עמוד 1 מתוך 1

הלואה מבנק בהיתר עיסקא - לא תחנם

פורסם: א' יולי 29, 2018 9:52 pm
על ידי אריה מרדכי
יש לעורר ולהעיר שלכאורה בכל הלואה מבנק ובודאי בנטילת משכנתא כשנעשה ע"פ הית"ע א"כ הבנק נעשה שותף בדירה, ומכיון שלבנק יש בעלי מניות גוים הרי מוכר חלק מדירתו לאותם בעלי המניות וא"כ כיצד נתיר למכור דירה ללוקח שידוע שנוטל משכנתא הלא הוא מוכר את הדירה אף לגוי.

Re: הלואה מבנק בהיתר עיסקא - לא תחנם

פורסם: ב' יולי 30, 2018 12:24 am
על ידי צביב
להפקיר בית מותר, ויש הסבר שהפקר הוא אף הקנאה, והרי גם גויים יכולים לזכות בו.

Re: הלואה מבנק בהיתר עיסקא - לא תחנם

פורסם: ב' יולי 30, 2018 11:18 am
על ידי עזריאל ברגר
האם ברור שאסור לעשות שותפות עם גוי בקרקע?
ובפרט בשותפות כזאת שכל ענינה הוא לחזק את ישיבתו של היהודי בארה"ק ולא להיפך.
ועצ"ע.

ומה שהזכירו כאן הפקר - אינו מובן לי כלל.

Re: הלואה מבנק בהיתר עיסקא - לא תחנם

פורסם: ב' יולי 30, 2018 11:38 am
על ידי אריה מרדכי
עזריאל ברגר כתב:האם ברור שאסור לעשות שותפות עם גוי בקרקע?
ובפרט בשותפות כזאת שכל ענינה הוא לחזק את ישיבתו של היהודי בארה"ק ולא להיפך.
ועצ"ע.

ומה שהזכירו כאן הפקר - אינו מובן לי כלל.


אסור לתת לנכרי כל חניה בקרקע ארץ ישראל ואף בשותפות ואין כל סיבה חללק בין אם מוכר לו קרקע לגמרי או שמוכר לו ולשותפו השיראלי.
שותפות שנודעה לחזק כבר נחלקו בזה בפולמוס היתר המכירה האם לתועלת הישראל מוותר הוא הדברר וכבר הכריע החזו"א שבעית כד לאיסור גמור, וכן במכתבו הידוע שהובא בסוף דרך אמונה שביעית.
ואף אני לא הבנתי מש"כ צביב מהפקר ונשגבה מבינתי.

Re: הלואה מבנק בהיתר עיסקא - לא תחנם

פורסם: ב' יולי 30, 2018 3:32 pm
על ידי צביב
הבנתי שהשאלה היא אם נאסר למכור בית לגוי, גם כשברור שלא יגור שם כלל,
ובעיקר, כשמוכרים על דעת שלא יגור שם כלל,
ושאלה נוספת אם שעבוד הוא מכירה,

ולכן הבאתי ראיה מהפקר,
שיש כאן צד שהפקר הוא הקנאה, ( ויש לברר אם מקנה ל''כל העולם'' או ל''כל יחיד שיתפוס'')
ויש צד שלבסוף יזכה גוי בהפקר,
ואין בדעת המפקיר שיזכה בו גוי,
ומותר.

אלא שיש יותר הקנאה בשעבוד, מאשר בהפקר.
ולכן צדקו הרבנים הרב עזריאל ברגר, והרב אריה מרדכי,
שאין דברי נכונים.

Re: הלואה מבנק בהיתר עיסקא - לא תחנם

פורסם: ב' יולי 30, 2018 6:37 pm
על ידי יהודה בן יעקב
תשובת הרב יעקב לנדו שליט"א מראשי ועד ההלכה להשקעות וקרנות - גלאט הון
מכירה לגוף של בע"מ שבכללותו יש גויים לא אסרה תורה, כיון שאין כאן מכירה לבעלות פרטית של גוי.

