עמוד 1 מתוך 1
איסור עשיית מלאכה בשעת ברכה בחלקים שאינם מטבע של ברכה
פורסם: ב' אוקטובר 15, 2018 8:46 am
על ידי איש_ספר
במשנ"ב ובשאר פוסקים בכ"מ שאסור לעשות מלאכה בשעת ברכה.
ונבוכתי איך הדין בברכת יוצר המאורות או אמת ואמונה למשל שחלקים גדולים מתוכן ודאי אינם לעיכובא, והמשמיטם יצא יד"ח ברכה. האם גם בזמן אמירת אלה וכיו"ב אסור לעשות מלאכה?
Re: איסור עשיית מלאכה בשעת ברכה בחלקים שאינם מטבע של ברכה
פורסם: ב' אוקטובר 15, 2018 9:58 am
על ידי כדכד
לכאורה כשאומר אותם הוא בכלל מברך גם אם נאמר שאינם מעכבים ועשיית מלאכה בזמן אמירתם נחשבת כזלזול בברכה
Re: איסור עשיית מלאכה בשעת ברכה בחלקים שאינם מטבע של ברכה
פורסם: ב' אוקטובר 15, 2018 10:01 am
על ידי עיק
בזכרוני שבאחד הגליונות של אור תורה בשנת תשעא או תשעב דן מישהו בזה.
Re: איסור עשיית מלאכה בשעת ברכה בחלקים שאינם מטבע של ברכה
פורסם: ב' אוקטובר 15, 2018 11:46 am
על ידי בקרו טלה
עיק כתב:בזכרוני שבאחד הגליונות של אור תורה דן מישהו בזה.
Re: איסור עשיית מלאכה בשעת ברכה בחלקים שאינם מטבע של ברכה
פורסם: ב' אוקטובר 15, 2018 1:36 pm
על ידי כדכד
לכאורה הוא דן בעצם איסור עשיית מלאכה בשעת ברכה. לא ראיתי שהוא דן לחלק בין החלקים שלעיכובא לאלו שלא
Re: איסור עשיית מלאכה בשעת ברכה בחלקים שאינם מטבע של ברכה
פורסם: ב' אוקטובר 15, 2018 1:41 pm
על ידי מה שנכון נכון
השווה לענין הנדון אם צריך לעמוד בפיוטים שבחזרת הש"ץ, והצורך לשמעם ע"מ לצאת יד"ח תפלה מהש"ץ כד' המג"א (בה"ל ר"ס קכד). ולכאו' כ"ש הכא.
כמו"כ דין שהה לגמור את כולה וודאי נמדד לפי כל הברכה, כולל החלקים שאינם מעכבים. [אמנם ראיה זו יש לדחות, דהנה בבה"ל (סי' סה) נסתפק שמא יש לחשב אפי' את הנגון שמנגנים הכהנים בשעה שאומרים הקהל יה"ר, ובפשטות הטעם כי סוכ"ס זה הזמן שלוקח לגמור את בר"כ, אף שהנגון הוא כ'הפסקה' ולא חלק מעצם הברכה, וא"כ י"ל דהוא הטעם לענין ההוספות, ולא משום שהן נחשבות לגמרי כחלק מהברכה. אך לענ"ד מחוור יותר כדקדמייתא].
Re: איסור עשיית מלאכה בשעת ברכה בחלקים שאינם מטבע של ברכה
פורסם: ג' אוקטובר 16, 2018 8:38 am
על ידי עושה חדשות
האם מותר לעצור באמצע הברכה, לעשות מלאכה כל שהיא, ואח"כ להמשיך ולסיים את הברכה? (שואל מחוסר ידיעה),
את"ל גם זה בכלל האיסור, אז בודאי גם באריכות שבתוך הברכות או הפיוטים הנוספים ה"ה בכלל האיסור הנ"ל.
Re: איסור עשיית מלאכה בשעת ברכה בחלקים שאינם מטבע של ברכה
פורסם: ג' אוקטובר 16, 2018 8:55 am
על ידי איש_ספר
יש"כ לכל המשיבים.
(במאמר שבאו"ת אין שום התייחסות לשאלה שבפתיחת האשכול).
