הוגה ומעיין כתב:צר לי להשבית את ההתפעלות מהווארט, אבל בפשטות ה"אמונה כל זאת וקיים עלינו כי הוא ה' אלו'" מוסב על "ה' אלו' אמת" דסמיך ליה, ולא על "ה' אלו' ה' אחד" המרוחק ממנו, למרות שינוי הלשון מ"אלקיכם" ל"אלקינו"- המתבקש לפי עניין הברכה הנאמרת בלשון נוכחים.
הוגה ומעיין כתב:הוגה ומעיין כתב:צר לי להשבית את ההתפעלות מהווארט, אבל בפשטות ה"אמונה כל זאת וקיים עלינו כי הוא ה' אלו'" מוסב על "ה' אלו' אמת" דסמיך ליה, ולא על "ה' אלו' ה' אחד" המרוחק ממנו, למרות שינוי הלשון מ"אלקיכם" ל"אלקינו"- המתבקש לפי עניין הברכה הנאמרת בלשון נוכחים.
דיברתי על כך עם בני שיחי' ואמר שנראה יותר כדברי ראמ"פ ש"אמונה כל זאת קיים עלינו" מוסב על "שמע ישראל", שעל כן אומרים "ואין זולתו" המקביל ל"אחד", ואילו ב"ה' אלו' אמת" אין "ואין זולתו".
אני לא בטוח. התחושה שלי היא שזה לא סגנון כתיבה אלא סגנון חשיבה.לענין כתב:אני חושב שהתשובה היא פשוט - חוסר זמן לערוך את זה לספר מסודר, עם הערות וציונים וכיו"ב. בזמן הזה הוא פשוט מוציא עוד ספר...
הוגה ומעיין כתב:הוגה ומעיין כתב:צר לי להשבית את ההתפעלות מהווארט, אבל בפשטות ה"אמונה כל זאת וקיים עלינו כי הוא ה' אלו'" מוסב על "ה' אלו' אמת" דסמיך ליה, ולא על "ה' אלו' ה' אחד" המרוחק ממנו, למרות שינוי הלשון מ"אלקיכם" ל"אלקינו"- המתבקש לפי עניין הברכה הנאמרת בלשון נוכחים.
דיברתי על כך עם בני שיחי' ואמר שנראה יותר כדברי ראמ"פ ש"אמונה כל זאת קיים עלינו" מוסב על "שמע ישראל", שעל כן אומרים "ואין זולתו" המקביל ל"אחד", ואילו ב"ה' אלו' אמת" אין "ואין זולתו".
שמואל שלומוביץ כתב:הוגה ומעיין כתב:דיברתי על כך עם בני שיחי' ואמר שנראה יותר כדברי ראמ"פ ש"אמונה כל זאת קיים עלינו" מוסב על "שמע ישראל", שעל כן אומרים "ואין זולתו" המקביל ל"אחד", ואילו ב"ה' אלו' אמת" אין "ואין זולתו".
לדעתי, בנך צודק, ויגיד עליו רעו, בברכת אמת ויציב שהיא כוללת חזרה על יסודות ועיקרי קריאת שמע כולה מתחילה עד סופה.
עושה חדשות כתב:
בעמוד נו-62 הובאו דבריו הנפלאים של הח"ח, יעוי"ש. לענ"ד כדאי להתבונן בסיום דבריו שם,
ז"ל "הנה בכל טענות אלה בא היצר הרע על האדם כדי לייאשו ולהקטינו, שיהיה מתרשל מעבודת ה' יתברך. והנה אף שבאמת כל אלו הטענות הן צודקות, אבל היצה"ר משכיח לאדם שהקב"ה שהוא אוהב חסד ורוצה לזכות בריותיו, ברא בשביל זה התשובה, שהיא קודם לעולם. ועל כן אם מצא את עצמו שעשה המצוה או לימוד התורה שלא כהוגן כל כך, צריך תיכף להתחרט על זה ולקבל על להבא להתנהג כהוגן".
