עמוד 1 מתוך 1

פחות מכן כנותן אצבע בעין

פורסם: א' אוגוסט 25, 2019 10:34 pm
על ידי עושה חדשות
משנה במס' נדה
בת שלש שנים ויום אחד מתקדשת בביאה ואם בא עליה יבם קנאה וחייבין עליה משום אשת איש ומטמאה את בועלה לטמא משכב תחתון כעליון נשאת לכהן תאכל בתרומה בא עליה אחד מן הפסולין פסלה מן הכהונה בא עליה אחד מכל העריות האמורות בתורה מומתין עליה והיא פטורה פחות מכן כנותן אצבע בעין

זה נראה כמו טעם, למה פחותה משלש שנים אין ביאתה ביאה, כי אי"ז אלא כנותן אצבע בעין.
אבל אתי צ"ב, למה חשיבות הביאה תלויה דוקא בהשרת הבתולים באופן שלא יחזרו.

ולעומת זה, קטן ביאתו ביאה רק בהיותו בן ט' שנים. ולכאו' זה משום שאז הוא ראוי להזריע.
וא"כ מ"ש קטן מקטנה, שהוא תלוי בהולדה, והיא תלויה בחזרת הבתולים.

(והשיעור של ט' שנים בקטן, זה גם לגבי 'נשכב' של משכב זכור, ולגבי נרבע לבהמה. אבל אולי זה תולדה מהיותו בתורת ביאה).

שמא יש בזה ביאור מפורש. (ואמנם בגמ' מבואר שזה הלמ"מ. ועדיין).

Re: פחות מכן כנותן אצבע בעין

פורסם: א' אוגוסט 25, 2019 11:24 pm
על ידי שמואל דוד
מתוך מכתב שכתבתי לפנים כמה שנים:

משנה כתובות יא. הגדול שבא על הקטנה כו׳
ועי' רש״י ד״ה הבא (אפשר כונתו שלא צריך גדול דוקא ולכן שינה מלשון המשנה)על הקטנה פחותה מבת ג׳ שאין ביאתה ביאה שהרי בתוליה חוזרין.

וצ״ע דלכאורה אי״ז טעם מדוע אינו ביאה שהרי אפילו בא עליה שלא כדרכה אינו ביאה. ואפשר שאחר שראינו שבתוליה חוזרין אז רואים שאינה בת ביאה וא״כ כל ביאה של בת ג׳ אינה כלום.
ולפי רש״י יל״ע מה הדין אם לא חזרו הבתולים. וצ״ע.

ועי׳ רש״י שם ד"ה וקטן כו׳ שאמרו חכמים אין ביאתו ביאה כו׳.

ויל״ע מדוע רק כאן כ׳ רש״י אמרו חכמים ולא לעיל אצל פחותה מבת ג׳.
ועוד מבואר מרש״י שעכשיו לא תלוי בהשרת הבתולים...

וברשב״א ראיתי שכתב ״אין ביאתו ביאה ואינו מגיע לבתולים ולא בטל חינה״
ויל״ע אם כונתו שאינו ביאה משום שאינו מגיע או״ד אינו ביאה בין כך וב״כ וגם אינו מגיע...וצ״ע בכ״ז.

וחכ"א כתב לי תשובה וז"ל: מש"כ רש"י שאמרו חכמים רק אצל קטן ולא קטנה, פשוט שמשום שאצל קטנה מכיון שבתוליה חוזרין א"כ לא הוי ביאתה ביאה אפילו לולא דברי חכמים, משום שבמציאות אין היא נחשבת בעולה, אבל אצל קטן פחות מבן תשע שבבמציאות ביאתו ביאה אבל רק משום שאמרו חכמים אין ביאתו ביאה, והרי זה דין ולא מציאות. ולדעת רש"י אין זה תלוי במש"כ הרשב"א שאינו מגיע לבתולים. עכ"ל

[אגב, עיין בקול אליהו להגר"א ז"ל בחידושים עמ"ס כתובות]

Re: פחות מכן כנותן אצבע בעין

פורסם: א' אוגוסט 25, 2019 11:33 pm
על ידי תוכן
בן תשע שנים ביאתו ביאה, כי סוף סוף ביאה יש כאן. פחותה מבת י"ב אין ביאתה ביאה מעיקר הדין, כי היא לא ראויה ללדת. אלא כיון שמשיר את הבתולים משום כך חשיב ביאה. אבל היכא שאת הבתולים הוא גם לא משיר, אז אין כאן ביאה בכלל.

Re: פחות מכן כנותן אצבע בעין

פורסם: ד' מרץ 10, 2021 12:40 am
על ידי עושה חדשות
עושה חדשות כתב:(והשיעור של ט' שנים בקטן, זה גם לגבי 'נשכב' של משכב זכור, ולגבי נרבע לבהמה. אבל אולי זה תולדה מהיותו בתורת ביאה).
ולדעת שמואל בסנהדרין נד: השיעור הוא ג' שנים. וצ"ע.