כזית, כביצה, ארבע ביצים
פורסם: ב' אוגוסט 05, 2019 10:48 am
בגדר אכילה אמרו שאין אכילה פחותה מכזית [תו"כ אחרי יב].
בגדר סעודה נחלקו: ארבע ביצים או שלוש [עירובין פב].
והנה מצינו הלכות שונות שאמרו בהן הפוסקים שיעור יותר מכביצה:
א. לעניין איסור אכילה לפני מנחה
שולחן ערוך אורח חיים הלכות תפלת המנחה סימן רלב סעיף ג
והא דאסור לאכול סעודה קטנה, היינו כשקובע לסעודה; אבל לטעום, דהיינו אכילת פירות, (לד) מותר. והוא הדין לאכול יד] ה} פת (לה) יז כביצה כדרך שאדם אוכל, בלא קבע, מותר.
ומשמע שיותר מכביצה אסור.
ב. לעניין מצוות סעודות שבת
שולחן ערוך אורח חיים הלכות שבת סימן רצא סעיף א
א) (א) יהא א'] זהיר מאד לקיים ב'] סעודה שלישית ואף אם הוא שבע יכול לקיים אותה (ב) א בכביצה
ובמגן אברהם: לאו דוקא אלא יותר מעט מכביצה דכביצה מקרי אכילת עראי כמ"ש ססי' רל"ב:
[ובמ"ב שם הביא חולקים שסוברים כזית]
ג. חיוב סוכה
שולחן ערוך אורח חיים הלכות סוכה סימן תרלט סעיף ב
אוכלים ושותים וישנים בסוכה (י) כל שבעה, בין ביום בין בלילה, ואין ישנים חוץ לסוכה * <ה> ו'] אפי' ד שינת (יא) עראי; * אבל מותר לאכול (יב) {ב} אכילת עראי חוץ לסוכה. וכמה אכילת עראי, * כביצה מפת
ביאור הלכה סימן תרלט סעיף ב ד"ה * כביצה מפת
ובביאור הלכה: כביצה מפת - אבל יותר מעט חשיב קבע [אפי' אכלן דרך עראי ש"ת].
והשאלה כפולה: מה המקור לשעור זה של יותר מכביצה, ומה הגדר שלו.
לגבי המקור כתב שם הביאור הלכה הנ"ל:
[b][b]וכן סתם לעיל בסוף סימן רל"ב והוא כדעת רש"י ותוס' והרא"ש והר"ן דכדטעים בר בי רב ועייל לכלה הוא רק כשיעור ביצה דאין בית הבליעה מחזיק יותר מכביצה ולא כדעת הרמב"ם והרי"ץ גיאות דאפילו יותר מעט מכביצה ג"כ הוא בכלל אכילת עראי:
[/b][/b]
והנה, זו לשון הגמרא שם: תלמוד בבלי מסכת סוכה דף כו עמוד א
אוכלים אכילת עראי חוץ לסוכה. וכמה אכילת עראי? - אמר רב יוסף: תרתי או תלת ביעי. - אמר ליה אביי: והא זימנין סגיאין סגי ליה לאיניש בהכי, והוה ליה סעודת קבע! אלא אמר אביי: כדטעים בר בי רב ועייל לכלה.
וברש"י שם:
כדטעים בר בי רב ועייל לכלה - בבוקר, כשהולכין לבית המדרש, ודואג שמא ימשכו השמועות, וטועם מלא פיו ושותה.
ובהמשך הגמרא דף כז עמוד א:
וכשנתנו לו לרבי צדוק אוכל פחות מכביצה - נטלו במפה, ואכלו חוץ לסוכה, ולא בירך אחריו. הא כביצה - בעי סוכה. לימא תיהוי תיובתיה דרב יוסף ואביי! - דילמא: פחות מכביצה - נטילה וברכה לא בעי, הא כביצה - בעי נטילה וברכה.
וברש"י: רש"י מסכת סוכה דף כז עמוד א
הכי גרסינן: נימא תיהוי תיובתיה דרב יוסף - דאמר לעיל: תרתי תלת.