Re: הלואה מבנק בהיתר עיסקא - לא תחנם

פורסם: ב' יולי 30, 2018 6:46 pm
על ידי שמש
אריה מרדכי כתב:יש לעורר ולהעיר שלכאורה בכל הלואה מבנק ובודאי בנטילת משכנתא כשנעשה ע"פ הית"ע א"כ הבנק נעשה שותף בדירה, ומכיון שלבנק יש בעלי מניות גוים הרי מוכר חלק מדירתו לאותם בעלי המניות וא"כ כיצד נתיר למכור דירה ללוקח שידוע שנוטל משכנתא הלא הוא מוכר את הדירה אף לגוי.

א. הדירה לא נמכרת לבנק אלא ממושכנת = משועבדת כביטחון עד לסכום ההלוואה.
ב. בעלי המניות אינם בעלי הבנק אלא משקיעים (כן דעת הרבה פוסקים וכן הוא ע"פ החוק - קשור להרבה נידונים של השקעה במניות וכו').
ב. השעבוד הוא לבנק שהוא חברה בע"מ שזו ישות משפטית עצמאית ונפרדת מבעלי המניות ואף מבעלי השליטה (מניות הרוב) כך שאף אם בעלי השליטה בבנק הם גויים ואף אילו הייתה זו מכירה ממש לכאורה אין כאן איסור שהרי אינו מוכר לגוי אלא לחברה.

Re: הלואה מבנק בהיתר עיסקא - לא תחנם

פורסם: ב' יולי 30, 2018 6:51 pm
על ידי אריה מרדכי
יהודה בן יעקב כתב:תשובת הרב יעקב לנדו שליט"א מראשי ועד ההלכה להשקעות וקרנות - גלאט הון
מכירה לגוף של בע"מ שבכללותו יש גויים לא אסרה תורה, כיון שאין כאן מכירה לבעלות פרטית של גוי.


אשמח להבין כונתו, שנראה שהוא דוקא מטעם היותו של הבנ"ק חברה בע"מ שהלא אין לומר כן בסתם שותפות גוי וישראל, והלא דעת חלק מהפוסקים שדין חברה בע"מ הרי הוא כשותפות ובעלות גמורה וא"כ מדוע נחלק ונמציא מושג של בעלות פרטית.

וכעת מצאתי שדן בזה בשו"ת תשובות והנהגות כרך ד סימן שי ודעתו להחמיר.
ואוסיף כאן הערה נחוצה, שלכאורה רובנו נכשלין באיסור תורה דלא תחנם, שהבנקים בארץ ישראל רשומים בבורסה, ובכל העולם יש שקונים מניות אלו כדי להרויח בהם ע"י שיעלה מחירם, ויש בין הקונים בארץ ובארצות תבל גם גויים, וחלק ניכר מהמניות נקנים ע"י עכו"ם, ומצוי מאד שיהודי לא משלם מה שלוה מהבנק, ומטעם הבנק גובין ממנו את קרקעותיו ושייכים מעתה להבנק, והיינו בשותפות עכו"ם, וזה אסור מה"ת, שלפי דברינו אף אם הגוי לא יגור שמה, עצם בעלותו אסרה תורה והיינו גם בשותפות, וכל בעלי מניות שמשתפין עמהם גויים, לזכות בקרקע ארץ ישראל, נכנסו לחשש איסור תורה דלא תחנם. ובהיתר עיסקא שהוצאתי לאור דקדקתי לציין שהיהודי העושה עסק עם הבנק נעשה שותף רק לעסקים שאין בהם חשש איסור, והיינו כגון איסורי שבת או לא תחנם וכדומה, אבל בהיתר עיסקא הרגיל אצל הבנקים (מלבד הנוסח המהודר שסודר לבנק פא"י באישור בד"ץ דעדה החרדית שנת תשד"מ) לא הוזכר שבעסקים שיש בהם איסור שבת או לא תחנם וכדומה מעיקרא לא משתתף, וצ"ל דס"ל דהשותף במניות אין דינו כשותף ממש, אבל ד"ז צריך הכרעת הפוסקים ולענין חמץ החמירו ואכמ"ל.
ובעצם לא רק בבנקים ישנה בעיה זו, רק החשש הזה קיים בנוגע לכל החברות הגדולות בארץ שרשומים בבורסה כאן או גם בחו"ל, ויש להם משלהם משרדים וקרקעות בארץ, וכשגוי קונה מהחברה מניות, מוכרים להם בזה זכות בקרקע ארץ ישראל, ועוברים באיסור תורה דלא תחנם, ולא מצאנו ידינו ורגלינו במסחר בבורסה בארץ, ורובא דרובא של החברות הגדולות רשומים בבורסה וקונים מניות שלהם בארץ ובחו"ל, וחלק ניכר מהקונים הם עכו"ם, אבל ענין זה של בעלות במניות צריך בירור יסודי ומקיף, ויש לומר שדוקא בחמץ דאסרינן בו גם גורם לממון מחמרינן במניות. אמנם כפי ששמעתי גדר מניות וזכות בעלי מניות הם כפי שקובעים הממשלה, ובשנים האחרונות בארץ וגם בחו"ל הוסיפו בחוקי המדינות על זכות בעלי המניות והם היום כבעלים ממש, וכ"ז צריך עוד בירור יסודי ומקיף.
וכן מצאתי באוצה"ח מאמר של הרב עמרם פריד ודעתו להחמיר ופלא שלא מצאתי שעוררו על כן יותר.

