עמוד 1 מתוך 1

הַשְׂכֵּל וְיָדֹעַ אוֹתִי

פורסם: א' פברואר 09, 2020 12:11 am
על ידי עושה חדשות
ירמיהו פרק ט, כב-כג
כֹּה אָמַר ה' אַל יִתְהַלֵּל חָכָם בְּחָכְמָתוֹ וְאַל יִתְהַלֵּל הַגִּבּוֹר בִּגְבוּרָתוֹ אַל יִתְהַלֵּל עָשִׁיר בְּעָשְׁרוֹ: כִּי אִם בְּזֹאת יִתְהַלֵּל הַמִּתְהַלֵּל הַשְׂכֵּל וְיָדֹעַ אוֹתִי כִּי אֲנִי ה' עֹשֶׂה חֶסֶד מִשְׁפָּט וּצְדָקָה בָּאָרֶץ כִּי בְאֵלֶּה חָפַצְתִּי נְאֻם ה':


ראוי לעיין האם כוונת הנביא לומר שבכל השגה רוחנית ועשיית מצוות והליכה בדרך ה' "יתהלל המתהלל" בניגוד לענינים גשמיים כמו עושר וכד', או שיש ענין מסויים הנכלל ב"השכל וידע אותי" בדוקא, ורק הוא סיבה להתהלל, ולא שאר חלקי העבודה והמצוות.


הרמח"ל בדרך חכמה כתב:והנה העיקרי אינו אלא העיון באלהות, דהיינו בסתרי ייחודו, יתברך, ורוממותו, ושלימותו, וההנהגה שהוא מנהג את עולמו, וכן סתרי בריאותיו וכוננותיהן, והעבודה שהטיל על מי שהטיל מהן, והשראת כבודו ושכינתו, ושפע נבואתו ורוח קדשו. זהו העיון אשר בו תלה האדון, ברוך הוא, שלימותו של האדם ובזה הוא מתקרב לו ומתדבק בו דביקות שלימה, וכשיעור מה שישתדל להשיג מן העיון הזה - כך יהיה שיעור השלימות שיקנה והקורבה שיתקרב. והוא מה שצוו עליו הנביאים, באמרם (דברים ד לט): "וידעת היום והשבות אל לבבך כי ה' הוא האלהים", (דברי הימים א כח ט): "דע את אלהי אביך ועבדהו", (ירמיה ט כג): "כי אם בזאת יתהלל המתהלל השכל וידוע אותי". אך תזכור את אשר הזהרתיך על ענין הכוונה, שאם יהיה העיון רק לשביעת החמדה, אין זה העיון העיקרי שאני אומר לך עתה. אלא העיון באלהות בכוונה המיושרת, שהיא לעשות נחת רוח לפניו, יתברך, שגזר עלינו שנשתדל לקנות שלימותנו בעיון הזה ונעשה רצונו.



ומדבריו משמע לפרש שהנביא משבח כאן את העיון באלוהות במסויים, וכיון שכך אז יש כאן מקור שזהו העיקר. ועדיין י"ל שראוי למתהלל להתהלל בכל עניני התורה והמצוות, אלא שהנביא הזכיר במסויים את זה כי "כשיעור מה שישתדל להשיג מן העיון הזה כך יהיה שיעור השלימות שיקנה והקורבה שיתקרב".


אמנם הנביא ירמיה עצמו לכאו' רמז ביאור אחר בדבריו כאן, להלן כב,טז -
דָּן דִּין עָנִי וְאֶבְיוֹן אָז טוֹב הֲלוֹא הִיא הַדַּעַת אֹתִי נְאֻם ה'.


וההרגשה היא שיש שייכות בין העיון באלוהות ובין דין עני ואביון, אבל צריך לבאר יותר.

Re: הַשְׂכֵּל וְיָדֹעַ אוֹתִי

פורסם: ה' מרץ 12, 2020 5:28 pm
על ידי עושה חדשות
ומענין לענין אשאל עוד -
בא חבקוק והעמידן על אחת שנ' וצדיק באמונתו יחיה. בפשטות סברתי שהמכוון הוא על אמונה בה' שהיא יסוד הכל, אבל ראיתי בכמה מהקדמונים שהביאו בהקשר לזה פס' נוסף, "אִישׁ אֱמוּנוֹת רַב בְּרָכוֹת וְאָץ לְהַעֲשִׁיר לֹא יִנָּקֶה", והמכוון הוא בפשטות על 'נשאת ונתת באמונה', והיינו דהעמידן על אחת דחבקוק הוא מו"מ באמונה. [וזה מתחבר די טוב אם מה שהובא שם בגמ' לעיל מינה העמידן על 11 ועל 6 ועל 3 ועל 2 ורוב הדברים שם עוסקים ביושר וצדק שבאדל"ח].
האמנם כך?

