דורשי יחודך כתב:ומדוע לא מצינו משנה ובמגרא שידברו על הציור המצוי מאד שמי שאכל מצה ושכח להרהר "הריני מכוין לקיים מצות בוראי", או שקרא ק"ש בבית הכנסת ולא עצר לחשוב "הנני מוכן ומזומן כו'", לא יצא. מדוע דיברו חז"ל על ציורים כל כך קיצוניים?
קראקובער כתב:ומענין לענין במעדני אשר פרשת עקב מביא מהחינוך לענין כוונה בתפילה שצריך עומד לפני המלך רק באבות דלא כהחזון איש ודלא כרבי חיים מבריסק.
עושה חדשות כתב:חיי אדם חלק א כלל סח -
צריך שיכוין לצאת במצוה זו, כדקיימא לן מצות צריכות כוונה וכו', ונראה לי דזה דוקא בקורא קריאת שמע בדרך לימודו וכו' וכן כשכפאוהו לאכול מצה והוא היה סבור שהוא יום חול או שהיה תוקע לשיר וכיוצא בו. אבל אם קורא קריאת שמע כדרך שאנו קורין כסדר התפלה וכן כשאוכל מצה או תקע ונטל לולב אף על פי שלא כיון לצאת יצא שהרי משום זה עושה כדי לצאת אף על פי שאינו מכוין...
בסי' ס המשנ"ב מביא את דבריו, אמנם מסייג קצת, דדוקא "היכא שמוכח לפי הענין שעשייתו הוא כדי לצאת אף על פי שלא כיון בפירוש יצא, אבל בסתמא בודאי לא יצא כדאיתא בתוס' סוכה",
מאידך בביאוה"ל שם כותב "אם קראוהו לתורה ולוקח טליתו או טלית הקהל לעלות לבימה שאז זמנו בהול ומסתמא אינו מכוין אז בלבישתו לקיים המ"ע של ציצית ממילא עובר בזה על המ"ע אם לא כשמכוין לשם מצוה",
והגדר בזה לא התברר לי כראוי.
אשמח לכל ידיעה בנושא זה, האם קיום מצוות באופן של 'מלומדה' עונה על המינימום הנצרך בשביל מצ"כ.
קראקובער כתב:דורשי יחודך כתב:ומדוע לא מצינו משנה ובמגרא שידברו על הציור המצוי מאד שמי שאכל מצה ושכח להרהר "הריני מכוין לקיים מצות בוראי", או שקרא ק"ש בבית הכנסת ולא עצר לחשוב "הנני מוכן ומזומן כו'", לא יצא. מדוע דיברו חז"ל על ציורים כל כך קיצוניים?
נתכוון ללקט ענבים ושכח וסבור תאנים בעינא והלכה ידו על הענבים, דרבי אליעזר סבר הרי נעשתה כוונתו ורבי יהושע סבר הרי לא נעשתה כוונתו ומחשבתו
דורשי יחודך כתב:קראקובער כתב:דורשי יחודך כתב:ומדוע לא מצינו משנה ובמגרא שידברו על הציור המצוי מאד שמי שאכל מצה ושכח להרהר "הריני מכוין לקיים מצות בוראי", או שקרא ק"ש בבית הכנסת ולא עצר לחשוב "הנני מוכן ומזומן כו'", לא יצא. מדוע דיברו חז"ל על ציורים כל כך קיצוניים?
דוגמא לא כזו מוצלחת כי בזמן חז"ל אכלו מצה כל ערב ואין מעשיו מוכיחין באכילה גרידא.
[quote
אם אני מבין אותך נכון אתה טוען שלפי דבריי, באותה מידה אפשר לשאול מדוע חז"ל לא דיברו על ציור פשוט, שאדם אכל מצה בלי שום כוונה אלא כמו שאוכל ארוחת ערב כל לילה.
אך על זה יש לומר פשוט, שזה מאד לא שכיח. הרי אם לא ידע שזה ליל ט"ו, בזה באמת דיברו הפוסקים, אבל שאדם ידע שזה ליל פסח, והוא סתם אוכל ארוחת ערב בלי שום מודעות שהוא בא לקיים מצות אכילת מצה, זה לא נורמלי.
השאילה שלי הייתה מדוע לא דיברו חז"ל על אדם שיושב בליל הסדר ושכח להעביר בראשו מחשבות שהוא בא לקיים מצוה.
(בכלל, אני לא הזכרתי את הענין של מעשיו מוכיחים. אני טוען שאין צריך לזה באופן רגיל של קיום מצוה. כי הסיבה שמביאה אותה לעשות את הפעולה היא המצוה, ואילולי לא הייתה מצוה לא היה עושה פעולה זאת. וכעין שהביאו כאן משועה"ר.
