מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בירורי דיני מעבר לפני המתפלל

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
יעקובזון
הודעות: 69
הצטרף: ג' אוקטובר 25, 2011 9:57 pm

האם יש היתר כלשהו לעבור לפני המתפלל

הודעהעל ידי יעקובזון » ב' דצמבר 12, 2011 12:02 pm

האם יש היתר לעבור באופן שמפריע והאם יש איסור למתפלל שמאריך לעמוד מאחורי אנשים?

יעקובזון
הודעות: 69
הצטרף: ג' אוקטובר 25, 2011 9:57 pm

Re: האם יש היתר כלשהו לעבור לפני המתפלל

הודעהעל ידי יעקובזון » ב' דצמבר 12, 2011 12:09 pm

יעקובזון כתב:האם יש היתר לעבור באופן שמפריע והאם יש איסור למתפלל שמאריך לעמוד מאחורי אנשים?

אפשר לעיין בדברי חצקל viewtopic.php?&p=64274&hilit=לעבור+לפני+המתפלל#p64274

הירשערס
הודעות: 33
הצטרף: א' דצמבר 11, 2011 8:24 pm

Re: האם יש היתר כלשהו לעבור לפני המתפלל

הודעהעל ידי הירשערס » ב' דצמבר 12, 2011 10:10 pm

לכתחילה גם באופן שאינו מפריע הרי אין לעבור. וכנראה כוונת השואל באופן שמוכרח לעבור מחמת אונס, כגון איחור וכדו'.
(ולגבי לפסוע "עושה שלום" רבים המתירים אפילו לכתחילה, ויש מחמירים בדבר. ולכאו' לא שייך בזה מפריע).

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: האם יש היתר כלשהו לעבור לפני המתפלל

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' דצמבר 12, 2011 10:21 pm

שאלתי פעם את ר' ישראל יעקב פישר זללה"ה על לעבור לפני המתפלל לצורך ברכת כהנים, וענה לי עשה דוחה ל"ת.

(ויש להוסיף שאע"פ שהוא לאו בעידניה כיוון שהאיסור רק מדרבנן כן הוא כמו בעשה בתוספות ריש תמיד נשחט)

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: האם יש היתר כלשהו לעבור לפני המתפלל

הודעהעל ידי לייטנר » ב' דצמבר 12, 2011 11:13 pm

.
נערך לאחרונה על ידי לייטנר ב ה' אוגוסט 10, 2023 2:49 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מורה צדק
הודעות: 1559
הצטרף: ד' יולי 14, 2010 12:03 am

Re: האם יש היתר כלשהו לעבור לפני המתפלל

הודעהעל ידי מורה צדק » ב' דצמבר 12, 2011 11:26 pm

יש מקום להסתמך על ספסלי בתי המדרש הגבוהים, דהוי כמחיצה.

יוסףלוי
הודעות: 668
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:03 pm

Re: האם יש היתר כלשהו לעבור לפני המתפלל

הודעהעל ידי יוסףלוי » ב' דצמבר 12, 2011 11:35 pm

פסק הגאון רבי ישראל גנס שמותר בספסלים שיש בהם גובה עשרה, אף שיש אויר בין הקרשים (כנראה לא יותר מג' טפחים).
נערך לאחרונה על ידי יוסףלוי ב ה' ינואר 05, 2012 4:49 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

ברקים רב
הודעות: 673
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2011 4:49 pm

Re: האם יש היתר כלשהו לעבור לפני המתפלל

הודעהעל ידי ברקים רב » ב' דצמבר 12, 2011 11:41 pm

זכורני בשם הגרשז"א שאם המתפלל שקוע בסידורו או עוצם עיניו, יש להקל. [ולכאו' זה תלוי בב' הטעמים שאסור לעבור כנגד המתפלל].

חקר
הודעות: 851
הצטרף: ג' נובמבר 22, 2011 12:00 am

Re: האם יש היתר כלשהו לעבור לפני המתפלל

הודעהעל ידי חקר » ג' דצמבר 13, 2011 12:14 am

חידוש מעניין בזה מהרב שך זצ"ל שמעתי מהרב אהרן גרוסברד [משגיח בפוניבז'] שמקומו בישיבה היה מאחרי מרן הגראמ"ש והיה נוהג להאריך בתפילתו, אמר לו הרב שך שלדעתו איסור עובר לפני המתפלל הוא מעבירות שבין אדם לחבירו ומהניא בזה מחילה, ואי לכך הוא מבקש ממנו שימחל לו שלא להמתין לו עד שיסיים, כמדומני שדייקתי, וניתן לברר שוב אצל הרב הנ"ל.