Re: איסור עשיית מלאכה בשעת ברכה בחלקים שאינם מטבע של ברכה
פורסם: ג' אוקטובר 16, 2018 3:01 pm
על ידי איש_ספר
עושה חדשות כתב:האם מותר לעצור באמצע הברכה, לעשות מלאכה כל שהיא, ואח"כ להמשיך ולסיים את הברכה? (שואל מחוסר ידיעה),
את"ל גם זה בכלל האיסור, אז בודאי גם באריכות שבתוך הברכות או הפיוטים הנוספים ה"ה בכלל האיסור הנ"ל.
רצ"ב מאמרו של הגראי"ד דנציגר שליט"א בסוגיא זו. כנראה המאמר המקיף והחשוב ביותר בענין זה. (ושם באות מ', מביא מדברי הס"ק זצ"ל).
באות יא נוגע בנידונו המחודש של הרב עו"ח.
נידון שלי לא מצאתי, ומדשתקי רבנן משמע כדברי הרב משנ"נ.
Re: איסור עשיית מלאכה בשעת ברכה בחלקים שאינם מטבע של ברכה
פורסם: ג' אוקטובר 16, 2018 3:11 pm
על ידי מה שנכון נכון
עושה חדשות כתב:האם מותר לעצור באמצע הברכה, לעשות מלאכה כל שהיא, ואח"כ להמשיך ולסיים את הברכה? (שואל מחוסר ידיעה),
את"ל גם זה בכלל האיסור, אז בודאי גם באריכות שבתוך הברכות או הפיוטים הנוספים ה"ה בכלל האיסור הנ"ל.
יעויין בט"ז תקצב, ב הובא בשעה"צ שם סקי"ד.
(מסתמא הובא בקובץ הנ"ל).[ואם כתבו הראשונים דעוסק במצוה פטור מן המצוה מפני שאינו דרך כבוד לעזבה אפי' בשביל מצוה אחרת, כ"ש לדבר הרשות].
Re: איסור עשיית מלאכה בשעת ברכה בחלקים שאינם מטבע של ברכה
פורסם: ג' אוקטובר 16, 2018 6:38 pm
על ידי עושה חדשות
Re: איסור עשיית מלאכה בשעת ברכה בחלקים שאינם מטבע של ברכה
פורסם: ד' אוקטובר 17, 2018 6:21 pm
על ידי כדכד
איש_ספר כתב:נידון שלי לא מצאתי, ומדשתקי רבנן משמע כדברי הרב משנ"נ.
לא הבנתי מדוע.
גם לפני כן נשאלה השאלה מתוך שכת"ר לא מצא מקור בפוסקים לכן או לכאן.
מה נשתנה כעת מדשתקי רבנן?
Re: איסור עשיית מלאכה בשעת ברכה בחלקים שאינם מטבע של ברכה
פורסם: ד' פברואר 23, 2022 4:53 pm
על ידי עושה חדשות
מה שנכון נכון כתב:כמו"כ דין שהה לגמור את כולה וודאי נמדד לפי כל הברכה, כולל החלקים שאינם מעכבים. [אמנם ראיה זו יש לדחות, דהנה בבה"ל (סי' סה) נסתפק שמא יש לחשב אפי' את הנגון שמנגנים הכהנים בשעה שאומרים הקהל יה"ר, ובפשטות הטעם כי סוכ"ס זה הזמן שלוקח לגמור את בר"כ, אף שהנגון הוא כ'הפסקה' ולא חלק מעצם הברכה, וא"כ י"ל דהוא הטעם לענין ההוספות, ולא משום שהן נחשבות לגמרי כחלק מהברכה. אך לענ"ד מחוור יותר כדקדמייתא].
שמעתי בשם הגר"א גניחובסקי דבכה"ג משכח"ל שיצטרך לחזור תפילתו משום ששכח 'על הניסים'. והיינו אם שהה כדי לגמור כולה בסתמא אבל לא כדי לגומרה עם ההוספה של 'על הניסים', דהדבר תלוי אם באמת אמר או שכח. האם הרעיון מוסכם? או שהדבר תלוי במה שהיה 'אמור להיות' אורך התפילה. [ובפרט דבדידיה משערינן, ואטו יכול אח"כ להאריך עוד ועוד בתפילתו עד ששיעור ההפסק יהיה פחות מכדי לגמור כולה? וע"ע
כאן. ויש לחלק].