Re: הלואה מבנק בהיתר עיסקא - לא תחנם

פורסם: ב' יולי 30, 2018 7:32 pm
על ידי שמש
אם נלך ע"פ הגדרות החוק כדבריך הרי שדווקא אין כוח בעלי המניות כבעלים בחברה אלא בעיקר מה שהחברה מחליטה לתת להם ע"פ התקנון שלה (סעיף 1 לחוק החברות: "מניה" – אגד של זכויות בחברה הנקבעות בדין ובתקנון;).
החברה לא חייבת לתת להם זכות הצבעה (מניות הון) ולא לחלק דיבידנד אלא אם מדובר במניות ניהול המעניקות זכות הצבעה וכן אם הדירקטוריון מחליט לחלק דיבידנד מחלקים ע"י אחוזי השליטה במניות.
כמו"כ יש למשקיע זכות לממש את ההשקעה (למכור את המניות) וזכות שיורית במקרה של פירוק החברה (בעלי המניות מתחלקים במה שנשאר - אם נשאר - אחרי התשלום לנושים). כך שע"פ החוק אין בעלי המניות בעלים על החברה אלא משקיעים המקבלים בתמורה להשקעתם אי אלו זכויות שהחברה נותנת להם (כל חברה ע"פ החלטתה). גם במקרה של מניות ניהול זכות ההצבעה קובעת רק מס' דברים המוגדרים בחוק (סעיף 57 לחוק החברות: החלטות החברה בעניינים האלה יתקבלו באסיפה הכללית: (1) שינויים בתקנון כאמור בסעיף 20; (2) הפעלת סמכויות הדירקטוריון בהתאם להוראות סעיף 52(א); (3) מינוי רואה החשבון המבקר של החברה, תנאי העסקתו והפסקת העסקתו בהתאם להוראות סעיפים 154 עד 167;
(4) מינוי דירקטורים חיצוניים בהתאם להוראות סעיף 239; (5) אישור פעולות ועסקאות הטעונות אישור האסיפה הכללית לפי הוראות סעיפים 255 ו-268 עד 275; (6) הגדלת הון המניות הרשום והפחתתו בהתאם להוראות סעיפים 286 ו-287; (7) מיזוג כאמור בסעיף 320(א);).
ולא את כלל פעולות ועסקאות החברה עליהם אחראים הדירקטוריון והמנכ"ל (שיכולים להיות חסרי מניות כליל).