יעקובזון
הודעות: 69
הצטרף: ג' אוקטובר 25, 2011 9:57 pm

Re: האם יש היתר כלשהו לעבור לפני המתפלל

הודעהעל ידי יעקובזון » ג' דצמבר 13, 2011 1:03 pm

אני לא רואה פה מקורות , אמנם יש עוד מקור שאני מעוניין לדעת האם יש איסור למאריך בתפילתו לעמוד מאחורי מישהו

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: האם יש היתר כלשהו לעבור לפני המתפלל

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ג' דצמבר 13, 2011 1:54 pm

ברקים רב כתב:זכורני בשם הגרשז"א שאם המתפלל שקוע בסידורו או עוצם עיניו, יש להקל. [ולכאו' זה תלוי בב' הטעמים שאסור לעבור כנגד המתפלל].

יש להטעים בזה, שלכאו' [לא זוכר מקור ברור] מטעם הפסק לשכינה סגי בד' אמות לפניו, רק דמשום הטעם דבלבול הכונה צריך כמלוא עיניו, ולפי"ז בד' אמות אסור אף אם עוצם עיניו, דיש לחוש לטעם דשכינה, ומאידך יותר מד' אמות יש לחוש לטעם דבלבול התפילה, וממילא אם עוצם עיניו יש מקום להתיר מעבר לד' אמות.

אוצרניק
הודעות: 326
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 7:55 am

Re: האם יש היתר כלשהו לעבור לפני המתפלל

הודעהעל ידי אוצרניק » ה' דצמבר 15, 2011 8:28 am

באשל אברהם להגאון מבוטשאש זצ"ל בסי' ק"ב, יש כמה צדדים להקל.
(כשיש סטנדר לפניו, אולי עומד בתחנונים שלאחר התפילה, עיניו עצומות, על הניזק להרחיק עצמו) יעו"ש עוד.

ס''ק
הודעות: 199
הצטרף: ה' דצמבר 15, 2011 1:28 pm

Re: האם יש היתר כלשהו לעבור לפני המתפלל

הודעהעל ידי ס''ק » ה' דצמבר 15, 2011 3:18 pm

חקר כתב:חידוש מעניין בזה מהרב שך זצ"ל שמעתי מהרב אהרן גרוסברד [משגיח בפוניבז'] שמקומו בישיבה היה מאחרי מרן הגראמ"ש והיה נוהג להאריך בתפילתו, אמר לו הרב שך שלדעתו איסור עובר לפני המתפלל הוא מעבירות שבין אדם לחבירו ומהניא בזה מחילה, ואי לכך הוא מבקש ממנו שימחל לו שלא להמתין לו עד שיסיים, כמדומני שדייקתי, וניתן לברר שוב אצל הרב הנ"ל.

כמדומני דשורש הענין שם הוא משום דלצורך מצוה [כגון עקירת רגלים] לא מיקרי עובר לפני המתפלל, שכאשר הוא מתפלל מתוך סידור וכדו' אנו ניצולים משני הטעמים

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: האם יש היתר כלשהו לעבור לפני המתפלל

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' דצמבר 15, 2011 5:01 pm

עשוי לנחת כתב:
ברקים רב כתב:זכורני בשם הגרשז"א שאם המתפלל שקוע בסידורו או עוצם עיניו, יש להקל. [ולכאו' זה תלוי בב' הטעמים שאסור לעבור כנגד המתפלל].

יש להטעים בזה, שלכאו' [לא זוכר מקור ברור] מטעם הפסק לשכינה סגי בד' אמות לפניו, רק דמשום הטעם דבלבול הכונה צריך כמלוא עיניו, ולפי"ז בד' אמות אסור אף אם עוצם עיניו, דיש לחוש לטעם דשכינה, ומאידך יותר מד' אמות יש לחוש לטעם דבלבול התפילה, וממילא אם עוצם עיניו יש מקום להתיר מעבר לד' אמות.


