מלבב כתב:כתבו הפוסקים שמי שרגיל להתפלל מנחה אחרי פלג המנחה אין לו להתפלל מעריב לפני הלילה מפלג המנחה כי זה הוא תרתי , אבל בערב שבת מותר מפני מצוות תוספת שבת, השאלה הרי משום תוספת שבת אפשר בלי תפילה, ולדעת הפוסקים שאי אפשר בלי תפילה הרי אפשר בקידוש, ואי משום אכילה לפני התפילה תינח בחצי שעה לפני הלילה אבל לפני כן למה לא, ועוד הרי אפשר בכזית.
שומע ומשמיע כתב:קידוש הוא גם לדעת ר' יהודה, ונשאר תרתי דסתרי.
מלבב כתב:קידוש גם לרבנן אפשר לעשות לפני הלילה שאם לא כן איך סומכים על רבי יהודה בדבר דאורייתא.
עזריאל ברגר כתב:ולגבי הבדלה מוכרחים לומר שמדאורייתא יוצאים ידי חובת הבדלה מבעו"י להלכה, שהרי מי שטרוד לצאת לצורך מצווה - יכול להתפלל ערבית ולהבדיל על הכוס מבעוד יום, ולא יאמר עוד שום נוסח של הבדלה עד מוצאי השבת הבאה...
ויש שתי אפשרות להסביר זאת: או שחכמים מודים לרבי יהודה, או שאנחנו פוסקים הלכה כרבי יהודה (עכ"פ לגבי זה).
אגב, מצינו בענין אחר דאורייתא שפוסקים כשתי שיטות דעביד כמר עביד ודעביד כמר עביד ובלבד שלא יעשה תרתי דסתרי, והוא בתקיעת שופר, שנחלקו רבותינו הראשונים באורך התקיעות, וכתבו האחרונים (שו"ע הרב, ואינני זוכר את מקורותיו) שלכתחילה יעשה כשתי השיטות, ובדיעבד אם עשה כאחת מהן - יצא ידי חובתו, ואינו צריך לתקוע שוב, אפילו ביום הראשון!
אבל שם אפשר לומר שזהו בצירוף שיטות נוספות.
מלבב כתב:מאי שנא מכל מקום שאומרים בדאורייתא הלך אחר המחמיר?
עזריאל ברגר כתב:מלבב כתב:קידוש גם לרבנן אפשר לעשות לפני הלילה שאם לא כן איך סומכים על רבי יהודה בדבר דאורייתא.
אולי סומכים לרבנן על הקידוש שבתפילת/סעודת שחרית?
מלבב כתב:שומע ומשמיע כתב:קידוש הוא גם לדעת ר' יהודה, ונשאר תרתי דסתרי.
א. לא בגלל שצריך לעשות תרתי דסתרי בדבר אחד צריך לעשות בשתי דברים
ב. קידוש גם לרבנן אפשר לעשות לפני הלילה שאם לא כן איך סומכים על רבי יהודה בדבר דאורייתא.
הצעיר באלפי כתב:השו"ע לא אחז מכל העצות שהמציאו לאחרונה, כגון לעשות קידוש, ורק לאחמ"כ להתפלל, והא ראיה:
השו"ע פסק בסי' רס"ז שמקדימין להתפלל משום תוספת שבת, אע"פ שמובא בשו"ע (רל"ג א') שהאדינא נהגו להתפלל מנחה עד הלילה, הרי שכבר בזמנו נהגו כרבנן בימות החול, ולא כרבי יהודה, ואעפ"כ פסק שמקידמים "להתפלל" ולסמוך על רבי יהודה, אע"פ שזה תרתי דסתרי, והרי לפי דברי מלבב ושאר החכמים שהמציאו עצה זו יש עצה פשוטה, לקדש ותו לא !!
ועוד, הרי המחבר סובר דקבלת שבת הוא במזמור שיר, וא"כ יש עצה לקבל שבת במזמור שיר ולאכול ורק אח"כ להתפלל, וא''כ למה כתב "מקדימין להתפלל" ?!?!
אלא על כרחינו שהשו"ע לא סבר כהם וכמותם.
עד כאן הוא פשוט לדעת מה כתוב ומה לא כתוב, כידוע שבבריסק אמרו שצריכין לידע מה כתוב לפני שיודעים למה כתוב, וההסברים אי"ה יבואו מאוחר יותר בס"ד.
עזריאל ברגר כתב:מלבב כתב:מאי שנא מכל מקום שאומרים בדאורייתא הלך אחר המחמיר?
