האם אכן אין איסור נבלה חל על איסור מעילה?
פורסם: ה' ינואר 31, 2019 8:52 pm
כתב הרמב"ם בהלכות מעשה הקרבנות (יא,ט) לגבי זר שאכל חטאת העוף, שלוקה שתים - אחת משום זר שאכל קודש ואחת משום נבלה, מפני שהן שני איסורין הבאין כאחד.
וצריך להבין כיצד באו שני האיסורין כאחד, שהרי איסור אכילת קדשי קדשים לזר הוא משעת זריקת-הדם (או בעוף - מיצוי הדם), ואילו איסור נבלה הוא משעת צאת נפשו של העוף!
אלא יש לומר, שעד לשעת מיצוי הדם לא חל איסור נבלה, משום איסור מעילה שקדמו (שהרי הוא חל כבר בחיי העוף) ואינו סר מן העוף עד לשעת היתרו לכהנים (כמפורש בהלכות מעילה), ורק בשעת מיצוי הדם חלים שני האיסורים כאחד - גם איסור אכילה לזרים וגם איסור נבלה שעתה "חזר וניעור".
ובזה מובן מדוע כתב הרמב"ם דין זה דווקא לגבי חטאת ולא לגבי עולה, שבה לא חל איסור נבלה, שהרי מעולם לא פקע ממנה איסור מעילה (שאגב, הרמב"ם לומד שאזהרתו של כל מועל היא מהאיסור לאכול מבשר העולה)!
ובזה יובן ג"כ מדוע לעיל הלכה ד כתב הרמב"ם שאיסור אכילה קודם זריקה הוא בקדשים קלים, כי בקדשי קדשים הם עדיין אסורים משום הלאו של מעילה, שאינו פוקע עד לזריקת הדם (ומה שכתב שם שכל האוכל גם מקדשי קדשים לפני זריקה לוקה - אינו לוקה משום "לפני זריקה" אלא משום "אוכל מבשר עולה" שהוא אזהרתו של כל מועל).
לא בדקתי אם דנו בזה במפרשיו או באחרונים, ועכ"פ אשמח לקבל תגובות, הערות, הארות וכו'.
וצריך להבין כיצד באו שני האיסורין כאחד, שהרי איסור אכילת קדשי קדשים לזר הוא משעת זריקת-הדם (או בעוף - מיצוי הדם), ואילו איסור נבלה הוא משעת צאת נפשו של העוף!
אלא יש לומר, שעד לשעת מיצוי הדם לא חל איסור נבלה, משום איסור מעילה שקדמו (שהרי הוא חל כבר בחיי העוף) ואינו סר מן העוף עד לשעת היתרו לכהנים (כמפורש בהלכות מעילה), ורק בשעת מיצוי הדם חלים שני האיסורים כאחד - גם איסור אכילה לזרים וגם איסור נבלה שעתה "חזר וניעור".
ובזה מובן מדוע כתב הרמב"ם דין זה דווקא לגבי חטאת ולא לגבי עולה, שבה לא חל איסור נבלה, שהרי מעולם לא פקע ממנה איסור מעילה (שאגב, הרמב"ם לומד שאזהרתו של כל מועל היא מהאיסור לאכול מבשר העולה)!
ובזה יובן ג"כ מדוע לעיל הלכה ד כתב הרמב"ם שאיסור אכילה קודם זריקה הוא בקדשים קלים, כי בקדשי קדשים הם עדיין אסורים משום הלאו של מעילה, שאינו פוקע עד לזריקת הדם (ומה שכתב שם שכל האוכל גם מקדשי קדשים לפני זריקה לוקה - אינו לוקה משום "לפני זריקה" אלא משום "אוכל מבשר עולה" שהוא אזהרתו של כל מועל).
לא בדקתי אם דנו בזה במפרשיו או באחרונים, ועכ"פ אשמח לקבל תגובות, הערות, הארות וכו'.