מחוץ לד"א מותר לעבור ומפורש בגמרא שרב אמי ורב אסי עברו. כמלא עיניו זה לעניין ישיבה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: האם יש היתר כלשהו לעבור לפני המתפלל

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' דצמבר 15, 2011 6:55 pm

ברקים רב כתב:זכורני בשם הגרשז"א שאם המתפלל שקוע בסידורו או עוצם עיניו, יש להקל. [ולכאו' זה תלוי בב' הטעמים שאסור לעבור כנגד המתפלל].


הביאור הלכה במקומו מביא סברא כזו (אם משלשל הטלית על פניו) ומכריע שאין להקל בגלל סברת החי"א שהוא הפסק שכינה.

הוגה
הודעות: 1436
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: האם יש היתר כלשהו לעבור לפני המתפלל

הודעהעל ידי הוגה » ב' דצמבר 19, 2011 10:17 am

יעקובזון כתב:האם יש היתר לעבור באופן שמפריע ...?

שמעתי פעם סברא ללמד זכות על העוברים, מפני שמבואר בפוסקים וכידוע שהיום בעו"ה פחות מכוונים, וקיי"ל שאם לא כיוון באבות אין תפלתו תפלה, א"כ בכה"ג אין שום איסור לעבור...

שלח
הודעות: 1536
הצטרף: ד' אפריל 03, 2013 11:16 am

בתפילת 18 שאני סיימתי , ויש מאחורי שלא סיים , מה לעשות?

הודעהעל ידי שלח » ו' אוגוסט 02, 2013 11:59 am

אם אדם מסיים 18 ולאחריו אדם שלא סיים, כמה זמן אני צריך לחכות, כי שמעתי שאם מאריך יותר מידי, אפשר לחזור כי הוא בור ברשות הרבים, כמה זמן זה הרבה? האם 5 או 10 או 20 דקות?

סמל אישי של המשתמש
רחמים
הודעות: 1633
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2011 12:28 pm
מיקום: http://yakobov-dev.co.il/
יצירת קשר:

Re: בתפילת 18 שאני סיימתי , ויש מאחורי שלא סיים , מה לעשות?

הודעהעל ידי רחמים » ו' אוגוסט 02, 2013 1:06 pm

ראה כאן שאף מאריך הרבה אסור לפסוע
קבצים מצורפים
פסיעה.png
פסיעה.png (53.44 KiB) נצפה 10502 פעמים

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: בתפילת 18 שאני סיימתי , ויש מאחורי שלא סיים , מה לעשות?

הודעהעל ידי לייטנר » ו' אוגוסט 02, 2013 1:31 pm

'בור ברשות הרבים' הוא דווקא אם המתפלל עמד במקום השייך לרבים כמעבר, ואז אכן מותר לעבור על פניו.
כבר היה כאן אשכול בנושא.

תוכן
הודעות: 6433
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: בתפילת 18 שאני סיימתי , ויש מאחורי שלא סיים , מה לעשות?

הודעהעל ידי תוכן » ו' אוגוסט 02, 2013 2:31 pm

לכאורה אם יש שלחן או שטנדר או כל דבר אחר הגבוה י' והמהוה מחיצה (ויש להסתפק לגבי מקום פטור), אפשר ללכת אחורה.

ערבי פסחים
הודעות: 230
הצטרף: ו' מרץ 30, 2012 4:48 pm

Re: בתפילת 18 שאני סיימתי , ויש מאחורי שלא סיים , מה לעשות?

הודעהעל ידי ערבי פסחים » ו' אוגוסט 02, 2013 5:51 pm

המ"ב בסי' קב פוסק דלא מהני מחיצה כי זה טוב לטעם החיי"א שהבעיה מצד שמפסיק בינו לשכינה אבל מטעם שמבלבל כוונתו לא יעזור מחיצה של י' אא"כ מגיע עד למעלה שכבר לא מפריע לו.

