אמר פלוני, מדוע הוא בעל המימרא?
פורסם: ב' יוני 24, 2019 12:49 am
אשמח לשמוע ביאור מדוע כל מימרא בגמ' וכן במתני' נקראת על שם בעל המימרא,
לדוגמא "אמר רב הונא", הלא ר' הונא קיבל מרבו, ורבו מרבו וכו', וכן אח"כ נאמר ע"י ראשי הישיבות הבאים אביי רבא ר' פפא כו' עד שנכתב בידי ר' אשי ורבינא, אז מה באמת הסיבה והטעם שהמימרא עצרה אצל ר' הונא ונקראת על שמו?
אני מחפש הסבר ע"פ הפשט, וידוע לי שיש הסבר מר' צדוק ע"פ סוד שכל אמורא נאמרו דבריו ע"פ שורש נשמתו.
נ.ב. עי' בתוס' וברא"ש ובמרדכי ריש חולין וש"ר שהביאו את הלכותיו של אלדד הדני המיוחס כנציג עשרת השבטים שנוסחו "אמר יהושע אמר משה מפי הגבורה" (וחזינן שאם אכן הם מעשרת השבטים ואכן למדו תורה, מעניין שנשתמר אצלם ההלכות כנתינתם, ולא אמר אמר אלדד בן מחלי אמר וכו'") ועי' בבכורות נח. תניא אמר בן עזאי כו' א"ר יוחנן מפי השמועה אמרוה מפי חגי זכריה ומלאכי, ע"כ. אז מדוע מעיקרא לא נאמר משמם? וביותר ביבמות טז. בסוגיית צרת הבת ע"ש כל ע"א מעשה שלם ובסופו ר' דוסא בן הרכינס סיים ואמר: .. מעיד אני עלי שמים וארץ שעל מדוכה זו ישב חגי הנביא ואמר ג' דברים צרת הבת אסורה, ע"כ, ושוב מ"ט מעיקרא לא נאמר בשמו?
וכן באמוראים. וכן לאידך גיסא אי אזלינן אחר בתראי, נאמר בכ"מ אמר ר' אשי או רבינא או מר בריה..
ברור לי שיש הסבר פשוט לכך, מהו?
לדוגמא "אמר רב הונא", הלא ר' הונא קיבל מרבו, ורבו מרבו וכו', וכן אח"כ נאמר ע"י ראשי הישיבות הבאים אביי רבא ר' פפא כו' עד שנכתב בידי ר' אשי ורבינא, אז מה באמת הסיבה והטעם שהמימרא עצרה אצל ר' הונא ונקראת על שמו?
אני מחפש הסבר ע"פ הפשט, וידוע לי שיש הסבר מר' צדוק ע"פ סוד שכל אמורא נאמרו דבריו ע"פ שורש נשמתו.
נ.ב. עי' בתוס' וברא"ש ובמרדכי ריש חולין וש"ר שהביאו את הלכותיו של אלדד הדני המיוחס כנציג עשרת השבטים שנוסחו "אמר יהושע אמר משה מפי הגבורה" (וחזינן שאם אכן הם מעשרת השבטים ואכן למדו תורה, מעניין שנשתמר אצלם ההלכות כנתינתם, ולא אמר אמר אלדד בן מחלי אמר וכו'") ועי' בבכורות נח. תניא אמר בן עזאי כו' א"ר יוחנן מפי השמועה אמרוה מפי חגי זכריה ומלאכי, ע"כ. אז מדוע מעיקרא לא נאמר משמם? וביותר ביבמות טז. בסוגיית צרת הבת ע"ש כל ע"א מעשה שלם ובסופו ר' דוסא בן הרכינס סיים ואמר: .. מעיד אני עלי שמים וארץ שעל מדוכה זו ישב חגי הנביא ואמר ג' דברים צרת הבת אסורה, ע"כ, ושוב מ"ט מעיקרא לא נאמר בשמו?
וכן באמוראים. וכן לאידך גיסא אי אזלינן אחר בתראי, נאמר בכ"מ אמר ר' אשי או רבינא או מר בריה..
ברור לי שיש הסבר פשוט לכך, מהו?