מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האוחז באלוקי נצור האם ניתן לצרפו לחזרת הש"ץ?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
חיימקה
הודעות: 1328
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

האוחז באלוקי נצור האם ניתן לצרפו לחזרת הש"ץ?

הודעהעל ידי חיימקה » ד' ינואר 22, 2020 1:06 am

ומה יהיה הדין לצרפו לקדיש תתקבל בערבית - שלכאורה הרי עונה איש"ר ואמן של דאמירן בעלמא [לא למי שנוהג כגאון] וזה עיקר הקדיש.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: האוחז באלוקי נצור האם ניתן לצרפו לחזרת הש"ץ?

הודעהעל ידי כדכד » ד' ינואר 22, 2020 5:59 pm

לצרפו כששי או כעשירי או שתלוי אם זה לחזרה או לקדיש?
איך ניתן לדעת שהוא אוחז שם ולא קודם לכן?

באר בשדה
הודעות: 505
הצטרף: ד' אוגוסט 21, 2019 10:39 pm

Re: האוחז באלוקי נצור האם ניתן לצרפו לחזרת הש"ץ?

הודעהעל ידי באר בשדה » ד' ינואר 22, 2020 6:51 pm

כדכד כתב:איך ניתן לדעת שהוא אוחז שם ולא קודם לכן?

ממין הענין: בדין לעבור בפני המתפלל מצרף בא"א (סי' קב) להיתר "מה שלפעמים יש ספיקות שמא עומד בתחנונים שאחר התפילה". הרי שגם לספֵיקו משקל.

חיימקה
הודעות: 1328
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: האוחז באלוקי נצור האם ניתן לצרפו לחזרת הש"ץ?

הודעהעל ידי חיימקה » ד' ינואר 22, 2020 10:01 pm

כדכד כתב: לצרפו כשישי או כעשירי או שתלוי אם זה לחזרה או לקדיש?

אין נ"מ. הדיון לא כמה צריך לצירוף, אלא האם בכלל אפשר לצרף כשאוחז באלוקי נצור.
כדכד כתב: איך ניתן לדעת שהוא אוחז שם ולא קודם לכן?

כשיודעים.

הלום ראיתי ב"דרך ישרה" שהגרש"ד זצ"ל ענה באלוקי נצור לאמנים של החזרה [לאפוקי אמנים דעלמא]
לכאורה יהיה אפשר לומר עפ"ז שאפשר לצרפו, שהרי עונה.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: האוחז באלוקי נצור האם ניתן לצרפו לחזרת הש"ץ?

הודעהעל ידי כדכד » ה' ינואר 23, 2020 5:33 pm

בשביל שיענה צריך להתחיל את החזרה ואם צריך לצרפו אז צריך לדעת לפני שמתחילים את החזרה שהוא אוחז שם ולא קודם לכן וכדי לדעת זאת צריך לשמוע אותו עונה והדר דינא...

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: האוחז באלוקי נצור האם ניתן לצרפו לחזרת הש"ץ?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' ינואר 24, 2020 12:19 am

כדכד כתב:בשביל שיענה צריך להתחיל את החזרה ואם צריך לצרפו אז צריך לדעת לפני שמתחילים את החזרה שהוא אוחז שם ולא קודם לכן וכדי לדעת זאת צריך לשמוע אותו עונה והדר דינא...

סתם ליצנות.
יש דרכים אחרות לדעת, כגון היפוך הדפים בסידור.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: האוחז באלוקי נצור האם ניתן לצרפו לחזרת הש"ץ?

הודעהעל ידי כדכד » ב' ינואר 27, 2020 11:24 am

לא ליצנות ובטח שלא סתם.
אני מוחה על שימוש בהתקפות בעת דיון תורני.
התגובה נסובה על מה שכתב בשם הג"ש דבליצקי שענה אמן של חזרה כשאחז שם וע"ז הגבתי שאין מזה דרך לפשוט לעניננו.
לדעתי היפוך הדפים בסידור לא תמיד מהווה דרך לדעת, גם כי אולי מתפלל בעל פה וגם כי לפעמים "אלקי נצור" נמצא באותו עמוד של החלק הקודם לו וגם כי אין זה מן הראוי לעקוב אחרי סידור פתוח כשמישהו מתפלל בו.
כוונתי באופן כללי היא שלמרות שהשאלה היא שאלה טובה ברמה הלמדנית - אני חושב שהיא לא מעשית כי אי אפשר לדעת כמו שכתבתי.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: האוחז באלוקי נצור האם ניתן לצרפו לחזרת הש"ץ?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' ינואר 27, 2020 5:49 pm

דוגמא מעשית-יותר: באמצע הוידוי דיוה"כ (ניתן לראות בקלות מי אוחז שם).

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: האוחז באלוקי נצור האם ניתן לצרפו לחזרת הש"ץ?

הודעהעל ידי כדכד » ג' פברואר 04, 2020 4:41 pm

לענ"ד יש לחלק בין תפילות שיש בהן חזרה לבין ערבית כיוון שבחזרה צ"ל ט' עונים וא"א שיקשיב לחזרה אם הוא עדיין אוחז שם אך יתכן שבערבית יש מקום לצרפו

יואל שילה
הודעות: 1687
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: האוחז באלוקי נצור האם ניתן לצרפו לחזרת הש"ץ?

הודעהעל ידי יואל שילה » ג' פברואר 04, 2020 5:21 pm

לא הבנתי את הפשיטות של הכותבים כאן שלא מספיק שהוא נמצא כאן כדי להצטרף [גם אם אוחז באמצע התפילה].

