עמוד 1 מתוך 1
מילה שלא בזמנה דוחה שבת
פורסם: ש' נובמבר 30, 2019 10:59 pm
על ידי עושה חדשות
באופן שיש לפנינו מילה שלא בזמנה, אבל ההיכ"ת היחידה שיהיה אפשר למול זה רק בשבת.
האם בכה"ג מילה דוחה שבת?
Re: מילה שלא בזמנה דוחה שבת
פורסם: א' דצמבר 01, 2019 8:17 am
על ידי מלבב
עושה חדשות כתב:באופן שיש לפנינו מילה שלא בזמנה, אבל ההיכ"ת היחידה שיהיה אפשר למול זה רק בשבת.
האם בכה"ג מילה דוחה שבת?
מסברא לא
Re: מילה שלא בזמנה דוחה שבת
פורסם: א' דצמבר 01, 2019 10:31 am
על ידי כדכד
לא הבנתי
למה יהיה מותר?
Re: מילה שלא בזמנה דוחה שבת
פורסם: א' דצמבר 01, 2019 5:55 pm
על ידי עזריאל ברגר
כדכד כתב:לא הבנתי
למה יהיה מותר?
אולי לדעת רבי אליעזר - ש(כמעט )כל מצווה דוחה שבת אפילו אם היה אפשר לעשותה מאתמול.
Re: מילה שלא בזמנה דוחה שבת
פורסם: א' דצמבר 01, 2019 7:06 pm
על ידי כדכד
דעת רבי אליעזר היא שמכשירי מצווה שדוחה את השבת דוחים בעצמם את השבת אבל מילה שלא בזמנה גם לדעתו אינה דוחה /שבת ולכן הדברים אינם מובנים
Re: מילה שלא בזמנה דוחה שבת
פורסם: א' דצמבר 01, 2019 8:43 pm
על ידי עזריאל ברגר
כדכד כתב:דעת רבי אליעזר היא שמכשירי מצווה שדוחה את השבת דוחים בעצמם את השבת אבל מילה שלא בזמנה גם לדעתו אינה דוחה /שבת ולכן הדברים אינם מובנים
המעיין בסוגיית הגמרא ריש פרק ר"א דמילה - רואה שכמעט כל מצווה דוחה את השבת - היא ומכשיריה, ואפילו מזוזה היתה אמורה לדחות את השבת אילו לא היתה אפשרות ליפטר ממנה ע"י הפקרת הבית.
ולכן
לכאורה צ"ל שר"א חולק על סתמא דמתניתין "קטן נימול לשמונה ... לשנים עשר" ולדעתו קטן נימול לשמונה ולתשעה בלבד.
Re: מילה שלא בזמנה דוחה שבת
פורסם: א' דצמבר 01, 2019 11:27 pm
על ידי עושה חדשות
בס' דחזיתיה לרבי מאיר מסופר שהגרב"ד פוברסקי שאל זאת להגר"מ סולבייציק, ולא השיבו דבר. לכן שאלתי כאן.
לכאו' צריך לבדוק באחרו' שהק' למה מילה שלא בזמנה אינה דוחה שויו"ט כמו שהיא דוחה עשה ול"ת של צרעת, אם התירוץ הוא כי אפשר למחר, בהחלט יש מקום להתיר בשאלה הנ"ל.
Re: מילה שלא בזמנה דוחה שבת
פורסם: ב' דצמבר 02, 2019 8:13 am
על ידי מלבב
עושה חדשות כתב:בס' דחזיתיה לרבי מאיר מסופר שהגרב"ד פוברסקי שאל זאת להגר"מ סולבייציק, ולא השיבו דבר. לכן שאלתי כאן.
לכאו' צריך לבדוק באחרו' שהק' למה מילה שלא בזמנה אינה דוחה שויו"ט כמו שהיא דוחה עשה ול"ת של צרעת, אם התירוץ הוא כי אפשר למחר, בהחלט יש מקום להתיר בשאלה הנ"ל.
לא דמי לצרעת כי שבת זה לא תעשה שיש בו כרת
Re: מילה שלא בזמנה דוחה שבת
פורסם: ב' דצמבר 02, 2019 8:47 am
על ידי עושה חדשות
אז תהיה השאלה כלפי יו"ט.
Re: מילה שלא בזמנה דוחה שבת
פורסם: ב' דצמבר 02, 2019 9:35 am
על ידי עזריאל ברגר
עושה חדשות כתב:אז תהיה השאלה כלפי יו"ט.