Re: הַשְׂכֵּל וְיָדֹעַ אוֹתִי

פורסם: ו' מרץ 13, 2020 7:59 am
על ידי אפרים זלמן
עושה חדשות כתב:ומענין לענין אשאל עוד -
בא חבקוק והעמידן על אחת שנ' וצדיק באמונתו יחיה. בפשטות סברתי שהמכוון הוא על אמונה בה' שהיא יסוד הכל, אבל ראיתי בכמה מהקדמונים שהביאו בהקשר לזה פס' נוסף, "אִישׁ אֱמוּנוֹת רַב בְּרָכוֹת וְאָץ לְהַעֲשִׁיר לֹא יִנָּקֶה", והמכוון הוא בפשטות על 'נשאת ונתת באמונה', והיינו דהעמידן על אחת דחבקוק הוא מו"מ באמונה. [וזה מתחבר די טוב אם מה שהובא שם בגמ' לעיל מינה העמידן על 11 ועל 6 ועל 3 ועל 2 ורוב הדברים שם עוסקים ביושר וצדק שבאדל"ח].
האמנם כך?

וראיתי למחבר אחד שבראש ספרו על אמונה בה' מביא את הפסוק "שוטטו בחוצות ירושלם וראו נא ודעו ובקשו ברחובותיה אם תמצאו איש אם יש עשה משפט מבקש אמונה ואסלח לה" ולא חלי ולא מרגש...

Re: הַשְׂכֵּל וְיָדֹעַ אוֹתִי

פורסם: ו' מרץ 13, 2020 11:19 am
על ידי יתר10
עושה חדשות כתב:ומענין לענין אשאל עוד -
בא חבקוק והעמידן על אחת שנ' וצדיק באמונתו יחיה. בפשטות סברתי שהמכוון הוא על אמונה בה' שהיא יסוד הכל, אבל ראיתי בכמה מהקדמונים שהביאו בהקשר לזה פס' נוסף, "אִישׁ אֱמוּנוֹת רַב בְּרָכוֹת וְאָץ לְהַעֲשִׁיר לֹא יִנָּקֶה", והמכוון הוא בפשטות על 'נשאת ונתת באמונה', והיינו דהעמידן על אחת דחבקוק הוא מו"מ באמונה. [וזה מתחבר די טוב אם מה שהובא שם בגמ' לעיל מינה העמידן על 11 ועל 6 ועל 3 ועל 2 ורוב הדברים שם עוסקים ביושר וצדק שבאדל"ח].
האמנם כך?
מפרשי המקרא [הרד"ק ובמצודות] שם מפרשים שהכוונה לאמונה בה' עיי"ש.

Re: הַשְׂכֵּל וְיָדֹעַ אוֹתִי

פורסם: ה' מאי 07, 2020 5:49 pm
על ידי עושה חדשות
עושה חדשות כתב:אמנם הנביא ירמיה עצמו לכאו' רמז ביאור אחר בדבריו כאן, להלן כב,טז -
דָּן דִּין עָנִי וְאֶבְיוֹן אָז טוֹב הֲלוֹא הִיא הַדַּעַת אֹתִי נְאֻם ה'.
וראה עוד בדברי הרמב"ם בסיום המו"נ ג,נד.


עושה חדשות כתב:הובא שם בגמ' לעיל מינה העמידן על 11 ועל 6 ועל 3 ועל 2 ורוב הדברים שם עוסקים ביושר וצדק שבאדל"ח
ובכדי להבין ענין זה על בוריו לכאו' צריך להקדים ולענות על מה ששאלתי כאן ועדיין לא הונח לי.

Re: הַשְׂכֵּל וְיָדֹעַ אוֹתִי

פורסם: ג' מאי 12, 2020 12:58 am
על ידי עושה חדשות
יתר10 כתב:
עושה חדשות כתב:ומענין לענין אשאל עוד -
בא חבקוק והעמידן על אחת שנ' וצדיק באמונתו יחיה. בפשטות סברתי שהמכוון הוא על אמונה בה' שהיא יסוד הכל, אבל ראיתי בכמה מהקדמונים שהביאו בהקשר לזה פס' נוסף, "אִישׁ אֱמוּנוֹת רַב בְּרָכוֹת וְאָץ לְהַעֲשִׁיר לֹא יִנָּקֶה", והמכוון הוא בפשטות על 'נשאת ונתת באמונה', והיינו דהעמידן על אחת דחבקוק הוא מו"מ באמונה. [וזה מתחבר די טוב אם מה שהובא שם בגמ' לעיל מינה העמידן על 11 ועל 6 ועל 3 ועל 2 ורוב הדברים שם עוסקים ביושר וצדק שבאדל"ח].
האמנם כך?
מפרשי המקרא [הרד"ק ובמצודות] שם מפרשים שהכוונה לאמונה בה' עיי"ש.