מקדש מלך כתב: 'בינוני' (כידוע הגדר בזה. משהו כמו החפץ חיים אולי לכאורה)
עושה חדשות כתב:לגבי פירוש תיבת אלוקינו שבקריאת שמע,
ראוי לציין כי לא מדובר בחידוש מקורי של הגרש"ז כפי שסבור הרב פיבלזון. מדובר בהסכמה שכתב הגרשז"א לקונטרס שכתב הרב כשר, ושם בקונטרס פרק ד' הובאו דברי הראשונים שכתבו בפירוש שבתיבת אלוקינו שבקריא"ש איכא קבלת עמ"ש, (רשב"א רבינו יונה ארחו"ח רוקח ועוד), ובפרק ז הוסיף שם עוד שדברי הרמ"א בשו"ע כיצד לפסק את האמירה, מבוססים גם הם על ספר "על הכל" ההולך בשיטה הנ"ל, יעוי"ש. כך שמדובר בפירוש הפשוט והרווח בראשונים, ונפסק ע"י הרמ"א.
עושה חדשות כתב:עושה חדשות כתב:לגבי פירוש תיבת אלוקינו שבקריאת שמע,
ראוי לציין כי לא מדובר בחידוש מקורי של הגרש"ז כפי שסבור הרב פיבלזון. מדובר בהסכמה שכתב הגרשז"א לקונטרס שכתב הרב כשר, ושם בקונטרס פרק ד' הובאו דברי הראשונים שכתבו בפירוש שבתיבת אלוקינו שבקריא"ש איכא קבלת עמ"ש, (רשב"א רבינו יונה ארחו"ח רוקח ועוד), ובפרק ז הוסיף שם עוד שדברי הרמ"א בשו"ע כיצד לפסק את האמירה, מבוססים גם הם על ספר "על הכל" ההולך בשיטה הנ"ל, יעוי"ש. כך שמדובר בפירוש הפשוט והרווח בראשונים, ונפסק ע"י הרמ"א.
הרמב"ן על שמע ישראל וכו' מפרש שזה המשך וביאור של הדיברה הראשונה אנוכי ה' אלוקיך, ושם הרמב"ן מפרש את ענין העבדות.
אבל בהמשך דבריו מזכיר הרמב"ן את אשר עשה ה' עם משה גדולות ונוראות.
יש לציין גם את לש' רש"י בחגיגה "אין כמוך לפיכך בחרנוך לאלוה".
ומחוורתא טפי כדברי הרב 'לענין' במש"כ לעיל, ששתי המשמעויות אחד הם וכו'.
שמואל שלומוביץ כתב:לדעתי, בנך צודק, ויגיד עליו רעו, בברכת אמת ויציב שהיא כוללת חזרה על יסודות ועיקרי קריאת שמע כולה מתחילה עד סופה.הוגה ומעיין כתב:דיברתי על כך עם בני שיחי' ואמר שנראה יותר כדברי ראמ"פ ש"אמונה כל זאת קיים עלינו" מוסב על "שמע ישראל", שעל כן אומרים "ואין זולתו" המקביל ל"אחד", ואילו ב"ה' אלו' אמת" אין "ואין זולתו".הוגה ומעיין כתב:צר לי להשבית את ההתפעלות מהווארט, אבל בפשטות ה"אמונה כל זאת וקיים עלינו כי הוא ה' אלו'" מוסב על "ה' אלו' אמת" דסמיך ליה, ולא על "ה' אלו' ה' אחד" המרוחק ממנו, למרות שינוי הלשון מ"אלקיכם" ל"אלקינו"- המתבקש לפי עניין הברכה הנאמרת בלשון נוכחים.
יושב ירושלים כתב:אם כן למה אם 'לא אמר אני ה' א-להיכם אינו צריך לומר אמת' [ברכות יד:]?
