עמוד 1 מתוך 1
כתיבת הספרה 7
פורסם: א' פברואר 10, 2019 4:19 pm
על ידי דרומי
רגילים בארצנו הק' לכתוב 7 באופן שיש קו נוסף (חוץ מהקו העליון), אולם זכורני מאיזה מקום שמעיר שיש בזה בעיה כי נראה קצת 'שתי וערב'. האומנם?
Re: כתיבת הספרה 7
פורסם: א' פברואר 10, 2019 4:51 pm
על ידי עקביה
ומה לגבי 8 ?
יש מי שיש לו רגישות לנושא (לפעמים רגישות קיצונית, כמו הסטייפלר) ויש מי שאין לו.
ככל הידוע לי, בעיה הלכתית אין כאן.
Re: כתיבת הספרה 7
פורסם: א' פברואר 10, 2019 5:02 pm
על ידי כרמי שלי
ומה בדבר האות הלועזית T ?
Re: כתיבת הספרה 7
פורסם: א' פברואר 10, 2019 5:35 pm
על ידי עזריאל ברגר
כרמי שלי כתב:ומה בדבר האות הלועזית T ?
כמובן שהבעיה שאתה מעורר היא על הכתב הקטן - t.
Re: כתיבת הספרה 7
פורסם: א' פברואר 10, 2019 5:49 pm
על ידי כרמי שלי
ועוד יותר בכתיבת-יד, בה אין כל עיקול בתחתית.
Re: כתיבת הספרה 7
פורסם: א' פברואר 10, 2019 6:57 pm
על ידי בברכה המשולשת
כרמי שלי כתב:ועוד יותר בכתיבת-יד, בה אין כל עיקול בתחתית.
בגלל זה תמיד הקפדתי לכתוב גם כך עם עיקול בתחתית, ופעם הסתבכתי בגלל זה...
Re: כתיבת הספרה 7
פורסם: א' פברואר 10, 2019 7:23 pm
על ידי בריושמא
בכתיבה איטלקית של הימים ההם ושל הצדיקים שהיו אז
אות ל היא צלב הפוך.
Re: כתיבת הספרה 7
פורסם: א' פברואר 10, 2019 7:26 pm
על ידי קו ירוק
מי שקשה לו לדייק לכתוב 7 בלי הקו האמצעי, שיכתוב באופן שהקו מתחיל מהשדרה ושמאלה ולא חוצה את השדרה
אלא שקשה לשנות הרגלי כתב נעורים..
Re: כתיבת הספרה 7
פורסם: ב' פברואר 11, 2019 9:38 am
על ידי דמשק
היה יהודי שהיה אובססיבי בדבר זה, כל פינה שהיה פונה הוא ראה שתי וערב, בטיח שבין הבלטות, במדפים שבארונות וכו', פעם הוא אמר להגה"ק מסאטמאר זצ"ל שהוא חושש שבעת התפילה כשהוא פושט את ידיו לכאן ולכאן, יוצא שהוא עומד בצורת שתי וערב, ענה לו הרב מסאטמאר: אינך צריך לחשוש, הראש שלך עקום...
Re: כתיבת הספרה 7
פורסם: ב' פברואר 11, 2019 4:47 pm
על ידי משולש
האות ת' בכתב העברי היא גם כן צורת שתי וערב (והרבה כותבים כן בכתב יד גם היום)
Re: כתיבת הספרה 7
פורסם: ב' פברואר 11, 2019 5:09 pm
על ידי כדכד
למה?
Re: כתיבת הספרה 7
פורסם: ב' פברואר 11, 2019 5:18 pm
על ידי משולש
- ללא שם.png (5.08 KiB) נצפה 6430 פעמים
Re: כתיבת הספרה 7
פורסם: ב' פברואר 11, 2019 6:53 pm
על ידי כדכד
לא ראיתי מימי כזו כתיבה משובשת
עד שתטען על זה תטען על האות הלטינית x
Re: כתיבת הספרה 7
פורסם: ב' פברואר 11, 2019 11:37 pm
על ידי משולש
כשכותבים מהר זה יוצא ככה. לדעתי זה הקשר בין הת' בכתב העברי לכתב האשורי.
Re: כתיבת הספרה 7
פורסם: ב' פברואר 11, 2019 11:41 pm
על ידי לייטנר
וכבר יחזקאל מצווה להתוות תו על האנשים החוטאים, כלומר לסמן עליהם x...
Re: כתיבת הספרה 7
פורסם: ב' פברואר 11, 2019 11:42 pm
על ידי משולש
לייטנר כתב:וכבר יחזקאל מצווה להתוות תו על האנשים החוטאים, כלומר לסמן עליהם x...
אתה אומר שמשם המקור לסמן איקס על דבר לא נכון?