זה מה שבאתי לומר, שכנראה גם בדאורייתא (אולי רק במ"ע?) יש מקום לומר "דעביד כמר עביד"!
ביליצר כתב:עזריאל ברגר כתב:מלבב כתב:קידוש גם לרבנן אפשר לעשות לפני הלילה שאם לא כן איך סומכים על רבי יהודה בדבר דאורייתא.
אולי סומכים לרבנן על הקידוש שבתפילת/סעודת שחרית?
על קידוש הרי יש את החידוש של המג"א דיוצא מדאורייתא מבעו"י בזמן דרבנן מכיון שיתחייב בערב מדאורייתא.
כולל יונגערמאן כתב:אולי, כשיש מחלוקת בהגדרה (זמן התפילה, אופן התקיעות) ולא בהלכה (חייב / פטור, מותר / אסור) לא שייך בזה הלך אחר המחמיר, כי אין כאן קולא וחומרא במוצהר - אף שיתכן שאחרי שיקול כל ההיכי תימצי שבעולם שיטה אחת יהיה מחמיר יותר
שומע ומשמיע כתב:הצעיר באלפי כתב:השו"ע לא אחז מכל העצות שהמציאו לאחרונה, כגון לעשות קידוש, ורק לאחמ"כ להתפלל, והא ראיה:
השו"ע פסק בסי' רס"ז שמקדימין להתפלל משום תוספת שבת, אע"פ שמובא בשו"ע (רל"ג א') שהאדינא נהגו להתפלל מנחה עד הלילה, הרי שכבר בזמנו נהגו כרבנן בימות החול, ולא כרבי יהודה, ואעפ"כ פסק שמקידמים "להתפלל" ולסמוך על רבי יהודה, אע"פ שזה תרתי דסתרי, והרי לפי דברי מלבב ושאר החכמים שהמציאו עצה זו יש עצה פשוטה, לקדש ותו לא !!
ועוד, הרי המחבר סובר דקבלת שבת הוא במזמור שיר, וא"כ יש עצה לקבל שבת במזמור שיר ולאכול ורק אח"כ להתפלל, וא''כ למה כתב "מקדימין להתפלל" ?!?!
אלא על כרחינו שהשו"ע לא סבר כהם וכמותם.
עד כאן הוא פשוט לדעת מה כתוב ומה לא כתוב, כידוע שבבריסק אמרו שצריכין לידע מה כתוב לפני שיודעים למה כתוב, וההסברים אי"ה יבואו מאוחר יותר בס"ד.
זה הלכה במגן אברהם ונפסקה במשנה ברורה, לא המצאות.
הצעיר באלפי כתב:השו"ע לא אחז מכל העצות שהמציאו לאחרונה, כגון לעשות קידוש, ורק לאחמ"כ להתפלל, והא ראיה:
השו"ע פסק בסי' רס"ז שמקדימין להתפלל משום תוספת שבת, אע"פ שמובא בשו"ע (רל"ג א') שהאדינא נהגו להתפלל מנחה עד הלילה, הרי שכבר בזמנו נהגו כרבנן בימות החול, ולא כרבי יהודה, ואעפ"כ פסק שמקידמים "להתפלל" ולסמוך על רבי יהודה, אע"פ שזה תרתי דסתרי, והרי לפי דברי מלבב ושאר החכמים שהמציאו עצה זו יש עצה פשוטה, לקדש ותו לא !!
ועוד, הרי המחבר סובר דקבלת שבת הוא במזמור שיר, וא"כ יש עצה לקבל שבת במזמור שיר ולאכול ורק אח"כ להתפלל, וא''כ למה כתב "מקדימין להתפלל" ?!?!
אלא על כרחינו שהשו"ע לא סבר כהם וכמותם.
עד כאן הוא פשוט לדעת מה כתוב ומה לא כתוב, כידוע שבבריסק אמרו שצריכין לידע מה כתוב לפני שיודעים למה כתוב, וההסברים אי"ה יבואו מאוחר יותר בס"ד.
הצעיר באלפי כתב:שומע ומשמיע כתב:הצעיר באלפי כתב:השו"ע לא אחז מכל העצות שהמציאו לאחרונה, כגון לעשות קידוש, ורק לאחמ"כ להתפלל, והא ראיה:
השו"ע פסק בסי' רס"ז שמקדימין להתפלל משום תוספת שבת, אע"פ שמובא בשו"ע (רל"ג א') שהאדינא נהגו להתפלל מנחה עד הלילה, הרי שכבר בזמנו נהגו כרבנן בימות החול, ולא כרבי יהודה, ואעפ"כ פסק שמקידמים "להתפלל" ולסמוך על רבי יהודה, אע"פ שזה תרתי דסתרי, והרי לפי דברי מלבב ושאר החכמים שהמציאו עצה זו יש עצה פשוטה, לקדש ותו לא !!
