עמוד 1 מתוך 1
למה הס"מ כ"כ שוטה? ולמה טענתו - טענת שטות?
פורסם: ג' מרץ 27, 2018 10:10 pm
על ידי אליהו בן עמרם
מצאתי מביאים מן המדרש:
"...אז ירד הס"מ ואמר: רבש"ע האם לא עבדו (ישראל במצרים) עבודה זרה אלו כאלו? אמר לו הקב"ה שוטה שבעולם, וכי לדעתם עבדוהו? הלא לא עבדוהו אלא מתוך שעבוד ובתוך טירוף דעת, ואתה דן שוגג כמזיד ואונס כרצון?"
ולענ"ד הדברים קשים/צריכים ביאור מכמה פנים:
א. הלא איתא בר"ן (סנהדרין סא:) בשם רבינו דוד במקרה שאנסוהו לעבוד ע"ז, ועבר ולא נהרג, שצריך להענש בהריגה? (וכל הטענה של הס"מ היתה שגם ישראל צריכים להענש כמו המצרים, ולמה א"כ לא צדק בטענתו?)
ב. אמנם הטענה שעבדו "מתוך שעבוד", אפשר אולי לבאר שאנסום באונס מיתה, ולכן חשיב כאונס, אך אם עבדו ע"ז "מתוך טירוף הדעת" - זה גם נחשב לאונס? האם הכוונה שנחשבו ל"שוטים" שאין בהם דעת (באופן זמני) הפטורים מכל המצוות? ומה היא בדיוק דרגת טירוף הדעת הזאת שמחשיבה את העובר כאנוס? ומאיזה דין רוצים לפטרם מכל עונש?
ג. למה עבודה זרה מתוך שעבוד או מתוך טירוף הדעת יכולה להחשב במצב מסוים כשוגג? האם הפשט הוא שה"שעבוד" או "טירוף הדעת" השכיח מהם (זמנית) את האיסור?
ד. האם כל אחד שאנסוהו באונס מיתה לעבוד עבו"ז, יוכל לטעון שהיה במצב של "טירוף הדעת" ולהפטר מכלום? בעניותי לא מצאתי טענה אפשרית כזאת, ואדרבה אשמח לכל ידיעה בעניין. (או אולי יש אולי לחלק בין "טירוף הדעת" מחמת האונס הספציפי לעבוד עבו"ז, שזה לא טענה, לבין "טירוף דעת" כללי ומתמשך, ובאמצע נכנס גם נסיון של עבו"ז, שבזה אמרינן שפטור מכלום)
Re: למה הס"מ כ"כ שוטה? ולמה טענתו - טענת שטות?
פורסם: ג' מרץ 27, 2018 10:19 pm
על ידי דרומי
לא כל מדרש אפשר ללמוד באותיות של 'הלכה', ולפעמים המדרש מתכוון שיבינו אותו בסגנון של 'חסידות'...
Re: למה הס"מ כ"כ שוטה? ולמה טענתו - טענת שטות?
פורסם: ד' מרץ 28, 2018 9:02 am
על ידי בברכה המשולשת
אליהו בן עמרם כתב:מצאתי מביאים מן המדרש:
"...אז ירד הס"מ ואמר: רבש"ע האם לא עבדו (ישראל במצרים) עבודה זרה אלו כאלו? אמר לו הקב"ה שוטה שבעולם, וכי לדעתם עבדוהו? הלא לא עבדוהו אלא מתוך שעבוד ובתוך טירוף דעת, ואתה דן שוגג כמזיד ואונס כרצון?"
ולענ"ד הדברים קשים/צריכים ביאור מכמה פנים:
א. הלא איתא בר"ן (סנהדרין סא:) בשם רבינו דוד במקרה שאנסוהו לעבוד ע"ז, ועבר ולא נהרג, שצריך להענש בהריגה? (וכל הטענה של הס"מ היתה שגם ישראל צריכים להענש כמו המצרים, ולמה א"כ לא צדק בטענתו?)
