עמוד 1 מתוך 1
מי שגמלך טוב הוא יגמלך טוב
פורסם: א' אוגוסט 18, 2019 2:10 am
על ידי סופר-סתם
ראשית, אברר את נוסח עניית השומעים ברכת הגומל:
השו"ע (או"ח סי' ריט ס"ב) כתב: 'והשומעים אומרים: מי שגמלך כל טוב הוא יגמלך כל טוב סלה' וכן הוא נוסח הטור, ובב"י ציין לרמב"ם (הל' ברכות פרק י הלכה ח) ולפנינו כך כתוב: 'וכל השומעין אומרים: שגמלך טוב הוא יגמלך סלה'.
ויש שגרסו (וכך הוא בהרבה סידורים) 'מי שגמלך טוב הוא יגמלך כל טוב סלה', ואע"פ שהוא נשמע לשון המתוקן, שעונים כנגדו שכשם שעשה לו המקום טובה זו כן ירבה לו טובות הרבה, הרי לכאורה יש בזה סתירה לברכת המברך שאמר 'שגמלני כל טוב' (אמנם יש לעיין שהרי הוא מודה על ענין מסוים, ומדוע הוא מברך שגמלני כל טוב ולא שגמלני טוב?).
שנית, האם יש חיוב לענות כנגד המברך, כמו אמן אחר ברכה?
Re: מי שגמלך טוב הוא יגמלך טוב
פורסם: א' אוגוסט 18, 2019 3:07 am
על ידי סגי נהור
סופר-סתם כתב:(אמנם יש לעיין שהרי הוא מודה על ענין מסוים, ומדוע הוא מברך שגמלני כל טוב ולא שגמלני טוב?).
בסידור בעל התניא הנוסח הוא "שגמלני טוב". זהו גם נוסח הרמב"ם המקורי כפי שנמצא בעצם כתב ידו.
בספר ועלהו לא יבול (מהנהגות הגרש"ז אויערבאך) מובא:
נוסח ברכת הגומל בש"ק פרשת יתרו (תשנ"א) בירך הרב ברכת הגומל [הוא נפל, נפצע בראשו ונזקק לתפרים], ונוסח הברכה שבירך היה: "בא"י אמ"ה הגומל לחייבים טובות שגמלני טוב". שאלתיו האם בירך כך בדוקא "שגמלני טוב", ולא כמו הנוסח בשו"ע (סי' ריט סעיף ב') "שגמלני כל טוב"?
ויענה: באמת הנוסח בשו"ע הוא "שגמלני כל טוב", אך זה לא מובן - האם בטובה הפרטית הזאת הקב"ה כבר גמל לך "כל טוב"? אך תמיד ברכתי כמו שכתוב בשו"ע, כי אי אפשר סתם לשנות את נוסח הברכה. אמנם לאחר זמן מצאתי אצל חב"ד ובאר"י (סידור תהלת ה' עמ' 70) שהנוסח הוא "שגמלני טוב", ועונים לו הצבור: "מי שגמלך טוב הוא יגמלך כל טוב סלה", ולכן אני מברך בנוסח זה, כי אולי נפלה איזו טעות בנוסח השו"ע.
סופר-סתם כתב:שנית, האם יש חיוב לענות כנגד המברך, כמו אמן אחר ברכה?
ודאי, מה השאלה?
Re: מי שגמלך טוב הוא יגמלך טוב
פורסם: א' אוגוסט 18, 2019 4:39 am
על ידי עובדיה חן
ד"א אני שמעתי שבאופן שמוציא אחרים יש"ל ברוך שגמלנו ולא שגמלני.
Re: מי שגמלך טוב הוא יגמלך טוב
פורסם: א' אוגוסט 18, 2019 8:00 am
על ידי כולל יונגערמאן
כוונת השאלה כמובן, לא אם יש חיוב לענות אמן אלא אם יש חיוב לענות 'מי שגמלך כל טוב'.
האם נוסח זה נזכר בגמ' ובקדמונים?
Re: מי שגמלך טוב הוא יגמלך טוב
פורסם: א' אוגוסט 18, 2019 11:06 am
על ידי סופר-סתם
סגי נהור כתב:סופר-סתם כתב:(אמנם יש לעיין שהרי הוא מודה על ענין מסוים, ומדוע הוא מברך שגמלני כל טוב ולא שגמלני טוב?).
בסידור בעל התניא הנוסח הוא "שגמלני טוב". זהו גם נוסח הרמב"ם המקורי כפי שנמצא בעצם כתב ידו.
בספר ועלהו לא יבול (מהנהגות הגרש"ז אויערבאך) מובא:
נוסח ברכת הגומל בש"ק פרשת יתרו (תשנ"א) בירך הרב ברכת הגומל [הוא נפל, נפצע בראשו ונזקק לתפרים], ונוסח הברכה שבירך היה: "בא"י אמ"ה הגומל לחייבים טובות שגמלני טוב". שאלתיו האם בירך כך בדוקא "שגמלני טוב", ולא כמו הנוסח בשו"ע (סי' ריט סעיף ב') "שגמלני כל טוב"?
