הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' מרץ 28, 2019 2:35 pm
הוקשה לי ענין זה מכבר, והיום בס"ד ראיתי ב' קטעים חשובים, הנה לפניכם;
שו"ת בעלי התוספות נספח א סעיף 4
בדוכתי סגיאין אמרינן חבר אין צריך התראה הא מי שאינו חבר צריך התראה, וגם צריך שיתיר עצמו למיתה מי שאינו חבר הא חבר אפי' אם לא יתיר עצמו למיתה חייב. ועתה קשה למורי שלי"ו אמאי, הלא כשהתרו למי שאינו חבר, הרי כבר חבר הוא לאותה מיתה; ואפילו הכי אינו חייב עד שיתיר עצמו למיתה. א"כ האי חבר נמי צריך שיתיר עצמו למיתה, ואמאי אמר חבר אין צריך התראה. ותירץ מורי חמי שלי"ו דלא דמי, כשמתרין למי שאינו חבר [אומר] גוזמי קמגזמי לי, על כן אינו חייב עד שיתיר עצמו למיתה, אבל חבר יודע בטוב שיהרגוהו, משום הכי אינו צריך התראה.
שו"ת בעלי התוספות נספח א סעיף 8
כתיב ולנערה לא תעשה דבר פי' משום דאנוסה היא אינה חייבת מיתה, דהאי קרא באנוסה מיירי. תימא, אמאי איצטריך לפוטרה ממיתה, תיפוק ליה דאפילו אם הייתה מזידה מן הדין הויא פטורה, דהא לא היתירה עצמה למיתה. ותירץ מורי שלי"ו דאיצטריך קרא לתחילתה באונס, והתרו בה, והיא אומרת הניחו לו, וכן כדאמ' פר' נערה שנתפתתה ואפילו הכי פטורה, דהא יצר אלבשה הבועל, וקרויה אנוסה.
שני הקטעים הם מאת רבי סעדיה חתנו של המהר"ם מרוטנבורג.
עכ"פ יש כאן ב' ידיעות נחוצות, לתועלת הלומדים.