ובענין המאריך בתפילתו, שמעתי פעם מהגאון ר' יעקב ישראל פוזן שליט"א שהזמן שמותר להאריך הוא עד שהש"ץ מסיים שמ"ע. אבל גם אם מאריך יותר מזה אסור לפסוע, מ"מ מותר לזרזו ולהעיר לו אף שמבלבלו כיון שבאמת אין לו רשות להאריך על חשבון אחרים.
ובאזני שמעתי מכלי ראשון עד ראייה, שראה שאחד חוסם המעבר ע"י תפילתו, והגרד"ל שליט"א ג"כ היה שם ורצה לעבור, ואמר בקול לעבר המתפלל שיסיים ולא חש על בלבול תפילתו [היה כנראה תוספת שאמר גם משהו כמו "זה בור ברה"ר" או משהו דומה אך אינני זוכר מדויק, אבל עיקרי הדברים כך הוו].
אמנם בעיקר הדבר אם היינו אומרים שזה איזה איסור של בנ"א לחבירו אני שומע שמותר לעבור אחרי שמאריך הרבה כי אין לו זכות לעשות כן והוא דאזיק אנפשיה, אבל הואיל ואין היחס כן ואין מי שיאמר שברשותו של כל אדם "למחול" ולהרשות לחבירו לעבור לפניו, א"כ יש פה דין שחז"ל קבעו לא לעבור לפני המתפלל בגלל בלבול הכונה או מפסיק השכינה (ולטעם זה ודאי לא לתקנת המתפלל תקנו אלא כבוד השכינה, כפי שהבנתי ואולי למישהו יש ביאור אחר באיסור להפסיק בינו לשכינה].
יש איזה סיפור מהאג"מ שמישהו עיקב אותו ורצו שיפסע אעפ"כ ואמר משהו כמו שאיך אעבור ויש מאחרי קיר!

סמל אישי של המשתמש
רחמים
הודעות: 1633
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2011 12:28 pm
מיקום: http://yakobov-dev.co.il/
יצירת קשר:

Re: בתפילת 18 שאני סיימתי , ויש מאחורי שלא סיים , מה לעשות?

הודעהעל ידי רחמים » ו' אוגוסט 02, 2013 6:43 pm

ערבי פסחים כתב:ובענין המאריך בתפילתו, שמעתי פעם מהגאון ר' יעקב ישראל פוזן שליט"א שהזמן שמותר להאריך הוא עד שהש"ץ מסיים שמ"ע. אבל גם אם מאריך יותר מזה אסור לפסוע, מ"מ מותר לזרזו ולהעיר לו אף שמבלבלו כיון שבאמת אין לו רשות להאריך על חשבון אחרים.
ובאזני שמעתי מכלי ראשון עד ראייה, שראה שאחד חוסם המעבר ע"י תפילתו, והגרד"ל שליט"א ג"כ היה שם ורצה לעבור, ואמר בקול לעבר המתפלל שיסיים ולא חש על בלבול תפילתו [היה כנראה תוספת שאמר גם משהו כמו "זה בור ברה"ר" או משהו דומה אך אינני זוכר מדויק, אבל עיקרי הדברים כך הוו].


אני ממש לא מבין אם מותר להפריע לו ולהלחיץ אותו שיתפלל מהר עדיף כבר לעבור לפניו ובכך להפריע לו הרבה פחות מאשר להעיר לו על תפילתו הארוכה, כי לעבור לפניו יפריע לו לרגע קט והוא ימשיך להתפלל בכוונה אבל אם מעירים לו בקול זה מבלבל אותו לגמרי ועד סוף התפילה הוא יתפלל לא רגוע ובפרט שמישהו עומד לו על הראש ומחכה שיסיים תפילתו.
כנראה שסיפור זה היה עם איזה בחור עם נרווען שגם מתפלל ארוך וגם לא משגיח על זה שזה מפריע לאחרים והרב מצא הזדמנות להעיר או משהו כזה, ואי אפשר ללמוד להלכה ממעשה זה כלל.

ערבי פסחים
הודעות: 230
הצטרף: ו' מרץ 30, 2012 4:48 pm

Re: בתפילת 18 שאני סיימתי , ויש מאחורי שלא סיים , מה לעשות?