Re: איסור עשיית מלאכה בשעת ברכה בחלקים שאינם מטבע של ברכה
פורסם: ד' פברואר 23, 2022 5:38 pm
על ידי אשרי יושבי ביתך
עושה חדשות כתב:האם מותר לעצור באמצע הברכה, לעשות מלאכה כל שהיא, ואח"כ להמשיך ולסיים את הברכה? (שואל מחוסר ידיעה),
את"ל גם זה בכלל האיסור, אז בודאי גם באריכות שבתוך הברכות או הפיוטים הנוספים ה"ה בכלל האיסור הנ"ל.
קיבלתי מידידי ששאל כן קמיה הגאון רבי
יוסף ליברמן שליט"א (בעל 'משנת יוסף'), שהשיבו בכתב ידו:
אור לכ"א באדר תשע"ג
שאלה:
בהא דכתב השו"ע [סי' קפ"ג סי"ב וסי' קצ"א ס"ג] שאין לעשות שום מלאכה בעודו מברך, ושאף אין לנגב ידיו בעודו מברך.
הסתפקתי מתי נאמרו דינים אלו, דיתכן לומר דנאמרו רק בעודו אומר את מילות הברכה, אך כשמפסיק באמצע הברכה ועושה התשמיש ואח"כ ממשיך הברכה, וכגון בקר"ש וכיוצא בזה בברכות הארוכות שלפעמים רוצה לעשות באמצע איזה תשמיש [כגון לסדר את הכובע וכדו'] וקשה לחכות עד סיום הברכה, אולי שרי להפסיק, לעשות התשמיש ולהמשיך הברכה.
תשובה:
זה מותר. ובעיקר כשאומר את עצם הברכה בא"י אמ"ה יוצר אור וכו' בא"י יוצר המאורות, ובאמצע יש ג"כ להימנע חוץ מדברים קטנים כסידור כובע, ויש מקילים אפילו לחלק צדקה.
בברכה יוסף ליברמן
Re: איסור עשיית מלאכה בשעת ברכה בחלקים שאינם מטבע של ברכה
פורסם: ד' פברואר 23, 2022 5:47 pm
על ידי אשרי יושבי ביתך
ואלו דברי הגר"מ גריינמן שליט"א באמרי יושר (ברכות סי' ד סקי"ב, עמ' כג):
Re: איסור עשיית מלאכה בשעת ברכה בחלקים שאינם מטבע של ברכה
פורסם: ב' ספטמבר 25, 2023 11:17 pm
על ידי עושה חדשות
עושה חדשות כתב:מה שנכון נכון כתב:כמו"כ דין שהה לגמור את כולה וודאי נמדד לפי כל הברכה, כולל החלקים שאינם מעכבים. [אמנם ראיה זו יש לדחות, דהנה בבה"ל (סי' סה) נסתפק שמא יש לחשב אפי' את הנגון שמנגנים הכהנים בשעה שאומרים הקהל יה"ר, ובפשטות הטעם כי סוכ"ס זה הזמן שלוקח לגמור את בר"כ, אף שהנגון הוא כ'הפסקה' ולא חלק מעצם הברכה, וא"כ י"ל דהוא הטעם לענין ההוספות, ולא משום שהן נחשבות לגמרי כחלק מהברכה. אך לענ"ד מחוור יותר כדקדמייתא].
שמעתי בשם הגר"א גניחובסקי דבכה"ג משכח"ל שיצטרך לחזור תפילתו משום ששכח 'על הניסים'. והיינו אם שהה כדי לגמור כולה בסתמא אבל לא כדי לגומרה עם ההוספה של 'על הניסים', דהדבר תלוי אם באמת אמר או שכח. האם הרעיון מוסכם? או שהדבר תלוי במה שהיה 'אמור להיות' אורך התפילה. [ובפרט דבדידיה משערינן, ואטו יכול אח"כ להאריך עוד ועוד בתפילתו עד ששיעור ההפסק יהיה פחות מכדי לגמור כולה? וע"ע
כאן. ויש לחלק].
ראה עוד בשע"ת סי' תרכ שכ' בשם שו"ת הר הכרמל ד"שהה לגמור את כולה מקרי שיעור התפלה בלא הפיוטים".