עמוד 1 מתוך 1

מוהל שהוא גם בעל תוקע ותוקע עם פה מלוכלך בדם

פורסם: ה' אוגוסט 23, 2018 11:17 pm
על ידי אברך
כתוב במשנה ברורה בהל' ר"ה שגדול אחד שהיה מוהל בראש השנה, לא היה מקנח פיו, אלא היה תוקע עם פה מלכולך בדם שיתערב דם מילה עם תקיעת שופר ויעלה לרצון.
השע"ת שם מביא שלפחות ינקה את ידיו ואת פניו מפני כבוד הברכה.
השאלה [אולי עמרצית] אם נשאר לו דם בפה, אין חשש שבמשך התקיעות יבלע אותו? והרי דם שפירש הוא ואסור.

Re: מוהל שהוא גם בעל תוקע ותוקע עם פה מלוכלך בדם

פורסם: ה' אוגוסט 23, 2018 11:30 pm
על ידי אראל
אברך כתב:כתוב במשנה ברורה בהל' ר"ה שגדול אחד שהיה מוהל בראש השנה, לא היה מקנח פיו, אלא היה תוקע עם פה מלכולך בדם שיתערב דם מילה עם תקיעת שופר ויעלה לרצון.
השע"ת שם מביא שלפחות ינקה את ידיו ואת פניו מפני כבוד הברכה.
השאלה [אולי עמרצית] אם נשאר לו דם בפה, אין חשש שבמשך התקיעות יבלע אותו? והרי דם שפירש הוא ואסור.

ולמה אין אתה שואל על עצם ה'מציצה' למה אין חוששין שמא יבלע הדם?

Re: מוהל שהוא גם בעל תוקע ותוקע עם פה מלוכלך בדם

פורסם: ה' אוגוסט 23, 2018 11:32 pm
על ידי שבענו מטובך
בהפלאה כתובות ס ע"א מבואר שמותר לבלוע דם המילה שיצא במציצה.
אולי יש לזה מקורות קדומים יותר, ואולי יש חולקים. כתבתי מה שידוע לי.

Re: מוהל שהוא גם בעל תוקע ותוקע עם פה מלוכלך בדם

פורסם: ה' אוגוסט 23, 2018 11:43 pm
על ידי אברך
מענין מאד. ראיתי בהפלאה, הוא מדבר על הדם שיצא במציצה שלכאורה הוא לא פירש, כיון שהוא נכנס ישר לפה, וליכא דחזי ליה. כך נראים הדברים שם,
אבל במילה לכאורה המוהל מוצץ גם את הדם שכבר פירש. כך לכאורה.
על המציצה עצמה לא קשה לי, כיון שהוא הולך מיד לשטוף את הפה, אבל כל זמן התקיעות קשה שלא לבלוע רוקו.

Re: מוהל שהוא גם בעל תוקע ותוקע עם פה מלוכלך בדם

פורסם: ה' אוגוסט 23, 2018 11:49 pm
על ידי שבענו מטובך
אברך כתב:מענין מאד. ראיתי בהפלאה, הוא מדבר על הדם שיצא במציצה שלכאורה הוא לא פירש, כיון שהוא נכנס ישר לפה, וליכא דחזי ליה. כך נראים הדברים שם,
אבל במילה לכאורה המוהל מוצץ גם את הדם שכבר פירש. כך לכאורה.
על המציצה עצמה לא קשה לי, כיון שהוא הולך מיד לשטוף את הפה, אבל כל זמן התקיעות קשה שלא לבלוע רוקו.

אבל הרי ההפלאה כותב שם ש"דם מילה אין אסור לבלוע". לדעתו על כל פנים, מותר לבלוע רוקו עם הדם.

Re: מוהל שהוא גם בעל תוקע ותוקע עם פה מלוכלך בדם

פורסם: ה' אוגוסט 23, 2018 11:57 pm
על ידי אברך
נכון, אבל תוך כדי משפט הוא מסביר כיון דליכא דחזי ליה. וז"ל:
לכאורה נראה דלאו דוקא דם שבין השינים אלא אפי' למצוץ דם חבורה שבידו או דם מילה אין אסור לבלוע כיון דטעמא הוא משום דליכא דחזי לי' כמ"ש רש"י, ר"ל דאין איסור אלא משום מראית עין והכא אינו נראה. ואין דומה לדבר שאסרו מפני מראית עין דאפי' בחדרי חדרים אסור משום דהכא במוצצו בפיו ליכא דחזי לי' אחר שפירש ולא אתי לאחלופי, עכ"ל.
כתוב בפירוש שהטעם משום שלא נראה לאחר שפירש, וצ"ב הרי יש דם שכבר פירש ונראה, ואיך מותר למצוץ? [לא ראיתי ברית בעיני למרות שב"ה ובלעה"ר יש לי בנים רבים, יתכן שאני טועה במציאות].

Re: מוהל שהוא גם בעל תוקע ותוקע עם פה מלוכלך בדם

פורסם: א' אוקטובר 13, 2024 11:12 am
על ידי שמר
ומענין לענין
האם אין חשש שהדם יימצא על השפתים וממילא יש כאן חציצה?, ושונה הדבר מרוק לכאורה.