ועוד, הרי המחבר סובר דקבלת שבת הוא במזמור שיר, וא"כ יש עצה לקבל שבת במזמור שיר ולאכול ורק אח"כ להתפלל, וא''כ למה כתב "מקדימין להתפלל" ?!?!
אלא על כרחינו שהשו"ע לא סבר כהם וכמותם.
עד כאן הוא פשוט לדעת מה כתוב ומה לא כתוב, כידוע שבבריסק אמרו שצריכין לידע מה כתוב לפני שיודעים למה כתוב, וההסברים אי"ה יבואו מאוחר יותר בס"ד.
זה הלכה במגן אברהם ונפסקה במשנה ברורה, לא המצאות.
ההלכה נפסקה שמותר לעשות כן, ולא שזה עדיף !
בשו"ע נפסקה "מקדימין להתפלל" לא שמותר להתפלל מוקדם, ובא המג"א ומביא הלכה שגם מותר לאכול ואח"כ להתפלל.
(עפ"י קבלה אין לעשות כן- כף החיים, וכן האג"מ ושבה"ל לא היו ניח"ל בזה להפוך הסדר)
שומע ומשמיע כתב:קידוש הוא גם לדעת ר' יהודה, ונשאר תרתי דסתרי.
שומע ומשמיע כתב:שומע ומשמיע כתב:קידוש הוא גם לדעת ר' יהודה, ונשאר תרתי דסתרי.
הדרנא בי מחמת מה שכתבתי כאן, שלמרות שלקדש מבעו"י הוא כר' יהודה, כל שמקדש לאחר שהתפלל מנחה אין כאן תרתי דסתריץ
מלבב כתב:שומע ומשמיע כתב:שומע ומשמיע כתב:קידוש הוא גם לדעת ר' יהודה, ונשאר תרתי דסתרי.
הדרנא בי מחמת מה שכתבתי כאן, שלמרות שלקדש מבעו"י הוא כר' יהודה, כל שמקדש לאחר שהתפלל מנחה אין כאן תרתי דסתריץ
למה אין תרתי דסתרי אם גם מתפלל מנחה אחר פלג וגם עושה קידוש לפני הלילה.
עובדיה חן כתב:צ"ב לכאורה, מאחר וניתן לקבל שבת לכל מעלותיה מפלג המנחה, למה אין חיוב או עניין גדול להרבות את השבת, ע"י קבלת שבת מפלג המנחה ?
עזריאל ברגר כתב:עובדיה חן כתב:צ"ב לכאורה, מאחר וניתן לקבל שבת לכל מעלותיה מפלג המנחה, למה אין חיוב או עניין גדול להרבות את השבת, ע"י קבלת שבת מפלג המנחה ?
מי אמר שאין ענין?!
ודאי שיש!
עובדיה חן כתב:עזריאל ברגר כתב:עובדיה חן כתב:צ"ב לכאורה, מאחר וניתן לקבל שבת לכל מעלותיה מפלג המנחה, למה אין חיוב או עניין גדול להרבות את השבת, ע"י קבלת שבת מפלג המנחה ?
מי אמר שאין ענין?!
ודאי שיש!
כמה אתה מכיר יראים ושלמים שנוהגים כך?
עובדיה חן כתב:צ"ב לכאורה, מאחר וניתן לקבל שבת לכל מעלותיה מפלג המנחה, למה אין חיוב או עניין גדול להרבות את השבת, ע"י קבלת שבת מפלג המנחה ?
עובדיה חן כתב:עזריאל ברגר כתב:עובדיה חן כתב:צ"ב לכאורה, מאחר וניתן לקבל שבת לכל מעלותיה מפלג המנחה, למה אין חיוב או עניין גדול להרבות את השבת, ע"י קבלת שבת מפלג המנחה ?
מי אמר שאין ענין?!
ודאי שיש!
כמה אתה מכיר יראים ושלמים שנוהגים כך?
זמן מוצש"ק חמיר טפי בעיני ה'עולם' מתוספת שבת בכניסתה.קו ירוק כתב: . . ולכן באמת בצאתה לא מקפידים כלל להדר בכך!
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 105 אורחים