עושה חדשות כתב:כעת נמכר [בדוכנים של בלוי] ספר "הנחמדים מזהב", אשר מקיף באופן נפלא את כל ענין "מצוות צריכות כוונה", מהשורשים ועד למעשה. (מומלץ!)
בתוה"ד מביא שם בשם הגרש"ב ולדנברג רשימה מעשית באיזה אופנים נצרכת כוונה מפורשת גם לפי החיי"א. לחיבת הענין, צירפתי את הקטע המדובר מתוך המקור -
כדכד כתב:גם קריאת שמע אם קורא עם הברכות לכאורה מוכח שכונתו למצוה.
שמעתי מאחד מרבותי שהמקרה היחיד בו מצא שיש צורך לכוון במפורש אחרי סברת החיי אדם היא המצווה להתברך מהכהנים לדעת בעל ספר חרדים
אוצר החכמה כתב:כדכד כתב:גם קריאת שמע אם קורא עם הברכות לכאורה מוכח שכונתו למצוה.
שמעתי מאחד מרבותי שהמקרה היחיד בו מצא שיש צורך לכוון במפורש אחרי סברת החיי אדם היא המצווה להתברך מהכהנים לדעת בעל ספר חרדים
ק"ש זה הדוגמה הידועה של החיי"א .
אבל לא הבנתי את אחד מרבותיך הדוגמה המפורסמת למצווה שצריך לכוון בה היא הזכרת יציאת מצרים.
ויש עוד הרבה.
ישיבת סוכה אם נכנס עם חבירו או לפגוש מישהו ולא כדי לשבת בסוכה או מי שהסוכה היא במקום שיושב כל השנה.
תלמוד תורה כמו כל הדוגמאות שהביא בבינת שמחה.
צדקה. הלוואה וכל המצוות שבין אדם לחבירו.
כדכד כתב:בהזכרת יציאת מצרים יש לכוון ידי חובת הזכרת יציאת מצרים וזה שאומריחם את זה בתפלה אין את סברת החיי אדם כי אומרים את זה בשביל קריאת שמע
כדכד כתב:איפה מבואר בתלמוד?
במשנה מבואר להיפך
אמר רב יהודה ספק קרא קריאת שמע ספק לא קרא - אינו חוזר וקורא, ספק אמר אמת ויציב, ספק לא אמר - חוזר ואומר אמת ויציב. מאי טעמא - קריאת שמע דרבנן, אמת ויציב דאורייתא.
כדכד כתב:לגבי הגמרא - אני מכיר את הגמרא אבל זו דעה אחת ולא היא נפסקה בשו"ע ובפוסקים המקובלים
לגבי המשנה - לא פרשת ציצית אינה נוהגת בלילה אלא הציצית עצמה אינה נוהגת בלילה ואומרים פ' ציצית בלילה בשביל זכירת יציאת מצרים כמפורש במשנה שהביא מר
כדכד כתב:לגבי הגמרא - אני מכיר את הגמרא אבל זו דעה אחת ולא היא נפסקה בשו"ע ובפוסקים המקובלים
כדכד כתב:לגבי המשנה - לא פרשת ציצית אינה נוהגת בלילה אלא הציצית עצמה אינה נוהגת בלילה ואומרים פ' ציצית בלילה בשביל זכירת יציאת מצרים כמפורש במשנה שהביא מר
עושה חדשות כתב:חיי אדם חלק א כלל סח -
צריך שיכוין לצאת במצוה זו, כדקיימא לן מצות צריכות כוונה וכו', ונראה לי דזה דוקא בקורא קריאת שמע בדרך לימודו וכו' וכן כשכפאוהו לאכול מצה והוא היה סבור שהוא יום חול או שהיה תוקע לשיר וכיוצא בו.