הודעהעל ידי ערבי פסחים » ש' אוגוסט 03, 2013 10:40 pm

רחמים כתב:
ערבי פסחים כתב:ובענין המאריך בתפילתו, שמעתי פעם מהגאון ר' יעקב ישראל פוזן שליט"א שהזמן שמותר להאריך הוא עד שהש"ץ מסיים שמ"ע. אבל גם אם מאריך יותר מזה אסור לפסוע, מ"מ מותר לזרזו ולהעיר לו אף שמבלבלו כיון שבאמת אין לו רשות להאריך על חשבון אחרים.
ובאזני שמעתי מכלי ראשון עד ראייה, שראה שאחד חוסם המעבר ע"י תפילתו, והגרד"ל שליט"א ג"כ היה שם ורצה לעבור, ואמר בקול לעבר המתפלל שיסיים ולא חש על בלבול תפילתו [היה כנראה תוספת שאמר גם משהו כמו "זה בור ברה"ר" או משהו דומה אך אינני זוכר מדויק, אבל עיקרי הדברים כך הוו].


אני ממש לא מבין אם מותר להפריע לו ולהלחיץ אותו שיתפלל מהר עדיף כבר לעבור לפניו ובכך להפריע לו הרבה פחות מאשר להעיר לו על תפילתו הארוכה, כי לעבור לפניו יפריע לו לרגע קט והוא ימשיך להתפלל בכוונה אבל אם מעירים לו בקול זה מבלבל אותו לגמרי ועד סוף התפילה הוא יתפלל לא רגוע ובפרט שמישהו עומד לו על הראש ומחכה שיסיים תפילתו.
כנראה שסיפור זה היה עם איזה בחור עם נרווען שגם מתפלל ארוך וגם לא משגיח על זה שזה מפריע לאחרים והרב מצא הזדמנות להעיר או משהו כזה, ואי אפשר ללמוד להלכה ממעשה זה כלל.


ברעיון אתה צודק שזה מפריע וזה מפריע, אבל השיקול הוא שאין לו רשות להתפלל פה וממילא כאילו אין איסור כ"כ להפריע לו כי הוא דאזיק אנפשיה, והוא מזיק לנו לא פחות ממה שאנו מזיקים לו, אלא שמה שחז"ל אסרו נשאר אסור, אבל לו להפריע באופנים אחרים אין איסור במצב זה. וזה ברור שאין איסור הלכתי מפורש להפעיל רמקול מאחורי המתפלל אף שמפריע הרבה הרבה יותר מאשר לעבור לפניו כי חז"ל תקנו על לעבור לפניו ולא על שאר ההפרעות. אלא דכל בר דעת מבין שהרעיון של חז"ל שייך גם ברמקול, אמנם כשהוא מזיק לנו וחוסם המעבר, האיסור של רמקול לא שייך, אבל לעבור לפניו, סוברים שאסרו ולא חילקו... כך אני מפרש דבריהם.

מאן מלכי
הודעות: 163
הצטרף: ב' יוני 11, 2012 4:04 pm

עובר לפני המתפלל

הודעהעל ידי מאן מלכי » א' ספטמבר 08, 2013 7:05 pm

מצאתי בשל"ה:

איתא בריש פרק תפילת השחר (ברכות כז א), אסור לעבור כנגד המתפללים בתוך ארבע אמות. ורוב ההמון אינם נזהרים בזה, רק הם נזהרים כשגמרו תפילתם לאחר עושה שלום, כשפסעו שלש פסיעות, אינם מניחים לעבור לפניהם עד חזרתם למקומם. אוחזים מנהג טפל, ומניחים דין הגמרא, שאסור לעבור נגד המתפלל בתוך ארבע אמות שלו בשעה שהוא מתפלל. וכגון דא, צריך להודיע לאינם יודעים.


משמע שהוא לא מצא לימוד זכות לעושים כן, וד"ל.

שלימות
הודעות: 20
הצטרף: א' ספטמבר 08, 2013 1:58 pm

Re: עובר לפני המתפלל

הודעהעל ידי שלימות » א' ספטמבר 08, 2013 9:12 pm

יישר כח
אמנם בצדדים שלפניו (בתוך הד״א) מובא במ״ב מחלוקת ומצדד דבשעת הדחק שרי. וזהו לימוד זכות על
העוברים בהנ״ל. אמנם בד״א שלפניו (ובזהר הק׳ אף כמלא עיניו) אסור כמובא ע״י בטוטו״ד.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: עובר לפני המתפלל

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' ספטמבר 08, 2013 10:04 pm

זה תמוה להחמיר למעשה כמלא עיניו שהרי רב אמי ורב אסי עברו מחוץ לד' אמות.