ז"ל הסמ"ג - לעולם יחזיק אדם באמונה יתרה ויתרחק מן הגנבה ומן הגזלה. ובשעת פטירתו של אדם שואלין לו תחילה נשאת ונתת באמונה. וגרסינן בסוף מסכת מכות בא חבקוק והעמידן על אחת שנאמר וצדיק באמונתו יחיה.

Re: הַשְׂכֵּל וְיָדֹעַ אוֹתִי

פורסם: ג' מאי 12, 2020 1:17 am
על ידי אפרים זלמן
ר' אברהם גנחובסקי בספרו למכות כתב:עי' בספר שערי קדושה (ח"ב סוף שער ה') פי' וצדיק באמונתו היינו דנושא ונותן באמונה, וראיתי בספר המנהיג בתחילתו נמי פירש כן.

Re: הַשְׂכֵּל וְיָדֹעַ אוֹתִי

פורסם: ג' מאי 12, 2020 1:38 pm
על ידי עובר ושב
כֹּה אָמַר ה': אַל יִתְהַלֵּל חָכָם בְּחָכְמָתוֹ וְאַל יִתְהַלֵּל הַגִּבּוֹר בִּגְבוּרָתוֹ אַל יִתְהַלֵּל עָשִׁיר בְּעָשְׁרוֹ, כִּי אִם בְּזֹאת יִתְהַלֵּל הַמִּתְהַלֵּל - הַשְׂכֵּל וְיָדֹעַ אוֹתִי.

כוונת הנביא היא שאי אפשר להתגאות בכל דבר, כי להחכם יאמרו הראנו חכמתך. ולגיבור יאמרו הראנו גבורתך. ולעשיר יאמרו הראנו עושרך. אך בזאת יתהלל המתהלל, השכל וידוע אותי, דהיינו "אני מקובל גדול ונהירים לי שבילי דשמיא", ובזה לא יוכלו לבחנו כי יאמר להם שאין להם עסק בנסתרות.

Re: הַשְׂכֵּל וְיָדֹעַ אוֹתִי

פורסם: ג' יוני 16, 2020 5:14 pm
על ידי עושה חדשות
הרד"ק בהושע פרק ד מחלק את זה לשנים, ז"ל -
ואין דעת אלהים בארץ; לעשות משפט וצדקה, כמו אביך הלא אכל ושתה ועשה משפט וצדקה אז טוב לו, דן דין עני ואביון אז טוב לו, הלא היא הדעת אותי נאם ה'. או יהיה פירוש דעת אלהים החקירה בידיעת אלהותו ויונתן תירגם ולית דמהלכין בדחלתא וגו':

Re: הַשְׂכֵּל וְיָדֹעַ אוֹתִי

פורסם: ו' יולי 24, 2020 6:18 pm
על ידי עושה חדשות
עושה חדשות כתב:
יתר10 כתב:
עושה חדשות כתב:ומענין לענין אשאל עוד -
בא חבקוק והעמידן על אחת שנ' וצדיק באמונתו יחיה. בפשטות סברתי שהמכוון הוא על אמונה בה' שהיא יסוד הכל, אבל ראיתי בכמה מהקדמונים שהביאו בהקשר לזה פס' נוסף, "אִישׁ אֱמוּנוֹת רַב בְּרָכוֹת וְאָץ לְהַעֲשִׁיר לֹא יִנָּקֶה", והמכוון הוא בפשטות על 'נשאת ונתת באמונה', והיינו דהעמידן על אחת דחבקוק הוא מו"מ באמונה. [וזה מתחבר די טוב אם מה שהובא שם בגמ' לעיל מינה העמידן על 11 ועל 6 ועל 3 ועל 2 ורוב הדברים שם עוסקים ביושר וצדק שבאדל"ח].
האמנם כך?
מפרשי המקרא [הרד"ק ובמצודות] שם מפרשים שהכוונה לאמונה בה' עיי"ש.


ז"ל הסמ"ג - לעולם יחזיק אדם באמונה יתרה ויתרחק מן הגנבה ומן הגזלה. ובשעת פטירתו של אדם שואלין לו תחילה נשאת ונתת באמונה. וגרסינן בסוף מסכת מכות בא חבקוק והעמידן על אחת שנאמר וצדיק באמונתו יחיה.

לכאו' זוהי גם כוונת הגר"א שכ' בפי' לאגדות סבי דבי אתונא, דצדיק באמונתו יחיה היינו מידת ההסתפקות. אבל בהמשך שם הוא מזכיר את מידת הביטחון, ואולי זה כורך יחד את שני הענינים.

Re: הַשְׂכֵּל וְיָדֹעַ אוֹתִי

פורסם: ג' ספטמבר 27, 2022 9:34 pm
על ידי עושה חדשות
מעל"ע,
האם באמת ראוי לאדם להתהלל ב'השכל וידוע',
העתקתי קטע מתוך תפילה שנתחברה ע"י רב סעדיה גאון;

בזאת יתהלל המתהלל.png
בזאת יתהלל המתהלל.png (47.83 KiB) נצפה 1586 פעמים