עושה חדשות כתב:שמואל שלומוביץ כתב:לדעתי, בנך צודק, ויגיד עליו רעו, בברכת אמת ויציב שהיא כוללת חזרה על יסודות ועיקרי קריאת שמע כולה מתחילה עד סופה.הוגה ומעיין כתב:דיברתי על כך עם בני שיחי' ואמר שנראה יותר כדברי ראמ"פ ש"אמונה כל זאת קיים עלינו" מוסב על "שמע ישראל", שעל כן אומרים "ואין זולתו" המקביל ל"אחד", ואילו ב"ה' אלו' אמת" אין "ואין זולתו".הוגה ומעיין כתב:צר לי להשבית את ההתפעלות מהווארט, אבל בפשטות ה"אמונה כל זאת וקיים עלינו כי הוא ה' אלו'" מוסב על "ה' אלו' אמת" דסמיך ליה, ולא על "ה' אלו' ה' אחד" המרוחק ממנו, למרות שינוי הלשון מ"אלקיכם" ל"אלקינו"- המתבקש לפי עניין הברכה הנאמרת בלשון נוכחים.יושב ירושלים כתב:אם כן למה אם 'לא אמר אני ה' א-להיכם אינו צריך לומר אמת' [ברכות יד:]?
אוהב תוכחה כתב:עושה חדשות כתב:
בעמוד נו-62 הובאו דבריו הנפלאים של הח"ח, יעוי"ש. לענ"ד כדאי להתבונן בסיום דבריו שם,
ז"ל "הנה בכל טענות אלה בא היצר הרע על האדם כדי לייאשו ולהקטינו, שיהיה מתרשל מעבודת ה' יתברך. והנה אף שבאמת כל אלו הטענות הן צודקות, אבל היצה"ר משכיח לאדם שהקב"ה שהוא אוהב חסד ורוצה לזכות בריותיו, ברא בשביל זה התשובה, שהיא קודם לעולם. ועל כן אם מצא את עצמו שעשה המצוה או לימוד התורה שלא כהוגן כל כך, צריך תיכף להתחרט על זה ולקבל על להבא להתנהג כהוגן".
לא הצלחתי להבין את דברי החפץ חיים שם.
מצד אחד נראה שהקטע שהבאת אינו ממשיך את הקטע הראשון, המצוטט בקונטרס.
כי בקטע הראשון הוא אומר שהרבה אנשים טועים וחושבים שאדם נתבע להיות צדיק גמור, וזה לא נכון, והתורה לא מחמירה על האדם, וכל עוד שהוא עושה מה שנתבע ממנו, ולא מורד בקב"ה, כלומר לא מבטל עשה או עובר על לאו (המילים בשאט נפש שכתובים בקונטרס לא מופיעות שם, וזה ההבדל הגדול) אז הוא זכאי לכל הטוב.
אחר כך הוא אומר שבאמת מי יוכל לזכות בדין רק צדיקים גמורים, אבל בשביל זה יש תשובה. זה ממש לא מסתדר עם הקטע הקודם; הגע עצמך, הרי תשובה מועילה גם לעבירות של ממש ולא רק לדקויות.
אבל מסגנון הדברים, נראה שהוא מתכוון להמשיך את הקטע הראשון, ולא הבנתי איך זה מסתדר.
עושה חדשות כתב:בעמוד נא בקונטרס, כותב כך -
ישנו דבר מפליא, אמרו לי מוסלמים, שאצלם לא מכירים את מה שנקרא אצלנו תפילה. הם קוראים "להתפלל" להצהרות אמונה, או לשבח שמשבחים את בורא העולם. אבל לבוא לפני ה' ולבקש ממנו, "ריבונו של עולם חסר לי אוכל, חסר לי חברים, או אני מחפש משהו" – הם לא מכירים את הדבר הזה [איני יודע אם זה נכון או לא. יתכן שזה לא חוק מוחלט, ויש סיטואציה שבה המוסלמי מבקש. מה שברור שאין זו תופעה רווחת שם].
- - - -
אינני יודע אם הדברים נכונים, ומה מבחינה היסטורית,
אבל אולי זה פתח לבאר את מש"כ במשנת רבי אליעזר פרשה יב, בזה"ל -
מניין שהתפלה בקשה ואינה שבח, כדרך שפורשי מדרכי ציבור ואמרו שהיא שבח. שנ' כל די יבעא בעו מן כל אלה ואנש,
עי"ש עוד.
יוסף פ כתב:ל יד דרומי.
לא הבנתי מה התכוונת לומר שיש דיון עד כמה וארט זה הוא אמיתי.
א. אם זה כתוב בליקוט תורה - הרי אדמוה"ז לא חשוד להגיד ווארטים מנותקים מהפשט.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 327 אורחים