עמוד 1 מתוך 1
טעם תקנת כתובה למנוע פריצות
פורסם: ג' ינואר 01, 2019 1:08 am
על ידי שברי לוחות
איתא במדרש לחנוכה, וחזר עוד אותו בליעל ואמר אלוקיהם שונא זימה, אם תוכלו להכשילם בזנות תמשלו עליהם, עמדו וגזרו שכל מי שיכתוב כתובה לאשתו יקרעו אצבעותיו. ועל פי זה יסד הפייטן בפיוט איון צור חלף: גזור אצבע קרץ כותב כתובת פרץ
ובפירוש השיר והשבח כתב כי ללא הכתובה באה פריצות לעולם
האם יש עוד מקבילות ומקורות שטעם תקנת כתובה הוא כדי למנוע פריצות
Re: טעם תקנת כתובה למנוע פריצות
פורסם: ג' ינואר 01, 2019 1:18 am
על ידי עץ תמר
העוברת על דת משה ,או דת יהודית מפסידה כתובתה,הרי מצינו כתובה למנוע פריצות.
Re: טעם תקנת כתובה למנוע פריצות
פורסם: ג' ינואר 01, 2019 1:20 am
על ידי ביליצר
רשב"א בב"ק פט ד"ה מידי
Re: טעם תקנת כתובה למנוע פריצות
פורסם: ג' ינואר 01, 2019 2:49 am
על ידי שברי לוחות
עץ תמר כתב:העוברת על דת משה ,או דת יהודית מפסידה כתובתה,הרי מצינו כתובה למנוע פריצות.
זה כבר תוצאה, אבל לא שזה טעם התקנה
אם כי ניתן לומר, שהיות וכל התקנה היא למנוע פריצות, מובן שאם היא מתנהגת בפריצות אין לה כתובה
Re: טעם תקנת כתובה למנוע פריצות
פורסם: ג' ינואר 01, 2019 2:50 am
על ידי שברי לוחות
ביליצר כתב:רשב"א בב"ק פט ד"ה מידי
תודה רבה, האם יש עוד מקורות שמבארים דבר זה בבירור
Re: טעם תקנת כתובה למנוע פריצות
פורסם: ג' ינואר 01, 2019 7:23 am
על ידי איתן
בלא להתייחס לעצם טעם הכתובה. (אכן אסור לשהות עם האשה ללא כתובה משום שאינה יכולה להיות רגועה שלא יגרשו אותה, ולכן קצת דומה לזנות.)
לא מבין מה מצאת במדרש הזה. הרי כתובה היא היכי תמצא וסמל של הנישואים. ובפועל הגזרה הייתה על נישואיו כמות שהם. בלי כתובה אין נישואין. וכאלו היוונים גזרו שכל הנשים יהיו בבחינת קדשות או עכ"פ פלגשים.
כמו שחכמינו אמרו שאחת המצוות שגוים מקיימים (ליתר דיוק קיימו בעבר) היא שלא כותבים כתובה לזכר. דהיינו שאף אם עוברים על משכב זכר אינם ממסדים את הקשר הזה מפני שאינם רואים בו קשר מושלם ותקין לגמרי.
Re: טעם תקנת כתובה למנוע פריצות
פורסם: ג' ינואר 01, 2019 9:44 am
על ידי שמש
איתן צודק כנראה בהסברו לגזרת היוונים אך לעצם הנידון על מטרת הכתובה זו גמרא ערוכה במסכת כתובות לט: כדי שלא תהא קלה בעיניו להוציאה (ועיין גם שם פב:).
Re: טעם תקנת כתובה למנוע פריצות
פורסם: ג' ינואר 01, 2019 10:22 am
על ידי איתן
שמש כתב:איתן צודק כנראה בהסברו לגזרת היוונים אך לעצם הנידון על מטרת הכתובה זו גמרא ערוכה במסכת כתובות לט: כדי שלא תהא קלה בעיניו להוציאה (ועיין גם שם פב:).
למנוע פריצות? אולי בשביל למנוע גירושין מיותרים, ולהגן על בנות ישראל (וגם על בני ישראל מפני חפזותם, כגט מקושר בכהנים)?
Re: טעם תקנת כתובה למנוע פריצות
פורסם: ג' ינואר 01, 2019 10:30 am
על ידי שמש
אה"נ, זה מה שכתבתי. את שאלתך יש להפנות לפותח האשכול, לא אליי.
Re: טעם תקנת כתובה למנוע פריצות
פורסם: ג' ינואר 01, 2019 12:15 pm
על ידי הוה אמינא
כמו שכתבו קודמי, גא"מ שא"א להוכיח ממדרש חנוכה טעם לתקנת כתיבת הכתובה, וכל מה שאיתא במשמע שם הוא רק טעם גזירת ביטול הכתובה.
Re: טעם תקנת כתובה למנוע פריצות
פורסם: ו' ינואר 11, 2019 1:21 pm
על ידי ר_חיים_הקטן
לכאורה רעיון זה סותר את דברי הגמ' שכתוב טעם הדבר שלא תהא קלה בעיניו להוציאה.