יו"ט - עשה ול"ת, ואין עשה דוחה את לא תעשה ועשה.
צרעת - ל"ת בלבד, ועשה דוחה ל"ת.
זהו התירוץ הפשוט לפי מאי דקיי"ל להלכה.
אבל עיין בסוגיית הגמרא שבת קלב,ב-קלג,א ותרווה צמאונך בכמה תירוצים.
Re: מילה שלא בזמנה דוחה שבת
פורסם: ב' דצמבר 02, 2019 9:54 am
על ידי עזריאל ברגר
בכלל, הגמרא שם מתחילת הפרק ("ר"א דמילה") דנה באורך של 3.5 דפים בשאלת המקורות לכך מדוע מצוות מסוימות דוחות את השבת אליבא דר"א ואחרות לא, ומדוע מילה דוחה מצוות מסוימות ולא אחרות.
Re: מילה שלא בזמנה דוחה שבת
פורסם: ב' דצמבר 02, 2019 1:52 pm
על ידי עושה חדשות
דל מהכא צרעת. מילה דוחה שבת? אז נלמד הצד השווה שאף מילה שלא בזמנה תדחה. מאי איכא למיפרך, דשאני שלא בזמנה דאפשר למחר? אז מה הדין כאשר א"א למחר.
(אמנם המהרש"א כ' דעל מילה שלא בזמנה לא נכרתו יג בריתות אלא רק יב, וא"כ איכא למיפרך).
Re: מילה שלא בזמנה דוחה שבת
פורסם: ב' דצמבר 02, 2019 2:46 pm
על ידי אב בבינה
עי' דבר אברהם ח"ב סי' ד' אות ח' שכמעט נגע בזה.
Re: מילה שלא בזמנה דוחה שבת
פורסם: ב' דצמבר 02, 2019 4:53 pm
על ידי כדכד
לענ"ד אין מה לדמות
גם אם הטעם שמילה שלא בזמנה אינה דוחה הוא כי אפשר למחר היא לא תדחה ם כשאי אפשר כיוון שבמהותה היא יכולה להידחות
Re: מילה שלא בזמנה דוחה שבת
פורסם: ג' דצמבר 03, 2019 4:50 pm
על ידי עושה חדשות
- מעשה איש בשם הקה''י.png (14.34 KiB) נצפה 5356 פעמים
Re: מילה שלא בזמנה דוחה שבת
פורסם: ג' דצמבר 03, 2019 5:10 pm
על ידי כדכד
איך אפשר לקיים מילה בזמנה לאחר השבת? הלא זה לא יהיה זמנה?
Re: מילה שלא בזמנה דוחה שבת
פורסם: ג' דצמבר 03, 2019 5:56 pm
על ידי עזריאל ברגר
כדכד כתב:איך אפשר לקיים מילה בזמנה לאחר השבת? הלא זה לא יהיה זמנה?
מתוך
http://www.chabad.org.il/Magazines/Arti ... oryID=1787הרמב"ם כתב בעניין זה: "סכנת נפשות דוחה את הכול, ואפשר למול לאחר זמן, ואי-אפשר להחזיר נפש אחת מישראל לעולם". מדיוק לשונו משמע, וכך הבין הגאון הרוגצ'ובי, שאם מלים באיחור מפני דרישות ההלכה, נחשב כאילו נימול התינוק למפרע בזמנו, כי ה'ברית', הקשר של כל יהודי עם הקב"ה, היא קשר חזק ועצמי, והמילה רק מגלה זאת אצלו.
ומקורותיו: רמב"ם הל' מילה ספ"א, וצפנת פענח שם. לקוטי שיחות ח"ג פ' תזריע.
Re: מילה שלא בזמנה דוחה שבת
פורסם: ג' דצמבר 03, 2019 6:02 pm
על ידי כדכד
כת"ר הביא ראיה שמילה הנדחית מטעמי פקו"נ נחשבת כמילה בזמנה ואני שאלתי על מילה שהיתה נדחית מפני השבת אילו לא היתה המילה דוחה שבת איך אפשר להגדירה מילה בזמנה
Re: מילה שלא בזמנה דוחה שבת
פורסם: ג' דצמבר 03, 2019 6:13 pm
על ידי עזריאל ברגר
כדכד כתב:כת"ר הביא ראיה שמילה הנדחית מטעמי פקו"נ נחשבת כמילה בזמנה ואני שאלתי על מילה שהיתה נדחית מפני השבת אילו לא היתה המילה דוחה שבת איך אפשר להגדירה מילה בזמנה
האם הרוגוצ'ובי או הרמב"ם הגבילו את הדברים דווקא לדחיה מטעמי פיקוח נפש?