Re: הלואה מבנק בהיתר עיסקא - לא תחנם

פורסם: ב' יולי 30, 2018 8:02 pm
על ידי לענין
כבר העירו בעיקר הענין לגבי מזוזה.
שכאשר מסיים לפרוע את המשכנתא צריך לקבוע את המזוזה מחדש [אמנם לכאורה אין זה שייך לזמן סיום התשלום אלא לזמן הסרת השעבוד, דכל עוד לא הסירו הרי שעדיין הבית הוא בגדר שותפות גוי, ואע''פ שסיים לשלם].

Re: הלואה מבנק בהיתר עיסקא - לא תחנם

פורסם: ב' יולי 30, 2018 8:53 pm
על ידי יהודה בן יעקב
לכא', ללא עיון במקורות, איסור 'לא תחנם' הוא על המוכר קרקע לגוי, אך יהודי הלוקח שותף גוי לקנות עמו קרקע באר"י אינו עובר באיסור זה.
וא"כ לדעת המחמירים הנ"ל, מותר לקנות דירה עם משכנתא מהבנק, שהרי הקונה הוא היהודי בשותפות הגוי, ורק למוכר יש בזה איסור. וא"כ אסור למכור דירה למי שקונה אותה עם משכנתא.
וכן מי שכבר קנה דירה, אסור לו לקחת הלואה מהבנק על סמך היתר עיסקא, משום שבזה הוא מוכר חלק מדירתו לבנק, שיש שם בעלות של גוים.

Re: הלואה מבנק בהיתר עיסקא - לא תחנם

פורסם: ב' יולי 30, 2018 9:14 pm
על ידי אריה מרדכי
יהודה בן יעקב כתב:לכא', ללא עיון במקורות, איסור 'לא תחנם' הוא על המוכר קרקע לגוי, אך יהודי הלוקח שותף גוי לקנות עמו קרקע באר"י אינו עובר באיסור זה.
וא"כ לדעת המחמירים הנ"ל, מותר לקנות דירה עם משכנתא מהבנק, שהרי הקונה הוא היהודי בשותפות הגוי, ורק למוכר יש בזה איסור. וא"כ אסור למכור דירה למי שקונה אותה עם משכנתא.
וכן מי שכבר קנה דירה, אסור לו לקחת הלואה מהבנק על סמך היתר עיסקא, משום שבזה הוא מוכר חלק מדירתו לבנק, שיש שם בעלות של גוים.


אכן צדקו דבריך ושאלתי היא לגבי המוכר שהוא מוכר לקונה ושיחד אתו קונים עוד מליוני שותפים שחלקם גוים, אך אפשר שגם ללוקח יש איסור לפני עיור שמכשיל את המוכר בזה.
וכן צדקו דבריך בכל אחד שלוקח הלואה לא לצורך עיסקא רק מקנה את שאר נכסיו בתמורה שיש כאן חשש הנ"ל.

מה שלענ"ד יש לישב בעיקר הענין, והא שכאן מכיון שבכל רגע נתון יכול הלוקח לסלק את ההלואה א"כ מראש אין זה בגדר מכירה ואפילו לא מכירה לזמן אלא הוברר הדבר שיש כאן שיעבוד בלבד.
ועוד שיש לומר שכל ההלואה שנוטל מהבנק בהיתר עיסקא הוא רק כלפי חלק האסור שבהלואה דהינו חלק בעלי המניות היהודים אבל כלפי חלק הגויים הרי זה הלואה ברבית גמורה ואינו בתורת עיסקא וא"כ אינם שותפים כלל.

