הרגשתי לעצמי, שהסיבה שהחזו"א היה מקפיד ביום טוב על הליכה עם תינוק בעגלה, היא כדי שלא להתרגל ללוקסוס שבמועדים ישנים בבית ואוכלים אצל ההורים. מה שהיה קורה הוא שהיו מתרגלים לזה תמיד, ואז גם ליל הסדר שחל להיות בשבת - 'וכי אפשר לא לעשות את הסדר אצל סבא וסבתא כמו כל שנה'? ובגלל שלא יהיה מקום לישון שם לכל המשפחות בלי עין הרע, יהיו חייבים ללכת לישון בבית, וממילא יטלטלו את העגלות - וכמובן שזה כמובן שזה יזלוג לכל שבת ושבת... ואם מטלטלים את העגלה אז גם את המפתחות, וגם את המטרנה וכו' וכו'.
ולענ"ד הקטנה דבר זה בהחלט שייך עם סגנונו של מרן החזון איש, ראה ערך מטריה למשל (ולכשתמצי לומר, חשמל).

Re: הוצאת תינוק בעגלה ביו"ט

פורסם: ד' מרץ 04, 2020 10:42 pm
על ידי עושה חדשות
תודה לכם.

לעיל הצעתי לפרש מצד ההלכה של "אין יוצאין בכסא". וכמובן יש בזה חידוש לדון עגלת תינוק כמו הוצאה בכיסא וקתדרא שיש בזה ממש עובדא דחול, משא"כ עגלת תינוק. (ומסתמא גם עגלת נכים יש להקל). ויש להעיר דעכ"פ לפ"ז ייאסר גם ברה"י וכד', ותליא בנידון הפוסקים שם אי במקום דאיכא עירוב שרי. [ואולי זה כוונת הגרח"ק במה שציין לביצה כג: דמבו' התם דעגלת תינוק איננה מוקצה]. וע"ע רב פעלים א,כה ומנחת יצחק ב,קיד.

Re: הוצאת תינוק בעגלה ביו"ט

פורסם: ד' יוני 02, 2021 7:22 am
על ידי עושה חדשות
על עגלת תינוק ועגלת נכים כבר כ' הפוסקים שאין בזה עובדא דחול כמו 'כסא' הנאסר בגמ' בביצה.
אבל הטעמים שנאמרו בזה לכאו' לא יועילו על הוצאת תינוק ב'קנגרו'.
ואולי באמת יש לאסור.