עמוד 1 מתוך 1

תמיהה בדברי רבינו יונתן אייבשיץ בפרשה החולפת

פורסם: א' דצמבר 02, 2018 12:27 am
על ידי א גאליציאנער
כתב רבינו יונתן עה׳׳פ ותהר ותלד בן וכו׳, שער מרמז על בנין בית ראשון, ואונן מרמז על בית שני הממהר ליחרב והוא לשון אנינות, וכל הרואה תמ׳׳ה יקרא, והלא בית שני עמד עשר שנים יתר על בית ראשון, ואפילו אם עמד אותו מספר שנים, עדיין מהו ׳ממהר להיחרב׳ דקתני?
אשמח לשמוע פתרונות חו׳׳ר המקום.
בברכה שלימה ונאמנה
א גאליציאנער

Re: תמיהה בדברי רבינו יונתן אייבשיץ בפרשה החולפת

פורסם: א' דצמבר 02, 2018 12:34 am
על ידי דרומי
אולי בשם 'בית ראשון' הוא קורא לכל מה שהיה מאז שנכנסו לארץ, כולל כמובן שילה שעמד קרוב לארבע מאות שנים

Re: תמיהה בדברי רבינו יונתן אייבשיץ בפרשה החולפת

פורסם: א' דצמבר 02, 2018 12:38 am
על ידי מה שנכון נכון
בית שני משנבנה כבר היה עתיד להיחרב.

Re: תמיהה בדברי רבינו יונתן אייבשיץ בפרשה החולפת

פורסם: א' דצמבר 02, 2018 1:37 am
על ידי א גאליציאנער
דרומי כתב:אולי בשם 'בית ראשון' הוא קורא לכל מה שהיה מאז שנכנסו לארץ, כולל כמובן שילה שעמד קרוב לארבע מאות שנים

עיין בפנים ותמצא ששילה נרמז ב׳כזיב׳, כך שאינו כדברי מר כמדומני.
בברכה שלימה ונאמנה
א גאליציאנער

Re: תמיהה בדברי רבינו יונתן אייבשיץ בפרשה החולפת

פורסם: א' דצמבר 02, 2018 1:38 am
על ידי א גאליציאנער
מה שנכון נכון כתב:בית שני משנבנה כבר היה עתיד להיחרב.

מקור לדבר יעזור מאוד, (אע׳׳פ ש׳ממהר ליחרב במדוקדק צריך עדיין מעט יישןב אולי אבל בכללי יונח הדיוק בכך כנראה) יישר כחך.
בברכה שלימה ונאמנה
א גאליציאנער

Re: תמיהה בדברי רבינו יונתן אייבשיץ בפרשה החולפת

פורסם: ב' ספטמבר 14, 2020 8:26 am
על ידי לבי במערב
ראה הנלקט ב'סיני' קכו־קכז ע' קכג־קכד.

אך להעיר מד' הרמב"ם בהל' ביהב"ח רפ"ד.

Re: תמיהה בדברי רבינו יונתן אייבשיץ בפרשה החולפת

פורסם: ג' ספטמבר 15, 2020 1:08 am
על ידי ביליצר
ברוך שכיונתי לחצאין !!

ב"ה לפני שנים דרשתי כזה על ג' בניו של יהודה!

ער זה הוא מקדש ראשון שעשו הרע בעיני השם ,

אונן ,זהו מקדש שני שכולנו אוננים ע"י כי המת מוטל לפנינו = החורבן לפנינו במציאות וכאילו נחרב בימינו ברעיון.

שילה ,זוהי הציפיה של תמר = עם ישראל שיש להם לב אחד לאבינו שבשמים ומצפים עד יגדל ויבוא שילה = משיח !

Re: תמיהה בדברי רבינו יונתן אייבשיץ בפרשה החולפת

פורסם: ג' ספטמבר 15, 2020 1:17 am
על ידי בקרו טלה
ביליצר כתב:ברוך שכיונתי לחצאין !!
ב"ה לפני שנים דרשתי כזה על ג' בניו של יהודה!

אור החיים במדבר פרק כו פסוק יט
ואומרו ער ואונן - ירמוז לבית ראשון ובית שני, ער כנגד בית ראשון, על דרך אומרו (שה"ש ה) אני ישנה ולבי ער, שהיה הקדוש ברוך הוא בו ער בהשגחה גדולה עמנו בבית המקודש. אונן הוא בית שני, וקראו אונן לשון אונאה, לפי שהיה חסר דברים העיקרים של בית המקודש (יומא כא:) וכו'.

ואומרו לשלה - נתכוון למושיע ורב הבא לגאול מגלות האחרון הנקרא שלה, והגם שיעקב קראו שילה (בראשית מט י), לא ישתנה השם בזה, וצא ולמד ממשפחות הרשומות כמה השתנות בשמות. ואולי שרמז בסמיכות מאמר לשלה, עם מאמר ויהיו בני יהודה, שצריכין ישראל להצטער בשבילו ולקוות לישועתו, וכמו שאמרו רבותינו ז"ל במעשה רבי יהושע בן לוי ששאלו המשיח אם ישראל מכירים בצערו וחולים עליו וכו', עד כאן, וכדברי הזוהר (ח"ב נה:) בפירוש פסוק כל צופיך נשאו קול וגו' (ישעיה נב ח) א והוא מאמר ויהיו פירוש יהיו בווי, שהוא הצער למשפחותם בשביל שלה, והוא אומרו לשלה וגו', ובזה יהיו משפחת השלני, פירוש דור שבן דוד בא, ויקראו על שמו דורו של משיח

Re: תמיהה בדברי רבינו יונתן אייבשיץ בפרשה החולפת

פורסם: ג' ספטמבר 15, 2020 1:19 am
על ידי ביליצר
יישר כח !