עמוד 1 מתוך 1

האם לפני הצנזור 'עכו"ם' כולל גם גוי שאינו עובד עבודה זרה?

פורסם: א' דצמבר 30, 2018 2:36 pm
על ידי חיים סגל
כידוע הרבה פעמים מתחבטים בביטוי עכו"ם, שנוצר בהרבה מקומות ע"י הצנזור, ולפעמים מביא לידי טעויות וכו' שכבר נידושו גם בפורומינו הנכבד.

שאלתי היא [אולי עמרצית, אך אין הביישן למד], האם גם לפני עידן הצנזור השתמשו בביטוי עכו"ם לכל גוי, או שזה רק בגללה הצנזור?

כי ראיתי דבר מעניין בפמ"ג, שעד כדי כך מתייחס ל'עכו"ם' כאילו כתוב 'גוי' - ומדייק מכך הלכה למעשה!
והוא בא"א ש"ל סק"ד, לענין אם מותר ליילד נכרית, שנפסק שאסור אף בחול בלא שכר, ובפשטות האיסור הוא דווקא בעובדת עבודה זרה, שבזה שייך הטעם שאמרו בגמרא - שמיילדת בן לע"ז, משא"כ בנכרית שאינה עובדת ע"ז.
וטוען הפמ"ג בזה הלשון:
ועיין יו"ד [סימן] קנ"ד [סעיף ב] סתם ולא תייליד לעכו"ם, משמע אף אין עובדת עבודה זרה

ולא זכיתי להבין, הרי השו"ע כתב 'לעכו"ם', והיכן משמע שאף אם אינה עובדת ע"ז?
ולמדנו מדבריו שעד כדי כך נשתרש הביטוי עכו"ם כתואר ל'נכרי', ובכל מקום הזכירוהו בכינוי זה אף בהלכות שבודאי נוהגות בנכרי שאינו עובד ע"ז, ממילא גם בזה יש לדקדק שהאיסור הוא בכל נכרית, ואילו נתכוין השו"ע דווקא לעכו"ם עובד ע"ז, היה צריך לכתוב:
ולא תיילד לעכו"ם עכו"ם

והאמת שלשון הטור שם הוא
ולא תיילד לכנענית עובדת עכו"ם בחנם

הרי שלא היה לו די לכתוב 'עובדת עכו"ם', כי הבין שיבואו לטעות שהכוונה לכל נכרית, ולכן כפל וכתב 'כנענית עובדת עכו"'ם, וזה אכן מראה את נכונות דיוקו של הפמ"ג בלשון המחבר שקיצר וכתב רק 'עכו"ם'

אמנם יתכן שבשו"ע יו"ד שלפני הפמ"ג [שלפני הצנזור] היה כתוב 'לא תיילד נכרית', אלא שהצנזור ששינה בשו"ע יו"ד ל'עכו"ם' שינה גם את הציטוט בפמ"ג באו"ח
מעניין לבדוק

Re: האם לפני הצנזור 'עכו"ם' כולל גם גוי שאינו עובד עבודה זרה?

פורסם: א' דצמבר 30, 2018 5:59 pm
על ידי בברכה המשולשת
הביטוי עכו"ם עצמו הוא יצירת הצנזורה, כך שהוא לא כולל שום דבר "לפני הצנזור".

Re: האם לפני הצנזור 'עכו"ם' כולל גם גוי שאינו עובד עבודה זרה?

פורסם: א' דצמבר 30, 2018 6:52 pm
על ידי חיים סגל
בברכה המשולשת כתב:הביטוי עכו"ם עצמו הוא יצירת הצנזורה, כך שהוא לא כולל שום דבר "לפני הצנזור".

מה זה נקרא? לפני הצנזור כשרצו לכתוב עובד עבודה זרה [כפשוטו], מה כתבו?

Re: האם לפני הצנזור 'עכו"ם' כולל גם גוי שאינו עובד עבודה זרה?

פורסם: א' דצמבר 30, 2018 6:53 pm
על ידי בברכה המשולשת
חיים סגל כתב:
בברכה המשולשת כתב:הביטוי עכו"ם עצמו הוא יצירת הצנזורה, כך שהוא לא כולל שום דבר "לפני הצנזור".

מה זה נקרא? לפני הצנזור כשרצו לכתוב עובד עבודה זרה [כפשוטו], מה כתבו?

עובד עבודה זרה

Re: האם לפני הצנזור 'עכו"ם' כולל גם גוי שאינו עובד עבודה זרה?

פורסם: א' דצמבר 30, 2018 7:21 pm
על ידי חיים סגל
עכשיו אני מבין את הפמ"ג, שמכך שכתוב בשו"ע 'עכו"ם' יש ללמוד שהיה כתוב 'נכרי' או 'גוי' והצנזור שינה ל'עכו"'ם', שאילו השו"ע היה כותב 'עובד ע"ז' [שכך כתבו לפני הצנזור לדבריך], היה נשאר כך הלשון ולא היה משתנה ע"י הצנזור לעכו"ם.
ישר כח!
האם אין שו"ע לפני הצנזור שאפשר לבדוק איך היה כתוב שם?

Re: האם לפני הצנזור 'עכו"ם' כולל גם גוי שאינו עובד עבודה זרה?

פורסם: א' דצמבר 30, 2018 7:47 pm
על ידי הוגה
דפו"ר של הש"ע

שע יוד קנד ויניציאה שכה.JPG
שע יוד קנד ויניציאה שכה.JPG (61.43 KiB) נצפה 2089 פעמים

Re: האם לפני הצנזור 'עכו"ם' כולל גם גוי שאינו עובד עבודה זרה?

פורסם: א' דצמבר 30, 2018 8:32 pm
על ידי עזריאל ברגר
יש לפחות מקום אחד שנדפס משהו כמו "עכו"ם שאינו עכו"ם", ודון מינה...

Re: האם לפני הצנזור 'עכו"ם' כולל גם גוי שאינו עובד עבודה זרה?

פורסם: א' אוגוסט 16, 2020 11:55 pm
על ידי לבי במערב
אכן, בהל' מאכלות אסורות פי"א ה"ז.