האם זה לא חל גם על "קטן נימול לתשעה ... לשנים עשר"?!
Re: מילה שלא בזמנה דוחה שבת
פורסם: ג' דצמבר 03, 2019 6:32 pm
על ידי כדכד
אני לא מבין
במקורות שהביא מר מפורשת סיבת העיכוב שהיא מפני פקוח נפש ובכגון נדא אמרו שהמילה נחשבת בזמנה למרות שאינה ביום השמיני
לא באופנים אחרים
Re: מילה שלא בזמנה דוחה שבת
פורסם: ג' דצמבר 03, 2019 6:49 pm
על ידי עזריאל ברגר
כדכד כתב:אני לא מבין
במקורות שהביא מר מפורשת סיבת העיכוב שהיא מפני פקוח נפש ובכגון נדא אמרו שהמילה נחשבת בזמנה למרות שאינה ביום השמיני
לא באופנים אחרים
ראית את ה"צפנת פענח" בפנים? אני לא...
Re: מילה שלא בזמנה דוחה שבת
פורסם: ג' דצמבר 03, 2019 7:04 pm
על ידי כדכד
כתבתי
כדכד כתב:אני לא מבין
במקורות שהביא מר מפורשת סיבת העיכוב שהיא מפני פקוח נפש ובכגון נדא אמרו שהמילה נחשבת בזמנה למרות שאינה ביום השמיני
לא באופנים אחרים
זה לא כולל את הצפנת פענח כמבואר בדברי מר
Re: מילה שלא בזמנה דוחה שבת
פורסם: ה' דצמבר 05, 2019 10:28 pm
על ידי חיים שאול
עושה חדשות כתב:מעשה איש בשם הקה''י.png
מהיכן זה?
Re: מילה שלא בזמנה דוחה שבת
פורסם: ו' דצמבר 06, 2019 2:48 pm
על ידי לבי במערב
חיים שאול כתב:מהיכן זה?
כמפורש בשוליו: "
מעשה איש - בשם הקה"י".
Re: מילה שלא בזמנה דוחה שבת
פורסם: ו' דצמבר 06, 2019 2:55 pm
על ידי חיים שאול
איזה מעשה איש? בספר בשם זה שאני מכיר אין כזה עיצוב ולא כ׳ שם על הקה"י מרן ז"ל, וע"כ שכוונתו לספר אחר ולכן שאלתי איזה
Re: מילה שלא בזמנה דוחה שבת
פורסם: ו' דצמבר 06, 2019 3:30 pm
על ידי עושה חדשות
חיים שאול כתב:איזה מעשה איש? בספר בשם זה שאני מכיר אין כזה עיצוב ולא כ׳ שם על הקה"י מרן ז"ל, וע"כ שכוונתו לספר אחר ולכן שאלתי איזה
ויש ליישב. עמוד קפד.
Re: מילה שלא בזמנה דוחה שבת
פורסם: ג' מאי 26, 2020 10:49 pm
על ידי עושה חדשות
עזריאל ברגר כתב:עושה חדשות כתב:אז תהיה השאלה כלפי יו"ט.
יו"ט - עשה ול"ת, ואין עשה דוחה את לא תעשה ועשה.
צרעת - ל"ת בלבד, ועשה דוחה ל"ת.
זהו התירוץ הפשוט לפי מאי דקיי"ל להלכה.
אבל עיין בסוגיית הגמרא שבת קלב,ב-קלג,א ותרווה צמאונך בכמה תירוצים.
אבל הק' התוס' שם למה לא נילף מהא דמילה דוחה צרעת, דעשה דוחה ל"ת ועשה,
ותירצו דשאני מילה שנכרתו עליה י"ג בריתות.
והקשה המהרש"א דעכ"פ מילה עצמה תדחה יו"ט מה"ט גם במילה שלא בזמנה,
ותי' דשאני יו"ט מצרעת כי אפשר למחר.
ובזה יל"ד באופן דא"א למחר.
(ומה שכתבת דצרעת אינו אלא לאו, בפשטות הגמ' והראשונים מבואר דאיכא נמי עשה.
אמנם בדעת הרמב"ם -ורנ"ג- נקטו האחרו' כדבריך, דלמסק' התחדש דאין בקציצת נגע אלא ל"ת בלבד).