באר בשדה
הודעות: 505
הצטרף: ד' אוגוסט 21, 2019 10:39 pm

Re: האוחז באלוקי נצור האם ניתן לצרפו לחזרת הש"ץ?

הודעהעל ידי באר בשדה » ג' פברואר 04, 2020 7:36 pm

יואל שילה כתב:לא הבנתי את הפשיטות של הכותבים כאן שלא מספיק שהוא נמצא כאן כדי להצטרף [גם אם אוחז באמצע התפילה].

שו"ע הרב בעה"ת סנ"ה ס"ז:
אם התחיל אחד מעשרה להתפלל תפלת י"ח לבדו ואינו יכול לענות עמהם, אעפ"כ מצטרף עמהם. וה"ה לב' או ג' או ד', כל שנשאר הרוב שעונין אמן, אין עניית המיעוט מעכבת. שאין אמירת דבר שבקדושה בי' תלוי בענייתן, רק שיהיו שם, שנאמר ונקדשתי בתוך בני ישראל, על כל עשרה שהם בני קדושה שכינה שורה עליהם ויכולים לומר דבר שבקדושה (כגון קדיש וברכו, או אפילו קדושה אם הש"ץ לא התפלל עדיין בלחש לעצמו. אבל כשהש"ץ חוזר התפלה פעם ב' צריך ליזהר שיהיו ט' שומעין ועונין אמן אחריו שלא יהי' ברכותיו לבטלה, כמ"ש סימן קכ"ד).

לענד
הודעות: 88
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 9:54 am

Re: האוחז באלוקי נצור האם ניתן לצרפו לחזרת הש"ץ?

הודעהעל ידי לענד » ד' פברואר 05, 2020 1:02 am

בספרו של הרב ישראל דוד הרפענס על הל' תפלה כ' (אינו תח"י כעת) כ' דמי שעומד באלקי נצור שפיר מצטרף לט' עונים, אך כ"כ מסברא, בלי ראיה או מקור

יואל שילה
הודעות: 1687
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: האוחז באלוקי נצור האם ניתן לצרפו לחזרת הש"ץ?

הודעהעל ידי יואל שילה » ד' פברואר 05, 2020 7:39 am

באר בשדה כתב:...אבל כשהש"ץ חוזר התפלה פעם ב' צריך ליזהר שיהיו ט' שומעין ועונין אמן אחריו שלא יהי' ברכותיו לבטלה, כמ"ש סימן קכ"ד).

ציץ אליעזר י"ב ט'
כשיש מנין מצומצם בביהכ"נ אם יכול הש"ץ להתחיל הי"ח בקו"ר גם כשאחד עודנו עומד בתפלת הלחש.

נשאלתי על מה שנתקלים הרבה פעמים שבביהכ"נ נמצא מנין מצומצם ובזמן חזרת הש"ץ נמצא אחד מהם שמאריך עוד בתפלת הלחש, אם מחויבים להמתין עד שיגמור זה תפלתו כדי שיהיו ט' שומעים ומכוונים לחזרת הש"ץ, או שאפשר להתחיל חזרת הש"ץ גם כשזה היחיד עודנו מאריך בתפלתו.

(א) לכאורה דין פסוק הוא בשו"ע או"ח סי' נ"ה סעי' ו' שנפסק דאם התחיל אחד מהעשרה להתפלל לבדו ואינו יכול לענות עמהם או שהוא ישן אפילו הכי מצטרף עמהם.
ברם דא עקא שבשו"ע הגרש"ז ז"ל שדא כאילו נרגא בזאת ההלכה...
(י) מכל האמור ומבורר נראה דשפיר אפשר לסמוך ולהקל ולהתחיל חזרת הש"ץ במנין מצומצם גם כשאחד עומד עדנה בתפלה, מובן כשאין נחיצות ויש אפשרות לחכות, דצריכים לחכות עד שיגמור גם היחיד, וזהו גם אפילו כשיש בלעדו עשרה, כדי לזכותו, כדאיתא במהר"ם שם וכנפסק בשו"ע שם בסי' נ"ה סעי' ז' [וראיתי בס' שלמת חיים ח"א סי' כ"ד ששואל ונו"נ שיש סתירה מזה למ"ש בסי' קכ"ד סעי' ג. דאין לש"ץ להמתין על יחידים שמאריכים בתפלתם וכו' ע"ש, ולא ראה שעמד על כך בשו"ע הגרש"ז על אתר בסי' נ"ה סעי' ט', וחילק שהמדובר בסי' נ"ה כשאינו מאריך, אבל אם מתפלל עמהם ומאריך בתפלתו א"צ להמתין עליו כמ"ש סי' קכ"ד, כמו"כ עמד על כך גם בס' מור וקציעה להיעב"ץ ז"ל וכתב ג"כ לחלק בכזאת, דהיינו דוקא כשאינו מאריך בתפלתו ביותר, דאם יש שמאריכים בתפלתם מבואר בסי' קכ"ד דאין לש"ץ להמתין אפי' היו חשובי העיר עיין שם]. אבל כשיש נחיצות, אי משום חשש שבינתיים יתפזר המנין, ואי משום טורח הציבור לבטלם ממלאכה, וכדומה, שפיר אפשר בכגון דא למיעבד עובדא אפילו לכתחילה ולהתחיל התפלה בקול רם גם כשאחד מהם עומד עדיין בתפלת הלחש.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 343 אורחים