עזריאל ברגר כתב:ועוי"ל בדרך אפשר, שעצם זה ששלח שליח (נאמן!) לתת מאכל לבהמתו - בזה עצמו הוא כבר קיים את חלקו בנתינת המאכל, ומותר לו להתחיל לאכול מיד.
וצריך חיפוש אם מישהו מהפוסקים כתב כך.
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:ביום השבת נזכר חבירי ששכח למנות אחד להאכיל את העופות שברשותו. הואיל והיה קשה עליו ההליכה לשם בשבת קר, שלח גוי שהיה שכור לאבטחת ביהכנ"ס, שאחרי התפלה יעשה לו טובה ויאכיל אותם.
האם יכול לבטוח שאכן עשה הגוי שליחותו להתיר לו לאכול את סעודתו? האם יש ראיה מאיזה מקום לזה?
ביליצר כתב:ליטוואק פון בודאפעסט כתב:ביום השבת נזכר חבירי ששכח למנות אחד להאכיל את העופות שברשותו. הואיל והיה קשה עליו ההליכה לשם בשבת קר, שלח גוי שהיה שכור לאבטחת ביהכנ"ס, שאחרי התפלה יעשה לו טובה ויאכיל אותם.
האם יכול לבטוח שאכן עשה הגוי שליחותו להתיר לו לאכול את סעודתו? האם יש ראיה מאיזה מקום לזה?
מדובר כאן בפועל בשכר ויש סברא דלא מרע אנפשיה ,
מקור וזכר לדבר נידון באליעזר עבד אברהם על חזקה זו לגבי קידושיו
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:ביליצר כתב:ליטוואק פון בודאפעסט כתב:ביום השבת נזכר חבירי ששכח למנות אחד להאכיל את העופות שברשותו. הואיל והיה קשה עליו ההליכה לשם בשבת קר, שלח גוי שהיה שכור לאבטחת ביהכנ"ס, שאחרי התפלה יעשה לו טובה ויאכיל אותם.
האם יכול לבטוח שאכן עשה הגוי שליחותו להתיר לו לאכול את סעודתו? האם יש ראיה מאיזה מקום לזה?
מדובר כאן בפועל בשכר ויש סברא דלא מרע אנפשיה ,
מקור וזכר לדבר נידון באליעזר עבד אברהם על חזקה זו לגבי קידושיו
הוא לא שילם לו עבור עבודה זו, וכבר נגמרה העבודה של היום. אמנם סברא זו קיימת, שהנכרי רוצה שישכרנו השבוע הבא ורוצה שיסמוך עליו. אמנם לא שילמו לו עבור זה
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:עזריאל ברגר כתב:ועוי"ל בדרך אפשר, שעצם זה ששלח שליח (נאמן!) לתת מאכל לבהמתו - בזה עצמו הוא כבר קיים את חלקו בנתינת המאכל, ומותר לו להתחיל לאכול מיד.
וצריך חיפוש אם מישהו מהפוסקים כתב כך.
סברא זו אמר לי גאון אחד שליט"א, אמנם לא מצא ראיה לדבריו ולא רצה לפסוק על ידו.
ברקים רב כתב:כ"כ בכה"ח בשם נה"ש
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:ביום השבת נזכר חבירי ששכח למנות אחד להאכיל את העופות שברשותו.
ביקורת תהיה כתב:החייב במזונות הבהמה - הוא שאסור לו לאכול קודם שיתן לה מאכל לאכול.
דרומי כתב:ומה יהיה בילד קטן (יהודי כמובן) שנשלח למטרה זו של האכלת החיות?
אוצר החכמה כתב:ביקורת תהיה כתב:החייב במזונות הבהמה - הוא שאסור לו לאכול קודם שיתן לה מאכל לאכול.
כלומר ואינו תלוי בבעלות.
ביקורת תהיה כתב:דרומי כתב:ומה יהיה בילד קטן (יהודי כמובן) שנשלח למטרה זו של האכלת החיות?
הכלל הוא: במידי דרבנן, כגון הנחת ערובי חצרות ובדיקת חמץ, סמכינן אקטן; ובמידי דאורייתא, כגון טבילת כלים, לא סמכינן אקטן.
ובנדון דידן, נאמנותו של קטן תהיה תלויה לכאורה בפלוגתא דרבוותא הנ"ל אם איסור האכילה קודם נתינת מאכל לבהמה הוא מן התורה או מדרבנן.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 56 אורחים