בברכה המשולשת כתב:כדכד כתב:לגבי הגמרא - אני מכיר את הגמרא אבל זו דעה אחת ולא היא נפסקה בשו"ע ובפוסקים המקובלים
לגבי המשנה - לא פרשת ציצית אינה נוהגת בלילה אלא הציצית עצמה אינה נוהגת בלילה ואומרים פ' ציצית בלילה בשביל זכירת יציאת מצרים כמפורש במשנה שהביא מר
יעויין בספר שיעורים לזכר אבא מרי (לגרי"ד הלוי מבוסטון) כרך א, בתחילתו, בקונטרס על ק"ש שלפי הרמב"ם זכירת יציאת מצרים היא בפרשה שלישית והיא חלק מגדרי ק"ש עצמה, ואילו לפי הגר"א והשאג"א (ע"פ ראשונים אחרים) הזכירה היא באמת ויציב
יושב ירושלים כתב:כדכד כתב:לגבי הגמרא - אני מכיר את הגמרא אבל זו דעה אחת ולא היא נפסקה בשו"ע ובפוסקים המקובלים
יש שם מחלוקת לגבי קריאת שמע [האם אם דאורייתא או דרבנן] ולא לגבי אמת ויציב.כדכד כתב:לגבי המשנה - לא פרשת ציצית אינה נוהגת בלילה אלא הציצית עצמה אינה נוהגת בלילה ואומרים פ' ציצית בלילה בשביל זכירת יציאת מצרים כמפורש במשנה שהביא מר
מעניין שחכמי התלמוד [יד:] (לא בני מערבא ולא אנן) לא ידעו את המשנה ה"מפורשת" הזו.
אוצר החכמה כתב:לא הבנתי איפה כתוב בחיי"א שאם חשב שהיום יום חול והחליט שבכל אופן הוא אוכל מצת מצווה כי רוצה לקיים מצווה שאינה קיימת יצא ידי חובתו.
אליהו בן עמרם כתב:אוצר החכמה כתב:לא הבנתי איפה כתוב בחיי"א שאם חשב שהיום יום חול והחליט שבכל אופן הוא אוכל מצת מצווה כי רוצה לקיים מצווה שאינה קיימת יצא ידי חובתו.
האם לא כתוב בחיי"א ש"צריכות כוונה" מפורשת (ולא רק שניכר מתוך מעשיו) נדרש בייחוד למקרים כגון תוקע לשיר וכיוצ"ב, שבלי כוונתו המפורשת לא יצא בזה אפילו לא בדיעבד?
כדכד כתב:מי פוסק להלכה שצריך לחזור בספק אמר אמת ויציב בגלל זכירת יציאת מצרים מדאורייתא?
כדכד כתב:מי לא מפרש את המשנה "מזכירין יציאת מצרים בלילות" לענין אמירת פרשת ציצית בקריאת שמע?
ספר שבולי הלקט סדר פסח סימן ריח
לא זכיתי שתאמר יציאת [מצרים] בלילות שהייתי סבור אין מצותה אלא ביום עד ששמעתי דרשת בן זומא מיכן ואילך ניתקן לאומרו ולהזכיר יציאת מצרים ביום ובלילה ביום באמת ויציב ובערב באמת ואמונה
שו"ת שאגת אריה (ישנות) סימן ט
וכיון דהכי הוא מתני' אתיא כפשוטה מזכירין י"מ בלילות לאו אפ' ציצית קאי אלא אהזכרת י"מ לחוד קאי אי מזכירין י"מ בלילה אי לא ולראב"ע שאמר לא זכיתי שתאמר י"מ בלילות לא היו קורין לא פ' ציצית וגם היו מדלגין י"מ מברכה ראשונה של שתים שלאחריה של ק"ש דערבית כדמשמע מהא דחייא בר רב דאמרינן לא אמר אני ה' אלהיכם א"צ לומר אמת דמתמה עליה והא בעי לאזכורי יצ"מ ואמוראי איירי מפ' ציצית שלא תיקנו בק"ש אלא מפני מצות ציצית שבה וכיוון דאין מצות ציצית בלילה אם חייב לקרותם או לא. והשתא א"ש הא דפריך והא בעי לזכור י"מ. והשתא נמי א"ש הא דקבע הש"ס הא דבמערבא וכל הסוגיא כאן ולא קבע אמתני' דמזכירין י"מ בלילות בפ"ב דאלו לפירש"י והרמב"ם שם היה ראוי לקובעה דבת בוקתא היא. ולפמש"כ א"ש דאין סוגיא זו ענין למתני' דפ"ק ותרתי מילי נינהו.
כדכד כתב:פשט המשנה "מזכירין מיציאת מצרים בלילות" הוא על פרשת ציצית
כדכד כתב:על הגמרא בדף יד: שהזכיר מר שואלת הגמרא עצמה "והא בעי לאדכורי יציאת מצרים" ופירש רש"י שם מהמשנה "מזכירין יציאת מצרים בלילות" ואם לא אמר פרשת ציצית כיצד מזכירים.
אז נכון שהגמרא מתרצת את השאלה כיצד מזכירים בלי לומר פרשת ציצית אבל פשט המשנה נשאר שהכוונה לפרשת ציצית וגם המקורות שנהביא מר מודים לכך שרש"י לא פירש כמותם וכנראה גם הרמב"ם לא
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 19 אורחים