ב. אמנם הטענה שעבדו "מתוך שעבוד", אפשר אולי לבאר שאנסום באונס מיתה, ולכן חשיב כאונס, אך אם עבדו ע"ז "מתוך טירוף הדעת" - זה גם נחשב לאונס? האם הכוונה שנחשבו ל"שוטים" שאין בהם דעת (באופן זמני) הפטורים מכל המצוות? ומה היא בדיוק דרגת טירוף הדעת הזאת שמחשיבה את העובר כאנוס? ומאיזה דין רוצים לפטרם מכל עונש?
ג. למה עבודה זרה מתוך שעבוד או מתוך טירוף הדעת יכולה להחשב במצב מסוים כשוגג? האם הפשט הוא שה"שעבוד" או "טירוף הדעת" השכיח מהם (זמנית) את האיסור?
ד. האם כל אחד שאנסוהו באונס מיתה לעבוד עבו"ז, יוכל לטעון שהיה במצב של "טירוף הדעת" ולהפטר מכלום? בעניותי לא מצאתי טענה אפשרית כזאת, ואדרבה אשמח לכל ידיעה בעניין. (או אולי יש אולי לחלק בין "טירוף הדעת" מחמת האונס הספציפי לעבוד עבו"ז, שזה לא טענה, לבין "טירוף דעת" כללי ומתמשך, ובאמצע נכנס גם נסיון של עבו"ז, שבזה אמרינן שפטור מכלום)
אפשר שהס"מ ס"ל כמ"ד דלפני מ"ת נחשבו כבני נח, ונדונו לפי גדרי ייהרג ואל יעבור של בני נח.
Re: למה הס"מ כ"כ שוטה? ולמה טענתו - טענת שטות?
פורסם: ד' מרץ 28, 2018 9:21 am
על ידי ההוא דאמר
אפרש את דברי הרב הברכה המשולשת,
קודם מת"ת נחשבו ישראל כב"נ [על האבות דן המשנ"ל פרש"ד דרך האתרים, אם היה להם דין של ישראל או ב"נ, אבל וודאי שלשאר יוצאי חלציהם היה דין של ב"נ].
וראה עוד ברמב"ן פרשת אמור שקודם מת"ת, היחס היה הולך אחר האב בעכו"ם הבא על בת ישראל.
ובגמ' בסנהדרין [עד, ב] מספקא ליה האם בב"נ יש דין יהרג ואל יעבור בע"ז, ומסקנת הגמ' לשיטת התוס' שאין דין יהרג וא"י, בעוד שלרש"י זה נשאר בספק.
ומעתה, ע"י אונס לא היו ישראל [קודם מת"ת] חייבים במסירות נפש.
ב. לגופם של דברים, הס"מ בא לקטרג הללו עובדי ע"ז והללו, ומה נשתנה, השיב לו הקב"ה שאין דמיון בחומרת החטא, דאף אם ישראל עבדו ע"ז, והיה אסור להם על פי דין לעשות כן, מכל מקום, במשפט שמים, שונה לאין ערוך, אדם שעובד ע"ז בשאט נפש, ואף מחטיא את אחרים שיעשו כמותו [מצרים], בשונה מישראל, שעבדו שלא מרצונם, הגם שהיו צריכים להימנע מכך [יתכן].
פסח כשר ושמח.
Re: למה הס"מ כ"כ שוטה? ולמה טענתו - טענת שטות?
פורסם: ד' מרץ 28, 2018 10:44 am
על ידי אליהו בן עמרם
ההוא דאמר כתב:אפרש את דברי הרב הברכה המשולשת,
קודם מת"ת נחשבו ישראל כב"נ [על האבות דן המשנ"ל פרש"ד דרך האתרים, אם היה להם דין של ישראל או ב"נ, אבל וודאי שלשאר יוצאי חלציהם היה דין של ב"נ].
וראה עוד ברמב"ן פרשת אמור שקודם מת"ת, היחס היה הולך אחר האב בעכו"ם הבא על בת ישראל.