ואביי - דאמר כדטעים בר בי רב, דהיינו כביצה, דכביצה אוכל הנאכל בבליעה אחת הוא, כדאמרינן בפרק בתרא דיומא (פ, א) מכל האוכל אשר יאכל.
הא כביצה בעי נטילת ידים וברכה - אבל סוכה אפילו כביצה נמי לא.
העולה מהדברים הוא הטיעון הבא:
1. עיקר שיעור כביצה נאמר בטומאת אוכלין [מהדרשה ביומא: מכל האוכל אשר יאכל]שכך הוא שיעור בית הבליעה
2. רש"י זיהה שיעור זה עם כדטעים בר בי רב ועייל לכלה שאמר אביי בסוכה
3. נובע מכך: אכילת עראי היא כשיעור בית הבליעה, דהיינו שיעור כביצה
4. מסקנה: אכילת קבע היא יותר מכביצה
[אמנם ברמב"ם [סוכה ו:ו]
אוכלין ושותין וישנין בסוכה כל שבעה בין ביום בין בלילה, ואסור לאכול סעודה חוץ לסוכה כל שבעה אלא אם כן אכל אכילת ח עראי כביצה או ט פחות או יתר מעט
שאף יותר מכביצה מעט היא אכילת עראי]
ונחזור לשאלות שפתחנו בהן:
מהפוסקים נראה שזהו המקור לכל הדינים הנ"ל שנאמרו בהן שיעורי יותר מכביצה: אכילה לפני תפילה, סעודת שבת וחיוב סוכה.
אך עדיין נותרה שאלת גדרו של שיעור זה: אם יותר מכביצה הוא אכילת קבע, אז מה בינו לבין שיעור סעודה שנאמר בעירובין - ארבע ביצים, וכך נפסק לחלק מהשיטות גם לגבי פת הבאה בכסנין?
שמא נבוא לחלק בין שלוש הגדרות:
אכילה - בכזית
אכילת קבע - יותר מכביצה
סעודה - ארבע ביצים
עדיין יש לברר מהי אכילת קבע ומהי סעודה,ועוד קשה מדוע סעודות שבת נכללות תחת שיעור אכילת קבע ולא תחת שיעור סעודה?
בגדר סעודה נחלקו: ארבע ביצים או שלוש [עירובין פב].
והנה מצינו הלכות שונות שאמרו בהן הפוסקים שיעור יותר מכביצה:
א. לעניין איסור אכילה לפני מנחה
שולחן ערוך אורח חיים הלכות תפלת המנחה סימן רלב סעיף ג
והא דאסור לאכול סעודה קטנה, היינו כשקובע לסעודה; אבל לטעום, דהיינו אכילת פירות, (לד) מותר. והוא הדין לאכול יד] ה} פת (לה) יז כביצה כדרך שאדם אוכל, בלא קבע, מותר.
ומשמע שיותר מכביצה אסור.
ב. לעניין מצוות סעודות שבת
שולחן ערוך אורח חיים הלכות שבת סימן רצא סעיף א
א) (א) יהא א'] זהיר מאד לקיים ב'] סעודה שלישית ואף אם הוא שבע יכול לקיים אותה (ב) א בכביצה
ובמגן אברהם: לאו דוקא אלא יותר מעט מכביצה דכביצה מקרי אכילת עראי כמ"ש ססי' רל"ב:
[ובמ"ב שם הביא חולקים שסוברים כזית]
ג. חיוב סוכה
שולחן ערוך אורח חיים הלכות סוכה סימן תרלט סעיף ב
אוכלים ושותים וישנים בסוכה (י) כל שבעה, בין ביום בין בלילה, ואין ישנים חוץ לסוכה * <ה> ו'] אפי' ד שינת (יא) עראי; * אבל מותר לאכול (יב) {ב} אכילת עראי חוץ לסוכה. וכמה אכילת עראי, * כביצה מפת
ביאור הלכה סימן תרלט סעיף ב ד"ה * כביצה מפת
ובביאור הלכה: כביצה מפת - אבל יותר מעט חשיב קבע [אפי' אכלן דרך עראי ש"ת].