Re: הלואה מבנק בהיתר עיסקא - לא תחנם

פורסם: ג' יולי 31, 2018 6:44 pm
על ידי אריה מרדכי
ראיתי בחוט השני בקונטרס שטרות מכירת חמץ מהרב שריאל רוזנברג שליט"א שכתב "לענין מכירת חמץ במניות שיד מניות דיש מקום לומר שבעל המניות הוא שותף בחברה וכל חמץ שיש בבעלות החברה הוא שותף בו ואם החברה לא תמכור את חמצה כדין הרי הוא עובר עליו וכבר האריכו בזה האחרונים טובא אך לכתחילה בודאי נכון למכור את חלקו בחברה דהיינו המניות לנכרי דמצד תנאי השותפות אין לו רשות למכור את חלקו בחמץ לבד ורק יכול הוא למכור את כל חלקו בחברה וכידוע וכל מי שנתן כסף לבנק בעיסקא יש לו ג"כ חלק בעסקי הבנק ויצטרך הוא לכה"פ למכור את חלקו בכל עסקי הבנק שיש בהם חמץ שאינו נמכר לנכרי קוה"פ כדין וכסף המוכנס לבנק אחר זמן איסור חמץ בודאי אינו מושקע בעסקים שיש בהם חמץ דאסור להשקיעו בעסקים של איסור וז"ב והעירו דכיון דלאותה חברה שהוא משקיע בה יש גם קרקעות א"כ כשהוא מוכר את המניות לנכרי הרי הוא מוכר קרקע א"י לנכרי ועובר בלא תחנם וצ"ע" עכ"ל.
הרי שאף לדעתו בעלות של גוי במניות הרי היא ככל שותפות ויש בה את האיסור של לא תחנם ולא כפי שהביאו קודם בשם חכם אחד לחדש שדוקא במכירה לבעלות פרטית יש איסור.

Re: הלואה מבנק בהיתר עיסקא - לא תחנם

פורסם: ד' אוגוסט 22, 2018 12:21 am
על ידי יהודה בן יעקב
אריה מרדכי כתב:וכעת מצאתי שדן בזה בשו"ת תשובות והנהגות כרך ד סימן שי ודעתו להחמיר.

הדברים אינם מדוייקים, בתשובות והנהגות אינו מדבר לענין מכירת הקרקע לגוי בקניית הדירה ע"י משכנתא מהבנק שחלקו גוים, אלא הוא מדבר לגבי מסירת הדירה לבנק בחדלון פרעון, שחלק מבעלות הבנק היא של גוים, וכן עצם המשתפים גוים בנכסי הבנק עוברים באיסור, [לא כ"כ הבנתי למה, אם שניהם קונים יחד קרקע באר"י מגוי, למה השותף היהודי יעבור איסור, היכן מכר קרקע באר"י לגוי??] וכן בהשקעה בבנק שחלקו של גוים, ומ"מ הדברים אינם ברורים שם כל הצורך.

וביותר שמסקנתו לדינא אינו כמובא לעיל, שהוא לא כתב שדעתו להחמיר, אלא סיים 'וכ"ז צריך עוד בירור יסודי ומקיף'.

ואוסיף כאן הערה נחוצה, שלכאורה רובנו נכשלין באיסור תורה דלא תחנם, שהבנקים בארץ ישראל רשומים בבורסה, ובכל העולם יש שקונים מניות אלו כדי להרויח בהם ע"י שיעלה מחירם, ויש בין הקונים בארץ ובארצות תבל גם גויים, וחלק ניכר מהמניות נקנים ע"י עכו"ם, ומצוי מאד שיהודי לא משלם מה שלוה מהבנק, ומטעם הבנק גובין ממנו את קרקעותיו ושייכים מעתה להבנק, והיינו בשותפות עכו"ם, וזה אסור מה"ת, שלפי דברינו אף אם הגוי לא יגור שמה, עצם בעלותו אסרה תורה והיינו גם בשותפות, וכל בעלי מניות שמשתפין עמהם גויים, לזכות בקרקע ארץ ישראל, נכנסו לחשש איסור תורה דלא תחנם. ובהיתר עיסקא שהוצאתי לאור דקדקתי לציין שהיהודי העושה עסק עם הבנק נעשה שותף רק לעסקים שאין בהם חשש איסור, והיינו כגון איסורי שבת או לא תחנם וכדומה, אבל בהיתר עיסקא הרגיל אצל הבנקים (מלבד הנוסח המהודר שסודר לבנק פא"י באישור בד"ץ דעדה החרדית שנת תשד"מ) לא הוזכר שבעסקים שיש בהם איסור שבת או לא תחנם וכדומה מעיקרא לא משתתף, וצ"ל דס"ל דהשותף במניות אין דינו כשותף ממש, אבל ד"ז צריך הכרעת הפוסקים ולענין חמץ החמירו ואכמ"ל.
ובעצם לא רק בבנקים ישנה בעיה זו, רק החשש הזה קיים בנוגע לכל החברות הגדולות בארץ שרשומים בבורסה כאן או גם בחו"ל, ויש להם משלהם משרדים וקרקעות בארץ, וכשגוי קונה מהחברה מניות, מוכרים להם בזה זכות בקרקע ארץ ישראל, ועוברים באיסור תורה דלא תחנם, ולא מצאנו ידינו ורגלינו במסחר בבורסה בארץ, ורובא דרובא של החברות הגדולות רשומים בבורסה וקונים מניות שלהם בארץ ובחו"ל, וחלק ניכר מהקונים הם עכו"ם, אבל ענין זה של בעלות במניות צריך בירור יסודי ומקיף, ויש לומר שדוקא בחמץ דאסרינן בו גם גורם לממון מחמרינן במניות. אמנם כפי ששמעתי גדר מניות וזכות בעלי מניות הם כפי שקובעים הממשלה, ובשנים האחרונות בארץ וגם בחו"ל הוסיפו בחוקי המדינות על זכות בעלי המניות והם היום כבעלים ממש, וכ"ז צריך עוד בירור יסודי ומקיף.