ובגמ' בסנהדרין [עד, ב] מספקא ליה האם בב"נ יש דין יהרג ואל יעבור בע"ז, ומסקנת הגמ' לשיטת התוס' שאין דין יהרג וא"י, בעוד שלרש"י זה נשאר בספק.
ומעתה, ע"י אונס לא היו ישראל [קודם מת"ת] חייבים במסירות נפש.
ב. לגופם של דברים, הס"מ בא לקטרג הללו עובדי ע"ז והללו, ומה נשתנה, השיב לו הקב"ה שאין דמיון בחומרת החטא, דאף אם ישראל עבדו ע"ז, והיה אסור להם על פי דין לעשות כן, מכל מקום, במשפט שמים, שונה לאין ערוך, אדם שעובד ע"ז בשאט נפש, ואף מחטיא את אחרים שיעשו כמותו [מצרים], בשונה מישראל, שעבדו שלא מרצונם, הגם שהיו צריכים להימנע מכך [יתכן].
פסח כשר ושמח.
יפה דרשת.
חג כשר ושמח
Re: למה הס"מ כ"כ שוטה? ולמה טענתו - טענת שטות?
פורסם: ד' מרץ 28, 2018 10:45 am
על ידי אליהו בן עמרם
דרומי כתב:לא כל מדרש אפשר ללמוד באותיות של 'הלכה', ולפעמים המדרש מתכוון שיבינו אותו בסגנון של 'חסידות'...
ואני לתומי חשבתי שתשמח מהראיה לשיטת ה
רמב"ם בעבר ולא נהרג...
Re: למה הס"מ כ"כ שוטה? ולמה טענתו - טענת שטות?
פורסם: ד' מרץ 28, 2018 2:50 pm
על ידי דרומי
צודק. הגבתי בחפזי
Re: למה הס"מ כ"כ שוטה? ולמה טענתו - טענת שטות?
פורסם: ג' אפריל 03, 2018 5:11 pm
על ידי משה שריפי
האם מישהו מכיר מקור לכך שאנו אומרים ס"מ ולא את כל שמו?
Re: למה הס"מ כ"כ שוטה? ולמה טענתו - טענת שטות?
פורסם: ד' אפריל 04, 2018 10:16 pm
על ידי בברכה המשולשת
משה שריפי כתב:האם מישהו מכיר מקור לכך שאנו אומרים ס"מ ולא את כל שמו?
האר"י הקדוש ונכב"ב
Re: למה הס"מ כ"כ שוטה? ולמה טענתו - טענת שטות?
פורסם: ה' אפריל 05, 2018 12:37 pm
על ידי משה שריפי
בברכה המשולשת כתב:משה שריפי כתב:האם מישהו מכיר מקור לכך שאנו אומרים ס"מ ולא את כל שמו?
האר"י הקדוש ונכב"ב
איפה האר"י ו/או נכתב בעבר?
Re: למה הס"מ כ"כ שוטה? ולמה טענתו - טענת שטות?
פורסם: ה' אפריל 05, 2018 12:43 pm
על ידי בברכה המשולשת
משה שריפי כתב:בברכה המשולשת כתב:משה שריפי כתב:האם מישהו מכיר מקור לכך שאנו אומרים ס"מ ולא את כל שמו?
האר"י הקדוש ונכב"ב
איפה האר"י ו/או נכתב בעבר?
viewtopic.php?f=7&t=17983&p=345901&hilit=%D7%A1%D7%98%D7%A8%D7%90+%D7%9E%D7%A1%D7%90%D7%91%D7%95%D7%AA%D7%90#p345824ואילך
Re: למה הס"מ כ"כ שוטה? ולמה טענתו - טענת שטות?
פורסם: ה' אפריל 05, 2018 12:53 pm
על ידי משה שריפי
תודה, זה מופיע בשער המצוות פרשת שמות, מעניין, כי שמעתי פעם את הגר"ש פישר אומר את השם המלא.
אגב, מוכח בשער המצוות שלכתוב מותר, בגלל שלשונו שם היא "כשהיה זוכר סמא"ל היה אומר סמ"ך מ"ם", ושמא דוקא ע"י ראשי תיבות, וצ"ע.