וענה: באמת הנוסח בשו"ע הוא "שגמלני כל טוב", אך זה לא מובן - האם בטובה הפרטית הזאת הקב"ה כבר גמל לך "כל טוב"? אך תמיד ברכתי כמו שכתוב בשו"ע, כי אי אפשר סתם לשנות את נוסח הברכה. אמנם לאחר זמן מצאתי אצל חב"ד ובאר"י (סידור תהלת ה' עמ' 70) שהנוסח הוא "שגמלני טוב", ועונים לו הצבור: "מי שגמלך טוב הוא יגמלך כל טוב סלה", ולכן אני מברך בנוסח זה, כי אולי נפלה איזו טעות בנוסח השו"ע.
סופר-סתם כתב:שנית, האם יש חיוב לענות כנגד המברך, כמו אמן אחר ברכה?
ודאי, מה השאלה?
תתפלל במנין בבית החלמה, ותראה אם אתה מסתדר לומר מי שגמלך 50 פעם בלעה"ר..
אכן ראיתי שציינו שכך הגירסא בספרי הרמב"ם הישנים (וכך הוא בפרנקל) את נוסח הברכה, השאלה אם יש שינוי גם בנוסח העונים כנגדו.
אולי יחכימונו שאר הרבנים אם יש שינויים בגירסת השו"ע.
אכן אם נימא כדברי הגרש"ז הכל עולה שפיר.
Re: מי שגמלך טוב הוא יגמלך טוב
פורסם: א' אוגוסט 18, 2019 11:08 am
על ידי סופר-סתם
כולל יונגערמאן כתב:כוונת השאלה כמובן, לא אם יש חיוב לענות אמן אלא אם יש חיוב לענות 'מי שגמלך כל טוב'.
האם נוסח זה נזכר בגמ' ובקדמונים?
אכן זו השאלה.
הב"י כותב שלא נזכר בגמרא אלא ברמב"ם.
Re: מי שגמלך טוב הוא יגמלך טוב
פורסם: א' אוגוסט 18, 2019 12:04 pm
על ידי סגי נהור
סופר-סתם כתב:סגי נהור כתב:סופר-סתם כתב:שנית, האם יש חיוב לענות כנגד המברך, כמו אמן אחר ברכה?
ודאי, מה השאלה?
תתפלל במנין בבית החלמה, ותראה אם אתה מסתדר לומר מי שגמלך 50 פעם בלעה"ר..
אברך הכולל אבחן נכונה שהיתה לי טעות בהבנת השאלה...
Re: מי שגמלך טוב הוא יגמלך טוב
פורסם: ש' נובמבר 23, 2024 7:01 pm
על ידי צופה_ומביט
האם הנוסח הנכון בברכת הגומל הוא "טוֹב" בחולם או "טוּב" בשורוק?
אני שואל כי זכיתי השבת לראות בשלה"ק בפרשתן חיי שרה שיש חילוק גדול בין השניים, וזה לשונו:
הטוב האמתי שאין בו תערובת רע הוא יעקב, הוא התוכיות והפנימיות, סוד עץ החיים בתוך הגן, ועליו נרמז (בראשית כד, י) וכל טוּב אדוניו בידו, הארכתי במקום אחר (פרשת ואתחנן תורה אור ד"ה ענין שלש מתנות) בענין חילוק שבין טוֹב בחולם לטוּב במלאפום. כי טוֹב בחולם הוא תמורת רע, אבל טוּב במלאפום הוא תוכיות, ופירושו הטוביות המובחר שבטובות, ושם לא יגור רע.
Re: מי שגמלך טוב הוא יגמלך טוב
פורסם: ש' נובמבר 23, 2024 9:59 pm
על ידי יבנה
צופה_ומביט כתב:האם הנוסח הנכון בברכת הגומל הוא "טוֹב" בחולם או "טוּב" בשורוק?
אני שואל כי זכיתי השבת לראות בשלה"ק בפרשתן חיי שרה שיש חילוק גדול בין השניים, וזה לשונו:
הטוב האמתי שאין בו תערובת רע הוא יעקב, הוא התוכיות והפנימיות, סוד עץ החיים בתוך הגן, ועליו נרמז (בראשית כד, י) וכל טוּב אדוניו בידו, הארכתי במקום אחר (פרשת ואתחנן תורה אור ד"ה ענין שלש מתנות) בענין חילוק שבין טוֹב בחולם לטוּב במלאפום. כי טוֹב בחולם הוא תמורת רע, אבל טוּב במלאפום הוא תוכיות, ופירושו הטוביות המובחר שבטובות, ושם לא יגור רע.
https://groups.google.com/g/diyuke-tfil ... Gh6I?pli=1https://groups.google.com/g/rohav-lashon/c/C1pQnZiy1VYhttps://www.ykr.org.il/question/19169/
Re: מי שגמלך טוב הוא יגמלך טוב
פורסם: ש' נובמבר 23, 2024 10:23 pm
על ידי צופה_ומביט
יישר כוח!
לדברי השלה"ק החילוק בין טוב בחולם לטוב בשורוק הוא במשמעות, ולא בדקדוק [נפרד או נסמך]. ואכן זה יכול להסביר את דעת המנקדים טוב בשורוק בברכת הגומל הגם שהוא נפרד.
לאידך גיסא, המנקדים בחולם אולי יאמרו כעין סברת הגרש"ז שהובאה לעיל, שכשבאים להודות על טובה אין לדעת איזה סוג טוב היה כאן, לבוא ולהודות על טוב בשורוק. אמנם אם אומרים "כל טוב" לכאורה מאותו הטעם [ואף בכל שכן] כבר יש לומר גם טוב בשורוק, וצ"ע.