תוכן כתב:אולי מכאן אפשר להביא ראיה שחז"ל לא פירשו כלל שיר השירים באופן פשוטו של מקרא, אלא רק בדרך דרש.
עזריאל ברגר כתב:תוכן כתב:אולי מכאן אפשר להביא ראיה שחז"ל לא פירשו כלל שיר השירים באופן פשוטו של מקרא, אלא רק בדרך דרש.
הרי מהפסוק "ודם חללים ישתה" דרשו שדם הוא משקה!
תוכן כתב:עזריאל ברגר כתב:תוכן כתב:אולי מכאן אפשר להביא ראיה שחז"ל לא פירשו כלל שיר השירים באופן פשוטו של מקרא, אלא רק בדרך דרש.
הרי מהפסוק "ודם חללים ישתה" דרשו שדם הוא משקה!
פרש דבריך, כי לא ירדתי לסוף דעתך.
עזריאל ברגר כתב:תוכן כתב:עזריאל ברגר כתב:תוכן כתב:אולי מכאן אפשר להביא ראיה שחז"ל לא פירשו כלל שיר השירים באופן פשוטו של מקרא, אלא רק בדרך דרש.
הרי מהפסוק "ודם חללים ישתה" דרשו שדם הוא משקה!
פרש דבריך, כי לא ירדתי לסוף דעתך.
מה החילוק בין "דם חללים ישתה" לבין "אשקך מעסיס רימוני"?
שניהם פסוקים שאינם כפשוטם כלל, ומשניהם משמע שהנוזל האדום המדובר בכל אחד מהם נחשב ל"משקה"!
תוכן כתב:עזריאל ברגר כתב:תוכן כתב:עזריאל ברגר כתב:תוכן כתב:אולי מכאן אפשר להביא ראיה שחז"ל לא פירשו כלל שיר השירים באופן פשוטו של מקרא, אלא רק בדרך דרש.
הרי מהפסוק "ודם חללים ישתה" דרשו שדם הוא משקה!
פרש דבריך, כי לא ירדתי לסוף דעתך.
מה החילוק בין "דם חללים ישתה" לבין "אשקך מעסיס רימוני"?
שניהם פסוקים שאינם כפשוטם כלל, ומשניהם משמע שהנוזל האדום המדובר בכל אחד מהם נחשב ל"משקה"!
הקושיא היא טובה. ובדרך אפשר אולי י"ל, ש"דם חללים ישתה" ש"דם" הוא "דם" ו"ישתה" הוא "ישתה" אלא שהפסוק נקט לשון גוזמא. אבל "אשקך מעסיס רימוני" אין "אשקך" לשתות, ואין "רימוני" רימון, ועל כן ליכא למשמע מינה.
עושה חדשות כתב:אין סופגין את הארבעים משום ערלה אלא על היוצא מן הזיתים ומן הענבים בלבד.
ואילו מתותים תאנים ורמונים לא. מאי טעמא, משום דזיעה בעלמא הוא.
ויש להעיר קצת מהפס' בשיר-השירים "אַשְׁקְךָ מִיַּיִן הָרֶקַח מֵעֲסִיס רִמֹּנִי".
וּמִכָּל הָאֹכֶל אֲשֶׁר יֵאָכֵל אֲשֶׁר יָבוֹא עָלָיו מַיִם יִטְמָא. אֵין לִי אֶלָּא מַיִם, מִנַּיִן הַטַּל וְהַיַּיִן וְהַשֶּׁמֶן וְהַדָּם וְהַדְּבַשׁ וְהֶחָלָב? תַּלְמוּד לוֹמַר: 'וְכָל מַשְׁקֶה'. יָכוֹל מֵי תוּתִים וּמֵי רִמּוֹנִים וּשְׁאָר כָּל מֵי פֵרוֹת? תַּלְמוּד לוֹמַר: 'מַיִם' – מַה מַּיִם מְיֻחָדִים שֶׁאֵין לָהֶם שֵׁם לְוַי, אַף אֲנִי אֲרַבֶּה הַטַּל וְהַיַּיִן וְהַשֶּׁמֶן וְהַדָּם וְהַדְּבַשׁ וְהֶחָלָב שֶׁאֵין לָהֶם שֵׁם לְוַי, וּמוֹצִיא אֶת מֵי תוּתִים וּמֵי רִמּוֹנִים וּשְׁאָר כָּל מֵי פֵרוֹת שֶׁיֵּשׁ לָהֶם שֵׁם לְוַי.
עזריאל ברגר כתב:מהפסוק "ודם חללים ישתה" דרשו שדם הוא משקה!
מה הפשט של 'בכונתי הזאת'?בְּתוֹסֶפְתָּא דְשַׁבָּת אָמְרוּ:
מִנַּיִן לְדָם שֶׁהוּא מַשְׁקֶה? שֶׁנֶּאֱמַר: 'וְדַם חֲלָלִים יִשְׁתֶּה'.