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: עובר לפני המתפלל

הודעהעל ידי יאיר » א' ספטמבר 08, 2013 10:10 pm

ולזהר אסור אף בצדדים.

שלימות
הודעות: 20
הצטרף: א' ספטמבר 08, 2013 1:58 pm

Re: עובר לפני המתפלל

הודעהעל ידי שלימות » ב' ספטמבר 09, 2013 12:02 am

אוצר החכמה כתב:זה תמוה להחמיר למעשה כמלא עיניו שהרי רב אמי ורב אסי עברו מחוץ לד' אמות.


ואולי יש להעמיד שעברו בצדדים דלפניו מחוץ לד״א ובהא אפי׳ לזוהר הק׳ יהא מותר. ואולי מדויק בד׳ הגמ׳ כן ע״ש (אסור לעבור כנגד המתפללין איני והא ר׳ אמי ור׳ אסי חלפי) ולהמ״ב נימא דהחמירו ע״ע.
ואחה״ע בד׳ הרא״ש שכ׳ איני והא ר׳ אמי וכו׳ חוץ לארבע אמות של תפלה הוא דעברי ע״ש ובגמ׳, שוב יתכן דמדויק קצת כנ״ל

מאן מלכי
הודעות: 163
הצטרף: ב' יוני 11, 2012 4:04 pm

ד' אמות לפני המתפלל

הודעהעל ידי מאן מלכי » א' אוקטובר 20, 2013 12:27 pm

מה הם ה"לימודי זכות" על כל אלו שלא מקפידים כלל וכלל על איסור לעבור לפני המתפלל ?

ממרומי היער
הודעות: 395
הצטרף: ה' יוני 20, 2013 4:33 pm

Re: ד' אמות לפני המתפלל

הודעהעל ידי ממרומי היער » א' אוקטובר 20, 2013 4:01 pm

ראיתי פעם בספר ערוך השולחן, שאם המתפלל אוחז ב'אלוקי נצור' אפשר לעבור לפניו (לפי טעם אחד כמובן) מכיון שהוא ודאי מכוון וזה לא יפריע לו, מה מקורו והאם כך נוהגים למעשה?

פנימי
הודעות: 239
הצטרף: ב' ספטמבר 23, 2013 8:09 pm

Re: ד' אמות לפני המתפלל

הודעהעל ידי פנימי » א' אוקטובר 20, 2013 4:09 pm

סתם רציתי להעיר בדרך אגב שלפני כמה ימים למדתי בחיי אדם (כלל כ"ה ס"ה) שאם תינוק הטיל מים בביכ"נ באמצע תפילה, ואינו יכול לצאת כי הוא בתוך 4 אמות של המתפלל, ימשיך להתפלל ויסמוך על הרשב"א שמתיר לעשות כן, אע"פ שהשו"ע פסק דלא כהרשב"א, כי בשעה"ד כזה שאין לו ברירה יש לסמוך עליו.

וזה היה בשביי חידוש, שגם במקום צורך מצוה לא הותר לעבור לפני המתפלל.

אני זוכר שבאור לציון ח"ב התיר לעבור לפני המתפלל לכהן שהולך לברכת כהנים, ולפי זה צ"ל שהותר רק במקום מצות עשה דאו' גמורה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: ד' אמות לפני המתפלל

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' אוקטובר 20, 2013 4:41 pm

כבר הזכרתי פה פעם שששאלתי את הגרי"י פישר אם מותר לעבור לפני המתפלל והשיב לי שמותר משום עשה דוחה ל"ת.
(אני בזמנו תמהתי על דבריו משום שהוא לאו בעידניה ואח"כ ראיתי שבדברי התוספות בתמיד נשחט מבואר שלא צריך כאן בכה"ג בעידניה.)