Re: כתיבת הספרה 7
פורסם: ב' פברואר 11, 2019 11:46 pm
על ידי לייטנר
הייתי שמח להגיד את זה, אבל זה נראה לי רק קוריוז נחמד
Re: כתיבת הספרה 7
פורסם: ג' פברואר 12, 2019 6:56 am
על ידי שבענו מטובך
מויקיפדיה האנגלית:
Most people in Continental Europe, and some in Britain and Ireland as well as Latin America, write 7 with a line in the middle, sometimes with the top line crooked. The line through the middle is useful to clearly differentiate the character from the number one, as the two can appear similar when written in certain styles of handwriting. This glyph is used in official handwriting rules for primary school in Russia, Ukraine, Bulgaria, Poland, other Slavic countries, France, Italy, Belgium, Finland, Romania, Germany, Greece, and Hungary
Re: כתיבת הספרה 7
פורסם: ג' פברואר 12, 2019 7:18 am
על ידי שבענו מטובך
את זה שמעתי בילדותי, וכעת מצאתיו במגן אבות (באבוב) עמ' תתיח:
- מגן אבות באבוב.JPG (75.12 KiB) נצפה 6355 פעמים
Re: כתיבת הספרה 7
פורסם: ג' פברואר 12, 2019 7:51 am
על ידי לענין
כמו כן יש מדקדקים לכתוב את האות ע' -שבכתב הרגיל בינינו- כשהיא סתומה, מהטעם הנ"ל.
Re: כתיבת הספרה 7
פורסם: ה' מאי 06, 2021 7:52 pm
על ידי לי א רוזן
בברכה המשולשת כתב:כרמי שלי כתב:ועוד יותר בכתיבת-יד, בה אין כל עיקול בתחתית.
בגלל זה תמיד הקפדתי לכתוב גם כך עם עיקול בתחתית, ופעם הסתבכתי בגלל זה...
שמתי לב שכ"ק אדמו"ר מליובאוויטש בכתיבתו באנגלית, בדר"כ (ואלי תמיד?), גם באמצע מלה, כתב האות "טי" באופן 'מוזר' - הקו ה'ערב' כתב למעלה כבכתב גדול (כזה: T) וגם הוסיף עיקול בתחתית האות כבכתב קטן (t).
דוגמא (מהגהת שיחה ע"ד חובת ארה"ב לטובת עצמה ולעולם כולה):
- יא ניסן תשמא ארהב.jpg (189.57 KiB) נצפה 4228 פעמים
פענוח ההוספות בכתי"ק:
in a very shorT Time
WiTh proper deTerminaTion
provide for iTself and also
around
Re: כתיבת הספרה 7
פורסם: ה' מאי 06, 2021 8:19 pm
על ידי עקביה
שבענו מטובך כתב:את זה שמעתי בילדותי, וכעת מצאתיו במגן אבות (באבוב) עמ' תתיח:
מגן אבות באבוב.JPG
צורת הספרה 7 יסודה בהררי קודש, עד שהגרמנים יתאמצו לחצות אותה ע"י קו?
Re: כתיבת הספרה 7
פורסם: ה' מאי 06, 2021 8:27 pm
על ידי סגי נהור
אין כוונתו שרצונם למחות את הצורה, אלא שרצונם למחות את השבע.
Re: כתיבת הספרה 7
פורסם: ה' מאי 06, 2021 9:57 pm
על ידי מעיין
עקביה כתב:ומה לגבי 8 ?
יש מי שיש לו רגישות לנושא (לפעמים רגישות קיצונית, כמו הסטייפלר) ויש מי שאין לו.
ככל הידוע לי, בעיה הלכתית אין כאן.
כמדומה שיש לקפידא זו איזכור בדברי הראשונים אאל"ט בספר חסידים או במהרי"ל, ואולי נכתב באיזה מקום בפורום, ואחפש, שוב מצאתי דאתה בעצמך הבאת דברי המהרי"ל
viewtopic.php?f=17&t=26030&p=263731&#p263846אח"כ ראיתי המשך דבריך ויש לדון בזה מ"מ מראה מקום אני לך
וע"ע כאן
viewtopic.php?f=17&t=11572&start=40#p510946viewtopic.php?f=19&t=33046&p=529056#p529056
Re: כתיבת הספרה 7
פורסם: ה' מאי 06, 2021 10:18 pm
על ידי עקביה
סגי נהור כתב:אין כוונתו שרצונם למחות את הצורה, אלא שרצונם למחות את השבע.
ב"ה לא עלתה בידם.
אע"פ שאין לי ידיעה ברורה, אני משער שקרוב לוודאי שהם עצמם משתמשים במספר שבע.
Re: כתיבת הספרה 7
פורסם: ה' מאי 06, 2021 10:19 pm
על ידי עקביה
ייש"כ.
עכ"פ כנראה לא ידועה הנהגה של אי מי שלא לכתוב 8.
Re: כתיבת הספרה 7
פורסם: ו' מאי 07, 2021 2:28 am
על ידי סגי נהור
עקביה כתב:סגי נהור כתב:אין כוונתו שרצונם למחות את הצורה, אלא שרצונם למחות את השבע.
ב"ה לא עלתה בידם.
אע"פ שאין לי ידיעה ברורה, אני משער שקרוב לוודאי שהם עצמם משתמשים במספר שבע.
לא ברור לי במה אתה מתקשה. לפי הווארט הנזכר, הקו על צורת הספרה הוא רמז (ואע"ג דאינהו לא חזו מזלייהו חזו) על הרצון למחוק את כוחות הקדושה המכוונים במספר שבע.