מִנַּיִן לְיַיִן שֶׁהוּא מַשְׁקֶה? שֶׁנֶּאֱמַר: 'וְדַם עֵנָב תִּשְׁתֶּה חָמֶר'.
מִנַּיִן לִדְבַשׁ שֶׁהוּא מַשְׁקֶה? שֶׁנֶּאֱמַר: 'וַיֵּנִקֵהוּ דְבַשׁ מִסֶּלַע'.
מִנַּיִן לְשֶׁמֶן שֶׁהוּא מַשְׁקֶה? שֶׁנֶּאֱמַר: 'מִשְׁתֵּה שְׁמָנִים'.
מִנַּיִן לְחָלָב שֶׁהוּא מַשְׁקֶה? שֶׁנֶּאֱמַר: 'וַתִּפְתַּח אֶת נֹאד הֶחָלָב וַתַּשְׁקֵהוּ'.
מִנַּיִן לְטַל שֶׁהוּא מַשְׁקֶה? שֶׁנֶּאֱמַר: 'וַיִּמֶץ טַל מִן הַגִּזָּה מְלוֹא הַסֵּפֶל מָיִם'.
מִנַּיִן לְדִמְעַת הָעַיִן שֶׁהִוא מַשְׁקֶה? שֶׁנֶּאֱמַר: 'וַתַּשְׁקֵמוֹ בִּדְמָעוֹת שָׁלִישׁ'.
מִנַּיִן לְמֵי הָאַף שֶׁהוּא מַשְׁקֶה? שֶׁנֶּאֱמַר: 'וְעַפְעַפֵּינוּ יִזְּלוּ מָיִם'.
וְאֵלּוּ כֻלָּן אַסְמַכְתּוֹת. וְהָעִקָּר הֲלָכָה לְמשֶׁה מִסִּינַי, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ פְּעָמִים רַבּוֹת בְּכַוָּנָתִי הַזֹּאת.
ביקורת תהיה כתב:וְאֵלּוּ כֻלָּן אַסְמַכְתּוֹת. וְהָעִקָּר הֲלָכָה לְמשֶׁה מִסִּינַי, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ פְּעָמִים רַבּוֹת בְּכַוָּנָתִי הַזֹּאת.
מה הפשט של 'בכונתי הזאת'?
ביקורת תהיה כתב:הרמב"ם בפירושו למסכת מכשירין פרק ששי כתב:וְהָעִקָּר הֲלָכָה לְמשֶׁה מִסִּינַי, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ פְּעָמִים רַבּוֹת בְּכַוָּנָתִי הַזֹּאת.
מה הפשט של 'בכונתי הזאת'?
עושה חדשות כתב:כתב לי חכ"א -
תמהני עליך שנשמטו ממך דברי הראב''ד בטומאת אוכלין א,ד והביאו גם הרשב''א בברכות לח. 'ואיה עסיס רימונים ויין תפוחים'.
והכל סוגיא אחת, כידוע למעיין.
טענת הראב"ד שם היא, דהא דשנו בתוספתא דדבש תמרים ושאר מי פירות אינן לא אוכל ולא משקה (ואינן מקבלין טומאה), ואפילו חישב עליהן בטלה דעתו, בכולן לא אמרו אלא במשקין היוצאין מאליהן, שהן זיעה בעלמא, אבל אם סחטן למשקין – הרי הן כעיקר הפירות (ומקבלין טומאה).עושה חדשות כתב:כתב לי חכ"א: תמהני עליך שנשמטו ממך דברי הראב''ד בטומאת אוכלין א,ד: 'ואיה עסיס רימונים ויין תפוחים'.
ולא ידעתי מה תשובה מצא חכם פלוני בדברי הראב"ד הללו להערת חכם דילן: מאחר שמצאנו במקרא שעסיס רמונים נקרא משקה, משום מה נשתנה יין רמונים משאר שבעת המשקין?וְאַיֵּה אֵפוֹא עֲסִיס רִמּוֹנִים וְיַיִן שֶׁל תַּפּוּחִים, שֶׁמְּיַשְּׁנִין אוֹתוֹ לִרְפוּאַת בְּנֵי מֵעַיִם.
ביקורת תהיה כתב:כבר מלתנו אמורה דלא קשי מידי, דאף על גב דאיקרי משקין, מכל מקום גזירת הכתוב היא דכל שאר פירות מלבד זיתים וענבים משקין היוצאין מהן אינם כמותם (לדעת רבי יהושע, ורבי אליעזר חולק בכל מי פירות).
על אודות שמועה זו - למעלה בתגובתו של 'כתבן'.עושה חדשות כתב:ארחות רבינו.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 209 אורחים