והשאלה כפולה: מה המקור לשעור זה של יותר מכביצה, ומה הגדר שלו.
לגבי המקור כתב שם הביאור הלכה הנ"ל:
[b][b]וכן סתם לעיל בסוף סימן רל"ב והוא כדעת רש"י ותוס' והרא"ש והר"ן דכדטעים בר בי רב ועייל לכלה הוא רק כשיעור ביצה דאין בית הבליעה מחזיק יותר מכביצה ולא כדעת הרמב"ם והרי"ץ גיאות דאפילו יותר מעט מכביצה ג"כ הוא בכלל אכילת עראי:
[/b][/b]
והנה, זו לשון הגמרא שם: תלמוד בבלי מסכת סוכה דף כו עמוד א
אוכלים אכילת עראי חוץ לסוכה. וכמה אכילת עראי? - אמר רב יוסף: תרתי או תלת ביעי. - אמר ליה אביי: והא זימנין סגיאין סגי ליה לאיניש בהכי, והוה ליה סעודת קבע! אלא אמר אביי: כדטעים בר בי רב ועייל לכלה.
וברש"י שם:
כדטעים בר בי רב ועייל לכלה - בבוקר, כשהולכין לבית המדרש, ודואג שמא ימשכו השמועות, וטועם מלא פיו ושותה.
ובהמשך הגמרא דף כז עמוד א:
וכשנתנו לו לרבי צדוק אוכל פחות מכביצה - נטלו במפה, ואכלו חוץ לסוכה, ולא בירך אחריו. הא כביצה - בעי סוכה. לימא תיהוי תיובתיה דרב יוסף ואביי! - דילמא: פחות מכביצה - נטילה וברכה לא בעי, הא כביצה - בעי נטילה וברכה.
וברש"י: רש"י מסכת סוכה דף כז עמוד א
הכי גרסינן: נימא תיהוי תיובתיה דרב יוסף - דאמר לעיל: תרתי תלת.
ואביי - דאמר כדטעים בר בי רב, דהיינו כביצה, דכביצה אוכל הנאכל בבליעה אחת הוא, כדאמרינן בפרק בתרא דיומא (פ, א) מכל האוכל אשר יאכל.
הא כביצה בעי נטילת ידים וברכה - אבל סוכה אפילו כביצה נמי לא.
העולה מהדברים הוא הטיעון הבא:
1. עיקר שיעור כביצה נאמר בטומאת אוכלין [מהדרשה ביומא: מכל האוכל אשר יאכל]שכך הוא שיעור בית הבליעה
2. רש"י זיהה שיעור זה עם כדטעים בר בי רב ועייל לכלה שאמר אביי בסוכה
3. נובע מכך: אכילת עראי היא כשיעור בית הבליעה, דהיינו שיעור כביצה
4. מסקנה: אכילת קבע היא יותר מכביצה
[אמנם ברמב"ם [סוכה ו:ו]
אוכלין ושותין וישנין בסוכה כל שבעה בין ביום בין בלילה, ואסור לאכול סעודה חוץ לסוכה כל שבעה אלא אם כן אכל אכילת ח עראי כביצה או ט פחות או יתר מעט
שאף יותר מכביצה מעט היא אכילת עראי]
ונחזור לשאלות שפתחנו בהן:
מהפוסקים נראה שזהו המקור לכל הדינים הנ"ל שנאמרו בהן שיעורי יותר מכביצה: אכילה לפני תפילה, סעודת שבת וחיוב סוכה.
אך עדיין נותרה שאלת גדרו של שיעור זה: אם יותר מכביצה הוא אכילת קבע, אז מה בינו לבין שיעור סעודה שנאמר בעירובין - ארבע ביצים, וכך נפסק לחלק מהשיטות גם לגבי פת הבאה בכסנין?
שמא נבוא לחלק בין שלוש הגדרות:
אכילה - בכזית
אכילת קבע - יותר מכביצה
סעודה - ארבע ביצים
עדיין יש לברר מהי אכילת קבע ומהי סעודה,ועוד קשה מדוע סעודות שבת נכללות תחת שיעור אכילת קבע ולא תחת שיעור סעודה?