עמוד 1 מתוך 1

אחזוקי איסורא לא מחזקינן

פורסם: ג' ינואר 28, 2020 12:16 am
על ידי עושה חדשות
רמב"ן ע"ז סה:
ולזבוני לגוים שלא בפני ישראל. שמעתי שר"ח ז"ל כתב כאן שאף מפני זה אסור פת של גוים שמא נתערב בו יין נסך. ותמהני עליו שא"כ חטים לא נקח שמא נפל בו יין נסך, פת לא נאכל שמא אפאו בעצי אשרה ויש שבח עצים בפת, קדרות נמי לא נקח שמא הסיקן באשרה וערלה וכלאי הכרם, עצים ופירות שלהן נמי שמא כלאי הכרם או ערלה בארץ או של אשרה הם, אלא אחזוקי איסורא לא מחזקינן.
רמב"ן חולין קי.
הא דאמר ליה רב חסדא לרמי ודלמא דגזל הוו, ודלמא דיין נסך הוו, ודלמא דערלה הוו, לשבושיה הוא דבעי משום דעבר אמנהגייהו, והוא נמי לאחויי חורפיה קא מהדר ליה, אבל מיחש ודאי לא חיישינן שאם כן לא נקח שום דבר בעולם מן הגוים דשמא של גזל הוא, ופת ועצים ופירות לא נקח שמא של ערלה היו.
ש"ך פג,יא
ואפילו בשאר דגים אין להחמיר לפשפש ולבדוק אם יש ביניהם דגים טמאים, דאחזוקי איסורא לא מחזקינן ואפילו היכא דאיכא לברורי שם ול"ד למ"ש לעיל ריש סי' א' בהג"ה דאע"ג דרוב מוחזקין הן בשחיטה אין לסמוך לכתחלה על החזקה במקום דיכולים לבררו (והוא ג"כ מהאור זרוע) דהכא אין אנו מתירין הדגים מכח חזקה אלא אדרבה אמרי' מהיכי תיתי יהא כאן איסור.

(יש גם בגמ' חולין נו: לענין ספק טריפות, וכעי"ז הרבה בפוס', אבל שם יתכן שהביאור הוא דאיכא חזקת כשרות וסתם בהמות אינם טריפות וכו' ואילו ברמב"ן משמע יתר על כן).

האם יש כאן כלל העומד בפני עצמו, בלי פרשת רוב ובלי גדרי חזקה, דבסתמא אין לחוש על איסור.

אם כן, מה גדרי הכלל הזה,
והאם זה נפק"מ להגעלת כלים חדשים מחמת החשש שהם משוחים בשומן מן החי,
ואולי גם לשיער הפאות אם נקנה בברזיל וכד' האם לחוש שהוא בא ממקום שגילחו אותו לע"ז,
והרבה כיו"ב, כל עוד שאין מידע מדוייק לחוש לו אלא רק הטלת ספק בעלמא.

Re: אחזוקי איסורא לא מחזקינן

פורסם: ג' ינואר 28, 2020 8:58 am
על ידי ביליצר
מה ראית לפקפק בהגדרת הרשב"א "מהיכי תיתי " =מה פתאום = וואס אפעס ,
במרכיבי הפת אין נוהגים להשים יין ולמה לחשוש ליין נסך ,
שומן שיש בכלים הספק המתעורר ברור .

Re: אחזוקי איסורא לא מחזקינן

פורסם: ג' ינואר 28, 2020 9:49 am
על ידי בברכה המשולשת
לכאורה קשור גם לתשובת הרמ"א על החששות בשמן

Re: אחזוקי איסורא לא מחזקינן

פורסם: ג' ינואר 28, 2020 11:16 pm
על ידי אפרים זלמן
מונח לי בראש בשם ר' אלחנן שבהכרח זה לא מטעם חזקה דמעיקרא וכדו', כי אם כן היינו צריכין לטמא כל מי שדרך רגלו ברשות היחיד

Re: אחזוקי איסורא לא מחזקינן

פורסם: א' פברואר 02, 2020 2:39 am
על ידי עושה חדשות
העירוני מדברי הרמב"ן בפסחים שכ' - "ונראה שרש"י ז"ל מפרש בצקות של א"י שלשן לעצמו בביתו ואדם ממלא כריסו מהן משום שמכיר בהן שלא החמיצו שאין שם לא קרני חגבים ולא הכסיפו פניו. וזה דבר קשה לנו היאך לא נחוש לכליהן או שמא עירב בהן חמץ ולא נשתהו עדיין שיהא בהן שיאור וסידוק". ויל"פ.

Re: אחזוקי איסורא לא מחזקינן

פורסם: ד' יולי 08, 2020 1:00 am
על ידי עושה חדשות
עושה חדשות כתב:האם יש כאן כלל העומד בפני עצמו, בלי פרשת רוב ובלי גדרי חזקה, דבסתמא אין לחוש על איסור.

ובענין דומה קצת;

באופן שאין גדרי רוב וחזקה, אבל מ"מ הצד לפגוע באיסור הוא רחוק מאד, ממש לא שכיח, האם זה מותר או דאכתי אמרי' ספיקא דאו' לחומרא.

וב' דוגמאות עולות לי כרגע,
כל קבוע כמע"מ דמי, האם גם אחד למיליון יאסור את כל התערובת באיסור גמור של ספד"א,
פעולה שאין בה איסור בדר"כ אלא רק פעם אחת בהרבה זמן, מה דינה.

[ומצינו לגבי קבוע נידון בשליח שקידש אשה שאינה ידועה ומשו"ה לאסור כל הנשים שבעולם].

ובריב"ש סי' קצב כ' "דלא חיישינן לפרס ועזניה כיון דלא שכיחי בישוב" עי"ש, ויל"פ.

__________

שו"ר שיש ע"ז שיעור של הגר"א ויס, בקול הלשון.
https://www.kolhalashon.com/new/Media/P ... ang=Hebrew

Re: אחזוקי איסורא לא מחזקינן

פורסם: ו' יולי 21, 2023 4:30 pm
על ידי אפרים זלמן
אפרים זלמן כתב:מונח לי בראש בשם ר' אלחנן שבהכרח זה לא מטעם חזקה דמעיקרא וכדו', כי אם כן היינו צריכין לטמא כל מי שדרך רגלו ברשות היחיד

האם מישהו מכיר המקור להנ"ל?

עדכון: עי' קובץ הערות סימן סז.

Re: אחזוקי איסורא לא מחזקינן

פורסם: ו' יולי 21, 2023 9:29 pm
על ידי ספרים וועלט
למה אין לכל המוצרים הנזכרים חזקת היתר?