עמוד 1 מתוך 1
עיר הנדחת לא היתה ולא עתידה להיות ולמה נכתבה
פורסם: ה' אוגוסט 09, 2018 6:31 pm
על ידי יאיר1
שמעתי בשם החתם סופר ביאור מעניין על דברי חז"ל הללו.
שקשה לומר שפליגי במציאות שהרי אמר רבי יונתן: אני ראיתיה, וישבתי על תילה, אם כן כיצד יש החולק בזה.
וביאר החתם סופר, שודאי שלא היה כדין עיר הנדחת, אך ממצות התורה ניתן ללמוד שכאשר מתנהגים בעיר בדומה לעיר הנדחת בלי כל התנאים והפרטים תחרב העיר, ועל כך אמרו שלא תהיה עיר הנדחת עם כל הפרטים, אך מאידך היתה עיר שמהתנהגות זו נחרבה, ועל כך אמר שישב על תילה, והיינו שראה כיצד התנהגות רעה זו גרמה לחורבן העיר.
מי יודע היכן כתב החתם סופר פירוש זה.
Re: עיר הנדחת לא היתה ולא עתידה להיות ולמה נכתבה
פורסם: ה' אוגוסט 09, 2018 7:21 pm
על ידי עזריאל ברגר
לפענ"ד תירצתי הפוך:
שהוא באמת ישב על תילה של העיר, ועל קברו של בן סורר ומורה, וראה בית מנוגע וכו',
אלא שיש ביניהם מחלוקות בגדרי הלכותיהם של כאו"א מהנ"ל, והחולקים עליו סברו שאותה עיר נחרבה שלא כדין, ואותו בן נהרג שלא כדין וכו'.
Re: עיר הנדחת לא היתה ולא עתידה להיות ולמה נכתבה
פורסם: א' אוגוסט 12, 2018 12:15 am
על ידי יאיר1
יאיר1 כתב:שמעתי בשם החתם סופר ביאור מעניין על דברי חז"ל הללו.
שקשה לומר שפליגי במציאות שהרי אמר רבי יונתן: אני ראיתיה, וישבתי על תילה, אם כן כיצד יש החולק בזה.
וביאר החתם סופר, שודאי שלא היה כדין עיר הנדחת, אך ממצות התורה ניתן ללמוד שכאשר מתנהגים בעיר בדומה לעיר הנדחת בלי כל התנאים והפרטים תחרב העיר, ועל כך אמרו שלא תהיה עיר הנדחת עם כל הפרטים, אך מאידך היתה עיר שמהתנהגות זו נחרבה, ועל כך אמר שישב על תילה, והיינו שראה כיצד התנהגות רעה זו גרמה לחורבן העיר.
מי יודע היכן כתב החתם סופר פירוש זה.
יש מי שיחכים אותנו בזה?
Re: עיר הנדחת לא היתה ולא עתידה להיות ולמה נכתבה
פורסם: א' אוגוסט 12, 2018 2:02 am
על ידי ההוא דאמר
יאיר1 כתב:שמעתי בשם החתם סופר ביאור מעניין על דברי חז"ל הללו.
שקשה לומר שפליגי במציאות שהרי אמר רבי יונתן: אני ראיתיה, וישבתי על תילה, אם כן כיצד יש החולק בזה.
וביאר החתם סופר, שודאי שלא היה כדין עיר הנדחת, אך ממצות התורה ניתן ללמוד שכאשר מתנהגים בעיר בדומה לעיר הנדחת בלי כל התנאים והפרטים תחרב העיר, ועל כך אמרו שלא תהיה עיר הנדחת עם כל הפרטים, אך מאידך היתה עיר שמהתנהגות זו נחרבה, ועל כך אמר שישב על תילה, והיינו שראה כיצד התנהגות רעה זו גרמה לחורבן העיר.
מי יודע היכן כתב החתם סופר פירוש זה.
ראיתי פירוש דומה בחתם סופר [הנדמ"ח סנהדרין עא, א ומקורו מהחת"ס עה"ת פ' כי תצא]: מצו"ב:
Re: עיר הנדחת לא היתה ולא עתידה להיות ולמה נכתבה
פורסם: א' אפריל 19, 2020 11:46 am
על ידי ע. התשבי
ויש לעיין דלכאו' משמע מהלשון "אני ראיתיו" שראה את הבן סו"מ ועיה"נ עצמם, ואיך יתכן שראה רבי יונתן את אבשלום ושומרון?
[ובכלל לכאו' בזמנו כבר לא דנו דיני נפשות, וא"כ לא יכל לראות בן סו"מ ועיה"נ שנידונו למיתה].