Re: הלואה מבנק בהיתר עיסקא - לא תחנם

פורסם: ד' אוגוסט 22, 2018 12:49 am
על ידי החושב
יהודה בן יעקב כתב:תשובת הרב יעקב לנדו שליט"א מראשי ועד ההלכה להשקעות וקרנות - גלאט הון
מכירה לגוף של בע"מ שבכללותו יש גויים לא אסרה תורה, כיון שאין כאן מכירה לבעלות פרטית של גוי.

אז למה צריך היתר עיסקא בכלל? ברבית אסור ללוות רק מיהודי. מגוי מותר. כל שכן מותר ללוות מ'מאף אחד'. אם אם שותפות של גוי בבנק אינה משליכה על כלום, גם שותפות יהודי בבנק לא תשליך. אם כן, מהיכי תיתי לאסור ללוות ברבית?

Re: הלואה מבנק בהיתר עיסקא - לא תחנם

פורסם: ד' אוגוסט 22, 2018 7:43 pm
על ידי יהודה בן יעקב
החושב כתב:
יהודה בן יעקב כתב:תשובת הרב יעקב לנדו שליט"א מראשי ועד ההלכה להשקעות וקרנות - גלאט הון
מכירה לגוף של בע"מ שבכללותו יש גויים לא אסרה תורה, כיון שאין כאן מכירה לבעלות פרטית של גוי.

אז למה צריך היתר עיסקא בכלל? ברבית אסור ללוות רק מיהודי. מגוי מותר. כל שכן מותר ללוות מ'מאף אחד'. אם אם שותפות של גוי בבנק אינה משליכה על כלום, גם שותפות יהודי בבנק לא תשליך. אם כן, מהיכי תיתי לאסור ללוות ברבית?

כפי הנראה הוא מבין כי האיסור של רבית הוא ב'ממון' של ישראל שאסור להלוותו ברבית, וכיון שהחברה היא בבעלות של ישראל אסור לה להלוות ברבית, אך מאידך איסור 'לא תחנם' הוא בחנייה בפועל באר"י, וכיון שע"י ההיתר עיסקא [וכן מניות] הוא מקבל רק בעלות בקרקע באר"י בלי אפשרות חנייה בפועל, אין בזה איסור. [אך כמובן, אם יקבל בעלות בפועל אך יתנוו עמו שישכיר את הנכס רק לישראל, עדיין יהיה אסור].

Re: הלואה מבנק בהיתר עיסקא - לא תחנם

פורסם: ה' אוגוסט 23, 2018 10:55 pm
על ידי אריה מרדכי
יהודה בן יעקב כתב:
אריה מרדכי כתב:וכעת מצאתי שדן בזה בשו"ת תשובות והנהגות כרך ד סימן שי ודעתו להחמיר.