Re: כתיבת הספרה 7
פורסם: א' מאי 09, 2021 6:51 pm
על ידי מעיין
בהמשך לענין חשש שתי וערב ראיתי בשו"ת בר ליואי יו"ד סי' כ"ב
לכבוד ידידיי הרבנים מופלאים נגידים עיני עדת ישורין דק"ק טלויסט יע"א
בעש"ק העבר השגתי מכתב בחתימת ידם ע"י הבי דואר והיה בקראי מכתבם בדבר השאלה היה כמצחק בעיני כי מעולם לא שמעתי שיעלה על הדעת להשגיח בחלונות לאמר שזה דומה לשתי וערב לאשר הפיגיס שבין הטאבלין של זכוכית שוין הם בהפלוגיל משני עבריהם בהחלון לכן הוא דומה לשתי וערב ודבר זה מביא לידי גיחוך כי מעולם לא עלה על הדעת ישראלי לחשוב שטות כזה, ופוק חזו מה עמא דבר שכן הוא בכל ערי ישראל נעשית החלונות כן בבתי כנסיות ובבתי מדרשות בכ"מ מושבותיהם ולית מאן דמשגח ביה ואחרי רואי אין זה כ"א רמות רוחא הוא דנקטי' ליה לאיש ישראל הלזה להרים יד בהתגברות כח הניצוח החלון ולפרוץ פרצה במקדש מעט ועבר על לאת תעשון כן כו' ומהראוי היה לגערו בנזיפה אך ידינו אסורות.
והנה בדבר זה א"צ לפנים ואין כדאי להשיב על דברי הבאי כזה אך מרחוק שמעתי אשר אחד כארי עלה מסבכו לחזק ידי איש הישראל הנ"ל וסיוע קמסייע להביא ראיה מהתוגר ישמעאל שנתן פקידה לבל יעשו חלונות כן ברחובות במדינתו ע"ז כבר אמרו חז"ל אין מביאין ראיה וכו' וכל השומע יצחק לו דאם ניחוש לזה האיך נאכל ראש הדג שקורין העכט שנמצא בראש הדג עצם שגידולו כמו שתי וערב כי כן מנהכ שלא לאכול אך מי יחוש למנהג שטות כזה נשתקע הדבר ולא נאמר.
ובאלו החלונות ע"פ דין אין כאן בית מיחוש כי אלו החלונות עשוין כעין משבצות בשני עבריהם החלקון לא נעשה כן רק לנוי שיהיה המשבצו בשוה והיכא דלא נעשה רק לנוי ונודע לכל שאין עכו"ם עובדין לזה בשהן עשוין דרך בנין לכן לית דין צריך בושש דמותר כמבואר בשו"ע יו"ד סי' קמ"א סעי' ג' דאם מצא כלים.....
ועיין שו"ת שואל ומשיב מהודרא קמא ח"ג סי' ע"ד שמחמיר בזה
Re: כתיבת הספרה 7
פורסם: ג' יוני 08, 2021 8:51 am
על ידי בריושמא
משולש כתב:כשכותבים מהר זה יוצא ככה. לדעתי זה הקשר בין הת' בכתב העברי לכתב האשורי.
לייטנר כתב:הייתי שמח להגיד את זה, אבל זה נראה לי רק קוריוז נחמד
אין זה קוריוז. זו אמת.
בכתב דעץ האות היא x, וממנה הגיעה האות ת' בכתב האשורי.
התוית תו - הסימן x, לאו דווקא לשלילה, אלא כסימן הפשוט ביותר בעולם: שני קווים פשוטים, ותו לא.
https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%94%D7 ... 7%95%D7%9D
Re: כתיבת הספרה 7
פורסם: ג' יוני 08, 2021 10:44 am
על ידי לייטנר
התכוונתי לשלילה שבסימן.
Re: כתיבת הספרה 7
פורסם: ג' יולי 13, 2021 11:23 pm
על ידי ונתנו ידידים
בארה"ב אצל רוב החרדים כותבים את ה t עם עיגול למטה כנ"ל ועי"ז לא הוי שתי וערב. ולכאו' מהאי טעמא גם המספר 7 אין בעיה אפי' כשיש פס באמצע כיון שיש את החלק העליון.
כפי המקובל שתי וערב הוא רק כמו האות t בלי העיגול למטה דהיינו שיש פס על גבי פס א' הולך שתי וא' הולך ערב ומקורו הוא צורת האדם עם הידיים פשוטות כי כך תלו את אותו האיש שר"י.
האות x אינו שו"ע מתרי טעמי. א' והוא העיקר כי פס הערב הוא באמצע השתי וצריך להיות ארוך יותר למטה מלמעלה כמו ראש האדם וגופו כלפי מיקום הידיים כנ"ל וכמו האות t.
ב. כי השתי אינו עומד זקוף אלא מוטה ואין זה צורת שו"ע הנ"ל.
כך מקובל אצל אנשי חו"ל המסתובבים בין הנוצרים וחוששין יותר לענין זה.