פנימי
הודעות: 239
הצטרף: ב' ספטמבר 23, 2013 8:09 pm

Re: ד' אמות לפני המתפלל

הודעהעל ידי פנימי » א' אוקטובר 20, 2013 5:15 pm

אוצר החכמה כתב:כבר הזכרתי פה פעם שששאלתי את הגרי"י פישר אם מותר לעבור לפני המתפלל והשיב לי שמותר משום עשה דוחה ל"ת.
(אני בזמנו תמהתי על דבריו משום שהוא לאו בעידניה ואח"כ ראיתי שבדברי התוספות בתמיד נשחט מבואר שלא צריך כאן בכה"ג בעידניה.)

?
נראה לי שהתכונת שאתה כהן ומדובר על ברכת כהנים כמו שכתבתי בשם האול"צ, אחרת לא מובן מה ה"עשה"

מאן מלכי
הודעות: 163
הצטרף: ב' יוני 11, 2012 4:04 pm

Re: ד' אמות לפני המתפלל

הודעהעל ידי מאן מלכי » א' אוקטובר 20, 2013 6:12 pm

פנימי כתב:סתם רציתי להעיר בדרך אגב שלפני כמה ימים למדתי בחיי אדם (כלל כ"ה ס"ה) שאם תינוק הטיל מים בביכ"נ באמצע תפילה, ואינו יכול לצאת כי הוא בתוך 4 אמות של המתפלל, ימשיך להתפלל ויסמוך על הרשב"א שמתיר לעשות כן, אע"פ שהשו"ע פסק דלא כהרשב"א, כי בשעה"ד כזה שאין לו ברירה יש לסמוך עליו.

וזה היה בשביי חידוש, שגם במקום צורך מצוה לא הותר לעבור לפני המתפלל.

אני זוכר שבאור לציון ח"ב התיר לעבור לפני המתפלל לכהן שהולך לברכת כהנים, ולפי זה צ"ל שהותר רק במקום מצות עשה דאו' גמורה.


חיי אדם הנ"ל הובא במ"ב צ סקפ"ד. וכן יש ראיה לאסור לצורך מצוה עי' מ"ב סי' סט סק"ט שכ' לא לעבור לפני מתפללין בשביל לפרוס על שמע. ועפי"ז כ' החוט שני הלכות פסח עמ' שט לא לעבור לפני המתפלל בשביל להוציא ס"ת מהארון לקרה"ת.

מה שהק'' הרב אוצר החכמה איך יחדה עשה לל"ת הרי אינו בעידנא, יעו' מג"א סי' תמו סק"ב בשם קמאי דבשביל מצוה דרבים לא בעינן בעידנא.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: ד' אמות לפני המתפלל

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' אוקטובר 20, 2013 8:17 pm

ייש"כ. אבל צ"ע אם כשיש כהנים אחרים שיברכו האם נקרא גם אז מצווה דרבים. עכ"פ לא ציינתי את מקומו המדוייק של התוספות, אני התכוונתי לתוספות פסחים נט א אתי עשה, שכדי לדחות עשה א"צ בעידניה וא"כ כ"ש כדי לדחות דרבנן.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ד' אמות לפני המתפלל

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' אוקטובר 21, 2013 10:38 am

בשאלה של לעבור לפני המתפלל בשביל נשי"כ יעויין גם בספר נשי"כ כהלכתה, וכמדומני שהמנהג פשוט לעבור (וגם אני הקטן נוהג כן)

בן החבורה
הודעות: 414
הצטרף: ב' אוקטובר 21, 2013 6:36 pm
מיקום: ירושלים עיה"ק תובב"א

Re: ד' אמות לפני המתפלל

הודעהעל ידי בן החבורה » ג' אוקטובר 22, 2013 4:31 pm

ממרומי היער כתב:ראיתי פעם בספר ערוך השולחן, שאם המתפלל אוחז ב'אלוקי נצור' אפשר לעבור לפניו (לפי טעם אחד כמובן) מכיון שהוא ודאי מכוון וזה לא יפריע לו, מה מקורו והאם כך נוהגים למעשה?