הדברים אינם מדוייקים, בתשובות והנהגות אינו מדבר לענין מכירת הקרקע לגוי בקניית הדירה ע"י משכנתא מהבנק שחלקו גוים, אלא הוא מדבר לגבי מסירת הדירה לבנק בחדלון פרעון, שחלק מבעלות הבנק היא של גוים, וכן עצם המשתפים גוים בנכסי הבנק עוברים באיסור, [לא כ"כ הבנתי למה, אם שניהם קונים יחד קרקע באר"י מגוי, למה השותף היהודי יעבור איסור, היכן מכר קרקע באר"י לגוי??] וכן בהשקעה בבנק שחלקו של גוים, ומ"מ הדברים אינם ברורים שם כל הצורך.

וביותר שמסקנתו לדינא אינו כמובא לעיל, שהוא לא כתב שדעתו להחמיר, אלא סיים 'וכ"ז צריך עוד בירור יסודי ומקיף'.

ואוסיף כאן הערה נחוצה, שלכאורה רובנו נכשלין באיסור תורה דלא תחנם, שהבנקים בארץ ישראל רשומים בבורסה, ובכל העולם יש שקונים מניות אלו כדי להרויח בהם ע"י שיעלה מחירם, ויש בין הקונים בארץ ובארצות תבל גם גויים, וחלק ניכר מהמניות נקנים ע"י עכו"ם, ומצוי מאד שיהודי לא משלם מה שלוה מהבנק, ומטעם הבנק גובין ממנו את קרקעותיו ושייכים מעתה להבנק, והיינו בשותפות עכו"ם, וזה אסור מה"ת, שלפי דברינו אף אם הגוי לא יגור שמה, עצם בעלותו אסרה תורה והיינו גם בשותפות, וכל בעלי מניות שמשתפין עמהם גויים, לזכות בקרקע ארץ ישראל, נכנסו לחשש איסור תורה דלא תחנם. ובהיתר עיסקא שהוצאתי לאור דקדקתי לציין שהיהודי העושה עסק עם הבנק נעשה שותף רק לעסקים שאין בהם חשש איסור, והיינו כגון איסורי שבת או לא תחנם וכדומה, אבל בהיתר עיסקא הרגיל אצל הבנקים (מלבד הנוסח המהודר שסודר לבנק פא"י באישור בד"ץ דעדה החרדית שנת תשד"מ) לא הוזכר שבעסקים שיש בהם איסור שבת או לא תחנם וכדומה מעיקרא לא משתתף, וצ"ל דס"ל דהשותף במניות אין דינו כשותף ממש, אבל ד"ז צריך הכרעת הפוסקים ולענין חמץ החמירו ואכמ"ל.
ובעצם לא רק בבנקים ישנה בעיה זו, רק החשש הזה קיים בנוגע לכל החברות הגדולות בארץ שרשומים בבורסה כאן או גם בחו"ל, ויש להם משלהם משרדים וקרקעות בארץ, וכשגוי קונה מהחברה מניות, מוכרים להם בזה זכות בקרקע ארץ ישראל, ועוברים באיסור תורה דלא תחנם, ולא מצאנו ידינו ורגלינו במסחר בבורסה בארץ, ורובא דרובא של החברות הגדולות רשומים בבורסה וקונים מניות שלהם בארץ ובחו"ל, וחלק ניכר מהקונים הם עכו"ם, אבל ענין זה של בעלות במניות צריך בירור יסודי ומקיף, ויש לומר שדוקא בחמץ דאסרינן בו גם גורם לממון מחמרינן במניות. אמנם כפי ששמעתי גדר מניות וזכות בעלי מניות הם כפי שקובעים הממשלה, ובשנים האחרונות בארץ וגם בחו"ל הוסיפו בחוקי המדינות על זכות בעלי המניות והם היום כבעלים ממש, וכ"ז צריך עוד בירור יסודי ומקיף.


