הארות חדשות בדין ניעור טלית בשבת
פורסם: ו' יולי 26, 2019 3:10 pm
כתב הרמב"ם (פ"י הי"ח):
וביאר כסף משנה,
והנה בשער הציון (ס"ק ט) על סוף דברי הרמ"א בשם האור זרוע "אבל מותר להסיר הנוצות מן הבגד בשבת", כתב וז"ל,
ובאמת הוא פליאה גדולה מה ענין דברים שנדבקים בבגד בסתם לדברים שהינם השלמת הכנת הבגד 'כדרך שהאומנין עושין', שזה גמר מלאכתו של הבגד, וחיובו משום מכה בפטיש.
אכן באמת יתירה מזו קשיא, שאם אמנם כחילוקו של השעה"צ שאין הכל בכלל, אלא רק דברים השייכים למלאכת האומנים, היאך דנו בגמ' על הסרת הטל אם מותרת, ומבואר דתליא מילתא אי קפיד.
ואמנם כהבנת הנשמת אדם דהרמב"ם מיירי בכל מילי, כבר כתב במ"מ שם, וז"ל,
והשיב על דבריו בספר אור שמח, וז"ל,
וכמובן לכל מעיין דברי האור שמח דחוקים מאוד בפירוש שמועת הגמ'.
אמנם מציאה גדולה מצאתי בפירוש ר' פרחיה (מובא בשיטת הקדמונים) וז"ל,
ופירוש זה בודאי עולה בקנה אחד עם שיטת הרמב"ם, כפתור ופרח
המנער טלית חדשה שחורה כדי לנאותה ולהסיר הציהוב הלבן הנתלה בה כדרך שהאומנין עושין חייב חטאת, ואם אינו מקפיד מותר.
וביאר כסף משנה,
נראה מדברי רבינו שהמנער חייב משום מכה בפטיש כמו יבולת שע"ג הבגדים.
והנה בשער הציון (ס"ק ט) על סוף דברי הרמ"א בשם האור זרוע "אבל מותר להסיר הנוצות מן הבגד בשבת", כתב וז"ל,
ובנשמת אדם ראיתי שמתמה על הרמ"א שהעתיקו להיתר, והלא לדעת הרמב"ם שמחמיר במנער חדש ושחור מן הצהוב הלבן הנתלה בה, גם בזה כן, והנה הדין דלנער ולהפריש מן הקוצים דמותר, העתיקו הרמב"ם גם כן אף דשם נכנסין בתוך עומק הבגד, ולא חלקו כלל אם הבגד חדש או לא, ועל כרחך דזה אינו בכלל תקון מנא, וכל שכן בזה שהנוצות עומדים מלמעלה, והאי דצהוב לבן הנתלה בבגד בעת חידושו שמנערו כדי ליפות הבגד שאני, שהוא מלאכה שהאומנין עושין אותה בעת גמרו והיא מלאכה חשובה, וכן מורה לשון הרמב"ם שכתב על זה כמו שהאומנין עושין.
ובאמת הוא פליאה גדולה מה ענין דברים שנדבקים בבגד בסתם לדברים שהינם השלמת הכנת הבגד 'כדרך שהאומנין עושין', שזה גמר מלאכתו של הבגד, וחיובו משום מכה בפטיש.
אכן באמת יתירה מזו קשיא, שאם אמנם כחילוקו של השעה"צ שאין הכל בכלל, אלא רק דברים השייכים למלאכת האומנים, היאך דנו בגמ' על הסרת הטל אם מותרת, ומבואר דתליא מילתא אי קפיד.
ואמנם כהבנת הנשמת אדם דהרמב"ם מיירי בכל מילי, כבר כתב במ"מ שם, וז"ל,
ונ"ל לפרש לדברי רבינו מ"ש שם אביי הוה יתיב קמיה דרב יוסף אמר ליה הב לי כומתאי חזא דאיכא טלא עליה הוה קא מחסם למיתבה ניהליה אמר ליה נפוץ שדי אנן לא קפדינן מידי. שהענין היה בחשש אביי מפני הטל שהוא מצהיב ע"ג הבגד השחור לבן.
והשיב על דבריו בספר אור שמח, וז"ל,
זה לא מסתבר כלל, כיון דטל הוא דבר המנמס ומתייבש מאליו, ואין דרך האומנין לעשות כן, ואין זה מעשה אומן, וגדולה מזו כתב האור זרוע במלאכת מכה בפטיש שלהסיר נוצות מע"ג צמר מותר אף אם קפיד, והביאו רמ"א סי' ש"ב.
ונראה לרבינו הפירוש כך, דההיא כומתא הוי עלה צמר לבן, והיה יודע אביי הך דרב הונא המנער טליתו חייב חטאת, לכן כשהיה עליה טל היה מונע מלנערה מהטל שמא יסור גם הצמר הלבן המדבק בה, ונהי דאינו מתכוין להסיר הצמר הלבן שעליה מ"מ אפשר הוי כפסיק רישא, וכדרך אביי להחמיר כעין זה, דהוה לייט על הפותח דלת כנגד המדורה ברוח מצויה יעו"ש דף ק"כ ע"ב, ע"ז אמר לי' רב יוסף נפוץ ושדי, דגם להסיר הצמר שעליה שרי, דאנא לא קפדנא בזה ודו"ק.
וכמובן לכל מעיין דברי האור שמח דחוקים מאוד בפירוש שמועת הגמ'.
אמנם מציאה גדולה מצאתי בפירוש ר' פרחיה (מובא בשיטת הקדמונים) וז"ל,
טלא. שמצא אביי על כומתא דרב יוסף השחורה חוטין לבנים, מלשון טלאי על גבי טלאי .
ופירוש זה בודאי עולה בקנה אחד עם שיטת הרמב"ם, כפתור ופרח