עפי"ז שמעתי פעם לימוד זכות, כמדומני בשם הגה"ק מבוטשאטש, שבזמן שאנשים כבר מסיימים שמו"ע הרי כל מי שמתפלל שלא מתוך סידור ספק עליו שמא הוא עומד באלקי נצור וספק דרבנן להקל.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2777
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

עובר לפני המתפלל שלא כדין

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ו' אוקטובר 20, 2017 9:03 pm

ידוע אצל הלומדים, במי שעומד להתפלל במקום רבים או על יד המעבר, שאין איסור עובר לפני המתפלל. הרב שך במכתבים ומאמרים כתב כן, וכ"ה בדעת תורה המהרש"ם. שתי סברות נאמרו בענין, חדא שאין זכות לאחד לאסור מקום הרבים, והמעבר מיוחדת היא להרבים. עוד סברא נאמרה שהיה אסור לו להתחיל להתפלל במקום שיכול להיות שיפריעו לו ע"י העבירה לפני המתפלל, ולכן מותר לעבור לפניו.

דעת תורה סימן ק"ב סעיף ד' כתב:ונ"ל דאם עמד להתפלל במקום שרבים עוברים כגון באמצע ביהכ"נ, דמי לקבר המזיק את הרבים דמותר לפנותוואינו תופס מקומו, ועי' יו"ד סי' שס"ד סעיף ה', ועדיין צ"ע.


והסברא האחרת ראיתי במקום אחר שאינו זוכר איפוא.
השאלה היא, איזה סברא היא העיקרית?

והנ"מ הוא לגבי מי שעבר על ההלכה הנפסקה בסי' ק"ט סעי' א', ומשו"ה נתאחרה תפלתו, והאדם רוצה לעבור לפניו, האם יש להתיר משום שהלה עבר איסור, או שאין להתיר משום שלא פגע בזכותם של אחרים.


שלחן ערוך או"ח סימן ק"ט סעי' א' כתב:הנכנס לבהכ"נ ומצא צבור מתפללין, אם יכול להתחיל ולגמור קודם שיגיע ש"צ לקדושה או לקדיש, יתפלל. וה"ה אמן דהאל הקדוש ושומע תפלה, דינן כקדיש וקדושה (תוס' והרא"ש ומרדכי פרק מי שמתו ותרומת הדשן סי' י"א). ואם לאו, אל יתפלל אם אין השעה עוברת; ואם נכנס אחר קדושה, אם יכול להתחיל ולגמור קודם שיגיע ש"צ למודים, יתפלל, ואם לאו אל יתפלל; וה"ה אם יכול להגיע למודים, או לאחת מהברכות ששוחים בהם, כשיגיע שליח צבור למודים, יתפלל

דרומי
הודעות: 9392
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: עובר לפני המתפלל שלא כדין

הודעהעל ידי דרומי » ש' אוקטובר 21, 2017 8:33 pm

נראה בפשטות שאין כל קשר בין זה שההוא עבר איסור לבין זה שיהיה מותר לעבור לפניו, ולכן העיקר כסברא הראשונה.

משה שריפי
הודעות: 125
הצטרף: א' אוקטובר 19, 2014 9:34 pm

Re: עובר לפני המתפלל שלא כדין

הודעהעל ידי משה שריפי » ש' אוקטובר 21, 2017 9:01 pm

יישר כח על המקור, אני תמיד אמרתי כך בסברא, ולא רציתי לסמוך על זה למעשה כ"כ, אבל אמרתי בנוסח אחר שאולי דוחה את הקושיה של דרומי, כאשר אדם מתפלל במקום שרבים עוברים הוא מגלה בדעתו שלא אכפת לו, ואיהו דאפסיד אנפשיה.

הבעיה היא שהמהרש"ם נשאר בצ"ע והרב שך זה לא בספר הלכות אלא במכתבים ומאמרים, ואני לא יודע אם זה בר סמכא, ובנוסף (אחר אלף המחילות מכבוד קדושת הרב שך) הוא לא היה פוסק, הוא היה למדן גדול, ואף מגדולי הלמדנים בדורינו, אך בהלכה לא תמיד היה בקיא בכל הפוסקים, גם דרך הלימוד שלו לא היתה כשל פוסק, והוא בעצמו אמר (על האבי עזרי שחולק על המ"ב בעניין נרות חנוכה) שהספר שלו לא נכתב להלכה. האם יש עוד מקורות לדין הזה? ואולי אפשר להקל בצירוף מה ששמעתי מהרב יצחק יוסף שאם עוצם המתפלל את עיניו מותר כיון שאינו מפריע לו.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 305 אורחים