דבריו בתשובה זו עוסקים בנידון בעלי מניות באיסור לא תחנם והענין אחד הוא!
וכל מה שמסתפק הוא דוקא בהגדרה ההלכתית של בעלי מניות אך נראה מדבריו שלאלו הסוברים שהוא כבעלות גמורה אין כל מקום לספק, וד"ל.

Re: הלואה מבנק בהיתר עיסקא - לא תחנם

פורסם: ה' אוגוסט 23, 2018 11:21 pm
על ידי אריה מרדכי
יהודה בן יעקב כתב:
החושב כתב:
יהודה בן יעקב כתב:תשובת הרב יעקב לנדו שליט"א מראשי ועד ההלכה להשקעות וקרנות - גלאט הון
מכירה לגוף של בע"מ שבכללותו יש גויים לא אסרה תורה, כיון שאין כאן מכירה לבעלות פרטית של גוי.

אז למה צריך היתר עיסקא בכלל? ברבית אסור ללוות רק מיהודי. מגוי מותר. כל שכן מותר ללוות מ'מאף אחד'. אם אם שותפות של גוי בבנק אינה משליכה על כלום, גם שותפות יהודי בבנק לא תשליך. אם כן, מהיכי תיתי לאסור ללוות ברבית?

כפי הנראה הוא מבין כי האיסור של רבית הוא ב'ממון' של ישראל שאסור להלוותו ברבית, וכיון שהחברה היא בבעלות של ישראל אסור לה להלוות ברבית, אך מאידך איסור 'לא תחנם' הוא בחנייה בפועל באר"י, וכיון שע"י ההיתר עיסקא [וכן מניות] הוא מקבל רק בעלות בקרקע באר"י בלי אפשרות חנייה בפועל, אין בזה איסור. [אך כמובן, אם יקבל בעלות בפועל אך יתנוו עמו שישכיר את הנכס רק לישראל, עדיין יהיה אסור].


קצת קשה לומר שמי שאמון על שיטת החזו"א יסבור כן, שכן ידועים דבריו של החזו"א בענין זה [בנוגע לנידון מכירת קרקעות לנכרי בשביעית] שכתב שאף אם אינו חונה בה בפועל עצם הבעלות הרי היא בגדר איסור לא תחנם. עיין חזו"א שביעית כד שבתוכ"ד כתב "ואין חילוק בין אם כבר יש לו להעכו"מ קרקע בארץ או לא דבכל בית ושדה שמוסר להם הרי הוא נותן חני' לעכו"מ בקרקע זה ואף אם היה מקום להסתפק סתימת המשנה והגמ' והפוסקים מכרעת שאין חילוק [ועי' ע"ז י"ד ב' הא דקל ביש מזבנינן כו' ומאי קושיא דלמא דאית לי' קרקע ועוד כי מזבן לו דקל אחד הלא אינו מושיבו בזה בארץ אלא קבלו חז"ל שכל קרקע שמוסר לו הרי הוא מחנהו בזה אבל בלא"ה אין כאן מקום להסתפק כלל וח"ו לנהוג קלות ראש בל"ת דאוריתא" עכ"ל.
ושם בס"ק ד כתב "וכל שקונה הקרקע והיא שלו הר עע"ז חונה על קרקע הארץ וגם לא נתנה תורה לשיעורין ובכל נכרי שמכר לו עובר בלאו אף על פי שלפי ראות עינינו אינו מתאחז בה"" עכ"ל.
כך שנשגבה מבינתי דברי המחלק.

Re: הלואה מבנק בהיתר עיסקא - לא תחנם

פורסם: א' אוגוסט 09, 2020 6:21 pm
על ידי עזריאל ברגר
לענין כתב:כבר העירו בעיקר הענין לגבי מזוזה.
שכאשר מסיים לפרוע את המשכנתא צריך לקבוע את המזוזה מחדש [אמנם לכאורה אין זה שייך לזמן סיום התשלום אלא לזמן הסרת השעבוד, דכל עוד לא הסירו הרי שעדיין הבית הוא בגדר שותפות גוי, ואע''פ שסיים לשלם].

viewtopic.php?f=17&t=21051